IBPP1/443-1813/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1813/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Liceum Ogólnokształcącego, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008 r. (data złożenia 17 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2008 r. (data złożenia 9 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Równe Szanse" - program stypendialny dla uczniów LO w K.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2008 r. złożono w tut. organie ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Równe Szanse" - program stypendialny dla uczniów LO w K.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 grudnia 2008 r. (data złożenia 9 grudnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 4 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka budżetowa Liceum Ogólnokształcące w K. realizowała program stypendialny ze środków ZPORR - rok szkolny 2006-2007, dla uczniów w formie pieniężnej.

Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT, ze względu na obroty, które nie przekroczyły granicy określonej w ustawie o podatku VAT.

W związku z realizacją projektu została zakupiona kserokopiarka za kwotę 4.557,80 zł, z czego ze środków unijnych pochodziła kwota 2.500 zł, a pozostała kwota 2.057,80 zł została dofinansowana z Urzędu Gminy K. Wyżej wymieniona kserokopiarka służy wyłącznie do użytku własnego na potrzeby związane z obsługą projektu. Projekt podlega czynnościom zwolnionym z podatku VAT. Służył jako pomoc materialno-naukowa dla uczniów LO w K.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do projektu "Równe Szanse" - program stypendialny dla uczniów LO w K., istnieje możliwość odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie istnieje w przypadku tego programu możliwość odliczenia podatku VAT i stanowi on koszt kwalifikowany realizowanego zadania, gdyż zakres wypłaty świadczeń pieniężnych nie podlega ustawie o podatku VAT. Jednocześnie Wnioskodawca jest zwolniony podmiotowo z podatku VAT ze względu na nieprzekroczenie granicy obrotu do celów podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę stan faktyczny zaistniały latach 2006 - 2007.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

W świetle powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi lub też w przypadku, gdy podmiot nabywający towary czy usługi nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował program stypendialny ze środków ZPORR - rok szkolny 2006-2007, dla uczniów w formie pieniężnej.

W związku z realizacją projektu została zakupiona kserokopiarka za kwotę 4.557,80 zł, z czego ze środków unijnych pochodziła kwota 2.500 zł, a pozostała kwota 2.057,80 zł została dofinansowana z Urzędu Gminy K. Wyżej wymieniona kserokopiarka służy wyłącznie do użytku własnego na potrzeby związane z obsługą projektu. Program stypendialny ze środków ZPORR 2006 r. - 2007 r., dla uczniów w formie pieniężnej.

Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nie został spełniony podstawowy warunek określony w art. 86 ust. 1 w związku z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawca nie miał możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "Równe Szanse" - program stypendialny dla uczniów LO w K.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Mogą one jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o VAT, co też w przedmiotowej sprawie tut. organ uczynił. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl