IBPP1/443-182/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-182/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 stycznia 2011 r. (data wpływu 18 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) oraz z dnia 11 maja 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 20 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-182/11/AL z dnia 15 kwietnia 2011 r. oraz pismem z dnia 11 maja 2011 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca przeprowadza szkolenia w całości finansowane ze środków publicznych, polegające na prowadzeniu kursu obsługi komputera, które są jednym z elementów projektu: "Zawód (...)" oraz "Auto (...)".

Projekt ten jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII: Regionalne Kadry Gospodarki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorców w regionie, Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw.

Projekt ten ma na celu przekwalifikowanie lub podniesienie kwalifikacji zawodowych osób zagrożonych utrata pracy lub zainteresowanych jej zmianą.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż zleceniodawcą dla Wnioskodawcy jest firma realizująca projekt Urzędu Pracy w ramach programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet 8, Poddziałanie 8.1.1, który jest finansowany w całości z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa pt.: "Zawód (...)" oraz "Auto (...)".

Zleceniodawca ogłosił konkurs ofert na realizację kursu, w wyniku którego Wnioskodawca zawarł ze Zleceniodawcą umowę na przeprowadzenie kursu obsługi komputera w systemie operacyjnym Windows, z edytorem tekstu MS Word i arkuszem kalkulacyjnym MS Excel oraz obsługę internetu i poczty internetowej. Wnioskodawca zobowiązany został również do przeprowadzenia egzaminu końcowego oraz wydania każdemu uczestnikowi świadectwa ukończenia kursu.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi realizowane przez Wnioskodawcę są inne niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, bowiem są usługą wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 29 czyli usługą w całości finansowaną ze środków publicznych tj. EFS i Budżet Państwa.

Kurs nie jest prowadzony w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Specyfikacja świadczonych przez Wnioskodawcę usług polega na obsłudze komputera w systemie operacyjnym Windows, z edytorem tekstu MS Word i arkuszem kalkulacyjnym MS Excel oraz obsługa internetu i poczty internetowej.

Celem kursu jest opanowanie obsługi komputera w systemie Windows i umiejętności obsługi i wykorzystania programu komputerowego MS Word, MS Excel, Power Point pakietu Microsoft Office, obsługa internetu i poczty internetowej.

Szkolenie zakończone jest egzaminem sprawdzającym oraz uzyskaniem świadectwa potwierdzającego umiejętność obsługi w wyżej wymienionym zakresie.

Umiejętność obsługi komputera i programów komputerowych jest obecnie podstawowym wymogiem stawianym przez pracodawców, także w ramach wykonywanego zawodu. Uzyskanie świadectwa ukończenia kursu umożliwia złożenie pełnego podania o przyjęcie do pracy.

Prowadzone szkolenie dla Beneficjentów jest w całości nieodpłatne.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 11 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż głównym wykonawcą szkolenia "Zawód (...)" oraz "Auto (...)" jest Ośrodek Szkolenia.

Wnioskodawca pełni rolę podwykonawcy, wyłonionego na podstawie konkursu ofert i przeprowadza kurs obsługi komputera będącym jednym z elementów szkolenia.

Wnioskodawca wskazał, iż Urząd Pracy dokonuje przelewu środków pieniężnych głównemu Wykonawcy (Ośrodek Szkolenia) za przeprowadzenie w całości szkolenia "Zawód (...)" i "Auto (...)" główny wykonawca płaci Wnioskodawcy, jako podwykonawcy szkolenia za "Kurs obsługi komputera".

UP #8594; Ośrodek Szkolenia #8594; Wnioskodawca

Zleceniodawca Główny Wykonawca Szkolenia Podwykonawca

Beneficjentami szkolenia są osoby posiadające maksymalnie wykształcenie średnie i udokumentowane miejsce zatrudnienia. Osoby te, przystępując do programu, zamierzają podnieść swoje kwalifikacje i poszerzyć wiedzę w już wykonywanym zawodzie, lub zamierzają przekwalifikować się w celu zdobycia atrakcyjniejszego zatrudnienia. Naboru dokonuje Ośrodek Szkolenia na podstawie wniosków złożonych przez beneficjentów. Beneficjenci o naborze dowiadują się z ogłoszeń w prasie, Internecie, plakatów i ulotek informacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczona przez Wnioskodawcę usługa jest zwolniona z podatku od towarów i usług z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy usługi szkolenia w zakresie obsługi komputera mieszczą się co do zasady w usługach kształcenia zawodowego z uwagi na fakt, iż obecnie znajomość komputera to jeden z podstawowych wymogów jakie stawia się kandydatom do pracy na wszystkie stanowiska.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że kursy obsługi komputera przeprowadzane przez Spółkę zwolnione są od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 pkt 29 lit. c).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i) ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca przeprowadza, na zlecenie Ośrodka Szkolenia, kursy obsługi komputera w systemie operacyjnym Windows, z edytorem tekstu MS Word i arkuszem kalkulacyjnym MS Excel oraz obsługę internetu i poczty internetowej.

Kursy obsługi komputera są jednym z elementów szkolenia "Zawód (...)" i "Auto (...)", które to Ośrodek Szkolenia realizuje w ramach projektu Urzędu Pracy.

Urząd Pracy dokonuje przelewu środków pieniężnych głównemu Wykonawcy (Ośrodkowi Szkolenia) za przeprowadzenie w całości szkolenia "Zawód (...)" i "Auto (...)", natomiast główny wykonawca płaci Wnioskodawcy, jako podwykonawcy za przeprowadzenie szkolenia "Kurs obsługi komputera".

Beneficjentami szkolenia są osoby posiadające maksymalnie wykształcenie średnie i udokumentowane miejsce zatrudnienia. Osoby te, przystępując do programu, zamierzają podnieść swoje kwalifikacje i poszerzyć wiedzę w już wykonywanym zawodzie, lub zamierzają przekwalifikować się w celu zdobycia atrakcyjniejszego zatrudnienia. Naboru dokonuje Ośrodek Szkolenia na podstawie wniosków złożonych przez beneficjentów. Beneficjenci o naborze dowiadują się z ogłoszeń w prasie, Internecie, plakatów i ulotek informacyjnych.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi realizowane przez Wnioskodawcę są inne niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, bowiem są usługą wynikającą z art. 43 ust. 1 pkt 29 czyli usługą w całości finansowaną ze środków publicznych tj. EFS i Budżet Państwa.

Kurs nie jest prowadzony w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Kursy są w całości finansowane ze środków publicznych.

Specyfikacja świadczonych przez Wnioskodawcę usług polega na obsłudze komputera w systemie operacyjnym Windows, z edytorem tekstu MS Word i arkuszem kalkulacyjnym MS Excel oraz obsługa internetu i poczty internetowej.

Celem kursu jest opanowanie obsługi komputera w systemie Windows i umiejętności obsługi i wykorzystania programu komputerowego MS Word, MS Excel, Power Point pakietu Microsoft Office, obsługa internetu i poczty internetowej.

Kurs zakończony jest egzaminem sprawdzającym oraz uzyskaniem świadectwa potwierdzającego umiejętność obsługi w wyżej wymienionym zakresie.

Wnioskodawca wskazał, iż umiejętność obsługi komputera i programów komputerowych jest obecnie podstawowym wymogiem stawianym przez pracodawców, także w ramach wykonywanego zawodu. Uzyskanie świadectwa ukończenia kursu umożliwia złożenie pełnego podania o przyjęcie do pracy.

Kurs (realizowany w ramach projektu) ma na celu przekwalifikowanie lub podniesieniem kwalifikacji zawodowych osób zagrożonych utratą pracy lub zainteresowanych jej zmianą.

Prowadzone szkolenie dla Beneficjentów jest w całości nieodpłatne.

W przedmiotowej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi realizowane w ramach kursów obsługi komputera, których zleceniodawcą jest Ośrodek Szkolenia, nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

To bowiem Ośrodek Szkolenia, jako główny wykonawca, zawarł umowę z Urzędem Pracy na realizację szkolenia w ramach projektu: "Zawód (...)" i "Auto (...)", a Wnioskodawca, na podstawie umowy zawartej z Ośrodkiem Szkolenia został zobowiązany do przeprowadzenia jednego z elementów ww. szkolenia tj. kursów obsługi komputera.

Ponadto środki pieniężne (środki publiczne) na realizację ww. szkolenia (w tym kursów obsługi komputera koniecznych do zrealizowania w ramach szkolenia) otrzymał z Urzędu Pracy bezpośrednio Ośrodek Szkolenia, a nie Wnioskodawca. Środki otrzymane przez Wnioskodawcę z Ośrodka Szkolenia na realizację kursów obsługi komputera, nie będą zatem stanowić dla Wnioskodawcy środków publicznych, będą to bowiem bezpośrednio środki otrzymane już od samego zleceniodawcy.

Zwolnienie przewidziane w ww. przepisie nie ma zatem zastosowania dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług realizowanych w ramach kursów obsługi komputera, w sytuacji gdy Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi w ramach zawartej umowy z Ośrodkiem Szkolenia, jako podwykonawca, czyli świadczy te usługi na rzecz podmiotu, który uzyskał środki publiczne na przeprowadzenie szkoleń przewidzianych dla wskazanych we wniosku uczestników.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl