IBPP1/443-196/07/PK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-196/07/PK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2007 r. (data wpływu 19 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2007 r. (data wpływu 23 października 2007 r.) oraz pismem z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usług modernizacji kotłowni w budynkach jednorodzinnych polegających na montażu kotłów centralnego ogrzewania wraz z ich dostawą - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką podatku VAT usług modernizacji kotłowni w budynkach jednorodzinnych polegających na montażu kotłów centralnego ogrzewania wraz z ich dostawą. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2007 r. (data wpływu 23 października 2007 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP1/443-196/07/PK z dnia 12 października 2007 r. oraz pismem z dnia 26 listopada 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą kotłów centralnego ogrzewania, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego oraz montażem i wykonaniem wszelkiego rodzaju instalacji C.O., wentylacyjnych, wodno - kanalizacyjnych, i gazowych. Wnioskodawca zaznacza, iż nie jest producentem montowanych kotłów. Dla świadczonej usługi podał symbol PKWiU 28.22.91 - "usługi instalowania kotłów centralnego ogrzewania". Umowa na instalację i dostawę kotła nie przewiduje odrębnego fakturowania tych czynności. Dostawa kotła wraz z usługą montażu będzie fakturowana w jednej pozycji jako "modernizacja kotłowni w budynku jednorodzinnym".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką VAT 7% czy 22% należy fakturować modernizację kotłowni w budynku jednorodzinnym.

Zdaniem Wnioskodawcy, modernizacja kotłowni w budynku jednorodzinnym winna być objęta stawką VAT 7% zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1. ustawy o VAT).

Towarami są ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6. ustawy o VAT).Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Natomiast w ust. 2 tego artykułu zdefiniowano roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Są to roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

W myśl art. 2 pkt 12 ww. ustawy o VAT obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113- Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. z 2006 r. Dz. U. Nr 156 poz. 1118 z późn. zm.), przez roboty budowlane należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Z kolei w pkt 8 tego artykułu zawarto definicję remontu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Ponadto zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) robotami zaliczanymi do remontu lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego są m.in. remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w budynku lub lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzanie po budynku lub lokalu mieszkalnym instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:

1.

instalacji sanitarnych;

2.

instalacji elektrycznych, odgromowych, uziemienia;

3.

instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych;

4.

instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych;

5.

przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych;

6.

instalacji i urządzeń grzewczych.

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).Zgodnie z § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2007 r.

We wniosku Podatnik dla świadczonych przez siebie usług podał symbol PKWiU 28.22.91 - "usługi instalowania kotłów centralnego ogrzewania". A zatem montaż kotłów C.O. może mieścić się w kategorii robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, lecz tylko w sytuacji, gdy instalacji kotła będą towarzyszyły roboty budowlane. Sama bowiem instalacja kotła, bez robót budowlanych, nie może mieścić się w ww. katalogu robót budowlano - montażowych oraz remontów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi, które określa jako "modernizacja kotłowni w budynku jednorodzinnym". Ponadto dla tych usług wskazuje symbol PKWiU 28.22.91 tj. usługi instalowania kotłów centralnego ogrzewania. Dostawa kotła wraz usługą montażu fakturowana jest w jednej pozycji jako "modernizacja kotłowni w budynku jednorodzinnym".Ponieważ Wnioskodawca nie wskazał jakie dokładnie czynności wykonywane są w ramach świadczonej usługi "modernizacji kotłowni" przyjmuje się dla celów niniejszej interpretacji, że Podatnik dokonuje wyłącznie dostawy i instalacji kotłów C.O. (wg PKWiU 28.22.91) i nie towarzyszą tej usłudze żadne roboty budowlano montażowe oraz remontowe. Modernizacją może być bowiem sama wymiana kotła starego na nowy, jak też przebudowa kotłowni z jednoczesnym zainstalowaniem nowego kotła. Z samego sformułowania "modernizacja" nie wynika na czym ona polega. A zatem jak już wskazano wyżej dla celów niniejszej interpretacji, z uwagi na wskazany symbol PKWiU 28.22.91, przyjmuje się, że przedmiotem modernizacji kotłowni jest wyłącznie dostawa kotła i jego instalacja. Tym samym nie można mówić o robotach budowlano - montażowych czy remoncie związanych z obiektem budownictwa mieszkaniowego. Zatem dla świadczonych usług właściwą stawką podatku VAT jest stawka 22%.

Należy jednak zaznaczyć, że przy innym stanie faktycznym niniejsza interpretacja traci swoją ważność, przykładowo jeśli montaż kotła byłby elementem robót budowlano - montażowych czy remontu w obiekcie budownictwa mieszkaniowego a zawarta umowa przewidywała wykonanie usługi kompleksowej, zastosowanie mogłaby znaleźć, do dnia 31 grudnia 2007 r., stawka VAT w wysokości 7% w oparciu o art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT.Reasumując, usługa modernizacji kotłowni, w budynkach mieszkalnych, polegająca na dostawie i montażu kotła C.O., sklasyfikowana wg PKWiU jako 28.22.91, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT wg stawki podstawowej tj. 22%.

Należy ponadto zauważyć, iż tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub podmiot dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl