IBPP1/443-21/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-21/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko W. w R., przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. (data wpływu 31 grudnia 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) oraz z dnia 4 kwietnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu - Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu - Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-21/08/MS z dnia 7 marca 2008 r. oraz pismem z dnia 4 kwietnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach projektu prowadzi Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). W dniach 6 i 8 lutego 2007 r. zawarł z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości z siedzibą w W. umowy o udzielenie wsparcia nr...oraz....Projekt jest odpowiedzią na konkurs w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich Działanie 3.2 schemat b dotyczący udzielania wsparcia na realizację przedsięwzięcia związanego z prowadzeniem Regionalnych Ośrodków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedmiotem ww. umów jest udzielanie wsparć przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, przeznaczonych na realizację przedsięwzięć pn. "Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w T.", w okresie od 6 lutego 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. oraz "Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w K.", w okresie od 8 lutego 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. Na warunkach określonych w umowach jednostka kontraktująca przekazuje beneficjentowi środki finansowe na realizację przedsięwzięć. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest jednostką kontraktującą, monitorującą i kontrolującą należyte wykonanie zapisów umów, rozliczającą i zatwierdzającą realizację projektu.

Projekt ten obejmuje trzy działania:

Działanie A - Szkolenia dla projektodawców.

Regionalny Ośrodek EFS organizuje szkolenia (rekrutuje uczestników, zapewnia materiały, wyżywienie, wynajmuje salę, zatrudnia trenera na umowę cywilnoprawną). Tematyka szkoleń dotyczy aplikowania, zarządzania oraz rozliczania środków EFS oraz innych obszarów, m.in. pomocy publicznej, zamówień publicznych, rachunkowości, prawa pracy itd. Z usług szkoleniowych mogą korzystać tylko instytucje (one są beneficjentami), nie osoby fizyczne. Instytucje te wysyłają (delegują) na szkolenia swoich pracowników. Środki uzyskane z dotacji EFS pokrywają koszty tych działań. "Teoretycznie" Wnioskodawca może obciążyć beneficjenta kosztami szkolenia (jeśli się zgłosi i nie przyjdzie na szkolenie), ale w praktyce nigdy tego nie stosuje.

Działanie B - Doradztwo i usługi animacyjne.

Usługi doradcze świadczone są przez doradców - jeden z nich jest zatrudniony przez Regionalny Ośrodek EFS na umowę o pracę (Doradca kluczowy), pozostali doradcy na umowy cywilnoprawne (doradcy specjalistyczni). Zakres usług świadczonych przez doradców w ROEFS dotyczy przygotowywania projektów i wniosków a w ramach doradztwa specjalistycznego dot. pomocy publicznej, prawa zamówień publicznych, rachunkowości i finansów itp. Z usług doradczych korzystać mogą tylko instytucje (różne jednostki organizacyjne), nie osoby fizyczne, świadczone są one zarówno w biurze Regionalnego Ośrodka jak i w terenie. Dotacja na to działanie ma charakter zryczałtowany i nie jest zależna od ilości wykonanych usług doradczych. Projekt przewiduje wykonanie minimalnej ilości usług doradczych (jest to jeden ze wskaźników realizacji projektu), nie jest natomiast określona ich ilość maksymalna. Usługi o charakterze animacji lokalnej mające na celu docieranie do potencjalnych projektodawców, zachęcanie ich do podejmowania inicjatyw w zakresie rozwoju zasobów ludzkich i do nawiązywania partnerstwa ukierunkowanego na wspólne rozwiązywanie problemów w tym obszarze, także z wykorzystaniem możliwości stwarzanych przez EFS, udzielanie lokalnym środowiskom wsparcia w zakresie diagnozowania ich potrzeb i tworzenia planów działania, wyszukiwanie liderów lokalnych, wspieranie ich w rozwoju umiejętności, wspieranie procesu budowy partnerstwa i działanie na rzecz wzmacniania istniejących form współpracy. Podobnie jak w przypadku usług doradczych dotacja ma charakter zryczałtowany i nie jest zależna od ilości wykonanych usług.

Działanie C - Usługi informacyjne i promocyjne.

Beneficjenci Ośrodka mogą skorzystać z usług Punktu Informacyjnego gdzie na pytania projektodawców odpowiada konsultant dyżurujący przez 8 godzin we wszystkie dni robocze. Dodatkowo Regionalny Ośrodek EFS organizuje spotkania informacyjne i konferencje poświęcone EFS. Z usług Punktu Informacyjnego mogą korzystać osoby fizyczne (beneficjenci ostateczni) zainteresowane usługami (szkoleniami, doradztwem). Również w tym przypadku dotacja ma charakter zryczałtowany i nie jest zależna od ilości wykonanych usług.

Ze złożonego uzupełnienia wynika również, że pomysłodawcą i autorem projektu jest W. w Rz. Instytucją zlecającą (zamawiającym) jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, która jest jednostką kontraktującą, monitorującą i kontrolującą należyte wykonanie zapisów umów, rozliczającą i zatwierdzającą realizację projektu.Prawa autorskie do projektu należą do W. Natomiast jeśli chodzi o prawa autorskie do utworów powstałych w ramach realizacji projektu, to również one nabywane są przez W. Działania prowadzone w ramach projektu skierowane są do potencjalnych beneficjentów Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Są to w szczególności:

a.

jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne,

b.

organizacje pozarządowe - szkoły (w tym szkoły wyższe),

c.

instytucje rynku pracy - instytucje szkoleniowe,

d.

instytucje eksperckie działające w obszarze rynku,

e.

związki zawodowe i organizacje pracodawców,

f.

pracodawcy - ochotnicze hufce pracy,

g.

jednostki badawczo-rozwojowe,

h.

ośrodki doradztwa rolniczego,

i.

ośrodki poradnictwa zawodowego i psychologicznego,

j.

jednostki naukowe.

Indywidualizacja odbiorcy (beneficjenta) konieczna jest ze względu na fakt, iż krąg uprawnionych do korzystania z projektu jest ograniczony. Nie mogą z niego korzystać np. osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej.Wszystkie świadczenia wykonywane na rzecz beneficjentów mają nieodpłatny charakter (beneficjenci nie są zobowiązani do żadnych wzajemnych świadczeń).Środki otrzymane przez W. na realizację projektu mogą być wykorzystane tylko zgodnie z przeznaczeniem. Wydatkowanie środków otrzymanych w ramach projektu na inny cel powoduje, że są one uznawane za wydatki niekwalifikowane i podlegają zwrotowi.

Zawarte zostały dwie umowy: dla ośrodka w T. w dn. 6 lutego 2007 r. a dla ośrodka w K. w dn. 8 lutego 2007 r. Potencjalni beneficjenci zgłaszają się samodzielnie do ośrodków ROSZEFS. Informacja o działalności ośrodków dostępne są publicznie, np. na stronach internetowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy W. w Rz. może obniżyć podatek należny o podatek naliczony w związku z nabyciem towarów i usług w celu wykonania działań w ramach projektu - Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy wykonywane świadczenia, finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego obejmujące: szkolenia dla projektodawców, doradztwo i usługi animacyjne, usługi informacyjne i promocyjne nie są usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W odniesieniu do usług szkoleniowych stwierdza, że gdyby nawet uznać, ze mamy tu do czynienia ze świadczeniem usług, to są to usługi zwolnione z opodatkowania. Natomiast fakt, że doradztwo i usługi animacyjne oraz usługi informacyjne i promocyjne nie są usługami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wynika z tego, iż w odniesieniu do nich nie jest możliwe określenie elementów konstrukcyjnych podatku, a w szczególności podstawy opodatkowania. W konsekwencji powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, nie można uznać, że dotacja ma bezpośredni wpływ na cenę usługi, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie stwierdza, że uznanie, iż działania realizowane w ramach projektu nie stanowią usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów usług przesądza o barku możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenach nabywanych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Kwestię natomiast opodatkowania czynności dokonywanych przez podatników regulują następujące przepisy.Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Artykuł 8 ust. 1 powołanej ustawy stwierdza, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że dostawa towarów i świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas gdy są one wykonywane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę towarów lub usługi musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Wynagrodzenie musi być wyrażone w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, gdyż wynagrodzenie (odpłatność) jako świadczenie może przybrać również postać rzeczową (zapłatą za usługę może być inny towar lub usługa, albo mieszaną (zapłata w części pieniężna a w części rzeczowa). Innymi słowy musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za dostawę towarów lub świadczenie usług. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektu, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. W dniu 8 lutego 2007 r. zawarł umowę o udzielenie wsparcia nr... z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, z siedzibą w W.Przedmiotem umowy jest udzielanie wsparcia przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, przeznaczonego na realizację przedsięwzięcia (projektu) pn. "Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w K.", w okresie od 6 lutego 2007 r. do 30 czerwca 2008 r. Na warunkach określonych w umowie jednostka kontraktująca przekazuje beneficjentowi środki finansowe na realizację przedsięwzięcia. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości jest jednostką kontraktującą, monitorującą i kontrolującą należyte wykonanie zapisów umowy, rozliczającą i zatwierdzającą realizację projektu.

Celem projektu jest organizacja szkoleń dotyczących aplikowania, zarządzania oraz rozliczania środków EFS oraz innych obszarów, m.in. pomocy publicznej, zamówień publicznych, rachunkowości, prawa pracy itd. Świadczenie usług przez doradców w ROEFS dotyczących przygotowywania projektów i wniosków a w ramach doradztwa specjalistycznego dot. pomocy publicznej, prawa zamówień publicznych, rachunkowości i finansów itp. Świadczenie usług Punktu Informacyjnego gdzie na pytania projektodawców odpowiada konsultant dyżurujący przez 8 godzin we wszystkie dni robocze oraz organizacja spotkań informacyjnych i konferencji poświęconych EFS.

Odbiorcami ostatecznymi niniejszego projektu są potencjalni beneficjenci Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w szczególności: jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki organizacyjne, organizacje pozarządowe - szkoły (w tym szkoły wyższe), instytucje rynku pracy - instytucje szkoleniowe, instytucje eksperckie działające w obszarze rynku, związki zawodowe i organizacje pracodawców, pracodawcy - ochotnicze hufce pracy, jednostki badawczo-rozwojowe, ośrodki doradztwa rolniczego, ośrodki poradnictwa zawodowego i psychologicznego, jednostki naukowe, wyłączeniem osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej

Usługi świadczone na rzecz beneficjentów ostatecznych mają charakter bezpłatny (beneficjenci nie są zobowiązani do żadnych wzajemnych świadczeń), Wnioskodawca nie pobierał żadnego wynagrodzenia za czynności w ramach realizacji projektu. Prawa autorskie do projektu pozostaną wyłącznie w dyspozycji Wnioskodawcy.

Środki otrzymane przez W. na realizację projektu mogą być wykorzystane tylko zgodnie z przeznaczeniem. Wydatkowanie środków otrzymanych w ramach projektu na inny cel powoduje, że są one uznawane za wydatki niekwalifikowane i podlegają zwrotowi.Potencjalni beneficjenci zgłaszają się samodzielnie do ośrodków ROSZEFS. Informacja o działalności ośrodków dostępne są publicznie, np. na stronach internetowych.

Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z przedstawionym stanem prawnym prowadzi do wniosku, że kluczowe znaczenie ma tutaj fakt, iż cel i wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje konkretne zlecenie. Nie dochodzi zatem do wykonania usługi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na brak świadczeniobiorcy tej usługi. Środki finansowe uzyskane na realizację projektu nie mogą być przeznaczone na żaden inny cel. Realizowane szkolenia, usługi doradcze i informacyjne są czynnościami nieodpłatnymi i nie stanowią odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT. W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, gdyż zakupy te nie są związane z czynnościami opodatkowanymi.

Końcowo należy stwierdzić, że przyjęcie, iż cały zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności nie stanowi odpłatnej dostawy towarów ani odpłatnego świadczenia usług, ani też nie mogą być one traktowane jak odpłatne świadczenie usług w świetle art. 8 ust. 2 ustawy o podatku VAT powoduje, że w sprawie nie ma zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług dotyczące usług edukacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl