IBPP1/443-1825/08/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1825/08/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wojewódzkiego Ośrodka Dokształcania i Doskonalenia Zawodowego w K., przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. znak:. (data wpływu 3 lutego 2009 r.) oraz z dnia 12 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy koszty wyżywienia i zakwaterowania w internacie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, jeżeli Wnioskodawca będzie wystawiać fakturę na pracodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2009 r. znak:. (data wpływu 3 lutego 2009 r.) oraz z dnia 12 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy koszty wyżywienia i zakwaterowania w internacie korzystają ze zwolnienia od podatku VAT jeżeli Wnioskodawca będzie wystawiać fakturę na pracodawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką oświatową świadczącą usługi w zakresie dokształcania uczniów. Prowadzi czterotygodniowe kursy i w tym czasie wielu uczniów przebywa w internacie Wnioskodawcy i korzysta z jego stołówki. Stołówka, w której przygotowywane są posiłki prowadzona jest przez pracowników Wnioskodawcy. W budynku Ośrodka mieści się internat wraz ze stołówką. Uczniowie, którzy przebywają na kursach w Ośrodku Wnioskodawcy uczą się, mieszkają oraz stołują się w jednym budynku.

Wnioskodawca we wniosku zauważył, że zgodnie z § 66 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. rodzice i prawni opiekunowie dzieci i młodzieży przebywającej w bursie wnoszą opłaty za:

* posiłki w stołówce bursy równą wysokości kosztów surowca przeznaczonego na wyżywienie

* zakwaterowanie w bursie w wysokości 50% kosztu utrzymania miejsca, do kosztu tego nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i wydatków pochodnych od wynagrodzeń.

Wnioskodawca wskazał, iż w chwili obecnej koszty śniadania to 3,30 zł, obiadu 3,50 zł i kolacji 3,30 zł.

Wnioskodawca zauważył, iż wielokrotnie po dokonaniu wpłaty gotówkowej w kasie uczeń zwraca się z prośbą o wystawienie faktury VAT za wyżywienie i zakwaterowanie w internacie na swojego pracodawcę.

Do tej pory Wnioskodawca wystawiał takie faktury za wyżywienie i zakwaterowanie gdzie stosowano zwolnienie od podatku VAT. W treści wpisywał że jest to faktura za wyżywienie i zakwaterowanie w Internacie, imię i nazwisko ucznia oraz termin kursu. Wnioskodawca nie miał pisemnej zgody pracodawcy na wystawienie na zakład faktury tylko ustną prośbę ucznia. Jednak nigdy nie zdarzyło się aby pracodawca nie chciał odebrać takiej faktury (uczniowie z góry wiedzieli który pracodawca zrefunduje te koszty).

Wnioskodawca wskazał ponadto, iż na życzenie uczniów lub innych osób wystawia faktury VAT i stosuje następującą klasyfikację PKWiU:

* za wyżywienie uczniów PKWiU 55.51.10 - zwolnienie z VAT,

* wyżywienie pracowników (stołówka) PKWiU 55.51.10 - zwolnienie z VAT,

* wyżywienie obcych osób (stołówka) PKWiU 55.51.10 - opodatkowanie VAT 7%,

* za zakwaterowanie uczniów PKWiU 55.23.15 - zwolnienie z VAT,

* inne krótkotrwałe zakwaterowanie PKWiU 55.23.15 - zwolnienie z VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż do innego krótkotrwałego zakwaterowania PKWiU 55.23.15 zalicza zakwaterowanie w internacie osób z zewnątrz, które nie przebywają na jego kursach dokształcających (są to osoby prywatne wynajmujące np. pokoje dla gości weselnych, zakłady pracy dla swoich pracowników, organizatorzy imprez sportowych itp.) Zakwaterowanie takie jest krótsze niż cztery tygodnie. Wnioskodawca kwateruje takie osoby tylko wtedy kiedy posiada wolne miejsca w internacie bądź w tym okresie nie prowadzi kursów dokształcających lub doskonalących.

Wnioskodawca stwierdził ponadto, iż stosuje klasyfikację PKWiU otrzymaną z Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wnioskodawca nie stosuje klasyfikacji PKWiU 80 w usługach stołówkowych. Klasyfikację PKWiU 80.22.11 Wnioskodawca stosuje za prowadzone kursy dokształcające i doskonalące.

Z dołączonej do wniosku, opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia XXX znak: XXX, wydanej dla Wnioskodawcy, wynika, że usługi wykonywane przez internat zespołu szkół, polegające na zapewnieniu noclegów wraz z wyżywieniem lub bez wyżywienia świadczone na rzecz uczniów tego zespołu szkół mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15-00.00 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy koszty wyżywienia i zakwaterowania nadal będą zwolnione z VAT w sytuacji kiedy Wnioskodawca będzie wystawiać fakturę na pracodawcę, a jeżeli nie to jaką stawką VAT należy je opodatkować.

Wnioskodawca twierdzi, iż do tej pory Wnioskodawca wystawiał takie faktury za wyżywienie i zakwaterowanie gdzie w treści wpisywał, że jest to faktura za wyżywienie i zakwaterowanie w Internacie, imię i nazwisko ucznia oraz termin kursu. Wnioskodawca nie miał pisemnej zgody pracodawcy na wystawienie na zakład faktury tylko ustną prośbę ucznia. Jednak nigdy nie zdarzyło się aby pracodawca nie chciał odebrać takiej faktury (uczniowie z góry wiedzieli którzy pracodawcy zrefundują im te koszty). Pracodawca otrzymywał fakturę gdzie koszty były tylko takie jakby za to płacił sam uczeń bądź jego prawny opiekun.

Do tej pory były wystawiane takie faktury za wyżywienie i zakwaterowanie gdzie stosowano zwolnienie od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy taki sposób postępowania jest prawidłowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Co do zasady, zgodnie z treścią art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W poz. 1 ww. załącznika pod symbolem PKWiU ex 55.23.15 zostały wymienione usługi zakwaterowania w bursach, internatach i domach studenckich.

Należy wskazać, że w § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) zostało zawarte zastrzeżenie, iż do dnia 31 grudnia 2008 r. w zakresie podatku od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), przedłużono do dnia 31 grudnia 2009 r. stosowanie - do celów m.in. opodatkowania podatkiem od towarów i usług - Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Tak więc, stawka podatku jaką należy zastosować przy świadczeniu usług uzależniona jest od właściwego sklasyfikowania usługi będącej przedmiotem sprzedaży, wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy jednakże zaznaczyć, iż to podmiot prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do prawidłowego zaklasyfikowania świadczonych usług do właściwego grupowania PKWiU.

Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania PKWiU ani też weryfikacji klasyfikacji wskazanej przez Wnioskodawcę. Zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS nr 1, poz. 11) przyjmuje się, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania może zwrócić się o klasyfikację do Ośrodka Standartów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji (opinii) w zakresie stosowanych standardów klasyfikacyjnych. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż jest jednostką oświatową świadczącą usługi w zakresie dokształcania uczniów. Prowadzi czterotygodniowe kursy i w tym czasie wielu uczniów przebywa w internacie Wnioskodawcy i korzysta z jego stołówki.

Wielokrotnie po dokonaniu wpłaty gotówkowej w kasie uczeń zwraca się z prośbą o wystawienie faktury VAT za wyżywienie i zakwaterowanie w internacie na swojego pracodawcę.

Do tej pory Wnioskodawca wystawiał takie faktury za wyżywienie i zakwaterowanie gdzie stosowano zwolnienie od podatku VAT. Wnioskodawca nie miał pisemnej zgody pracodawcy na wystawienie na zakład faktury tylko ustną prośbę ucznia.

Wnioskodawca wskazał ponadto, że na życzenie uczniów lub innych osób wystawia faktury VAT i stosuje następującą klasyfikację PKWiU:

* za wyżywienie uczniów PKWiU 55.51.10 - zwolnienie z VAT,

* wyżywienie pracowników (stołówka) PKWiU 55.51.10 - zwolnienie z VAT,

* wyżywienie obcych osób (stołówka) PKWiU 55.51.10 - opodatkowanie VAT 7%,

* za zakwaterowanie uczniów PKWiU 55.23.15 - zwolnienie z VAT,

* inne krótkotrwałe zakwaterowanie PKWiU 55.23.15 - zwolnienie z VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż do innego krótkotrwałego zakwaterowania PKWiU 55.23.15 zalicza zakwaterowanie w internacie osób z zewnątrz, które nie przebywają na jego kursach dokształcających.

Z dołączonej do wniosku, opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia XXX znak: XXX, wydanej dla Wnioskodawcy, wynika, że usługi wykonywane przez internat zespołu szkół, polegające na zapewnieniu noclegów wraz z wyżywieniem lub bez wyżywienia świadczone na rzecz uczniów tego zespołu szkół mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15-00.00 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane".

W świetle powyższego, jeżeli wskazane we wniosku usługi zakwaterowania w internacie, świadczone przez Wnioskodawcę, zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 55.23.15, to usługi te podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 1 załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Należy przy tym zaznaczyć, iż powołane wyżej przepisy nie uzależniają zwolnienia od podatku VAT dla przedmiotowych usług od tego, kto jest nabywcą tej usługi.

Należy zauważyć, iż opisana powyżej usługa zakwaterowania w internacie (bursie) zaklasyfikowana do grupowania PKWiU 55.23.15 jest usługą złożoną tzn. taką która łączy w sobie usługę sensu stricte zakwaterowania - zapewnienia noclegów - (zwolnioną z opodatkowania) z równorzędną do niej usługą wyżywienia (zwolnioną z opodatkowania), które są nierozerwalnie ze sobą związane. Świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu podatku VAT. Zatem należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta kilka odrębnych usług zasadniczych czy też jedną usługę.

Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

W sytuacji gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, podatnik opodatkowuje je tak jak usługę zasadniczą.

Wobec powyższego, jeśli Wnioskodawca świadczy usługi zakwaterowania w internacie, gdzie oprócz usługi głównej (zapewnienie noclegów), wykonywane są usługi pomocnicze (wyżywienie), stanowiące uzupełnienie tej usługi głównej (w ramach tej samej transakcji), całość świadczenia podlega opodatkowaniu według stawki podatku właściwej dla usługi głównej, tj. w przedmiotowej sprawie - podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem VAT. W takim jednak przypadku winna być wystawiona jedna faktura dokumentująca całość świadczenia bez jego podziału na elementy składowe.

Zwłaszcza, że jak wynika z ww. opinii Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia XXX znak: XXX, usługi wykonywane przez internat, polegające na zapewnieniu noclegów wraz z wyżywieniem lub bez wyżywienia świadczone na rzecz uczniów Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 55.23.15-00.00 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Zgodnie z art. 106 ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przy czym ww. podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Jak wynika z przytoczonych przepisów, podatnik dokonując sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zobowiązany do wystawienia faktury jedynie na żądanie tej osoby.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie zakwaterowania w internacie wraz z wyżywieniem (usługa pomocnicza) na rzecz uczniów Wnioskodawcy, objęte klasyfikacją PKWiU 55.23.15, będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W przypadku sprzedaży przedmiotowych usług na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą Wnioskodawca jest zobowiązany do wystawiania faktur VAT, natomiast w przypadku sprzedaży tych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej Wnioskodawca co prawda nie jest zobowiązany do wystawienia faktury dokumentującej tę usługę jednak w sytuacji gdy usługobiorca zażąda wystawienia przedmiotowej faktury jest zobowiązany do jej wystawienia.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania według PKWiU wskazanych we wniosku usług wyżywienia wykonywanych odrębnie, nie w ramach usługi zakwaterowania w internacie (bursie), zaklasyfikowanej do grupowania PKWiU 55.23.15 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W konsekwencji stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę co do zwolnienia z podatku VAT świadczonych usług należało uznać za prawidłowe.

Należy jednak jeszcze raz podkreślić, że niniejszą interpretację oparto na założeniu, że sprzedawane przez Wnioskodawcę usługi zakwaterowania w internacie (bursie) wraz z wyżywieniem dla uczniów Wnioskodawcy, faktycznie mieszczą się w PKWiU 55.23.15 "Usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, że poruszona przez Wnioskodawcę w przedmiotowym wniosku kwestia, jakimi kosztami (wsad do kotła jak dla ucznia, czy pełne koszty wytworzenia) obciążyć pracodawcę, który refunduje z własnych środków wyżywienie i pobyt ucznia w internacie (uczestnika kursu dokształcającego) w świetle obowiązujących przepisów prawa, będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU) lub zmiany stanu prawnego.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Zatem dołączone do wniosku dokumenty (poza opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi z XXX znak: XXX nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl