IBPP1/443-213/11/KW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-213/11/KW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowanych dla dorosłych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowanych dla dorosłych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011 r. (data wpływu 26 kwietnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2011 r. znak: IBPP1/443-213/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy m.in. usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego, które nie są objęte akredytacją wydaną przez Kuratora Oświaty. Kursy i egzaminy te prowadzone są w formach i na zasadach określonych na podstawie następujących przepisów prawa:

* egzamin na tytuł zawodowy i tytuł mistrza - rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216), Komisja egzaminacyjna powoływana jest przez Kuratora Oświaty,

* kurs na obsługę i konserwację urządzeń dźwigowych - rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 18 lipca 2001 r. w sprawie trybu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i konserwacji urządzeń technicznych (Dz. U. Nr 79, poz. 849),

* kurs na cięcie plazmą - wytyczne W-96/IS-23, rozporządzenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia z dnia 2 listopada 1954 r. w sprawie bhp, rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, wytyczne W-90/IS-40,

* kurs operatorów żurawi przewoźnych (HDS) - w związku z art. 37 pkt 14 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 z późn. zm.) do kompetencji Urzędu Dozoru Technicznego należy uzgadnianie programu szkolenia,

* kurs lutowaczy gazowych - wytyczne W-96/IS/15, rozporządzenie Ministra Pracy i Opieki Społecznej oraz Zdrowia z dnia 2 listopada 1954 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy spawaniu i cięciu metali, rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony przeciw pożarowej, wytyczne W-90/IS-40,

* kurs ręcznych przecinaczy termicznych - wytyczne W-07/IS-14, norma PN- EN ISO 9013:2003 (u), rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów BHP, rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 kwietnia 2000 r. w sprawie BHP przy pracach spawalniczych,

* kurs na badania wizualne VT1+VT2 - norma EN 473:2000 i PN - EN 970:1999,

* kurs na badania magnetyczno - proszkowe MT1+MT2 - norma EN 473:2000 i PN - EN 1290:2000,

* kurs na badania penetracyjne PT1+PT2 - norma EN 473:2000 i PN - EN 571-1:1999.

2.

Spółka świadczy również usługi kształcenia zawodowego polegające na okresowym odnawianiu wcześniej zdobytych uprawnień zawodowych (w zakresie energetyki i spawalnictwa). Odnowienie uprawnień jest warunkiem koniecznym dla egzaminowanych osób do dopuszczenia ich przez pracodawcę do świadczenia pracy w zawodzie. Odnowienie w zależności od rodzaju uprawnień polega bądź na przeprowadzeniu egzaminu teoretycznego i praktycznego, lub na dodatkowym szkoleniu mającym na celu uzupełnienie wiedzy w zakresie zmian w przepisach regulujących daną specjalizację oraz przeprowadzeniu egzaminu. Czas trwania odnowienia uprawnienia zależy od jego rodzaju i trwa od 8-16 godzin. Omawiane egzaminy to:

* egzaminowanie spawaczy przeprowadzany wg wytycznych IS nr W-07/17-IS i PN - EN 287-1, PN - IN 190 960 9606 Atest 235/2010,

* egzaminowanie spawaczy i zgrzewaczy termoplastycznych tworzyw sztucznych przeprowadzany wg PN-EN 13067, poświadczenia oceny nr CO/TW/Eg/06/08

* egzaminowanie spawaczy przeprowadzany wg PN-EN 287-1;2007, PN - EN -SO 9606-2:2007, poświadczenia oceny nr CO/Sp/Eg/38/16/08,

* egzaminowanie na uprawnienia typu E i D przeprowadzany wg załącznika nr 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.

W uzupełnieniu z dnia 22 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT od momentu założenia, a więc od stycznia 1997 r. Rejestracja w zakresie podatku VAT została dokonana w związku z planowanym świadczeniem usług pośrednictwa i doradztwa techniczno - ekonomicznego, dokonywania wycen, doradztwa ubezpieczeniowego. Na podstawie art. 14 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa i rzeczoznawstwa, a także usługi jubilerskie nie miało zastosowania zwolnienia obejmującego podatników rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi działalność kształcenia zawodowego dorosłych na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Miasta O. z dnia 16 września 1991 r. W ewidencji tej Wnioskodawca widnieje jako osoba prawna prowadząca niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego. Wpis Wnioskodawcy do omawianej ewidencji został wydany na podstawie art. 82 ust. 3, 3a i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Ponadto, Wnioskodawca został także wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy w O.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Natomiast w myśl art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zatem, wszystkie usługi kształcenia i przekwalifikowania osób dorosłych prowadzone są przez Wnioskodawcę występującego w charakterze jednostki systemu oświaty. Wnioskodawca świadczy także inne usługi, w ramach swojej działalności, w których jednak nie występuje jako jednostka systemu oświaty - tymi usługami jest wynajem powierzchni biurowych.

Dodatkowo, Wnioskodawca posiada także akredytację wydaną przez Kuratora Oświaty, ale akredytacja ta obejmuje tylko część kursów i szkoleń organizowanych przez Wnioskodawcę. Kursy, co do których Wnioskodawca składa wniosek o interpretację nie są objęte tą akredytacją. Akredytacja została wydana na podstawie art. 68b ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowane dla dorosłych świadczone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

1.

Kurs na cięcie plazmą organizowany jest na podstawie wytycznych W-96/IS-23, które w sposób szczegółowy ustanawiają program szkolenia operatorów urządzeń do cięcia plazmowego.

Wytyczne te zostały określone przez Instytut Spawalnictwa, który merytorycznie nadzoruje przeprowadzone szkolenia operatorów urządzeń do cięcia plazmowego. Zawarty jest w nich zakres wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych wymaganych w czasie egzaminu końcowego. Jednostka nie ma możliwości, aby organizować kurs na cięcie plazmą na podstawie autorskiego programu nauczania. Wytyczne określają czas trwania kursu: - 4 jdn. szkoleniowe wykładów teoretycznych, -1 jdn. szkoleniową instruktażu wstępnego, - 19 jdn. szkoleniowych ćwiczeń praktycznych.

Jednostka szkoleniowa jest zdefiniowana jako 45 min. w przypadku wykładów teoretycznych i instruktażu wstępnego oraz 60 min. w przypadku ćwiczeń praktycznych.

Wytyczne te określają również wymagania jakie muszą spełnić kandydaci uczestniczący w kursie, a wymagania te odnoszą się do wykształcenia, wieku oraz stanu zdrowia uczestnika kursu. Ponadto, sprecyzowany jest w tym akcie plan nauczania i treść nauczania, jaki obowiązkowo musi być przeprowadzony na takim kursie.

W ramach organizowania kursu na cięcie plazmą spółka przeprowadza szkolenie w formie i na zasadach określonych w przytoczonych wytycznych, a więc dostarcza uczestnikom wiedzy teoretycznej i praktycznej. Po zakończeniu kursu spółka organizuje także egzamin końcowy.

Ukończenie szkolenia i egzaminu z wynikiem pozytywnym wiąże się z uzyskaniem przez zainteresowanego zawodu operatora urządzeń do cięcia plazmowego. Jest to zatem nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkolenia.

2.

Kurs lutowaczy gazowych organizowany jest na podstawie wytycznych W-96/IS-15, które w sposób szczegółowy ustanawiają program szkolenia podstawowego lutowaczy gazowych.

Wytyczne te zostały określone przez Instytut Spawalnictwa, który merytorycznie nadzoruje przeprowadzone szkolenia lutowaczy gazowych. Zawarty jest w nich zakres wiadomości teoretycznych i umiejętności praktycznych wymaganych w czasie egzaminu końcowego. Jednostka nie ma możliwości, aby organizować kurs na lutowaczy gazowych na podstawie autorskiego programu nauczania.

Wytyczne określają czas trwania kursu: - 24 jdn. szkoleniowe wykładów teoretycznych, - 4 jdn. szkoleniowe instruktażu wstępnego, - 50 jdn. szkoleniowych ćwiczeń praktycznych.

Jednostka szkoleniowa jest zdefiniowana jako 45 min. w przypadku wykładów teoretycznych i instruktażu wstępnego oraz 60 min w przypadku ćwiczeń praktycznych.

Wytyczne te określają wymagania jakie muszą spełnić kandydaci uczestniczący w kursie, odnoszą się one do wykształcenia, wieku oraz stanu zdrowia uczestnika kursu. Ponadto, sprecyzowany jest w tym akcie plan nauczania i treść nauczania, jaki obowiązkowo musi być przeprowadzony na takim kursie.

W ramach organizowania kursu na cięcie plazmą spółka przeprowadza szkolenie w formie i na zasadach określonych w przytoczonych wytycznych, a więc dostarcza uczestnikom wiedzy teoretycznej i praktycznej. Po zakończeniu kursu spółka organizuje także egzamin końcowy. Po zdaniu egzaminu uczestnik uzyska uprawnienie pozwalające na wykonywania prac z zakresu ręcznego lutowania palnikami gazowymi i lutownicami gazowymi stali oraz metali nieżelaznych i ich stopów. Jest to zatem nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą i zawodem uczestników szkolenia.

Omówione szkolenia nie są finansowane w całości lub w co najmniej 70 % ze środków publicznych. Finansują je głównie uczestnicy, którzy chcą zdobyć zawód lub uprawnienie, bądź też zatrudniający ich pracodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowane dla dorosłych, które nie są objęte akredytacją wydaną przez Kuratora Oświaty, ale prowadzone są w formach i na zasadach określonych na podstawie wymienionych w pkt 1 przepisów prawa korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w stosunku do usług kształcenia zawodowego w postaci organizowania kursów i egzaminów wymienionych w pkt 1, jak i w postaci odnawiania uprawnień wymienionych w pkt 2 przysługiwać jej będzie prawo do skorzystania ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Omawiane kursy i egzaminy są przeprowadzane w formach i na zasadach przewidzianych odrębnymi przepisami, wytycznymi i normami.

Ponadto, ukończenie omawianych kursów, a także okresowe odnowienie uprawnień zawodowych wiąże się z uzyskaniem lub potwierdzeniem wymaganych kwalifikacji oraz umiejętności. Tym samym zgodnie z art. 2373 kodeksu pracy są jednym z warunków koniecznych dla pracowników, aby mogli oni być dopuszczeni do wykonywania pracy związanej z posiadaniem tych uprawnień.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność kształcenia zawodowego dorosłych na podstawie wpisu do Ewidencji Szkół i Placówek Niepublicznych Miasta O. z dnia 16 września 1991 r. W ewidencji tej Wnioskodawca widnieje jako osoba prawna prowadząca niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego. Wpis Wnioskodawcy do omawianej ewidencji został wydany na podstawie art. 82 ust. 3, 3a i 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Ponadto, Wnioskodawca został także wpisany do Rejestru Instytucji Szkoleniowych przez Wojewódzki Urząd Pracy w O.

Zgodnie z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Natomiast w myśl art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zatem, wszystkie usługi kształcenia i przekwalifikowania osób dorosłych prowadzone są przez Wnioskodawcę występującego w charakterze jednostki systemu oświaty.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje:

- placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 3 pkt 17 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;

7.

w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólno zawodowego, w jakich szkoła kształci.

Zgodnie z art. 82 ust. 5 ww. ustawy osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i prowadzi niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego. Objęte zapytaniem usługi Wnioskodawca wykonuje w ww. jednostce objętej systemem oświaty, tj. w niepublicznej placówce kształcenia ustawicznego.

Wobec powyższych okoliczności stwierdzić należy, iż jeśli wymienione w pytaniu usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowane dla dorosłych prowadzone przez Wnioskodawcę są świadczone przez Niego jako przez jednostkę objętą systemem oświaty w ramach kształcenia i wychowania to są od 1 stycznia 2011 r. zwolnione z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

W tej sytuacji dalsze badanie ewentualnego spełnienia przesłanek wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług jest bezcelowe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego organizowane dla dorosłych, które nie są objęte akredytacją wydaną przez Kuratora Oświaty, ale prowadzone są w formach i na zasadach określonych na podstawie wymienionych w pkt 1 przepisów prawa korzystają ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać za nieprawidłowe, bowiem należy zauważyć, że w przedmiotowej sprawie znajduje zastosowanie zwolnienie, jednak wynikające z innych przepisów niż wskazał Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie pytania nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl