IBPP1/443-190a/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-190a/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy L, przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2007 r. (data wpływu 17 września 2007 r.), uzupełnionym pismami z dnia 4 grudnia 2007 r. i z dnia 7 grudnia 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją inwestycji p. n. "Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości zaliczenia podatku od towarów i związanego z realizacją inwestycji p. n. "Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap". Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 4 grudnia 2007 r. i 7 grudnia 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 17 sierpnia 2005 r. do 29 sierpnia 2007 r. Gmina L jako beneficjent realizowała inwestycję p. n. "Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap" w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. W momencie składania wniosku o wyżej wymienione dofinansowanie Gmina L nie oddała do użytku oczyszczalni ścieków i w związku z tym nie świadczyła usług w zakresie prowadzonej inwestycji tj. nie odprowadzano ścieków na rzecz ludności. Tym samym Gmina nie mogła ubiegać się o zwrot podatku VAT w Urzędzie Skarbowym. Po zakończeniu i oddaniu do użytku powyższego zadania, zarządzającym i wystawiającym faktury VAT za odprowadzanie ścieków przez mieszkańców jest Gmina L.W związku z uruchomieniem ostatniej transzy dofinansowania inwestycji Wydział Zarządzania Funduszami Europejskimi Urzędu Wojewódzkiego poinformował, iż istnieją przesłanki umożliwiające odzyskanie przez Gminę L podatku VAT jako kosztu kwalifikowanego ww. zadania inwestycyjnego z uwagi na prowadzenie sprzedaży opodatkowanej - usług w zakresie odprowadzania ścieków na rzecz ludności. Gmina L na świadczone usługi w zakresie odbioru ścieków zawiera z mieszkańcami umowy cywilnoprawne i pobiera z tego tytułu opłaty. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a faktury związane z realizowaną inwestycją były wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina może odliczyć podatek VAT związany z realizacją inwestycji p. n. "Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap".

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina może odliczyć podatek VAT związany z realizacją inwestycji p. n. "Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:- wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych zrealizowała zadanie, dofinansowywane w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, p. n. "Budowa kanalizacji sanitarnej z przyłączami do posesji i przepompowniami ścieków w L II etap". Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina L na świadczone usługi w zakresie odbioru ścieków zawiera z mieszkańcami umowy cywilnoprawne i pobiera z tego tytułu opłaty.

W świetle powyższego Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego nie korzysta ze zwolnienia od podatku w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, ponieważ przedmiotowe czynności są wykonywane na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej.Stwierdzić zatem należy, iż Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z zakupów związanych z przedmiotową inwestycją, udokumentowanych fakturami wystawionymi w okresie od sierpnia 2005 r. do sierpnia 2007 r., z uwagi na związek poniesionych na inwestycję wydatków z czynnościami opodatkowanymi (uzyskiwaniem dochodów z tytułu świadczenia usług w zakresie odbioru ścieków na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych).

Tym samym stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl