IBPP1/443-1880/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1880/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2008 r. (data wpływu 29 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 marca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z dnia poprzedniego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotu z dnia poprzedniego. Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 marca 2009 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lutego 2009 r. znak IBPP1/443-1880/08/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka zarejestrowana jest jako działalność radiowo-telewizyjna.

W grudniu 2008 r. Wnioskodawca dokonał instalacji drukarki fiskalnej.

Wnioskodawca na antenie emituje program i z tego tytułu otrzymuje od odbiorców indywidualnych wpłaty na konto bankowe, co stanowi jego przychód. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie zapłaty, ale wszystkie płatności dokonywane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wydruki z konta bankowego są do wglądu rano dnia następnego.

Wnioskodawca przyjął zasadę, że ewidencjonuje przychody na drukarce z dnia poprzedniego dopiero dnia następnego i dokonuje korekty w założonym zeszycie korekt z podanym numerem unikatowym drukarki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z przedstawionym stanem, taka ewidencja przychodów jest poprawna.

Zdaniem Wnioskodawcy, z powodu braku powołania się na konkretny artykuł, gdyż taki nie istnieje do przytoczonego stanu faktycznego, Wnioskodawca przyjął zasadę, że otrzymane przychody od odbiorców indywidualnych z tytułu programu na konto bankowe, ewidencjonuje na drukarce fiskalnej dnia następnego. Wydruki z konta bankowego z dnia poprzedniego są do wglądu dopiero rano dnia następnego. Natomiast wpłaty dokonywane w ostatnim dniu miesiąca, również Wnioskodawca ewidencjonuje na drukarce dnia następnego (kolejnego miesiąca), ale w księgach ujmuje zgodnie z powstaniem obowiązku podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie przepisu § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, przy prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas, są obowiązani dokonywać ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawać oryginał wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Zauważyć w tym miejscu należy, że zarówno uregulowania ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do tej ustawy nie określają terminu zaewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż ewidencjonowanie kwot obrotu i podatku należnego przy pomocy kasy rejestrującej powinno odbyć się z chwilą dokonania sprzedaży nie później jednak niż w momencie powstania obowiązku podatkowego. Ewidencjonowanie obrotu w terminie innym niż moment powstania obowiązku podatkowego prowadziłoby do niezgodności prowadzonej ewidencji z rzeczywistym przebiegiem operacji gospodarczych oraz mogłoby skutkować nieprawidłowym sporządzeniem deklaracji podatkowej i tym samym błędnym ustaleniem należnego zobowiązania podatkowego za dany okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Zgodnie z art. 19 ust. 11 tej ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność radiowo-telewizyjną.

W grudniu 2008 r. Wnioskodawca dokonał instalacji drukarki fiskalnej.

Wnioskodawca na antenie emituje program i z tego tytułu otrzymuje od odbiorców indywidualnych wpłaty na konto bankowe, co stanowi jego przychód. Obowiązek podatkowy powstaje w momencie zapłaty, ale wszystkie płatności dokonywane są na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wydruki z konta bankowego są do wglądu rano dnia następnego. Wnioskodawca przyjął zasadę, że ewidencjonuje przychody na drukarce z dnia poprzedniego dopiero dnia następnego i dokonuje korekty w założonym zeszycie korekt z podanym numerem unikatowym drukarki.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny stwierdzić należy, że dopuszczalne jest zaewidencjonowanie przez Wnioskodawcę wpłaty dokonanej przez klienta na rachunek bankowy, na kasie rejestrującej w dniu, w którym podatnik otrzymał informację z banku o wpływie tej wpłaty na konto, czyli z chwilą otrzymania wyciągu bankowego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Na marginesie zwrócić jednak należy uwagę, iż jeżeli miesiąc zaewidencjonowania na kasie wpłaty, nie pokrywa się z miesiącem powstania obowiązku podatkowego (np. gdy wpłata wpłynęła we wrześniu i dotyczy usługi z tytułu której obowiązek podatkowy powstał we wrześniu, a podatnik dowiedział się o niej z wyciągu bankowego, który otrzymał w październiku), wówczas konieczne jest dodanie obrotu i kwoty podatku z tej wpłaty do raportu okresowego miesiąca, w którym ta kwota (zaliczka, rata) wpłynęła (miesiąc powstania obowiązku podatkowego) i o te same wartości zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego za miesiąc, w którym wpłynął wyciąg bankowy.

Należy zauważyć również, że niniejsza interpretacja nie dotyczy prawidłowości rozpoznawania przez Wnioskodawcę terminu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja niniejsza dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl