IBPP1/443-215/09/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-215/09/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 6 marca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla usług polegających na montażu w budynkach mieszkalnych towarów uprzednio zakupionych u innych producentów lub wyprodukowanych przez Wnioskodawcę (czyli niezależnie od sposobu ich pozyskania) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku VAT dla usług polegających na montażu w budynkach mieszkalnych towarów uprzednio zakupionych u innych producentów lub wyprodukowanych przez Wnioskodawcę (czyli niezależnie od sposobu ich pozyskania).

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 20 maja 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-215/09/EA z dnia 8 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest firmą produkującą: rolety zewnętrzne do okien, bramy rolowane, żaluzje pionowe, żaluzje poziome, rolety i roletki tekstylne, moskitiery. Następnie gotowe już produkty Wnioskodawca odsprzedaje innym firmom, bądź montuje je sam u zamawiającego usługę - zarówno w lokalach użytkowych, jak i w budynkach mieszkalnych.

Poza tym Wnioskodawca kupuje również od innych producentów: markizy różnych typów, bramy segmentowe oraz przesuwne, drzwi rolowane siatkowe, rolowane siatki okienne, parapety wszelkiego typu, silniki i siłowniki i osprzęt elektryczny do bram i rolet (automatyka), drzwi moskitierowe sztywne, kraty. Zakupione produkty również Wnioskodawca montuje u zamawiającego usługę - w lokalach użytkowych lub w budynkach mieszkalnych.

Dokładnie opisując działalność Wnioskodawcy można podzielić na następujące rodzaje:

1.

produkcji z zakupionych komponentów i odsprzedaży gotowych produktów (bez montażu) firmom, które już we własnym zakresie i na własny rachunek montują u klienta zakupione u Wnioskodawcy produkty.

2.

produkcji z zakupionych komponentów i sprzedaży produktów wraz z usługą montażu, tj. Wnioskodawca sam montuje je u zamawiającego, albo w lokalach użytkowych, albo w budynkach mieszkalnych,

3.

zakupieniu gotowego produktu u innego producenta i odsprzedaniu go wraz z usługą montażową u zamawiającego usługę, albo w lokalach użytkowych, albo w budynkach mieszkalnych.

Jeśli chodzi o koszt usługi, czyli produkcja + montaż albo zakup + montaż, w obu tych przypadkach rozkłada się mniej więcej tak samo. Czyli w następujący sposób:

* koszt wyprodukowania lub zakupu danego elementu to około 70-80% wartości całej usługi

* koszt samego montażu to około 20-30% wartości całej usługi.

Data zaistnienia stanu faktycznego to 1 maja 2004 r., od tej daty dla usługi montowania w budynkach mieszkalnych wyrobów produkowanych przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca stosuje stawkę 22%,a dla wyrobów kupowanych stawkę 7%.

Symbole PKOB dla budynków mieszkalnych w których Wnioskodawca wykonuje usługi:

* budynki mieszkalne jednorodzinne PKOB 1110

* budynki mieszkalne wielorodzinne o 2 mieszkaniach PKOB 1121

* budynki mieszkalne wielorodzinne o 3 i więcej mieszkaniach PKOB 1122.

Symbole PKWIU dla towarów (wyrobów) mających być przedmiotem interpretacji

a.

produkowane przez Wnioskodawcę:

* rolety zewnętrzne do okien z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.12

* bramy rolowane z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.19

* żaluzje pionowe z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.22

* żaluzje poziome z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.21

* rolety z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.23

* roletki tekstylne z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.24

* moskitiery z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.15

* bramy przesuwne z metalowe PKWIU 28.12.10-30.50

* drzwi rolowane siatkowe z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.29

* siatki okienne rolowane z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.29

* kraty zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.39

* rolety zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.32

* żaluzje zewnętrzne aluminiowe PKWIU 28.12.10-35.31

* rolety zewnętrzne aluminiowe PKWIU 28.12.10-50.32

* żaluzje poziome aluminiowe PKWIU 28.12.10-50.41

b kupowane przez Wnioskodawcę u innych producentów:

* bramy segmentowe metalowe PKWIU 28.12.10-30.50

* parapety z żywic poliestrowych PKWIU 25.23.14-50.31

* parapety z polichlorku winylu 25.23.14-50.32

* parapety z tworzyw sztucznych pozostałych PKWIU 25.23.14-50.39

* osprzęt do bram (silniki, siłowniki) PKWIU 28.12.10-30.50

* parapety granitowe 26.70.12-60.30

* parapety marmurowe PKWIU 26.70.11-00.12

* parapety kamienne pozostałe PKWIU 26.70.12-80.30

* żaluzje zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.31

Symbole PKWIU dla usług budowlanych (montażowych) wykonywanych przez Wnioskodawcę:

* roboty związane z instalowaniem zasłon i markiz PKWIU 45.34.31

* roboty instalacyjne pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane PKWIU 45.34.32

* roboty instalacyjne futryn drzwiowych i ram okiennych PKWIU 45.42.11

* roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej PKWIU 45.42.12

* roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej PKWIU 45.42.13.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku wykonywania usług polegających na montażu w budynkach mieszkalnych uprzednio zakupionych u innych producentów lub wyprodukowanych przez Wnioskodawcę (czyli niezależnie od sposobu ich pozyskania): żaluzji pionowych, żaluzji poziomych, rolet tekstylnych, rolet zewnętrznych, bram, markiz, krat, moskitier, automatyki, parapetów - prawidłowe będzie zastosowanie w takim przypadku stawki VAT 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli jego usługa polega na wyprodukowaniu i późniejszym zamontowaniu, bądź zakupieniu i późniejszym zamontowaniu, wyżej wymienionych produktów - to wówczas w obu przypadkach Wnioskodawca wykonuje usługę budowlano-montażową. Ponadto jeśli ten montaż będzie się odbywał w budynkach mieszkalnych - to Wnioskodawca może w obu tych przypadkach zastosować do tych usług jako całości stawkę VAT 7%. Wnioskodawca uważa tak, ponieważ stawką VAT 7% objęte są m.in. czynności budowy, remontu i inne roboty budowlano-montażowe oraz roboty konserwacyjne dotyczące wszystkich (niezależnie od ich powierzchni użytkowej) obiektów budownictwa mieszkaniowego (zaliczanych do PKOB dział 11) z wyłączeniem lokali użytkowych. Zdaniem Wnioskodawcy usługa montażu, niezależnie od sposobu pozyskania danego elementu (w całości zakupiony od innych czy w całości wyprodukowany przez Wnioskodawcę) -jest usługą budowlano-montażową. A jeśli tak, to w razie wykonywania takiej usługi w budynkach mieszkaniowych, korzysta ona ze stawki VAT 7%. Tym bardziej, że koszt samego montażu w koszcie całej usługi w każdym przypadku wynosi 20-30% i to niezależnie od tego czy dany element Wnioskodawca kupuje czy sam produkuje. Jest to więc wszystko jedno i można to traktować jak usługi tego samego rodzaju: budowlano-montażową w budynku mieszkalnym i stosować stawkę VAT 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Odnosząc się do stanu faktycznego zaistniałego w okresie od 1 maja 2004 r. do 31 grudnia 2007 r. oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego (przepisów ustawowych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2007 r. oraz przepisów wykonawczych obowiązujących w tym okresie) należy stwierdzić, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki.

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i b) ustawy w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu dla robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych, związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą oraz obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Z treści art. 2 pkt 12 wyżej cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w PKOB: 111 - budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Zgodnie z poz. 20 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia podatnicy mogą stosować stawkę podatku od towarów i usług obniżoną do 7% również w stosunku do robót polegających na budowie, remontach i bieżącej konserwacji obiektów sklasyfikowanych w PKOB ex 1130: domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych oraz budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, a także części ww. obiektów, z wyłączeniem lokali użytkowych.

Strony w umowach cywilno-prawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r.

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45"Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Wnioskodawca uczynił przedmiotem zapytania prawidłowość zastosowanej stawki w przypadku wykonywania usług polegających na montażu w budynkach mieszkalnych uprzednio zakupionych u innych producentów lub wyprodukowanych przez Wnioskodawcę (czyli niezależnie od sposobu ich pozyskania): żaluzji pionowych, żaluzji poziomych, rolet tekstylnych, rolet zewnętrznych, bram, markiz, krat, moskitier, automatyki, parapetów.

Dla świadczonych przez siebie usług budowlanych (montażowych) Wnioskodawca podał następujące symbole PKWiU:

* roboty związane z instalowaniem zasłon i markiz PKWIU 45.34.31

* roboty instalacyjne pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane PKWIU 45.34.32

* roboty instalacyjne futryn drzwiowych i ram okiennych PKWIU 45.42.11

* roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej PKWIU 45.42.12

* roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej PKWIU 45.42.13.

W świetle powyższego usługi budowlane sklasyfikowane zostały zgodnie z normami PKWiU pod symbolem grupy 45, zatem należy je traktować jako "Roboty budowlane" o ile Wnioskodawca dokonał właściwiej klasyfikacji przedmiotowych czynności.

Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z zasadami metodycznymi do wymienionej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producentów klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta stanowi dostawę towarów, a nie usługę.

Jednakże tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Reasumując, jeżeli usługa remontowo-budowlana wykonywana jest w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT) oraz jego infrastruktury towarzyszącej, a firma wykonuje tę usługę z użyciem własnych materiałów co wynika z zawartej ze zleceniodawcą umowy, to do całej wartości usługi należało zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, tj. 7%. Natomiast świadczenie usług budowlanych w obiektach innych niż mieszkalne (tj. innych niż wymienione w art. 2 pkt 12 ustawy i w poz. 20 załącznika nr 1 do cytowanego rozporządzenia) podlegało opodatkowaniu 22% stawką VAT.

Nadto zauważyć należy, iż przepis art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT, obowiązywał do dnia 31 grudnia 2007 r., a zatem miał zastosowanie wyłącznie do usług wykonanych do tego dnia.

Należy również zaznaczyć, iż w przypadku, gdyby przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę z kontrahentem była dostawa towarów (a nie świadczenie usługi) sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę jako:

a.

produkowane przez Wnioskodawcę:

* rolety zewnętrzne do okien z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.12

* bramy rolowane z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.19

* żaluzje pionowe z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.22

* żaluzje poziome z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.21

* rolety z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.23

* roletki tekstylne z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.24

* moskitiery z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.15

* bramy przesuwne z metalowe PKWIU 28.12.10-30.50

* drzwi rolowane siatkowe z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.29

* siatki okienne rolowane z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.29

* kraty zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.39

* rolety zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.32

* żaluzje zewnętrzne aluminiowe PKWIU 28.12.10-35.31

* rolety zewnętrzne aluminiowe PKWIU 28.12.10-50.32

* żaluzje poziome aluminiowe PKWIU 28.12.10-50.41

b.

kupowane przez Wnioskodawcę u innych producentów:

* bramy segmentowe metalowe PKWIU 28.12.10-30.50

* parapety z żywic poliestrowych PKWIU 25.23.14-50.31

* parapety z polichlorku winylu 25.23.14-50.32

* parapety z tworzyw sztucznych pozostałych PKWIU 25.23.14-50.39

* osprzęt do bram (silniki, siłowniki) PKWIU 28.12.10-30.50

* parapety granitowe 26.70.12-60.30

* parapety marmurowe PKWIU 26.70.11-00.12

* parapety kamienne pozostałe PKWIU 26.70.12-80.30

* żaluzje zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.31

- to sprzedaż taka, zaklasyfikowana odpowiednio do ww. grupowań PKWiU nie została wymieniona w ustawie o VAT oraz przepisach wykonawczych ani jako zwolniona, ani jako korzystająca z preferencyjnej stawki VAT, zatem podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 22%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe, jednakże z uwagi na inne przesłanki niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Odnosząc się do stanu faktycznego zaistniałego w okresie od 1 stycznia 2008 r. oraz obowiązującego w tym zakresie stanu prawnego (przepisów ustawowych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. oraz przepisów wykonawczych obowiązujących w tym okresie) należy stwierdzić, co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy.

Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.). Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.).

W myśl art. 41 ust. 1 wyżej cyt. ustawy stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki.

I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (art. 41 ust. 12 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 41 ust. 12a i 12b przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Powyższe rozporządzenie obowiązywało do dnia 30 listopada 2008 r. a cytowane wyżej przepisy znalazły odzwierciedlenie w uregulowaniach zawartych w aktualnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które weszło w życie z dniem 1 grudnia 2008 r. Zgodnie z § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z wniosku symbole PKOB dla budynków mieszkalnych w których Wnioskodawca wykonuje usługi to:

* budynki mieszkalne jednorodzinne PKOB 1110

* budynki mieszkalne wielorodzinne o 2 mieszkaniach PKOB 1121

* budynki mieszkalne wielorodzinne o 3 i więcej mieszkaniach PKOB 1122.

Zatem Wnioskodawca wykonuje usługi w budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Strony w umowach cywilno-prawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Zgodnie z tą klasyfikacją robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45"Roboty budowlane", który obejmuje:

a.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

b.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

c.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Wnioskodawca uczynił przedmiotem zapytania prawidłowość zastosowanej stawki w przypadku wykonywania usług polegających na montażu w budynkach mieszkalnych uprzednio zakupionych u innych producentów lub wyprodukowanych przez Wnioskodawcę (czyli niezależnie od sposobu ich pozyskania): żaluzji pionowych, żaluzji poziomych, rolet tekstylnych, rolet zewnętrznych, bram, markiz, krat, moskitier, automatyki, parapetów.

Dla świadczonych przez siebie usług budowlanych (montażowych) wykonywanych Wnioskodawca podał następujące symbole PKWiU:

* roboty związane z instalowaniem zasłon i markiz PKWIU 45.34.31

* roboty instalacyjne pozostałe gdzie indziej nie sklasyfikowane PKWIU 45.34.32

* roboty instalacyjne futryn drzwiowych i ram okiennych PKWIU 45.42.11

* roboty instalacyjne pozostałych metalowych elementów stolarki budowlanej PKWIU 45.42.12

* roboty instalacyjne pozostałych niemetalowych elementów stolarki budowlanej PKWIU 45.42.13.

W świetle powyższego usługi budowlane sklasyfikowane zostały zgodnie z normami PKWiU pod symbolem grupy 45, zatem należy je traktować jako "Roboty budowlane" o ile Wnioskodawca dokonał właściwiej klasyfikacji przedmiotowych czynności.

Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z zasadami metodycznymi do wymienionej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producentów klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu. Montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta stanowi dostawę towarów, a nie usługę.

Jednakże tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić iż przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę w budownictwie mieszkaniowym sklasyfikowanym pod symbolami PKOB: 1110, 1121, 1122 będą korzystały z preferencyjnej 7% stawki podatku VAT:

1.

na podstawie art. 41 ust. 12 - 12c ustawy o VAT w sytuacji gdy ww. usługi:

- będą świadczone w budynkach lub lokalach objętych społecznym programem mieszkaniowym i będą wykonywane w ramach:

- modernizacji tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu unowocześnienie lub też podniesienie wartości oraz możliwości użytkowych modernizowanych środków,

- remontu tych obiektów czyli w sytuacji gdy roboty te będą miały na celu odtworzenie stanu pierwotnego przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym

2.

na podstawie § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. - natomiast od dnia 1 grudnia 2008 r. na podstawie § 6 ust. 2 aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie w jakim roboty budowlano - montażowe, remonty oraz roboty konserwacyjne nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy czyli w sytuacji:

- gdy przedmiotowe usługi budowlano - montażowe nie będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu budynków lub lokali objętych społecznym programem mieszkaniowym oraz w sytuacji,

- gdy ww. usługi będą wykonywane w ramach modernizacji lub remontu w obiektach budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, lecz tylko w stosunku do części podstawy opodatkowania przekraczającą udział powierzchni użytkowej kwalifikującej te budynki lub lokale do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy również zaznaczyć, iż w przypadku, gdyby przedmiotem umowy zawartej przez Wnioskodawcę z kontrahentem byłaby dostawa towarów (a nie świadczenie usługi) sklasyfikowanych przez Wnioskodawcę jako:

a.

produkowane przez Wnioskodawcę:

* rolety zewnętrzne do okien z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.12

* bramy rolowane z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.19

* żaluzje pionowe z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.22

* żaluzje poziome z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.21

* rolety z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.23

* roletki tekstylne z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.24

* moskitiery z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.15

* bramy przesuwne z metalowe PKWIU 28.12.10-30.50

* drzwi rolowane siatkowe z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.29

* siatki okienne rolowane z tworzyw sztucznych PKWIU 25.23.14-70.29

* kraty zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.39

* rolety zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.32

* żaluzje zewnętrzne aluminiowe PKWIU 28.12.10-35.31

* rolety zewnętrzne aluminiowe PKWIU 28.12.10-50.32

* żaluzje poziome aluminiowe PKWIU 28.12.10-50.41

b.

kupowane przez Wnioskodawcę u innych producentów:

* bramy segmentowe metalowe PKWIU 28.12.10-30.50

* parapety z żywic poliestrowych PKWIU 25.23.14-50.31

* parapety z polichlorku winylu 25.23.14-50.32

* parapety z tworzyw sztucznych pozostałych PKWIU 25.23.14-50.39

* osprzęt do bram (silniki, siłowniki) PKWIU 28.12.10-30.50

* parapety granitowe 26.70.12-60.30

* parapety marmurowe PKWIU 26.70.11-00.12

* parapety kamienne pozostałe PKWIU 26.70.12-80.30

* żaluzje zewnętrzne metalowe PKWIU 28.12.10-30.31

- to sprzedaż taka, zaklasyfikowana odpowiednio do ww. grupowań PKWiU nie została wymieniona w ustawie o VAT oraz przepisach wykonawczych ani jako zwolniona, ani jako korzystająca z preferencyjnej stawki VAT, zatem podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 22%.

Reasumując, jeżeli usługa remontowo-budowlano-montażowa wykonywana jest w obiekcie zaliczanym do budownictwa mieszkaniowego (zdefiniowanego dla potrzeb podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 12 ww. ustawy), to do całej wartości usługi należy zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj robót, w analizowanej sytuacji 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe, jednakże z uwagi na inne przesłanki niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z przedstawionych elementów stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnie dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl