IBPP1/443-217/09/AS - Naliczanie podatku VAT od opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa upoważniającego do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-217/09/AS Naliczanie podatku VAT od opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa upoważniającego do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 6 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczania podatku VAT od opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa upoważniającego Wnioskodawcę do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2009 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie naliczania podatku VAT od opłaty pocztowej w przypadku posiadania pełnomocnictwa upoważniającego Wnioskodawcę do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu i na rachunek kupującego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Prowadzona działalność gospodarcza opodatkowana w całości podatkiem VAT obejmuje m.in. sprzedaż wysyłkową na terenie kraju realizowaną za pośrednictwem aukcji i sklepów internetowych. Wysyłka zamówionego towaru następuje w momencie wpływu zapłaty od klienta na rachunek bankowy firmy. Obecnie w cenę towaru wliczano opłatę za przesyłkę towaru świadczoną przez Pocztę. Podstawa opodatkowania VAT obejmowała więc zarówno zapłatę za towar i niejako "zwrot" kosztów przesyłki.

Firma zamierza w przyszłości opis sprzedawanego towaru na aukcji oraz regulamin sklepu internetowego uzupełnić o złożenie przez kupującego pełnomocnictwa, w którym upoważnia on sprzedawcę do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w jego imieniu i na jego rachunek oraz stwierdzenie, że wynagrodzenie za powstałą w ten sposób usługę pośrednictwa wliczone jest w cenę towaru.

Koszty objęte tym pełnomocnictwem nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ani też nie będą wykazane jako przychód.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy powyższe pełnomocnictwo zwalnia firmę od naliczania podatku VAT od opłaty pocztowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, zaakceptowanie warunków sprzedaży umieszczonych na aukcji internetowej lub regulaminie sklepu internetowego jednoznacznie świadczy o świadomym udzieleniu sprzedawcy przez kupującego upoważnienia do zlecenia w jego imieniu Poczcie wykonania usługi przesłania przesyłki zawierającej zakupiony towar. Sprzedający nie świadczy więc usługi przesłania towaru, a jedynie obciąża kupującego zwrotem poniesionych w jego imieniu kosztów. Zwrot nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. Pod pozycją 2 załącznika Nr 4 zostały wymienione usługi świadczone przez pocztę państwową i oznaczone symbolem PKWiU 64.11. Przedmiotowe zwolnienie ma szczególny, podmiotowy charakter i dotyczy wyłącznie czynności wykonywanych przez Pocztę Polską na rzecz podatnika (zleceniodawcy). Natomiast brak jest w przepisach podatkowych podstawy do stosowania wymienionego zwolnienia w dalszych fazach obrotu usługami (dokonywanego na zasadzie refaktury). Zgodnie z podstawową zasadą, podatnik występujący w charakterze sprzedawcy, który wysyła zamówiony przez nabywcę towar i korzysta przy tym z usług poczty państwowej, świadczy usługę pocztową na rzecz nabywcy towaru. Usługa ta nie jest jednak ze względu na świadczący ją podmiot usługą, o której mowa w poz. 2 załącznika, wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, co oznacza, iż nie jest objęta zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Kwestia pełnomocnictwa została uregulowana w przepisach art. 98-art. 109 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a kwestia przedstawicielstwa w art. 95 § 1 i § 2 ww. ustawy. Zgodnie z art. 95 § 1 i § 2 ustawy Kodeks cywilny, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. Zatem przedstawicielstwo polega na dokonywaniu czynności prawnej przez osobę fizyczną lub prawną (przedstawiciela) w imieniu innej osoby fizycznej lub prawnej (reprezentowanego) ze skutkiem prawnym dla tej innej osoby, o ile przedstawiciel działa w granicach umocowania, rozumianego jako uprawnienie do dokonania czynności prawnych, z bezpośrednim skutkiem dla reprezentowanego. Pełnomocnictwo nie może być jednak domniemane.

Natomiast art. 96 ww. ustawy Kodeks cywilny stanowi, iż umocowanie do działania w cudzym imieniu może opierać się na ustawie (przedstawicielstwo ustawowe) albo na oświadczeniu reprezentowanego (pełnomocnictwo). Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej, forma pełnomocnictwa może być dowolna. Pełnomocnictwo to nie może być jednak domniemane.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w całości podatkiem VAT (m.in. sprzedaż wysyłkową na terenie kraju realizowaną za pośrednictwem aukcji i sklepów internetowych). Wysyłka zamówionego towaru następuje w momencie wpływu zapłaty od klienta na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Obecnie w cenę towaru wliczano opłatę za przesyłkę towaru świadczoną przez Pocztę. Podstawa opodatkowania VAT obejmowała więc zarówno zapłatę za towar i niejako "zwrot" kosztów przesyłki.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości opis sprzedawanego towaru na aukcji oraz regulamin sklepu internetowego uzupełnić o złożenie przez Kupującego pełnomocnictwa, w którym upoważnia on sprzedawcę do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w jego imieniu i na jego rachunek oraz stwierdzenie, że wynagrodzenie za powstałą w ten sposób usługę pośrednictwa wliczone jest w cenę towaru.

Koszty objęte tym pełnomocnictwem nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów ani też nie będą wykazane jako przychód.

Odnosząc przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż jeżeli, jak wskazano we wniosku, na podstawie pełnomocnictwa Wnioskodawca będzie upoważniony do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych w imieniu Kupującego i na jego rachunek, a wynagrodzenie za powstałą w ten sposób usługę pośrednictwa wliczone będzie w cenę towaru, wówczas kwota otrzymana przez Wnioskodawcę na poczet zawarcia w imieniu Kupującego i na jego rachunek umowy o świadczenie usług pocztowych nie będzie stanowiła u Wnioskodawcy podstawy opodatkowania, gdyż nie stanowi dla Wnioskodawcy obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji nie jest kwestia prawidłowości udzielenia pełnomocnictwa w opisany przez Wnioskodawcę sposób ani kwestia udokumentowania udzielenia tego pełnomocnictwa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl