IBPP1/443-214/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-214/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku (zwolnienia od podatku) dla organizowanych turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia właściwej stawki podatku (zwolnienia od podatku) dla organizowanych turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2011 r. (data wpływu 6 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 marca 2011 r. znak: IBPP1/443-214/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Posiada również zawiadomienie o wpisie do rejestru organizatorów nr XX wydane przez Wojewodę S. na podstawie którego, firma Wnioskodawcy uprawniona jest do organizowania turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych z następującymi dysfunkcjami lub schorzeniami:

* z dysfunkcją narządu ruchu, z wyłączeniem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* z dysfunkcją narządu ruchu poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* z dysfunkcja narządu słuchu,

* z dysfunkcją narządu wzroku,

* z upośledzeniem umysłowym,

* z chorobą psychiczną,

* z padaczką,

* ze schorzeniami układu krążenia,

* ze schorzeniami układu oddechowego,

* ze schorzeniami neurologicznymi,

* ze schorzeniami metabolicznymi,

* z cukrzycą,

* z chorobami układu pokarmowego,

* z chorobami układu moczowo-płciowego,

* kobiety po mastektomii.

Turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, a także dla osób chorych i starszych chcących poprawić stan swojego zdrowia zlecone na podstawie skierowania lekarza kierującego na turnus, a w uzasadnionych przypadkach dla opiekuna osoby niepełnosprawnej również na zlecenie lekarza Wnioskodawca organizuje w Sanatoriach Uzdrowiskowych, w Szpitalach Uzdrowiskowych, w Niepublicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej, w Ośrodkach Rehabilitacyjnych. Wszystkie te placówki posiadają odpowiednie wpisy do rejestru ośrodków mogących przyjmować osoby niepełnosprawne wydane przez Wojewodę właściwego im województwa. Wnioskodawca nadmienia, że turnusy te zapewniają całodobową opiekę medyczną. Turnusy organizowane przez firmę Wnioskodawcy dla osób niepełnosprawnych, osób chorych i starszych mają na celu profilaktykę, zachowanie, przywracanie oraz poprawę zdrowia tymże osobom. Ponadto osoby niepełnosprawne korzystają z odpisu na rehabilitację w zeznaniu rocznym.

Do 31 grudnia 2010 r. firma Wnioskodawcy korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 poz. 9 PKWiU Ex85 czyli usługi w zakresie ochrony zdrowia.

W uzupełnieniu z dnia 31 marca 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

* Firma Wnioskodawcy nie posiada statusu zakładu opieki zdrowotnej,

* Wnioskodawca funkcjonuje na podstawie wpisu do rejestru organizatorów nr XX, który został wydany w dniu 4 stycznia 2010 r. na podstawie art. 10d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92) przez Wojewodę S.,

* świadczone przez Wnioskodawcę usługi turnusów rehabilitacyjnych są turnusami rehabilitacyjnymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) i są świadczone na zasadach określonych w tej ustawie.

W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dodano pkt 25 wyjaśniający podstawę zwolnienia z podatku VAT turnusów rehabilitacyjnych jako usługę rehabilitacyjną oraz świadczenie usług ściśle z tą usługą związanych przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy: "25) usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) świadczone na zasadach określonych w tej ustawie oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy."

Wnioskodawca jest zatem organizatorem turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych z orzeczeniem o niepełnosprawności, jak również na "Wniosek lekarza o skierowanie na turnus rehabilitacyjny dla osób chorych i starszych w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia czyli jest to świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Dlatego Wnioskodawca uważa, iż osoby nie posiadające orzeczenia o niepełnosprawności, a kierowane przez lekarza na podstawie wniosku i uczestniczące w turnusie rehabilitacyjnym organizowanym na zasadach określonych ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nadmienia, iż niejednokrotnie jedyną dla tych osób dostępną formą przywracania, poprawy zdrowia i profilaktyki jest właśnie uczestnictwo w rehabilitacji na turnusie rehabilitacyjnym. Każdy uczestnik turnusu rehabilitacyjnego ma zapewnioną:

* opiekę lekarską i pielęgniarską podczas trwania turnusu,

* zabiegi rehabilitacyjne zlecone przez lekarza na podstawie badania lekarskiego w ośrodku i wniosku lekarza kierującego chorego na turnus rehabilitacyjny,

* zabiegi rehabilitacyjne wykonywane są przez wykwalifikowany personel medyczny,

* prelekcje prozdrowotne dające wskazówki do dalszej profilaktyki zdrowotnej po zakończonym turnusie,

* rehabilitację społeczną poprzez spotkania i terapie z udziałem psychologa,

* zakwaterowanie uwzględniające rodzaj schorzenia oraz wyżywienie zgodne z zaleceniami dietetyka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą Ustawy o podatku od towarów i usług (zmiana z dnia 29 października 2010 r.) od dnia 1 stycznia 2011 r. usługi organizowania turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych z następującymi dysfunkcjami lub schorzeniami:

* z dysfunkcją narządu ruchu z wyłączeniem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* dysfunkcją narządu ruchu poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* z dysfunkcją narządu słuchu,

* z dysfunkcją narządu wzroku,

* z upośledzeniem umysłowym,

* z chorobą psychiczną,

* z padaczką,

* ze schorzeniami układu krążenia,

* ze schorzeniami układu oddechowego,

* ze schorzeniami neurologicznymi,

* ze schorzeniami metabolicznymi,

* z cukrzycą,

* z chorobami układu pokarmowego,

* z chorobami układu moczowo - płciowego,

* kobiety po mastektomii.

nadal będą zwolnione z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, organizowanie turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych z następującymi dysfunkcjami lub schorzeniami:

* z dysfunkcją narządu ruchu, z wyłączeniem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* z dysfunkcją narządu ruchu poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* z dysfunkcja narządu słuchu,

* z dysfunkcją narządu wzroku,

* z upośledzeniem umysłowym,

* z chorobą psychiczną,

* z padaczką,

* ze schorzeniami układu krążenia,

* ze schorzeniami układu oddechowego,

* ze schorzeniami neurologicznymi,

* ze schorzeniami metabolicznymi,

* z cukrzycą,

* z chorobami układu pokarmowego,

* z chorobami układu moczowo - płciowego,

* kobiety po mastektomii

od dnia 1 stycznia 2011 r. nadal będą zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22d.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Powyższy przepis stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) (zwanej dalej: "Dyrektywą"), zgodnie z którym zwolnieniu od podatku przez państwa członkowskie podlegają opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zakresu zwolnienia poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE określeniom "postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych". Ponadto z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż przepisy ustawy ani nie posługują się pojęciem świadczenia zdrowotnego (które to pojęcie definiuje ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej - Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.), ani też nie odsyłają w zakresie samego zdefiniowania usług opieki medycznej podlegających zwolnieniu do przepisów ww. ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Stosownie do art. 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej świadczeniem zdrowotnym są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania, w szczególności związane z:

1.

badaniem i poradą lekarską;

2.

leczeniem;

3.

badaniem i terapią psychologiczną;

4.

rehabilitacją leczniczą;

5.

opieką nad kobietą ciężarną i jej płodem, porodem, połogiem oraz nad noworodkiem;

6.

opieką nad zdrowym dzieckiem;

7.

badaniem diagnostycznym, w tym z analityką medyczną;

8.

pielęgnacją chorych;

9.

pielęgnacją niepełnosprawnych i opieką nad nimi;

10.

opieką paliatywno-hospicyjną;

11.

orzekaniem i opiniowaniem o stanie zdrowia;

12.

zapobieganiem powstawaniu urazów i chorób poprzez działania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne;

13.

czynnościami technicznymi z zakresu protetyki i ortodoncji;

14.

czynnościami z zakresu zaopatrzenia w przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze.

Przy definiowaniu zwolnienia usług w zakresie opieki medycznej, oparto się przede wszystkim na przepisach Dyrektywy oraz orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE. Pojęcia "służące (...) zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia" rzeczywiście odpowiadają tym zawartym w definicji świadczenia zdrowotnego (określonej w art. 3 ww. ustawy o zakładach opieki zdrowotnej). Jednakże takie zdefiniowanie zakresu opieki medycznej podlegającej zwolnieniu odpowiada używanym przez Trybunał UE określeniom "postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych". Podkreślić należy, że w definicji zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług wskazano na działania służące profilaktyce - choć taki element nie został zawarty w definicji świadczenia zdrowotnego w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej. Okoliczność ta wyraźnie wskazuje, że podstawą do zdefiniowania zakresu usług opieki medycznej podlegających zwolnieniu było w pierwszej kolejności orzecznictwo unijne (a nie przepisy krajowe).

W myśl § 13 ust. 1 pkt 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), dodanego przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 44, poz. 230) z dniem 1 marca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) świadczone na zasadach określonych w tej ustawie oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia z dnia 28 lutego 2011 r., zwolnienie, o którym mowa § 13 ust. 1 pkt 25 rozporządzenia zmienianego w § 1, w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, może być stosowane również do czynności dokonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Z opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie posiada statusu zakładu opieki zdrowotnej. Funkcjonuje na podstawie wpisu do rejestru organizatorów nr XX, który został wydany w dniu 4 stycznia 2010 r. na podstawie art. 10d ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92) przez Wojewodę S. Wnioskodawca uprawniony jest do organizowania turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych z następującymi dysfunkcjami lub schorzeniami:

* z dysfunkcją narządu ruchu, z wyłączeniem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* z dysfunkcją narządu ruchu poruszających się na wózkach inwalidzkich,

* z dysfunkcja narządu słuchu,

* z dysfunkcją narządu wzroku,

* z upośledzeniem umysłowym,

* z chorobą psychiczną,

* z padaczką,

* ze schorzeniami układu krążenia,

* ze schorzeniami układu oddechowego,

* ze schorzeniami neurologicznymi,

* ze schorzeniami metabolicznymi,

* z cukrzycą,

* z chorobami układu pokarmowego,

* z chorobami układu moczowo-płciowego,

* kobiety po mastektomii.

Turnusy rehabilitacyjne dla osób niepełnosprawnych, a także dla osób chorych i starszych chcących poprawić stan swojego zdrowia zlecone na podstawie skierowania lekarza kierującego na turnus, a w uzasadnionych przypadkach dla opiekuna osoby niepełnosprawnej również na zlecenie lekarza Wnioskodawca organizuje w Sanatoriach Uzdrowiskowych, w Szpitalach Uzdrowiskowych, w Niepublicznych Zakładach Opieki Zdrowotnej, w Ośrodkach Rehabilitacyjnych. Wszystkie te placówki posiadają odpowiednie wpisy do rejestru ośrodków mogących przyjmować osoby niepełnosprawne wydane przez Wojewodę właściwego im województwa. Wnioskodawca nadmienia, że turnusy te zapewniają całodobową opiekę medyczną. Turnusy organizowane przez firmę Wnioskodawcy dla osób niepełnosprawnych, osób chorych i starszych mają na celu profilaktykę, zachowanie, przywracanie oraz poprawę zdrowia tymże osobom. Ponadto osoby niepełnosprawne korzystają z odpisu na rehabilitację w zeznaniu rocznym.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi turnusów rehabilitacyjnych są turnusami rehabilitacyjnymi w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) i są świadczone na zasadach określonych w tej ustawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych rehabilitacja osób niepełnosprawnych oznacza zespół działań, w szczególności organizacyjnych, leczniczych, psychologicznych, technicznych, szkoleniowych, edukacyjnych i społecznych, zmierzających do osiągnięcia, przy aktywnym uczestnictwie tych osób, możliwie najwyższego poziomu ich funkcjonowania, jakości życia i integracji społecznej.

Stosownie do art. 10 ww. ustawy do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w:

1.

warsztatach terapii zajęciowej, zwanych dalej "warsztatami";

2.

turnusach rehabilitacyjnych, zwanych dalej "turnusami".

W myśl art. 10d ust. 1 ww. ustawy wojewoda prowadzi rejestr ośrodków oraz rejestr organizatorów turnusów i dokonuje wpisu do tych rejestrów na okres 3 lat po spełnieniu przez ośrodek lub organizatora turnusów warunków określonych zgodnie z ust. 8 pkt 3.

Zgodnie z art. 10d ust. 8 ww. ustawy Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze rozporządzenia:

1.

rodzaje turnusów organizowanych przy udziale środków Funduszu oraz warunki uczestnictwa w tych turnusach,

2.

warunki, jakie powinny spełniać osoby niepełnosprawne ubiegające się o dofinansowanie uczestnictwa w turnusie, tryb składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie, wysokość oraz sposób przyznawania i przekazywania tego dofinansowania ze środków Funduszu,

3.

warunki, jakie powinni spełniać organizatorzy turnusów i ośrodki, w których odbywają się turnusy, sposób oceny spełniania tych warunków i dokonywania wpisu do rejestrów oraz zasady prowadzenia rejestrów,

4.

zakres, sposób i tryb kontroli organizatorów oraz ośrodków wpisanych do rejestrów, prowadzonej przez powiatowe centrum pomocy rodzinie lub wojewodę i obowiązki związane z tą kontrolą,

5.

zakres przekazywanych przez wojewodę informacji o ośrodkach i organizatorach turnusów posiadających wpis do rejestrów, o których mowa w ust. 1, zasady prowadzenia centralnej bazy danych ośrodków i organizatorów turnusów posiadających taki wpis oraz udostępniania danych znajdujących się w tej bazie,

6.

wzory wniosków, zawiadomień i informacji

- mając na względzie zapewnienie odpowiedniego poziomu rehabilitacji.

W związku z powyższym zostało wydane rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz. U. Nr 230, poz. 1694), które zgodnie z § 2 ust. 2 mówi, iż turnusy rehabilitacyjne mogą być organizowane dla następujących grup osób niepełnosprawnych:

1.

z dysfunkcją narządu ruchu, z wyłączeniem osób poruszających się na wózkach inwalidzkich;

2.

z dysfunkcją narządu ruchu poruszających się na wózkach inwalidzkich;

3.

z dysfunkcją narządu słuchu;

4.

z dysfunkcją narządu wzroku;

5.

z upośledzeniem umysłowym;

6.

z chorobą psychiczną;

7.

z padaczką;

8.

ze schorzeniami układu krążenia;

9.

z innymi niż wymienione w pkt 1-8 dysfunkcjami lub schorzeniami.

Turnusy rehabilitacyjne organizuje się dla osób niepełnosprawnych o zbliżonych potrzebach, wynikających w szczególności z ich wieku lub rodzaju niepełnosprawności albo rodzaju schorzeń lub dysfunkcji (ust. 3).

Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, że kluczową rolę w przedmiotowej sprawie odgrywa - obowiązujący od dnia 1 marca 2011 r. - przepis § 13 ust. 1 pkt 25 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego jednoznacznie wynika, iż zwalnia się od podatku usługi turnusów rehabilitacyjnych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 214, poz. 1407 z późn. zm.) świadczone na zasadach określonych w tej ustawie oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Wobec powyższego uznać należy, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę będącego organizatorem turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT, jako usługi turnusów rehabilitacyjnych oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez podmioty inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 25 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r., obowiązującym od dnia 1 marca 2011 r. Natomiast na mocy § 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lutego 2011 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 44, poz. 230) zwolnienie to może być stosowane również do czynności dokonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż organizowanie turnusów rehabilitacyjnych dla grup osób niepełnosprawnych z dysfunkcjami lub schorzeniami wymienionymi we wniosku od dnia 1 stycznia 2011 r. do nadal będą zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22d należy uznać za nieprawidłowe, bowiem należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie zwolnienie, jednak wynikające z innych przepisów niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Nadmienia się, że interpretacja nie dotyczy opodatkowania ewentualnych turnusów rehabilitacyjnych organizowanych przez Wnioskodawcę dla osób innych niż osoby niepełnosprawne ze schorzeniami wymienionymi we wniosku, gdyż nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy oraz nie przedstawił stanowiska w tym zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl