IBPP1/443-217/07/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-217/07/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy B., przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2007 r. (data wpływu 24 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Dokończenie budowy sali gimnastycznej oraz biblioteki z czytelnią Szkoły Podstawowej w L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2007 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pn. "Dokończenie budowy sali gimnastycznej oraz biblioteki z czytelnią Szkoły Podstawowej w L.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca był beneficjentem zarządzającym projektem "Dokończenie budowy sali gimnastycznej oraz biblioteki z czytelnią Szkoły Podstawowej w L.". Realizacja powyższego projektu była spowodowana niemożnością prowadzenia "normalnych" zajęć sportowych, ze względu na brak pomieszczeń zapewniających podstawowe warunki prowadzenia lekcji wychowania fizycznego. Ponadto utrudnione było również korzystanie ze szkolnego księgozbioru, z powodu braku czytelni spełniającej podstawowe wymogi tego typu pomieszczeń. Przedmiotowy projekt dotyczył dokończenia budowy sali gimnastycznej i rozbudowy części Szkoły Podstawowej w L. Na terenie działki znajdował się już oddany w 1998 r. budynek szkoły - cztery segmenty, w tym: segmenty dydaktyczne "A" i "B" oddane do użytkowania oraz segmenty "C" i "D" niewykończone.

W wyniku realizacji projektu dokończono budowę sali gimnastycznej i zmodernizowano część istniejącego segmentu "C" z przeznaczeniem na zaplecze sportowe i bibliotekę szkolną. Podstawowym celem realizacji niniejszego przedsięwzięcia jest wyrównywanie szans w dostępie do edukacji pomiędzy uczniami z obszarów wiejskich i miejskich oraz poprawa dostępu społeczności lokalnej do podstawowej infrastruktury edukacyjnej, podniesienie poziomu edukacji oraz poprawę warunków socjalno-bytowych w szkole.

Realizacja zadania "Dokończenie budowy sali gimnastycznej oraz biblioteki z czytelnią Szkoły Podstawowej w L." wynika z ustawy o samorządzie gminnym, bowiem do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie edukacji publicznej.

Powstały obiekt stanowi majątek gminy, który został przekazany drogą decyzji administracyjnej w trwały zarząd do użytkowania Szkole Podstawowej w L. i nieodpłatnie służy młodzieży szkolnej i mieszkańcom gminy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w odniesieniu do zrealizowanego projektu pn. "Dokończenie budowy sali gimnastycznej oraz biblioteki z czytelnią Szkoły Podstawowej w L." ma możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo że jest on czynnym podatnikiem VAT w odniesieniu do ww. projektu nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, bowiem mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie jest wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest prawem warunkowym. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy).

Należy zaznaczyć, iż świadczenie usług edukacyjnych - bez względu na to czy podstawą świadczenia jest umowa cywilnoprawna czy też nie - zwolnione jest od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z treścią poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swoich zadań realizował projekt "Dokończenie budowy sali gimnastycznej oraz biblioteki z czytelnią Szkoły Podstawowej w L.". W wyniku realizacji projektu dokończono budowę sali gimnastycznej i zmodernizowano część istniejącego budynku Szkoły Podstawowej w L. z przeznaczeniem na zaplecze sportowe i bibliotekę szkolną.

Podstawowy cel realizacji niniejszego przedsięwzięcia to wyrównywanie szans w dostępie do edukacji pomiędzy uczniami z obszarów wiejskich i miejskich oraz poprawa dostępu społeczności lokalnej do podstawowej infrastruktury edukacyjnej, podniesienie poziomu edukacji oraz poprawa warunków socjalno-bytowych w szkole.

Zatem w myśl powyższych przepisów realizowane przez Wnioskodawcę inwestycje, o których mowa w pytaniu nie będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc nie jest spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Reasumując należy stwierdzić, iż w myśl powołanych przepisów realizowana przez Wnioskodawcę inwestycja, o której mowa w pytaniu nie będzie służyła wykonywaniu czynności opodatkowanych, tak więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl