IBPP1/443-216/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-216/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (data wpływu 28 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) oraz pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług polegających na szkoleniu podnoszącym kwalifikacje stomatologów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT usług polegających na szkoleniu podnoszącym kwalifikacje stomatologów.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2011 r. znak: IBPP1/443-216/11/KW oraz pismem z dnia 12 kwietnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy m.in. usługi polegające na szkoleniu podnoszącym kwalifikacje stomatologów pod nazwą "Spotkania z stomatologią", które organizowane są w różnych miastach Polski. Zakres świadczonej usługi obejmuje przygotowanie merytoryczne programu szkolenia, przygotowanie umów cywilnoprawnych zlecających przeprowadzenie wykładów osobom posiadającym stosowną wiedzę i uprawnienia, zgłoszenie szkolenia w Izbie lekarskiej i uzyskanie punktów edukacyjnych, rezerwację sali, wysłanie ofert szkoleniowych do osób potencjalnie zainteresowanych tematyką, przygotowanie druków zaproszeń, potwierdzeń udziału w szkoleniu, zamówienie cateringu.

Zarówno osoby prywatne jak i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą zgłaszające chęć uczestnictwa w szkoleniu wpłacają zaliczkę najczęściej 100% i otrzymują fakturę zaliczkową.

Po zakończeniu szkolenia otrzymują potwierdzenie udziału w szkoleniu wraz z adnotacją o wpłaceniu całości kwoty w formie przedpłaty.

Obowiązek szkolenia stomatologów wynika z art. 19.

Prawo do prowadzenia przez Wnioskodawcę szkoleń wynika z uchwały Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej o potwierdzeniu spełnienia warunków kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów oraz wpisu organizatora do rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów.

W uzupełnieniu z dnia 28 marca 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

1.

Jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 3 marca 2009 r..

2.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

3.

Odnośnie świadczonych usług w zakresie prowadzonych szkoleń - w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT wymieniono jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym, których to warunków Wnioskodawca nie spełnia bowiem świadczone przez niego usługi są usługami kształcenia zawodowego dla stomatologów, tj. grupy zawodowej. Kształcenie to ujmowane jest jako proces zdobywania wiedzy, umiejętności i podnoszenia kwalifikacji w kontekście zawodowym o czym mówi art. 18 ust. 1 ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty z dnia 5 grudnia 1996 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 z późn. zm.) w brzmieniu:

Lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Minister właściwy do spraw zdrowia po zasięgnięciu opinii Naczelnej Izby Lekarskiej określił w drodze rozporządzenia z dnia 6 października 2004 r. sposób dopełnienia obowiązku o którym mowa w ust. 1.

Szkolenia Wnioskodawcy spełniają warunki art. 19 ust. 1 cytowanej ustawy, który stanowi:

1.

Kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów mogą prowadzić:

1.

podmioty uprawnione do prowadzenia odpowiednio stażu podyplomowego, specjalizacji lub szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;

2.

inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia podyplomowego na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności: medyczne szkoły wyższe, szkoły prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, medyczne jednostki badawczo-rozwojowe;

3.

inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej "organizatorami kształcenia".

2.

Warunkami prowadzenia kształcenia podyplomowego są:

1.

posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:

a.

cel (cele) kształcenia,

b.

przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,

c.

formę (formy) kształcenia,

d.

wymagane kwalifikacje uczestników,

e.

sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,

f.

sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;

2.

zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia; (w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 4 ustawy, o której mowa w odnośniku 15).

3.

zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;

4.

posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;

5.

zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

3.

Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.

Artykuł 19a Kształcenie podyplomowe wykonywane przez przedsiębiorcę jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm. 46).

Artykuł 19b.

1.

48 Organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego przedstawia dane potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składa do właściwej rady lekarskiej wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwanego dalej "rejestrem", zawierający dane, o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1-6.

2.

Wraz z wnioskiem wnioskodawca składa oświadczenie następującej treści 49:

"Oświadczam, że:

1.

dane zawarte we wniosku o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów są kompletne i zgodne z prawdą;

2.

50 znane mi są i spełniam warunki wykonywania działalności w zakresie kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów - określone w ustawie z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty.".

3.

Oświadczenie powinno również zawierać:

1.

51 nazwę wnioskodawcy, adres jego miejsca zamieszkania albo siedziby;

2.

oznaczenie miejsca i datę złożenia oświadczenia;

45 Dodany przez art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808), która weszła w życie z dniem 21 sierpnia 2004 r.; w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 4 ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

46 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 281, poz. 2777 oraz z 2005 r. Nr 33, poz. 289, Nr 94, poz. 788, Nr 143, poz. 1199, Nr 175, poz. 1460, Nr 177, poz. 1468, Nr 178, poz. 1480, Nr 179, poz. 1485, Nr 180, poz. 1494 i Nr 183, poz. 1538.

47 Dodany przez art. 20 pkt 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808), która weszła w życie z dniem 21 sierpnia 2004 r.

48 W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 5 lit. a) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

49 Wprowadzenie do wyliczenia ze zmianą wprowadzoną przez art. 2 pkt 5 lit. b) tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

50 W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 5 lit. b) tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 5 lit. c) tiret pierwsze ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

3.

52 podpis osoby uprawnionej do reprezentowania wnioskodawcy, że wskazaniem imienia i nazwiska oraz pełnionej funkcji.

3a. 53 Organ prowadzący rejestr jest obowiązany dokonać wpisu do rejestru wnioskodawcy, w tym będącego przedsiębiorcą, oraz wydać zaświadczenie o tym wpisie w terminie 30 dni od dnia wpływu wniosku o wpis do rejestru wraz z oświadczeniem.

3b. 53 Jeżeli właściwy organ nie dokona wpisu w terminie, o którym mowa w ust. 3a, a od dnia wpływu wniosku do tego organu upłynęło 40 dni, wnioskodawca może rozpocząć działalność po uprzednim zawiadomieniu o tym na piśmie organu, który nie dokonał wpisu. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał tego wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania.

W takiej sytuacji termin, o którym mowa w zdaniu pierwszym, biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnienia wniosku o wpis.

4.

54 Wpis do rejestru, z wyjątkiem rejestru prowadzonego przez Naczelną Radę Lekarską, podlega opłacie.

5.

Opłata, o której mowa w ust. 4, stanowi przychód okręgowej izby lekarskiej, która dokonała wpisu do rejestru.

6.

55 Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia:

1.

szczegółowy tryb postępowania w sprawach dokonywania wpisu do rejestru, wzory dokumentów: wniosku o wpis do rejestru, informacji o formie kształcenia, zaświadczenia o wpisie do rejestru oraz sposób prowadzenia rejestru, mając na względzie konieczność ujednolicenia dokumentacji dotyczącej prowadzenia kształcenia podyplomowego;

2.

wysokość opłaty, o której mowa w ust. 4, z uwzględnieniem kosztów związanych z postępowaniem w sprawie wpisu i zmian wpisu oraz związanych z prowadzeniem przez organ prowadzący rejestr kontroli prowadzenia kształcenia przez organizatora kształcenia.

Artykuł 19c. 47

1.

56 Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska.

1a. 57 Organizator kształcenia obowiązany jest przekazać informację, o której mowa w ust. 5, również okręgowej radzie lekarskiej właściwej dla miejsca prowadzenia kształcenia, jeśli zamierza prowadzić kształcenie na terenie nieobjętym działaniem organu prowadzącego rejestr.

2.

Rejestr może być prowadzony w systemie informatycznym.

3.

58 Do rejestru wpisuje się następujące dane:

1.

numer wpisu organizatora kształcenia do rejestru;

2.

nazwę organizatora kształcenia;

3.

miejsce zamieszkania albo siedzibę i adres organizatora kształcenia.

52 W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 5 lit. c) tiret drugie ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

53 Dodany przez art. 2 pkt 5 lit. d) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

54 W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 5 lit. e) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

55 W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 5 lit. f) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

56 W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 6 lit. a) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

57 Dodany przez art. 2 pkt 6 lit. b) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

58 W brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 6 lit. c) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

4.

formę organizacyjno-prawną organizatora kształcenia;

5.

określenie przedmiotu, zakresu i form kształcenia podyplomowego;

6.

początek i koniec okresu planowanego prowadzenia kształcenia podyplomowego;

7.

numer wpisu do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej - w przypadku przedsiębiorcy;

8.

numer i datę uchwały o wpisie do rejestru;

9.

numer i datę uchwały o zmianie wpisu do rejestru;

10.

numer i datę wystawienia zaświadczenia o wpisie do rejestru;

11.

daty i wyniki przeprowadzonych kontroli, o których mowa w art. 19e;

12.

dane, o których mowa w art. 19c ust. 5 pkt 1-6;

13.

datę i numer uchwały o wykreśleniu z rejestru.

4.

58 Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych, o których mowa w ust. 3 pkt 2-7 oraz w ust. 5 pkt 1-6, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.

5.

59 Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany do przekazania organowi prowadzącemu rejestr, nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem szkolenia, następujących informacji dotyczących określonej formy szkolenia:

1.

przedmiotu i szczegółowego programu kształcenia podyplomowego;

2.

terminu rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego;

3.

miejsca i adresu kształcenia podyplomowego;

4.

regulaminu kształcenia podyplomowego zawierającego w szczególności:

a.

sposób i tryb kształcenia,

b.

zasady i tryb naboru uczestników,

c.

uprawnienia i obowiązki osób uczestniczących w kształceniu,

d.

szczegółowy sposób weryfikacji wyników kształcenia,

e.

wysokość opłaty za udział w kształceniu;

5.

szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji wykładowców i innych osób prowadzących nauczanie teoretyczne i zajęcia praktyczne;

6.

szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji kierownika naukowego kształcenia;

7.

wzoru dokumentu potwierdzającego ukończenie kształcenia.

Artykuł 19d. 60

1.

Organ prowadzący rejestr odmawia wnioskodawcy wpisu do rejestru, w przypadku gdy:

1.

wydano prawomocne orzeczenie zakazujące wnioskodawcy wykonywania działalności objętej wpisem;

2.

organizatora kształcenia wykreślono z rejestru na podstawie ust. 2 pkt 1, 4 lub 5 w okresie 3 lat poprzedzających złożenie wniosku;

3.

wnioskodawca nie spełnia warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2.

59 Dodany przez art. 2 pkt 6 lit. d) ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

60 Dodany przez art. 20 pkt 2 ustawy, o której mowa w odnośniku 47; w brzmieniu ustalonym przez art. 2 pkt 7 ustawy, o której mowa w odnośniku 15.

2.

Wpis organizatora kształcenia do rejestru podlega wykreśleniu w przypadku:

1.

złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 19b ust. 2, niezgodnego ze stanem faktycznym;

2.

wydania prawomocnego orzeczenia zakazującego organizatorowi kształcenia wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru;

3.

likwidacji lub ogłoszenia upadłości organizatora kształcenia;

4.

rażącego naruszenia warunków wymaganych do wykonywania działalności objętej wpisem;

5.

niezastosowania się do zaleceń pokontrolnych, o których mowa w art. 19e ust. 11 pkt 2;

6.

złożenia przez tego organizatora kształcenia wniosku o wykreślenie z rejestru.

3.

W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1, 4 i 5, wykreślenie z rejestru następuje po uprzednim podjęciu uchwały o zakazie wykonywania działalności objętej wpisem do rejestru przez organ prowadzący rejestr.

4.

Organizator kształcenia, którego wykreślono z rejestru, na podstawie ust. 2 pkt 1, 4 lub 5, może uzyskać ponowny wpis do tego rejestru nie wcześniej niż po upływie 3 lat od dnia podjęcia uchwały o wykreśleniu z rejestru.

5.

Do uchwał okręgowej rady lekarskiej lub Naczelnej Rady Lekarskiej w sprawie wpisu, odmowy wpisu i wykreślenia wpisu z rejestru stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego dotyczące decyzji administracyjnych.

Artykuł 19e. 60

1.

Organ prowadzący rejestr jest uprawniony do kontroli organizatorów kształcenia w zakresie:

1.

zgodności ze stanem faktycznym informacji, o których mowa w art. 19c ust. 5;

2.

spełniania warunków określonych w art. 19 ust. 2;

3.

prawidłowości prowadzonej dokumentacji przebiegu kształcenia;

4.

zapewnienia odpowiedniej jakości kształcenia.

2.

Kontrola jest przeprowadzana przez osoby upoważnione przez organ prowadzący rejestr do wykonywania czynności kontrolnych.

3.

Osoby, o których mowa w ust. 2, wykonując czynności kontrolne, za okazaniem upoważnienia, mają prawo:

1.

wstępu do pomieszczeń dydaktycznych;

2.

udziału w zajęciach w charakterze obserwatora;

3.

wglądu do prowadzonej przez organizatora kształcenia dokumentacji przebiegu kształcenia;

4.

żądania od organizatora kształcenia ustnych i pisemnych wyjaśnień;

5.

badania opinii uczestników kształcenia i kadry dydaktycznej.

4.

Z przeprowadzonych czynności kontrolnych sporządza się protokół, który powinien zawierać:

1.

nazwę i adres siedziby organizatora kształcenia;

2.

miejsce odbywania kształcenia;

3.

datę rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych;

4.

imiona i nazwiska osób wykonujących te czynności;

5.

opis stanu faktycznego;

6.

stwierdzone nieprawidłowości;

7.

wnioski osób wykonujących czynności kontrolne;

8.

datę i miejsce sporządzenia protokołu;

9.

informację o braku zastrzeżeń albo informację o odmowie podpisania protokołu przez organizatora kształcenia oraz o przyczynie tej odmowy.

5.

Protokół podpisują osoby wykonujące czynności kontrolne oraz organizator kształcenia.

6.

Jeżeli po sporządzeniu protokołu, a przed jego podpisaniem, organizator kształcenia zgłosi umotywowane zastrzeżenia co do faktów stwierdzonych w trakcie kontroli i opisanych w protokole, osoby wykonujące czynności kontrolne są obowiązane zbadać dodatkowo te fakty i uzupełnić protokół.

7.

Odmowa podpisania protokołu przez organizatora kształcenia nie stanowi przeszkody do podpisania protokołu przez osoby wykonujące czynności kontrolne.

8.

Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się organizatorowi kształcenia.

9.

Osoby wykonujące czynności kontrolne są obowiązane do zachowania w tajemnicy informacji na temat organizacji i prowadzenia kształcenia podyplomowego oraz wyników prowadzonego postępowania.

10.

Organizator kształcenia, w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu, ma prawo do wniesienia zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzenia czynności kontrolnych oraz ustaleń zawartych w protokole.

11.

Na podstawie ustaleń zawartych w protokole organ prowadzący rejestr:

1.

wykreśla organizatora kształcenia z rejestru - w przypadku stwierdzenia okoliczności, o których mowa w art. 19d ust. 2 pkt 1, 4 lub 5;

2.

w innych przypadkach niż określone w pkt 1 wydaje organizatorowi kształcenia zalecenia pokontrolne, mające na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i określa termin ich wykonania.

4.

Prowadzone szkolenia nie są finansowane ze środków publicznych.

5.

Usługi kształcenia zawodowego nie są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

6.

Szkolenie podnoszące kwalifikacje stomatologów spełniają szeroko rozumianą koncepcję kształcenia ustawicznego. Zgodnie z materiałami Centrum Doradztwa koncepcja ta utożsamiana jest z ideą uczenia się przez całe życie - prezentowaną w dokumentach międzynarodowych. W Rezolucji Rady Unii Europejskiej z dnia 27 czerwca 2002 r. pojawia się zapis, że "pojęcie lifelong learning powinno dotyczyć uczenia się od fazy przedszkolnej do późnej emerytalnej, włączając w to całe spektrum uczenia się formalnego (w szkołach i innych placówkach systemu edukacji), pozaformalnego (w instytucjach poza systemem edukacji) i nieformalnego (naturalnego). Ponadto, powinno się ono odnosić do wszelkiej, trwającej przez całe życie, aktywności uczenia się, mającej na celu rozwój wiedzy, kompetencji i umiejętności w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej oraz zorientowanej na zatrudnienie. Zasadniczym odniesieniem w tym względzie powinna być osoba jako podmiot uczenie się, co podkreślać ma znaczenie prawdziwej równości szans jakości w procesie uczenia się".

Podkreśla tę konieczność również ustawa o Zakładach Opieki Zdrowotnej z dnia 30 sierpnia 1990 r., ustawa z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i dentysty, kodeks Etyki Lekarskiej, Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów, rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 lipca 2005 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz Stanowisko nr 9 08 Naczelnej Rady Lekarskiej.

7.

Odnośnie posiadania akredytacji Wnioskodawca jest w posiadaniu Uchwały Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej w sprawie potwierdzenia spełnienia warunków kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz wpisu organizatora kształcenia do rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów jak również zaświadczenie o wpisie do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej.

8.

Szkolenia Wnioskodawca wykonuje w imieniu własnym na rzecz osób, które wyrażą chęć uczestniczenia w proponowanych przez Wnioskodawcę szkoleniach. Uczestnictwo dokumentowane jest w pierwszej kolejności fakturą zaliczkową potwierdzającą przedpłatę a finalnie wystawiana jest faktura końcowa lub Wnioskodawca wydaje zaświadczenie o wzięciu udziału w szkoleniu i potwierdza na zaświadczeniu, że 100% wartości szkolenia zostało uiszczone w formie przedpłaty. Certyfikat ze szkolenia oraz program i regulamin każdorazowo rejestrowane są w Izbie Lekarskiej.

Faktury Wnioskodawca wystawia lekarzom mającym zarejestrowaną prywatną działalność gospodarczą jaki i osobom fizycznym, które nie posiadają wpisu do ewidencji działalności.

Firmy stomatologiczne współpracują z Wnioskodawcą w zakresie dostarczania najnowszej wiedzy merytorycznej a które nie są w stanie samodzielnie zorganizować szkolenia. Przykładem takiej współpracy jest współpraca z Firmą S.

9.

Szkolenia stanowią nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkolenia, ale jednocześnie mają na celu również uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

10.

W szkoleniu biorą udział również "osoby prywatne", które nie posiadają samodzielnej praktyki opatrzonej numerem NIP i regon, wykonują jednak zawód w formie zatrudnienia na etacie w różnych firmach i nie istnieje konieczność wystawiania im faktur (gdy za szkolenie płacą samodzielnie a nie płaci im pracodawca). W takim przypadku jest to dostawa usługi na rzecz osób nie prowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca nie monitoruje wykorzystania wiedzy zdobytej na szkoleniach przez konkretne osoby po zakończonym szkoleniu, jednak każdorazowo badany jest poziom zadowolenia uczestników za pomocą ankiet.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż prowadzi działalność szkoleniową na podstawie wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej. Firma Wnioskodawcy figuruje w ww. rejestrze i wpisana została w czasie Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej (Uchwała). Wpis do rejestru jest bezterminowy - natomiast poszczególne kursy muszą zostać zarejestrowane w ustalonych terminach. Uchwała ta potwierdza spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy dentystów określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty w zakresie obejmującym stomatologię estetyczną, stomatologię zachowawczą i endodoncję. Każdy kurs medyczny jest rejestrowany w Okręgowej Izbie Lekarskiej, a jeśli jest organizowany poza województwem - również we właściwej Izbie Lekarskiej. Każdy kurs który został zarejestrowany otrzymuje uchwałą właściwej Izby punkty edukacyjne, które są naliczane lekarzom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadcząc powyżej opisane usługi Wnioskodawca ma prawo stosować stawkę zwolnioną zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku VAT z 11 marca 2004 r. z uwzględnieniem zmian wprowadzonych od 1 stycznia 2011 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej pod numerem PKD 74.90 Z pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna gdzie indziej nie klasyfikowana oraz po spełnieniu wymogów art. 19 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty czyli zarejestrowaniu szkolenia oraz uzyskaniu akredytacji ma on prawo do stosowania stawki zwolnionej. Ciągłe doskonalenie zawodowe jest warunkiem niezbędnym do kompletnego wykonywania zawodu lekarza.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, s. 1 z późn. zm.)

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na szkoleniu podnoszącym kwalifikacje stomatologów. Zakres świadczonej usługi obejmuje przygotowanie merytoryczne, programu szkolenia, przygotowanie umów cywilnoprawnych zlecających przeprowadzenie wykładów osobom posiadającym stosowną wiedzę i uprawnienia, zgłoszenie szkolenia w Izbie lekarskiej i uzyskanie punktów edukacyjnych, rezerwację sali, wysłanie ofert szkoleniowych do osób potencjalnie zainteresowanych tematyką, przygotowanie druków zaproszeń, potwierdzeń udziału w szkoleniu, zamówienie cateringu. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca został wpisany do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej i otrzymał w tym zakresie właściwe zaświadczenie. Prawo do prowadzenia przez Wnioskodawcę przedmiotowych szkoleń wynika z Uchwały Prezydium Okręgowej Rady Lekarskiej o potwierdzeniu spełnienia warunków kształcenia lekarzy i lekarzy dentystów oraz wpisu organizatora do rejestru podmiotów uprawnionych do prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy i lekarzy dentystów. Wpis ten jest wpisem bezterminowym. Uchwała ta potwierdza spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy dentystów określonych w art. 19 ust. 2 ustawy o zawodach lekarza i lekarzy dentysty w zakresie obejmującym stomatologię estetyczną, stomatologię zachowawczą i endodoncję. Natomiast poszczególne kursy muszą zostać zarejestrowane. Każdy kurs medyczny jest rejestrowany w Okręgowej Izbie Lekarskiej, a jeśli jest organizowany poza województwem - również we właściwej Izbie Lekarskiej w celu przyznania punktów edukacyjnych lekarzom w nim uczestniczącym. Certyfikat oraz program i regulamin szkolenia każdorazowo rejestrowane są w Izbie Lekarskiej.

W myśl art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 z późn. zm.) lekarz ma prawo i obowiązek doskonalenia zawodowego, w szczególności w różnych formach kształcenia podyplomowego.

Zgodnie z art. 19 ust. 1, 2 i 3 ww. o zawodach lekarza i lekarza dentysty kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów mogą prowadzić:

1.

podmioty uprawnione do prowadzenia odpowiednio stażu podyplomowego, specjalizacji lub szkolenia w zakresie uzyskiwania umiejętności z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych;

2.

inne podmioty niż wymienione w pkt 1 uprawnione do kształcenia podyplomowego na podstawie odrębnych przepisów, w szczególności: medyczne szkoły wyższe, szkoły prowadzące działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, medyczne jednostki badawczo-rozwojowe;

3.

inne podmioty niż wymienione w pkt 1 i 2 po uzyskaniu wpisu w rejestrze podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwane dalej "organizatorami kształcenia".

Warunkami prowadzenia kształcenia podyplomowego są:

1.

posiadanie planu kształcenia realizowanego w określonym czasie zawierającego w szczególności:

a.

cel (cele) kształcenia,

b.

przedmiot i zakres kształcenia, zgodny z aktualną wiedzą medyczną,

c.

formę (formy) kształcenia,

d.

wymagane kwalifikacje uczestników,

e.

sposób (sposoby) weryfikacji wyników kształcenia,

f.

sposób potwierdzania uczestnictwa i ukończenia kształcenia;

2.

zapewnienie kadry dydaktycznej o kwalifikacjach odpowiednich dla danego rodzaju kształcenia;

3.

zapewnienie odpowiedniej do realizacji programu kształcenia bazy dydaktycznej, w tym dla szkolenia praktycznego;

4.

posiadanie wewnętrznego systemu oceny jakości kształcenia, uwzględniającego narzędzia oceny jakości kształcenia oraz metody tej oceny;

5.

zapewnienie udzielania świadczeń zdrowotnych wchodzących w zakres kształcenia przez uprawnione podmioty i osoby posiadające uprawnienia oraz właściwe kwalifikacje do ich wykonywania.

Spełnienie warunków prowadzenia kształcenia określonych w ust. 2 przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 3, potwierdza okręgowa rada lekarska właściwa ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia lub Naczelna Rada Lekarska w odniesieniu do okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia oraz organizatora kształcenia zamierzającego prowadzić kształcenie na terenie całego kraju.

W myśl art. 19b ust. 1 oraz 19c ust. 1 ww. ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność w zakresie kształcenia podyplomowego przedstawia dane potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 19 ust. 2, oraz składa do właściwej rady lekarskiej wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, zwanego dalej "rejestrem", zawierający dane, o których mowa w art. 19c ust. 3 pkt 1-6. Organem prowadzącym rejestr jest okręgowa rada lekarska właściwa dla siedziby organizatora prowadzenia kształcenia, a w przypadku okręgowej izby lekarskiej będącej organizatorem kształcenia Naczelna Rada Lekarska.

Zgodnie z art. 19c ust. 3, 4 i 5 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, do rejestru wpisuje się następujące dane:

1.

numer wpisu organizatora kształcenia do rejestru;

2.

nazwę organizatora kształcenia;

3.

miejsce zamieszkania albo siedzibę i adres organizatora kształcenia;

4.

formę organizacyjno-prawną organizatora kształcenia;

5.

określenie przedmiotu, zakresu i form kształcenia podyplomowego;

6.

początek i koniec okresu planowanego prowadzenia kształcenia podyplomowego;

7.

numer wpisu do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej - w przypadku przedsiębiorcy;

8.

numer i datę uchwały o wpisie do rejestru;

9.

numer i datę uchwały o zmianie wpisu do rejestru;

10.

numer i datę wystawienia zaświadczenia o wpisie do rejestru;

11.

daty i wyniki przeprowadzonych kontroli, o których mowa w art. 19e;

12.

dane, o których mowa w art. 19c ust. 5 pkt 1-6;

13.

datę i numer uchwały o wykreśleniu z rejestru.

Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany zgłaszać organowi prowadzącemu rejestr wszelkie zmiany danych, o których mowa w ust. 3 pkt 2-7 oraz w ust. 5 pkt 1-6, w terminie 14 dni od dnia ich powstania.

Organizator kształcenia wpisany do rejestru jest obowiązany do przekazania organowi prowadzącemu rejestr, nie później niż na 30 dni przed rozpoczęciem szkolenia, następujących informacji dotyczących określonej formy szkolenia:

1.

przedmiotu i szczegółowego programu kształcenia podyplomowego;

2.

terminu rozpoczęcia i zakończenia kształcenia podyplomowego;

3.

miejsca i adresu kształcenia podyplomowego;

4.

regulaminu kształcenia podyplomowego zawierającego w szczególności:

a.

sposób i tryb kształcenia,

b.

zasady i tryb naboru uczestników,

c.

uprawnienia i obowiązki osób uczestniczących w kształceniu,

d.

szczegółowy sposób weryfikacji wyników kształcenia,

e.

wysokość opłaty za udział w kształceniu;

5.

szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji wykładowców i innych osób prowadzących nauczanie teoretyczne i zajęcia praktyczne;

6.

szczegółowych danych dotyczących kwalifikacji kierownika naukowego kształcenia;

7.

wzoru dokumentu potwierdzającego ukończenie kształcenia.

W myśl § 2 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 239, poz. 1739) organizator kształcenia, zamierzający wykonywać działalność na obszarze działania okręgowej izby lekarskiej właściwej dla swojej siedziby, przedstawia okręgowej radzie lekarskiej tej izby dane potwierdzające spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego lekarzy lub lekarzy dentystów, zwanego dalej "kształceniem podyplomowym", o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty, zwanej dalej "ustawą", wraz z wnioskiem o wpis do rejestru.

Organizator kształcenia, zamierzający wykonywać działalność na obszarze okręgowej izby lekarskiej, innej niż określona w ust. 1, przedstawia okręgowej radzie lekarskiej właściwej ze względu na miejsce prowadzenia kształcenia podyplomowego dane potwierdzające spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, a po uzyskaniu potwierdzenia spełnienia tych warunków składa wniosek o wpis do rejestru do okręgowej rady lekarskiej właściwej dla swojej siedziby.

Organizator kształcenia zamierzający wykonywać działalność na terenie całego kraju przedstawia Naczelnej Radzie Lekarskiej dane potwierdzające spełnienie warunków prowadzenia kształcenia podyplomowego, o których mowa w art. 19 ust. 2 ustawy, a po uzyskaniu potwierdzenia spełnienia tych warunków składa wniosek o wpis do rejestru do okręgowej rady lekarskiej właściwej dla swojej siedziby.

Zgodnie z treścią § 1 i § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 6 października 2004 r. w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 231, poz. 2326 z późn. zm.) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o lekarzu, rozumie się przez to również lekarza dentystę. Doskonalenie zawodowe lekarza obejmuje aktywność zawodową w ramach samokształcenia lub w zorganizowanych formach kształcenia podyplomowego poprzez odbywanie szkolenia specjalizacyjnego, zwanego dalej "specjalizacją", nabywanie umiejętności zawodowych z zakresu węższych dziedzin medycyny lub udzielania określonych świadczeń zdrowotnych, zwane dalej "umiejętnością", oraz doskonalenie w innych formach kształcenia.

Odnosząc przedstawiony wyżej stan faktyczny do powołanych w sprawie przepisów prawa stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na szkoleniu podnoszącym kwalifikacje stomatologów, jakkolwiek nie wypełniają dyspozycji przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Szkolenia te mają na celu uzyskanie, poszerzenie i uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych.

Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w przepisach ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz w rozporządzeniach Ministra Zdrowia w sprawie sposobów dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego lekarzy i lekarzy dentystów oraz w sprawie rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, co oznacza, że spełniona jest przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT, tzn. szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Dodatkowo Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność szkoleniową na podstawie wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż prowadzone szkolenia podnoszące kwalifikacje stomatologów od 1 stycznia 2011 r. korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl