IBPP1/443-1828/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1828/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na pobierane miesięcznie opłaty za uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w ramach funkcjonowania ośrodka kultury przez sekcje: taneczną, modelarską, plastyczną, malarstwa sztalugowego, szachową, ceramiczną itp. - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na pobierane miesięcznie opłaty za uczestnictwo w zajęciach prowadzonych w ramach funkcjonowania ośrodka kultury przez sekcje: taneczną, modelarską, plastyczną, malarstwa sztalugowego, szachową, ceramiczną itp. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-1828/08/MS z dnia 17 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Zgodnie ze statutem, podstawową działalnością Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności kulturalnej. Jako Ośrodek Kultury Wnioskodawca prowadzi między innymi zajęcia w sekcjach: tanecznej, modelarskiej, plastycznej, malarstwa sztalugowego, szachowej, ceramicznej itp. Uczestnikami zajęć są przede wszystkim dzieci, jednakże w niektórych sekcjach uczestnikami zajęć są również osoby dorosłe.

Za uczestnictwo w zajęciach pobierane są symboliczne miesięczne opłaty. Opłaty te są przeznaczane na zakup niezbędnych materiałów i usług do prowadzenia tych zajęć.

Wnioskodawca powołując się na opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 27 września 2005 r., będącą w jego posiadaniu, uważa, że usługi związane z prowadzeniem zajęć sekcji plastycznej, wokalnej, instrumentalnej, tanecznej, break dance, modelarskiej, rzeźbiarskiej itp. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.32.10-00.00 usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostateczna wersja pytań sformułowana w uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lutego 2009 r.):

Czy usługi związane z prowadzeniem zajęć sekcji plastycznej, wokalnej, instrumentalnej, tanecznej, break dance, modelarskiej, rzeźbiarskiej itp. mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 92.32.10-00.00 - usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, są zwolnione od podatku od towarów i usług, czy opodatkowane.

Jeżeli podlegają podatkowi od towarów i usług to w jakiej stawce.

Zdaniem Wnioskodawcy w załączniku nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług zajęcia te zostały wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług (poz. 11 pkt 4 - usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych PKWiU 92.32.10). Jednakże zapoznając się z interpretacjami Izb Skarbowych w tej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości czy jego interpretacja jest prawidłowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Za prawidłową klasyfikację towarów i usług odpowiedzialność ponosi wyłącznie podmiot świadczący usługi lub dokonujący dostawy towarów.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in. wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

a.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

b.

wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Z objaśnień zamieszczonych pod załącznikiem wynika, że "ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 156, pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).

Z przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący ośrodkiem kultury w ramach zajęć prowadzonych przez sekcje: taneczną, modelarska, plastyczną, malarstwa sztalugowego, szachowa, ceramiczną itp. świadczy usługi sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 92.32.10 usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych. Za przedmiotowe zajęcia pobierane są symboliczne miesięczne opłaty.

Należy zaznaczyć, że tut. organ (z uwagi na użycie skrótu "itp.") przyjął, że wszystkie usługi, o które Wnioskodawca pyta są sklasyfikowane do PKWiU 92.32.10-00.00 tj. usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, mimo, że Wnioskodawca raz posługuje się określeniami cyt. "zajęcia w sekcjach: tanecznej, modelarskiej, plastycznej, malarstwa sztalugowego, szachowej, ceramicznej itp.", a raz "zajęć w sekcji plastycznej, wokalnej, instrumentalnej, tanecznej, break dance, modelarskiej, rzeźbiarskiej itp.".

Zatem o ile świadczone przez Wnioskodawcę, w ramach zajęć prowadzonych przez poszczególne sekcje usługi zostały prawidłowo sklasyfikowane do grupowania PKWiU 92.32.10 - usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych, za które pobierane są symboliczne miesięczne opłaty, bez biletów wstępu, to korzystają one ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, w związku z załącznikiem nr 4, poz. 11 do ustawy o VAT.

Wyłączeniu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1, w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, podlegają usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), polegające na organizacji spektakli, koncertów, przedstawień i imprez, na które wstęp Wnioskodawca sprzedaje bilety. W tym przypadku sprzedaż biletów wstępu na przedmiotowe imprezy Wnioskodawca powinien opodatkować 7% stawką VAT zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 156 załącznika nr 3 do tej ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl