IBPP1/443-215/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-215/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 7 lutego 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów premii pieniężnych wypłacanych przez dostawcę. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się handlem hurtowym i detalicznym mrożonkami. Podpisuje ze swoimi klientami porozumienia dotyczące zobowiązania kupującego do zakupu towaru na określoną kwotę, sprzedawca przyznaje kupującemu premię pieniężną w wysokości określonej w umowie.

Wnioskodawca występuje w charakterze zarówno wypłacającego jak i otrzymującego premie pieniężne w związku z prowadzoną działalnością. Spółka przyznaje lub jest jej przyznawana premia związana z wysokością obrotów osiągniętych w danym okresie. Umowy mają na celu przywiązanie kontrahenta do firmy. Wnioskodawca ma do czynienia z dwoma rodzajami umów (zarówno jako wypłacający jak i otrzymujący):

a.

premia jest ściśle związana z tabelą określającą progi osiągniętego obrotu, gdzie wraz z osiągnięciem określonego pułapu obrotu następuje wzrost przyznanej premii liczonej jako procent obrotu,

b.

premia jest przyznawana niezależnie od poziomu obrotu w stałej określonej wysokości, którą wyznacza podany w umowie procent wyliczany za określony okres od osiągniętego obrotu.

Spółka nie wiąże premii z konkretna dostawą, lecz ich przyznanie uzależnia od osiągniętego obrotu w danym okresie czasu, np. roku, półrocza. Nie dokonuje się przyporządkowania do pojedynczych transakcji, a premia ma na celu zachęcenie klienta do zakupu. Na premię pieniężną ma wpływ uzyskany pułap obrotu oraz terminowe regulowanie zobowiązań.Obecnie Wnioskodawca reguluje swoje zobowiązania za premie traktując ją jako usługę marketingową. Odbiorca uzyskujący określony obrót wystawia sprzedawcy fakturę marketingową opodatkowaną 22%.

Interpretacja Ministra Finansów dotycząca kwestii wypłaty premii pieniężnej w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług pismo z 30 grudnia 2004 r. sygn. PP3-812-1222/2004/AP/4026 została podważona przez wyrok NSA z 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK /94/06, który orzekł, że osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej w umowie wielkości obrotów z danym sprzedawcą nie stanowi usługi, o której mówi art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy premia pieniężna jest usługą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i należy ją opodatkować stawką podstawową, czy też nie jest to usługa, ponieważ przekroczenie przez kupującego określonego poziomu obrotów nie jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna jest usługą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, upustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Przedsiębiorcy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe wypłaconych premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

W praktyce występują również sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premia ta nie jest związana z żadną konkretną dostawą. W takiej sytuacji należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Postanowienia uzależniające przyznanie bonusu od wielkości dokonanych zakupów w danym okresie wskazują, iż w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z premią pieniężną, która nie odnosi się do żadnej konkretnej dostawy towarów, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków. Należy uznać, iż w tej sytuacji wypłacenie oraz otrzymanie premii pieniężnej jest ściśle uzależnione od określonego zachowania kupującego (tj. Wnioskodawcy, gdy taką premię otrzymuje lub kontrahenta, gdy premia jest wypłacana). Otrzymanie przedmiotowej premii pieniężnej stanowi zatem rodzaj wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy.

Zachowanie nabywcy (tj. Wnioskodawcy, gdy taką premię otrzymuje lub kontrahenta, gdy premia jest wypłacana) należy uznać w tym przypadku jako świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę kontrahent otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej, która jest przyznawana w stosunku procentowym do osiągniętego pułapu obrotów rozliczanych po zakończeniu miesiąca, kwartału lub roku.

W świetle powyższego zachowanie podmiotu otrzymującego premię (nabywcy) polegające na osiągnięciu określonego poziomu obrotów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Konsekwencją uznania danego bonusu (premii pieniężnej) za formę wynagrodzenia za określone świadczenie jest brak możliwości potraktowania jej jako rabat (opust), który zmniejszałby podstawę opodatkowania u dostawcy - wypłacającego premię. Premia nie pełni w takim przypadku funkcji rabatu, a jedynie jej wysokość określana jest poprzez odwołanie się do wcześniej dokonanych przez kupującego zakupów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarówno przedsiębiorcą, który wypłaca oraz otrzymuje premie pieniężne, na podstawie porozumień dotyczących zobowiązania do zakupu towarów na określoną kwotę w określonym czasie. Na wysokość wypłacanych oraz otrzymanych premii pieniężnych ma wpływ uzyskany pułap obrotu oraz terminowe regulowanie zobowiązań. Wypłacane lub otrzymane przez Wnioskodawcę premie pieniężne są ściśle powiązane z tabelą określającą progi osiągniętego obrotu, gdzie wraz z osiągnięciem określonego pułapu obrotu następuje wzrost przyznanej premii pieniężnej liczonej jako procent obrotu. W takim przypadku należy uznać, że udzielane premie pieniężne związane z określonym zachowaniem kontrahenta stanowią zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy VAT świadczenie usług za wynagrodzeniem i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 41 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Wypłacenie premii pieniężnej podlega opodatkowaniu stawką 22% i powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT fakturą spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przez kontrahentów Wnioskodawcy, gdy to on wypłaca premie pieniężne, a w sytuacji, gdy Wnioskodawca jest stroną otrzymującą premie pieniężne to on dokumentuje obrót z tego tytułu wystawiając fakturę VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się iż w zakresie dotyczącym premii przyznawanych niezależnie od poziomu obrotu w stałej określonej wysokości, którą wyznacza podany w umowie procent wyliczany za określony okres od osiągniętego obrotu zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto należy podkreślić, iż powołany przez Wnioskodawcę wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt I FSK 94/06 jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl