IBPP1/443-1831/11/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1831/11/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2011 r. (data wpływu 23 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku VAT szkoleń zamkniętych prowadzonych dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z zapewnionymi materiałami szkoleniowymi, przy założeniu, że salę szkoleniową, przerwy kawowe i obiad zapewni zamawiający szkolenie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT - jest prawidłowe.

* zwolnienia od podatku VAT szkoleń zamkniętych prowadzonych dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z zapewnionymi materiałami szkoleniowymi, przy założeniu, że salę szkoleniową, przerwy kawowe i obiad zapewni zamawiający szkolenie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT szkoleń zamkniętych prowadzonych dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z zapewnionymi materiałami szkoleniowymi, przy założeniu, że salę szkoleniową, przerwy kawowe i obiad zapewni zamawiający szkolenie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 marca 2012 r. (data wpływu 23 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Ośrodek Szkoleniowo-Doradczy ma charakter jednoosobowej działalności gospodarczej. Prowadzi działalność szkoleniową oraz seminaryjną i został wpisany do ewidencji niepublicznych placówek (na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - zaświadczenie wydane przez Prezydenta Miasta.

Organizowane przez Ośrodek szkolenia realizowane są zgodnie z art. 68a obowiązującej ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w powiązaniu z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216).

Ośrodek Szkoleniowo-Doradczy nie posiada akredytacji Kuratorium Oświaty z uwagi na fakt, iż realizuje przede wszystkim szkolenia oraz seminaria 1-3 dniowe (od 5 do 24 godz. dydaktycznych) nie objęte systemem akredytacji. Przeprowadzane przez Ośrodek szkolenia oraz seminaria kierowane są głównie do jednostek oświatowych (szkoły, przedszkola i inne) oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych i w związku z tym niemal w 100% przypadków, finansowane są w całości ze środków publicznych.

Są to zarówno szkolenia tzw. otwarte, których oferta kierowana jest do różnych instytucji sektora publicznego i prywatnego, jak również tzw. szkolenia zamknięte, gdzie Wnioskodawca szkoli pracowników jednej firmy lub instytucji. Część usług związanych z organizacją szkolenia jest podzlecana innym firmom m.in. wynajem sal szkoleniowych, katering a w przypadku szkoleń np. 2-dniowych noclegi dla uczestników szkoleń.

Usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, które ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych (szkolenia dla nauczycieli nie są prowadzone). Usługi te nie są prowadzone na zasadach i formach przewidzianych w odrębnych przepisach. Szkolenia organizowane są w salach konferencyjnych, wynajmowanych od zewnętrznych podmiotów (szkół, hoteli itp.).

W ramach opłaty za szkolenia uczestnicy otrzymują materiały szkoleniowe, przerwy kawowe, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Aktualnie Ośrodek rozlicza się z 23% stawką podatku VAT na wymienione wyżej usługi. Stanowisko takie Wnioskodawca przyjął na podstawie przeprowadzonych na początku 2011 r. wywiadów oraz niezobowiązujących rozmów z pracownikami Urzędów Skarbowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że usługi mające być przedmiotem interpretacji świadczone są zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej.

Są to szkolenia, seminaria i warsztaty w zakresie organizacji i zarządzania, udzielania zamówień publicznych, kadr, zasad kancelaryjnych, itp.

Usługi szkoleniowe realizowane przez Ośrodek są zgodne z art. 68a ust. 1 ustawy o systemie oświaty oraz spełniają wymogi określone w § 2 ust. 1 obowiązującego rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia, uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się m.in. w pozaszkolnych formach kształcenia, takich jak seminarium. Z kolei ust. 4 w § 2 definiuje seminarium jako pozaszkolną formę kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Biorąc pod uwagę fakt wpisania Ośrodka do ewidencji niepublicznych placówek przez Prezydenta Miasta, na podst. art. 68a ustawy o systemie oświaty należy stwierdzić, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę objęte są ww. wpisem i można je zakwalifikować do usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług VAT (stwierdzenie we wniosku dot. zakwalifikowania było błędne).

Wszystkie usługi mające być przedmiotem interpretacji są usługami kształcenia zawodowego finansowanymi w zdecydowanej większości ze środków publicznych, za wyjątkiem pojedynczych przypadków indywidualnego finansowania kosztów szkolenia przez uczestników, które w skali wszystkich usług nie przekraczają jednego promila.

Finansowanie usług edukacyjnych ze środków publicznych dokonywane jest na podstawie wystawionej faktury.

Faktury wystawiane są na podmioty zlecające wykonanie usługi lub kierujące do uczestnictwa w niej swoich pracowników. Są to szkoły i placówki oświatowe, jednostki obsługi szkół i placówek oraz jednostki samorządu terytorialnego.

Świadczone usługi w formie szkoleń, seminariów i warsztatów realizowane są w zakresie organizacji i zarządzania, gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, kadr, spraw socjalnych, zasad kancelaryjnych, ochrony danych osobowych itp.

Większość szkoleń ma charakter otwarty, tzn. jest organizowana w oparciu zgłoszenia uczestników będące odpowiedzią na wysyłane oferty.

Adresatami ww. ofert są jednostki sektora finansów publicznych, głównie szkoły i placówki oświatowe a także organy prowadzące oraz jednostki obsługujące te szkoły i placówki.

Wspomniane wyżej podmioty zgłaszają uczestników szkoleń oraz regulują należność z tego tytułu na podstawie wystawianych faktur.

W przypadku szkoleń otwartych Wnioskodawca pokrywa koszty wynajmu sali i zorganizowania przerwy kawowej, natomiast przy szkoleniach zamówionych przez szkoły lub inne jednostki sektora finansów publicznych, Wnioskodawca zapewnia materiały szkoleniowe w ramach kosztów całego szkolenia, z kolei salę wykładową i przerwę kawową zapewnia z reguły zamawiający. W takim przypadku faktura VAT dotyczy wyłącznie kosztów samego szkolenia wraz z materiałami.

W zdecydowanej większości Wnioskodawca jest głównym wykonawcą świadczonych usług szkoleniowych. W roku 2011 w dwóch przypadkach Wnioskodawca realizował szkolenia jako podwykonawca. W pierwszym zleceniodawcą było Q (placówka publiczna) natomiast w drugim - Z.

Zlecone szkolenia dotyczyły zagadnień realizowanych standardowo przez Ośrodek (kontrola zarządcza, administrowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zasady kancelaryjne).

Należność za przeprowadzone szkolenia płacona była przelewem z konta zleceniodawców na podstawie wystawionych faktur przez Wnioskodawcę.

Treść faktur dotyczyła należności za przeprowadzone szkolenia, przy czym koszt materiałów szkoleniowych zawarty był w tych kosztach i nie został wyodrębniony oddzielnie.

Umowy z wymienionymi zleceniodawcami nie obejmowały innych usług, poza szkoleniem.

W przyszłości bezpośrednim uczestnikiem świadczonych usług będą podobnie jak dotychczas, kadra kierownicza i pracownicy szkół i placówek oświatowych i innych jednostek sektora finansów publicznych.

Opłaty za ww. usługi będą regulowane przez jednostki kierujące pracowników na szkolenia lub zlecające takie usługi, na podstawie wystawianych faktur. Świadczone usługi pozostają w bezpośrednim związku ze specyfiką branżową podmiotów zamawiających bądź kierujących uczestników i mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy prowadząc szkolenia zamknięte dla jednostek sektora finansów publicznych Wnioskodawca powinien opodatkować usługę stawką VAT 23% czy też zastosować zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, przy założeniu, że salę szkoleniową, przerwy kawowe i obiad zapewni zamawiający szkolenie.

2.

Czy w przypadku przyjęcia przez organ podatkowy szerokiej interpretacji pojęcia "finansowania szkolenia ze środków publicznych" za warunek korzystania ze zwolnienia należy uznać uzyskanie każdorazowo od jednostki sektora finansów publicznych zgłaszającej swoich pracowników na szkolenie oświadczenia o finansowaniu danego szkolenia ze środków publicznych. Dotychczas prośba o ww. oświadczenie nie była kierowana do placówek oświatowych.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowiska przyjęte z uzupełnienia wniosku z dnia 21 marca 2012 r.):

Ad. 1

Koszty wynajęcia sali wykładowej, zapewnienia materiałów szkoleniowych oraz zorganizowania przerwy kawowej mieszczą się w pojęciu "świadczenie usług i dostaw towarów ściśle z tymi usługami związane" i podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zaznacza, że w przypadku, gdy podmiot zamawiający lub zlecający szkolenie zabezpiecza salę wykładową oraz przerwę kawową koszt usługi dotyczy wyłącznie szkolenia wraz z materiałami szkoleniowymi.

Materiały szkoleniowe zawierają opracowane wyciągi z przepisów prawnych przywoływanych w trakcie szkolenia a także zasady, procedury, wzory i przykłady przydatne uczestnikom zarówno w trakcie zajęć jak i w dalszej pracy zawodowej. Materiały szkoleniowe opracowywane są w wersji papierowej wraz z płytą CD zawierającą komplet przepisów oraz zestaw przydatnych procedur i wzorów.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Ośrodek usługi szkoleniowe spełniają wymogi określone w cytowanych wyżej przepisach i podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług VAT.

Ad. 2

Kierowanie do zamawiających lub zlecających szkolenie prośby o złożenie oświadczenia dot. finansowania kosztów szkolenia ze środków publicznych, jest konieczne w przypadkach wątpliwych (zamawiania szkoleń przez jednostkę spoza sektora finansów publicznych).

W przypadkach, gdy faktury wystawiane są na szkoły i placówki publiczne lub inne podobne jednostki, należałoby przyjąć jako oczywisty fakt finansowania usługi ze środków publicznych, co czyni takie oświadczenie zbędnym. Wnioskodawca nadmienia, że do chwili obecnej nie prosił o składanie takich oświadczeń.

Reasumując, Wnioskodawca uważa, że świadczone przez Ośrodek usługi szkoleniowe spełniają wymogi określone w cytowanych wyżej przepisach i podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

* zwolnienia od podatku VAT szkoleń zamkniętych prowadzonych dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z zapewnionymi materiałami szkoleniowymi, przy założeniu, że salę szkoleniową, przerwy kawowe i obiad zapewni zamawiający szkolenie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT - za prawidłowe.

* zwolnienia od podatku VAT szkoleń zamkniętych prowadzonych dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z zapewnionymi materiałami szkoleniowymi, przy założeniu, że salę szkoleniową, przerwy kawowe i obiad zapewni zamawiający szkolenie, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT - za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ww. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Ponadto w art. 43 ust. 17a ww. ustawy o VAT, ustawodawca doprecyzował zwolnienie dotyczące dostawy towarów i świadczenia usług związanych z usługami wymienionymi m.in. w art. 43 ust. 1 pkt 26, wskazując, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Ponadto powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia ze środków publicznych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność szkoleniową oraz seminaryjną zgodnie z art. 68a obowiązującej ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) w powiązaniu z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 31, poz. 216). Wnioskodawca został wpisany do ewidencji niepublicznych placówek przez Prezydenta Miasta (na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o systemie oświaty). Zatem, zdaniem Wnioskodawcy usługi świadczone przez Wnioskodawcę można zakwalifikować do usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług VAT.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji Kuratorium Oświaty.

Usługi nie są prowadzone na zasadach i formach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Adresatami ww. ofert są jednostki sektora finansów publicznych, głównie szkoły i placówki oświatowe a także organy prowadzące oraz jednostki obsługujące te szkoły i placówki.

Są to zarówno szkolenia tzw. otwarte, których oferta kierowana jest do różnych instytucji sektora publicznego i prywatnego, jak również tzw. szkolenia zamknięte, gdzie Wnioskodawca szkoli pracowników jednej firmy lub instytucji. Część usług związanych z organizacją szkolenia jest podzlecana innym firmom m.in. wynajem sal szkoleniowych, catering a w przypadku szkoleń np. 2-dniowych noclegi dla uczestników szkoleń. Świadczone usługi w formie szkoleń, seminariów i warsztatów realizowane są w zakresie organizacji i zarządzania, gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, kadr, spraw socjalnych, zasad kancelaryjnych, ochrony danych osobowych itp.

Szkolenia organizowane są w salach konferencyjnych, wynajmowanych od zewnętrznych podmiotów (szkół, hoteli itp.).

W przypadku szkoleń otwartych Wnioskodawca pokrywa koszty wynajmu sali i zorganizowania przerwy kawowej, natomiast przy szkoleniach zamówionych przez szkoły lub inne jednostki sektora finansów publicznych, Wnioskodawca zapewnia materiały szkoleniowe w ramach kosztów całego szkolenia, z kolei salę wykładową i przerwę kawową zapewnia z reguły zamawiający. W takim przypadku faktura VAT dotyczy wyłącznie kosztów samego szkolenia wraz z materiałami.

Treść faktur dotyczyła należności za przeprowadzone szkolenia, przy czym koszt materiałów szkoleniowych zawarty był w tych kosztach i nie został wyodrębniony oddzielnie.

Umowy z wymienionymi zleceniodawcami nie obejmowały innych usług, poza szkoleniem.

Faktury wystawiane są na podmioty zlecające wykonanie usługi lub kierujące do uczestnictwa w niej swoich pracowników.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii zwolnienia od podatku VAT szkoleń zamkniętych świadczonych dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z zapewnieniem materiałów szkoleniowych. Wnioskodawca zaznaczył przy tym, że zamawiający szkolenie zapewni salę szkoleniową, przerwy kawowe i obiad, ponadto wystawiona faktura VAT dotyczy wyłącznie kosztów samego szkolenia wraz z materiałami przy czym koszt materiałów szkoleniowych nie został wyodrębniony oddzielnie.

Stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Artykuł 3 pkt 17 ww. ustawy stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o kształceniu ustawicznym, należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Zgodnie z art. 68a ust. 1 ww. ustawy Kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

1.

szkołach dla dorosłych;

2.

placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

W myśl art. 82 ust. 3 ww. ustawy organ, o którym mowa w ust. 1, dokonuje wpisu do ewidencji w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia oraz z urzędu doręcza zgłaszającemu zaświadczenie o wpisie do ewidencji, a kopię zaświadczenia przekazuje właściwemu kuratorowi oświaty oraz organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 82 ust. 3a ustawy o systemie oświaty zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

1.

nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;

2.

datę i numer wpisu do ewidencji;

3.

nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;

4.

osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;

5.

adres szkoły lub placówki;

6.

w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci;

7.

w przypadku liceum profilowanego - nazwy profili kształcenia ogólnozawodowego, w jakich szkoła kształci.

Zgodnie z art. 82 ust. 5 ww. ustawy osoba prowadząca szkołę lub placówkę jest obowiązana zgłosić organowi, o którym mowa w ust. 1 i 1a, w ciągu 14 dni zmiany w danych zawartych w zgłoszeniu, powstałe po wpisie do ewidencji. Przepisy ust. 2-4 stosuje się odpowiednio.

W myśl § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216) ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o organizatorze kształcenia - należy przez to rozumieć publiczną i niepubliczną: placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego oraz ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, a także osobę prawną i fizyczną prowadzącą działalność oświatową, wymienioną w art. 83a ust. 2 ustawy, obejmującą prowadzenie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, dla której uzyskała akredytację, o której mowa w art. 68b ustawy.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia uzyskiwanie i uzupełnianie przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych odbywa się w następujących pozaszkolnych formach kształcenia:

1.

kurs;

2.

kurs zawodowy;

3.

seminarium;

4.

praktyka zawodowa.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 4 rozporządzenia seminarium jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania.

Wskazany już wcześniej, art. 3 pkt 17 ustawy o systemie oświaty definiuje kształcenie ustawiczne. Zgodnie z nim przez kształcenie ustawiczne, należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Z wniosku wynika, że adresatami ofert szkoleniowych są jednostki sektora finansów publicznych, głównie szkoły i placówki oświatowe a także organy prowadzące oraz jednostki obsługujące te szkoły i placówki. Świadczone usługi pozostają w bezpośrednim związku ze specyfiką branżową podmiotów zamawiających bądź kierujących uczestników i mają na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych uczestników. Wszystkie usługi mające być przedmiotem interpretacji są usługami kształcenia zawodowego.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe z zakresu organizacji i zarządzania, gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, kadr, spraw socjalnych, zasad kancelaryjnych, ochrony danych osobowych, itp., prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, dzięki którym osoba kończąca szkolenie otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia są usługami w zakresie kształcenia.

Jednocześnie Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji niepublicznych placówek przez Prezydenta Miasta na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Wnioskodawca wskazał, że świadczone usługi są objęte ww. wpisem i można je zakwalifikować do usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT.

Mając na uwadze postanowienia art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, Wnioskodawca, posiadając wpis do ewidencji placówek niepublicznych, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty zawartych w art. 2 ww. ustawy i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługę w zakresie kształcenia w odniesieniu do wskazanych szkoleń.

W związku z powyższym wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, który jasno stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) uznać należy, iż świadczenie usług przez Wnioskodawcę jako przez jednostkę objętą systemem oświaty, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych czynności (szkoleń w formie kursów i seminariów), jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym tej regulacji, t.j. dotyczą kształcenia i objęte są wpisem do ewidencji niepublicznych szkół i placówek.

Przytoczony powyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT zwalnia także z podatku świadczenie usług i dostawę towarów ściśle związane z usługami wymienionymi w tym przepisie.

Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z powyższymi usługami, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), "związek" to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

Określenie "ścisły związek" oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Tym samym świadczenia dodatkowe związane z realizacją opisanych we wniosku szkoleń będą również zwolnione od podatku pod warunkiem, że będą ściśle z tymi usługami związane, lub wręcz będą elementem kompleksowej usługi szkoleniowej.

Jak ponadto stanowi art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Oznacza to, że przepis ten zwalnia od podatku określone działania wykonywane w interesie publicznym wraz z innymi dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle powiązanymi z działalnością zwolnioną od podatku.

Warunki, które powinny być spełnione, aby zwolnienie mogło zostać zastosowane, znaleźć można m.in. w wyroku w sprawie C-434/05 (Stichting Regionaal Opleidingen Centrum Noord-Kennemerland/West-Friesland - Horizon College).

Po pierwsze, zarówno działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być wykonywane przez podmiot, który jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT (odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inna instytucja działająca w dziedzinie kształcenia).

Po drugie, zwolnienie z VAT przysługuje dla świadczeń, które są konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Przykładowo bez wykorzystania tych towarów i usług nie byłoby gwarancji, że nauczanie miałoby taką samą wartość.

Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując przepisy ustawy o podatku od towarów i usług i rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa. Zgodnie z tą regulacją zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (w tym przypadku usługami szkoleniowymi świadczonymi przez jednostkę objęta systemem oświaty) mają zastosowanie, jeżeli:

* świadczenie usług i dostawa towarów są ściśle związane z usługami podstawowymi (usługami szkoleniowymi),

* świadczone usługi szkoleniowe, z którymi świadczenie usług lub dostawa towarów są ściśle związane, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,

* świadczenie usług i dostawa towarów są wykonywane przez podmiot świadczący usługi podstawowe,

* świadczenie usług i dostawa towarów są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,

* głównym celem świadczenia usług i dostawy towarów nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W przedmiotowej sprawie usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach których przeprowadza szkolenia zamknięte świadczone dla jednostek sektora finansów publicznych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie z wniosku wynika, że czynność zapewnienia materiałów szkoleniowych w trakcie szkolenia jest czynnością ściśle związaną i niezbędną do prawidłowego wykonania usługi podstawowej - szkolenia z organizacji i zarządzania, gospodarki finansowej, udzielania zamówień publicznych, kadr, spraw socjalnych, zasad kancelaryjnych, ochrony danych osobowych itp.

Materiały szkoleniowe zawierają bowiem opracowane wyciągi z przepisów prawnych przywoływanych w trakcie szkolenia a także zasady, procedury, wzory i przykłady przydatne uczestnikom zarówno w trakcie zajęć jak i w dalszej pracy zawodowej. Materiały szkoleniowe opracowywane są w wersji papierowej wraz z płytą CD zawierającą komplet przepisów oraz zestaw przydatnych procedur i wzorów.

Zatem w przedmiotowej sprawie należy uznać, iż opisana we wniosku czynność pomocnicza w postaci zapewnienia materiałów pomocniczych korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT w zakresie, w jakim stanowi czynność ściśle związaną i niezbędną do prawidłowego wykonania usługi podstawowej przez Wnioskodawcę tj. usługi szkoleniowej świadczonej dla jednostki sektora finansów publicznych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, że szkolenia zamknięte dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z dostarczonymi materiałami szkoleniowymi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, należało uznać za prawidłowe.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowe szkolenia zamknięte dla jednostek sektora finansów publicznych wraz z dostarczonymi materiałami szkoleniowymi korzystają ze zwolnienia wynikającego z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT zatem nie mogą one korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26. Jeżeli zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, to nie mogą korzystać ze zwolnienia od tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości zwolnienia świadczonych usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, należało uznać za nieprawidłowe.

W związku z uznaniem, iż Wnioskodawca z tytułu świadczonych szkoleń zamkniętych dla jednostek sektora finansów publicznych korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT i nie korzysta ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, to odpowiedź na drugie pytanie Wnioskodawcy uzależnione od "przypadku przyjęcia przez organ podatkowy szerokiej interpretacji pojęcia "finansowania szkolenia ze środków publicznych" za warunek korzystania ze zwolnienia" stało się bezprzedmiotowe. W przedmiotowej sprawie podstawą dla zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę szkoleń nie jest bowiem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, czyli świadczenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych, tylko art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, czyli świadczenie usług przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl