IBPP1/443-1805/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1805/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Samodzielnego Szpitala Klinicznego przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2008 r. (data wpływu 11 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7% dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach szpitalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania preferencyjnej stawki VAT w wysokości 7% dla robót budowlano-montażowych wykonywanych w budynkach szpitalnych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Szpital Kliniczny jest sklasyfikowany wg PKOB w klasie 1264. § 5 ust. 1a pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług obniża stawkę podatku do 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących m.in. budynków mieszkalnych sklasyfikowanych wg PKOB w klasie ex 1264 - "wyłącznie budynki instytucji zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską, zwłaszcza dla ludzi starych i niepełnosprawnych".

Szpital kliniczny jest budynkiem instytucji zdrowia, zapewnia opiekę lekarską i pielęgniarską oraz świadczy usługi dla osób niepełnosprawnych. Kwestią, która nie jest w tym miejscu jasna jest między innymi fakt zakwaterowania. Oczywiście pacjenci przebywający w Szpitalu zakwaterowani są w salach chorych, gdzie nocują i spożywają posiłki. Nie jest jednak jasne czy tego rodzaju zakwaterowanie wyczerpuje znamiona zakwaterowania w rozumieniu wspomnianego przepisu. Drugą kwestią jest fakt różnych części budynku szpitalnego. Cały budynek jest Kliniką, jednakże poszczególne części budynku różnią się od siebie. Budynek posiada część szpitalną, gdzie zakwaterowani są pacjenci, posiada również część będącą Przyszpitalną Poradnią Okulistyczną, w której znajduje się izba przyjęć będąca integralną częścią Szpitala, jednakże w tej części nie są zakwaterowani pacjenci. Jest to jeden budynek z dwoma skrzydłami.

Szpital zostanie poddany remontowi i istotna jest przy planowaniu tak kosztownej inwestycji stawka podatku od towarów i usług. Nie jest zrozumiałe, czy jeżeli uznać, że Szpital wyczerpuje znamiona § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia, to czy obniżona stawka podatku ma zastosowanie do całego budynku, czy tylko do części świadczącej wyłącznie usługi szpitalne. Czy podatek 7% może być zastosowany do całego kompleksu Szpitala Klinicznego tj. kuchni, pralni, sieci wodociągowych itp. Budynki Szpitala Klinicznego zostały sklasyfikowane wg PKOB w klasie 1264.

Wnioskodawca planuje remont budynków szpitalnych oraz infrastruktury towarzyszącej. Przy wycenie planowanych remontów istotne znaczenie ma wysokość naliczonego podatku od towarów i usług, którego szpital nie może odliczyć, ponieważ świadczy usługi zwolnione z podatku. Wnioskodawca mógłby korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7% na podstawie § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług o ile określenie zawarte w rozporządzeniu "wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarska i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych" odnosi się do usług medycznych szpitalnych. Podstawową i przeważająca działalnością Szpitala jest leczenie szpitalne, co wiąże się z przebywaniem pacjentów na oddziałach szpitalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostateczna wersja pytania sformułowana w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. - data wpływu 23 lutego 2009 r.):

Czy Wnioskodawca może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% na roboty budowlano - montażowe i remonty na podstawie § 6 ust. 2 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w odniesieniu do budynków szpitalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku z dnia 18 lutego 2009 r. - data wpływu 23 lutego 2009 r.), może on skorzystać ze stawki 7% na roboty budowlano - montażowe oraz remontowe prowadzone w budynkach sklasyfikowanych wg PKOB w klasie 1264 na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług § 6 ust. 2 pkt 1, ponieważ świadczone usługi lecznictwa szpitalnego mieszczą się pojęciu określonym w ww. paragrafie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy). Przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Jak stanowi art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r.) stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

* budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

* lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - art. 41 ust. 12c ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które weszło w życie z dniem 1 grudnia 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zauważyć należy, iż powołany wyżej przepis stanowi odzwierciedlenie regulacji zawartych w § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), które obowiązywały do dnia 30 listopada 2008 r. Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.) wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Szpital Kliniczny jest budynkiem instytucji zdrowia, zapewnia opiekę lekarską i pielęgniarską oraz świadczy usługi dla osób niepełnosprawnych. Pacjenci przebywający w Szpitalu zakwaterowani są w salach chorych, gdzie nocują i spożywają posiłki. Podstawową i przeważającą działalnością Szpitala jest leczenie szpitalne, co wiąże się z przebywaniem pacjentów na oddziałach szpitalnych. Wnioskodawca planuje remont budynków szpitalnych oraz infrastruktury towarzyszącej.

Budynek posiada część szpitalną, gdzie zakwaterowani są pacjenci, posiada również część będącą Przyszpitalną Poradnią Okulistyczną, w której znajduje się izba przyjęć będąca integralną częścią Szpitala, jednakże w tej części nie są zakwaterowani pacjenci. Jest to jeden budynek z dwoma skrzydłami. Budynki Szpitala Klinicznego zostały sklasyfikowane wg PKOB w klasie 1264. Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem do klasy 1264 zalicza się: Budynki szpitali i zakładów opieki medycznej.

Klasa ta obejmuje:

* Budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi,

* Sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka,

* Szpitale kliniczne,

* Szpitale więzienne i wojskowe,

* Budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne, itp.,

* Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp.

Klasa nie obejmuje:

Domów opieki społecznej (bez opieki medycznej) dla ludzi starszych lub niepełnosprawnych, itp. (PKOB 1130).

Należy zauważyć, że wymienione wyżej "Budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych, itp." stanowią odrębną od szpitali klinicznych grupę budynków.

Jak wynika z wniosku Szpital Kliniczny jest budynkiem instytucji zdrowia, zapewnia opiekę lekarską i pielęgniarską oraz świadczy usługi dla osób niepełnosprawnych. Pacjenci przebywający w Szpitalu zakwaterowani są w salach chorych, gdzie nocują i spożywają posiłki. Jednakże podstawową i przeważającą działalnością Szpitala jest leczenie szpitalne, co wiąże się z przebywaniem pacjentów na oddziałach szpitalnych.

Wnioskodawca planuje remont budynków szpitalnych. Te budynki szpitalne, wymienione w klasie PKOB 1264 w oddzielnej pozycji nie są w żadnym razie budynkami instytucji ochrony zdrowia świadczącym usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Należy zauważyć, że szpital jako zakład lecznictwa zamkniętego przeznaczony jest do diagnozowania, leczenia i rehabilitacji tych chorych, których stan wymaga całodobowej opieki lekarsko-pielęgniarskiej. Niewątpliwie w ramach prowadzonej przez Szpital działalności leczniczej i rehabilitacyjnej świadczy on usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, jak zaznaczył Wnioskodawca, lecz należy zauważyć, że przedmiotowe usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską są jedynie usługą składową, wchodzącą w skład usługi głównej świadczonej przez Wnioskodawcę jaką jest leczenie. Zatem wykonanie robót w tych budynkach szpitalnych nie może korzystać z preferencyjnej stawki w wysokości 7% lecz winno podlegać opodatkowaniu 22% stawką podatku VAT. Stawkę podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z ww. przepisami ustawodawca przewidział wyłącznie dla instytucji, których podstawową działalnością jest zakwaterowanie osób, w którym dodatkowo zagwarantowana jest opieka medyczna. Leczenie jest zatem w tych przypadkach działalnością uboczną. W przedmiotowej sprawie podstawową działalnością Wnioskodawcy jest leczenie, a zakwaterowanie dla pacjentów jest działalnością dodatkową.

Przez obiekt zbiorowego zakwaterowania należy rozumieć zespół pomieszczeń (pokoi i innych pomieszczeń pomocniczych), zlokalizowanych w jednym lub kilku budynkach, zajętych przez jeden odrębny zakład, świadczący usługi: hotelarskie, opiekuńczo-wychowawcze, zdrowotne bądź inne, które to usługi związane są z zamieszkaniem w takim zakładzie zwykle większej liczby osób. W niektórych obiektach (zakładach) osoby zamieszkują przez dłuższy czas (od kilku miesięcy do kilku lat) lub na stałe. Przykładowo takimi zakładami są: internaty, domy studenckie, hotele pracownicze, domy dziecka, domy opieki społecznej dla osób przewlekle chorych lub upośledzonych, klasztory, domy zakonne. Obiektami (zakładami), w których pobyt osób z reguły ma charakter krótkookresowy są m.in.: hotele, motele, domy wczasowe, pensjonaty, a także szpitale, sanatoria, prewentoria.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl