IBPP1/443-1835/08/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1835/08/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 grudnia 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 1 marca 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nabycia pieczarkarni - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji nabycia pieczarkarni. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 marca 2009 r. (data wpływu 11 marca 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza zakupić zakład produkcyjny (pieczarkarnia), będący obecnie gospodarstwem rolnym prowadzącym działalność w ramach działów specjalnych produkcji rolnej. Wnioskodawca zakupu dokona jako osoba fizyczna lub jako spółka jawna (spółka jest płatnikiem podatku VAT), której Wnioskodawca jest współwłaścicielem (decyzja zależeć będzie od tego czy bank udzieli kredytu na osobę fizyczną, czy też na spółkę). Obecnie opisywane gospodarstwo jest płatnikiem podatku VAT, a przedmiotem transakcji będzie sprzedaż całego zorganizowanego przedsiębiorstwa ze wszystkimi składnikami majątku tj. grunt, hale produkcyjne, maszyny i urządzenia oraz zabudowania mieszkalne. Wszyscy pracownicy zostaną przejęci przez Wnioskodawcę na podstawie art. 23 k.p.

Wnioskodawca dodaje, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zakład produkcyjny (pieczarkarnia), który Wnioskodawca zamierza nabyć jest zorganizowanym przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. po nabyciu pieczarkarni Wnioskodawca będzie kontynuować prowadzenie działalności w tym zakładzie (nadal będzie odbywać się tam produkcja pieczarek).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy opisanej transakcji sprzedający do uzgodnionej kwoty powinien doliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, do opisywanej transakcji sprzedaży nie powinien być doliczony podatek VAT, ponieważ sprzedaży podlega całość zorganizowanego przedsiębiorstwa, jakim jest zakład produkcji pieczarek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy). Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" należy odwołać się do regulacji zawartej w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli zatem warunki, o których mowa w art. 55#185; Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to czynność sprzedaży pieczarkarni będzie nosiła znamiona zbycia przedsiębiorstwa, do której zastosowanie będzie miał przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji czynność ta nie będzie podlegała przepisom ustawy o VAT.

Jak wynika z przedmiotowego wniosku Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT zamierza nabyć przedsiębiorstwo w postaci zakładu produkcyjnego (pieczarkarni). Przedmiotem transakcji będzie sprzedaż całego zorganizowanego przedsiębiorstwa ze wszystkimi składnikami majątku tj. grunt, hale produkcyjne, maszyny i urządzenia oraz zabudowania mieszkalne. Wszyscy pracownicy zostaną przejęci przez Wnioskodawcę na podstawie art. 23 k.p. Zakład produkcyjny (pieczarkarnia), który Wnioskodawca zamierza nabyć jest zorganizowanym przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, a po nabyciu pieczarkarni Wnioskodawca będzie kontynuować prowadzenie działalności w tym zakładzie (nadal będzie odbywać się tam produkcja pieczarek).

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż jeżeli będący przedmiotem sprzedaży zakład produkcyjny (pieczarkarnia) będzie stanowił całe przedsiębiorstwo w rozumieniu w art. 55#185; Kodeksu cywilnego, to czynność taka wyłączona jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług tj. nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedający do uzgodnionej kwoty sprzedaży nie powinien doliczać podatku VAT należało uznać za prawidłowe.

Jednakże niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, w szczególności gdyby przedmiotem transakcji nie było całe przedsiębiorstwo, a jedynie część składników majątkowych (materialnych). Jak bowiem wskazano w myśl art. 55 1 ustawy - Kodeks cywilny przedsiębiorstwo obejmuje nie tylko składniki materialne lecz także wszelkie inne elementy charakteryzujące przedsiębiorstwo takie jak m.in. nazwa, prawa wynikające z różnych umów, wierzytelności, zobowiązania, zezwolenia, koncesje, patenty, tajemnice przedsiębiorstwa jak również wszelakie księgi i dokumenty związane z prowadzonym przedsiębiorstwem.

Dodatkowo należy podkreślić, iż zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W świetle powyższego nie ma możliwości wydania interpretacji indywidualnej, dla dwóch zainteresowanych podmiotów na podstawie jednego wniosku.

Zatem powyższa interpretacja została wydana w indywidualnej sprawie na wniosek złożony przez Wnioskodawcę - osobę fizyczną.

Natomiast, jeżeli Spółka Jawna, której Wnioskodawca jest współwłaścicielem zainteresowana jest otrzymaniem interpretacji indywidualnej obowiązana jest do złożenia odrębnego wniosku i przedstawienia odpowiedniego dla niej stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, zapytania i własnego stanowiska w sprawie oraz dokonania odrębnej opłaty.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków" po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl