IBPP1/443-201/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-201/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 20 października 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r. i 7 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług w związku z likwidacją Powiatowego Zakładu celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług w związku z likwidacją Powiatowego Zakładu celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r. i 7 lutego 2011 r.), będącymi odpowiedzią na wezwania tut. organu z dnia 11 stycznia 2011 r. i z dnia 27 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 14 pkt 7a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art. 97a ustawy z dnia 27sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241 z późn. zm.) Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie: "..."

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nie przewiduje dalszego funkcjonowania zakładów w formie gospodarstw pomocniczych i zakładów budżetowych.

Powiatowy Zakład został powołany uchwałą z dnia 25 stycznia 2001 r. Rady Powiatu jako jednostka organizacyjna Starostwa Powiatowego bez określonej formy organizacyjno-prawnej.

Uchwała Rady Powiatu postanawia, że od dnia 1 stycznia 2011 r. Powiatowy Zakład jest jednostką organizacyjną Powiatu działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego.

Zakład jako jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadał dotychczas osobowości prawnej i dalej jej nie posiada.

Artykuł 97a ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 1241 z późn. zm.) umożliwiają utworzenie samorządowego zakładu budżetowego poprzez przeprowadzenie likwidacji obecnie istniejącego Powiatowego Zakładu celem przekształcenia w samorządowy zakład budżetowy pod tą samą nazwą.

W celu umożliwienia dalszego prowadzenia przejętej działalności likwidowanej jednostki organizacyjnej przez nowo utworzony samorządowy zakład budżetowy, ustawa reguluje kwestie sukcesji praw i obowiązków, należności, uprawnień, środków pieniężnych, oraz składników majątkowych.

Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu nazwa zakładu jego siedziba oraz adresy prowadzenia działalności nie ulegną zmianie, a także zachowany zostanie dotychczasowy rodzaj działalności. Zachowane zostały wszystkie uregulowania prawne dotyczące działalności zakładu zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów (Dz. U. Nr 242, poz. 1776).

Ponadto wnioskodawca dodaje, że Zakład jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie następcą podatkowym podmiotu likwidowanego.

Powiatowy Zakład do dnia 31.12.2010 nie działał jako gospodarstwo pomocnicze i nie działał jako zakład budżetowy funkcjonował jako jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego bez osobowości prawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r.):

Czy w związku ze zmienioną od dnia 1 stycznia 2011 r. formą organizacyjno-prawną Powiatowego Zakładu zakład należy całkowicie wyrejestrować i zarejestrować ponownie, czy wystarczy tylko zgłoszenie aktualizacyjne odnośnie rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 19 stycznia 2011 r.), uchwała Rady Powiatu uściśla tylko formę organizacyjno-prawną zakładu natomiast nie zmienia podstawowych funkcji jakie spełnia dotychczas spełnia zakład. W dalszym ciągu funkcjonowanie zakładu określają przepisy zawarte w ustawie z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów (Dz. U. Nr 242, poz. 1776). Zakład zachowuje ten sam profil produkcji na tym samym terenie i z tą samą załogą.

Zakład jako jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadał osobowości prawnej i dalej pozostaje jednostką organizacyjną powiatu bez osobowości prawnej.

W związku z powyższym odnośnie rejestracji w zakresie podatku od towarów i usług należy sporządzić tylko zgłoszenie aktualizacyjne, gdyż zmianie ulega jedynie forma prawna jednostki. Rodzaj prowadzonej działalności oraz adres siedziby nie ulega zmianie a także wszystkie składniki majątkowe, należności i zobowiązania zakładu przejmuje nowo utworzony zakład.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.

Zagadnienie sukcesji podatkowej w polskim prawie regulują przepisy zawarte w art. 93-93e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

Zgodnie z art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1.

osób prawnych,

2.

osobowych spółek handlowych,

3.

osobowych i kapitałowych spółek handlowych,

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

W myśl art. 93 § 2 cyt. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1.

innej osoby prawnej (osób prawnych);

2.

osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Natomiast w świetle art. 93a § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z treścią art. 93a § 2 wskazanej ustawy, powołany wyżej przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a.

innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b.

spółki kapitałowej;

2.

spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. przepisy art. 93 i art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.

Natomiast zgodnie z tym przepisem, ale w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisy art. 93 i 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Rada Powiatu podjęła uchwałę, na mocy której od dnia 1 stycznia 2011 r. Powiatowy Zakład będzie jednostką organizacyjną Powiatu działającą w formie samorządowego zakładu budżetowego.

Powiatowy Zakład został powołany uchwałą z dnia 25 stycznia 2001 r. Rady Powiatu jako jednostka organizacyjna Starostwa Powiatowego bez określonej formy organizacyjno-prawnej.

Zakład jako jednostka organizacyjna Powiatu nie posiadał dotychczas osobowości prawnej i dalej jej nie posiada.

Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu nazwa zakładu, jego siedziba oraz adresy prowadzenia działalności nie ulegną zmianie, a także zachowany zostanie dotychczasowy rodzaj działalności. Zachowane zostały wszystkie uregulowania prawne dotyczące działalności zakładu zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tekst jedn. Dz. U. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2007 r. w sprawie zakładów (Dz. U. Nr 242, poz. 1776). Zakład zachowuje ten sam profil produkcji na tym samym terenie i z tą samą załogą.

Zakład jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie również czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nowopowstały samorządowy zakład budżetowy będzie następcą podatkowym podmiotu likwidowanego.

Powiatowy Zakład do dnia 31 grudnia 2010 r. nie działał jako gospodarstwo pomocnicze i nie działał jako zakład budżetowy, funkcjonował jako jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego bez osobowości prawnej.

Ze względu na fakt, iż w przedmiotowej sprawie przekształceniu podlega jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego niebędąca zakładem budżetowym w samorządowy zakład budżetowy o tej samej nazwie i zadaniach, nie znajdą zastosowania powołane wyżej przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa, przewidujące zasadę sukcesji podatkowej w przypadku łączenia się, a także przekształcenia samorządowych zakładów budżetowych.

W myśl art. 9 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Artykuł 16 ust. 3 ww. ustawy stanowi, iż likwidując samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa przeznaczenie mienia znajdującego się w użytkowaniu tego zakładu.

Na mocy art. 16 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Należności i zobowiązania likwidowanego samorządowego zakładu budżetowego, stosownie do art. 16 ust. 6 ww. ustawy, przejmuje organ, który podjął decyzję o likwidacji, z zastrzeżeniem ust. 7, w myśl którego należności i zobowiązania samorządowego zakładu budżetowego likwidowanego w celu przekształcenia w inną formę organizacyjno - prawną przejmuje utworzona jednostka.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika jednak, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z przekształceniem samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną, zatem nie może być mowy o następstwie podatkowym w rozumieniu prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy o VAT podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

W myśl art. 96 ust. 6 ustawy o VAT jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego; zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.

Mając zatem na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe i obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie może dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego z uwagi na to, że chociaż przekształceniu podlega jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego w samorządowy zakład budżetowy o tej samej nazwie i zadaniach, to jednak likwidacji w celu przekształcenia podlegała jednostka, która nie była zakładem budżetowym, tym samym zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o VAT Wnioskodawca był obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, które to zgłoszenie stanowi podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT czynnego.

Jednocześnie nowy podmiot - nowoutworzony zakład budżetowy stosownie do postanowień art. 96 ust. 1 ustawy o VAT (z zastrzeżeniem ust. 3), będąc podmiotem, o którym mowa w art. 15, był obowiązany przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne jeśli zgodnie z obowiązującymi przepisami jest zobowiązany do zarejestrowania się jako podatnik VAT - czynny lub jeżeli dobrowolnie takiej rejestracji chciał dokonać.

Taka sytuacja nie stanowi zatem zmiany, o której mowa w art. 96 ust. 12 ustawy o VAT.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl