IBPP1/443-194/07/AS
Pismo z dnia 24 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-194/07/AS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2007 r. (data wpływu 19 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2007 r. oraz pismem z dnia 20 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości składającej się z 2 działek niezabudowanych, 4 działek zabudowanych oraz działki stanowiącej drogę dojazdową - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19 września 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości składającej się z 2 działek niezabudowanych, 4 działek zabudowanych oraz działki stanowiącej drogę dojazdową.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2007 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 grudnia 2007 r. Nr IBPP1/443-194/07/AS, oraz pismem z dnia 20 grudnia 2007 r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Powiat jest właścicielem nieruchomości położonej w R. Nieruchomość ta obejmuje:
Niezabudowane działki gruntu o łącznej powierzchni 0,0759 ha, w tym:
* działkę gruntu nr 1736/23 o pow. 0,0390 ha, ujawnioną w KW nr 72467
* działkę gruntu nr 1742/23 o pow. 0,0369 ha, ujawnioną w KW nr 72467
Zabudowane budynkami gospodarczymi, magazynowymi oraz budynkiem sali gimnastycznej działki gruntu o łącznej powierzchni 1,112 ha, w tym:
* działkę gruntu nr 1805/23 o pow. 0,6997 ha, ujawnioną w KW nr 53162
* działkę gruntu nr 1804/23 o pow. 0,1729 ha, ujawnioną w KW nr 53162
* działkę gruntu nr 1801/23 o pow. 0,2008 ha, ujawnioną w KW nr 72301
* działkę gruntu nr 1737/23 o pow. 0,0386 ha, ujawnioną w KW nr 72467
Działkę gruntu nr 1738/23 o pow. 0,1587 ha, ujawnioną w KW nr 72300, stanowiącą drogę dojazdową wewnętrzną.
Ww. działki stanowią jeden zwarty teren
Nieruchomość została nabyta przez Powiat, na podstawie Decyzji Wojewody Śląskiego z dnia 14 maja 2004 r. oraz Decyzji Burmistrza Miasta R. z dnia 19 sierpnia 2004 r. Ponadto część przedmiotowej nieruchomości została nabyta przez Powiat, w drodze aktu notarialnego zawartego z reprezentantem Miasta R.- Burmistrzem, w dniu 7 stycznia 2005 r. (Rep. A nr 77/2005).
Na podstawie uchwały nr XII/126/2007 Rady Powiatu z dnia 10 sierpnia 2007 r. w sprawie przeznaczenia do zbycia mienia zbędnego do realizacji zadań własnych Powiatu wyżej opisana nieruchomość została przeznaczona do sprzedaży w drodze przetargu. Wszystkie budynki gospodarcze i magazynowe posadowione na przedmiotowej nieruchomości zostały oddane do użytku ponad 5 lat temu, natomiast budynek sali gimnastycznej nie został do dnia dzisiejszego oddany do użytku, ze względu na nie zakończoną budowę.W momencie nabycia przedmiotowej nieruchomości nie została wystawiona faktura VAT, a tym samym Powiat nie korzystał z żadnych odliczeń związanych z nabyciem nieruchomości.
Budynki magazynowe oraz gospodarcze od momentu nabycia przez Powiat nie były remontowane. Natomiast inwestycja rozpoczęta w postaci budowy sali gimnastycznej została nabyta przez Powiat w 2005 r. w drodze decyzji Wojewody Ś. GN.VI/JR/7723/140/03 i wówczas jej wartość opiewała na kwotę 467 441,00 zł.
Od momentu nabycia inwestycji przez Powiat do dnia dzisiejszego ze względu na brak środków finansowych, budowa sali gimnastycznej nie była kontynuowana. Sporządzona została jednak dokumentacja pt. "Projekt sali gimnastycznej w R." we wrześniu 2005 r. Koszt sporządzenia ww. projektu opiewał na kwotę 44 896 zł i nie stanowi 30% wartości całej inwestycji. Budynek sali gimnastycznej nie został jeszcze oddany do użytku. Aktualnie jest w stanie surowym zamkniętym i wyposażony jest w instalację wodną, kanalizacyjną oraz centralnego ogrzewania.
Wszystkie działki gruntu wchodzące w skład przedmiotowej nieruchomości oznaczone są w ewidencji gruntów i budynków symbolem Bi oraz Ba - tereny budowlane, za wyjątkiem działki gruntu nr 1738/32, która stanowi wewnętrzną drogę dojazdową i w ewidencji oznaczona jest jako dr - droga.
W kwestii dotyczącej działki gruntu nr 1738/23 stanowiącej wewnętrzną drogę dojazdową, Wnioskodawca poinformował, iż od końca roku, w którym oddano ją do użytku minęło więcej niż 5 lat, a nakłady poniesione na tę drogę od momentu oddania jej do użytku nie przekraczają 30% jej wartości.
Wnioskodawca poinformował również, iż działka gruntu nr 1736/23 jest działką niezabudowaną i sąsiaduje z działką nr 1737/23, która zabudowana jest budynkiem gospodarczym. Niezabudowana jest również działka gruntu nr 1742/23, która sąsiaduje z działką nr 1805/23, zabudowaną budynkiem Sali gimnastycznej.
Ponadto w skład przedmiotowej nieruchomości wchodzi działka gruntu nr 1801/23 zabudowana budynkiem magazynowym, garażowym oraz częścią budynku gospodarczego, który częściowo posadowiony jest również na działce gruntu nr 1804/23.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w formie przetargu powinna być obciążona podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że przedmiotowe działki gruntu stanowią zwarty obszar, a tym samym stanowią jedną nieruchomość zgodnie z art. 46 Kodeksu cywilnego z dnia 23 kwietnia 1964 r., Powiat stoi na stanowisku, że sprzedaż nieruchomości położonej w R. powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 2 pkt 6 ww. ustawy towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 tej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ust. 2 tego przepisu stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
A zatem grunty zabudowane podlegają opodatkowaniu według stawek właściwych dla budynków i budowli trwale z nimi związanych.Ta sama zasada dotyczy sytuacji, gdy sprzedaż budynków i budowli trwale związanych z gruntem będzie zwolniona od podatku VAT - wówczas sprzedaż tego gruntu będzie również korzystać ze zwolnienia.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przez towary używane do celów zwolnienia od podatku rozumie się między innymi budynki i budowle lub ich części - jeżeli do końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 2 pkt 1 ustawy).
Zgodnie z art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się:
budynki i budowle lub ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat;
pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
W związku z art. 43 ust. 6 ustawy powyższe zwolnienie od podatku dostawy budynków i budowli nie będzie miało zastosowania w przypadku jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
* miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
* użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonywania czynności opodatkowanych.
Aby jednak cytowany przepis, wyłączający zwolnienie od podatku VAT, znalazł zastosowanie, wszystkie trzy wyżej wymienione warunki muszą zostać spełnione łącznie. Niespełnienie któregokolwiek z nich powoduje, że zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku VAT dostawy używanych budynków, budowli lub ich części, a co za tym idzie, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy, także zwolnienie gruntu, na którym budynki takie są posadowione.
Natomiast w kwestii dostawy gruntu niezabudowanego wskazać należy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
W złożonym wniosku Strona wskazała, iż budynki stanowiące zabudowę nieruchomości są na niej "posadowione", w związku z tym, dla celów niniejszej interpretacji przyjęto, iż wszystkie te budynki tj. gospodarcze, magazynowe, garaż jak i sala gimnastyczna są budynkami trwale z gruntem związanymi, w przeciwnym bowiem wypadku sprzedaż gruntu i sprzedaż budynków będzie podlegać odrębnemu opodatkowaniu.
Odnosząc powyższe przepisy do sprawy będącej przedmiotem wniosku, stwierdzić należy, iż dostawa (sprzedaż) działek gruntowych o numerach 1804/23, 1801/23, 1737/23, zabudowanych budynkami gospodarczymi, magazynowymi i garażem, będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 29 ust. 5 ustawy, ponieważ:
* znajdujące się na nich obiekty mieszczą się w ustawowej definicji towarów używanych,
* przy ich nabyciu podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
* nie zaistniały przesłanki określone w art. 43 ust. 6 ustawy wykluczające przedmiotowe zwolnienie (ze złożonego wniosku wynika, iż nie została spełniona przesłanka co do poniesienia nakładów na modernizację przekraczających 30% wartości początkowej obiektu, zatem z uwagi na fakt, iż jak wskazano powyżej wszystkie trzy warunki wymienione w tym przepisie muszą być spełnione łącznie, to przy niespełnieniu już jednego z nich, badanie istnienia pozostałych nie jest konieczne).
Dostawa (sprzedaż) 2 działek niezabudowanych o numerach 1736/23 oraz 1742/23 oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków symbolem Bi oraz Ba - tereny budowlane - będzie opodatkowana 22% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie będzie miało zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.
Na podstawie 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu 22% stawką podatku podlegać będzie również sprzedaż działki gruntu numer 1805/23, na której znajduje się sala gimnastyczna. Nie oddana do użytku sala gimnastyczna nie może być uznana za towar używany i nie można w przypadku dostawy tej działki zastosować zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponieważ ze stanu faktycznego wynika, iż działka gruntu nr 1805/23, na której znajduje się sala gimnastyczna, oznaczona jest w ewidencji gruntów i budynków symbolem Bi oraz Ba - tereny budowlane, a budynek szkoły jest budynkiem użytkowym, którego dostawa nie korzysta ze zwolnienia od podatku lub obniżonej stawki VAT, zatem dostawa tej działki wraz z posadowionym na niej budynkiem szkoły podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku od towarów i usług.
Natomiast jeśli chodzi o dostawę działki gruntu nr 1738/23 zabudowanej drogą dojazdową stwierdzić należy, że również będzie korzystać ze zwolnienia określonego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, ponieważ:
* od końca roku, w którym zakończono budowę drogi, minęło co najmniej 5 lat,
* przy jej nabyciu lub wybudowaniu podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
* nie zaistniały przesłanki określone w art. 43 ust. 6 ustawy wykluczające przedmiotowe zwolnienie.
Zastosowanie powyższego przepisu uzasadnia fakt, że droga jest budowlą w myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, 1316 z późn. zm.) klasa 2 (Obiekty inżynierii lądowej i wodnej) obejmuje również ulice i drogi pozostałe tj. 2112 w tym drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych.
W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż całej nieruchomości (2 działek niezabudowanych, 4 działek zabudowanych oraz działki stanowiącej drogę dojazdową) korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).
Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.