IBPP1/443-1784/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1784/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) oraz z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek niezabudowanych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1784/08/AS z dnia 16 stycznia 2009 r. oraz pismem z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1784/08/AS z dnia 12 lutego 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (podatnik) nabył w dniu 18 sierpnia 2006 r. udział (34/40) we współwłasności działek rolnych położonych w K. (1609, 1611), na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. W dniu 15 stycznia 2007 r. podatnik nabył kolejny udział (2/40) we współwłasności w powyższych działkach.

W dniu 10 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca podpisał umowę, na mocy której została zniesiona częściowo współwłasność w powyższych działkach. Jedna działka (1609) przypada Wnioskodawcy z udziałem (18/19), a druga została podzielona na dwie działki. Jedna z tych działek przypadła w całości jednemu z dotychczasowych współwłaścicieli (1611/2), a druga działka (1611/1) Wnioskodawcy w udziale (18/19).

W dniu 21 grudnia 2007 r. Wnioskodawca nabył udział (2/6) we współwłasności działki (1610) na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego.

W dniu 6 lutego 2008 r. Wnioskodawca nabył sąsiednią działkę (1608) na dalsze powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego.

W dniu 20 maja 2008 r. podatnik nabył w działce (1610) pozostałe (4/6) udziału na powiększenie gospodarstwa rolnego.

Pomimo, że działki podatnik kupował z myślą o rozwoju swojej działalności rolniczej, to jednak próby wykorzystania działek nabytych w tym celu okazały się mało efektywne lub niemożliwe. Zbyt duże nachylenie zbocza działek, ich pagórkowatość oraz kamieniste podłoże uniemożliwiają efektywne wykorzystanie nabytych działek rolnych.

Podatnik ponadto wyjaśnia, że był właścicielem działki w K., na której usytuowany był dom wypoczynkowy, który nabył z myślą o przeniesieniu swojego centrum życiowego do K. Podatnik prowadził tam do grudnia 2007 r. działalność "hotelarską", kiedy to ze względów rodzinnych sprzedał tę nieruchomość (ani żona Wnioskodawcy, ani córka nie chciały przenieść się na stałe do K. i prowadzić wspólnie z nim działalności "hotelarskiej").

W tej sytuacji ze względu na fakt, iż sytuacja życiowa (osobista) podatnika uległa zmianie oraz ze względu na zbyt małą użyteczność powyżej opisanych działek podatnik podjął decyzję o ich sprzedaży.

W uzupełnieniu z dnia 27 stycznia 2009 r. wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa X i jest podatnikiem podatku VAT od sierpnia 1998 r.

Wnioskodawca nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Działki mające być przedmiotem sprzedaży nie były wykorzystywane do działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT ani do jakiejkolwiek innej.

Działki mające być przedmiotem sprzedaży nie były przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Przed nabyciem w dniu 18 sierpnia 2006 r. Wnioskodawca posiadał gospodarstwo rolne położone w:

* miejscowości S., Gm. S.,

* m. C. Gm. S.,

* m. K.,

* m. G.,

* m. K.

Wnioskodawca zamierza sprzedać:

* działkę w m. K. 3,38 hektara - 50% udziałów (całkowity udział Wnioskodawcy),

* działkę w m. K. 0,33 hektara - 100% udziałów,

* działkę w m. C. Gm. S. - 60 arów,

* działkę w m. K. - wszystkie posiadane i wskazane we wniosku.

Działki w momencie sprzedaży nie będą zabudowane.

Działki mające być przedmiotem sprzedaży są w chwili obecnej działkami rolnymi - nie ma obowiązującego planu zagospodarowania terenu dla tych działek, nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Przed sprzedażą (planowaną) działek (udziałów) w nieruchomościach o których mowa we wniosku Wnioskodawca dokonywał sprzedaży innych działek rolnych, budowlanych i złożył w tym zakresie deklarację VAT-7 i odprowadził z tego tytułu podatek VAT.

Wnioskodawca wystąpił o zmianę przeznaczenia działek na działki o przeznaczeniu hotelowo-apartamentowym z usługami, lecznicą oraz garażami podziemnymi.

Wnioskodawca przeznaczy środki pieniężne pozyskanie ze sprzedaży na zakup innych nieruchomości rolnych lub/i pozarolniczych.

Wnioskodawca posiada inne niż wymienione we wniosku działki, a przeznaczone do sprzedaży:

* m. C. około 2,39 ha (do sprzedaży 60 arów),

* m. G. - 70 arów,

* m. K. - 50% udziału w nieruchomości o powierzchni ok. 3,38 ha.

W kolejnym uzupełnieniu z dnia 23 lutego 2009 r. wniosku Wnioskodawca potwierdził, iż działki będące przedmiotem wniosku (tj. 1609, 1611/1, 1610, 1608) zostały nabyte na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. Produkty rolne z posiadanego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane przez Wnioskodawcę na własne potrzeby (m.in. na utrzymanie posiadanych przez Wnioskodawcę koni).

Wnioskodawca nie dokonywał i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych z przedmiotowych działek.

Wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta i gminy K. z dnia 9 kwietnia 1982 r., który stracił moc z dniem 31 grudnia 2003 r. działki 1610 i 1608 leżały na terenach przeznaczonych dla realizacji zakładu kinezyterapii (symbol terenu 278 U2), natomiast 1609 i 1611/1 leżały na terenach przeznaczonych dla zabudowy sanatoryjno-wypoczynkowej i usług towarzyszących.

Planowana sprzedaż odbędzie się po zmianie przeznaczenia działek.

Przedmiotem wniosku jest tylko planowana sprzedaż działek położonych w K.

Udział Wnioskodawcy w przedmiotowych działkach wynosi: 1609 - udział 18/19, 1611/1 - udział 18/19, 1610 - 100%, 1608 - 100%.

Wnioskodawca zamierza sprzedać działki: 1609, 1611/1, 1610 i 1608. Posiada też inne działki wskazane w uzupełnieniu wniosku ale nie są one przedmiotem niniejszego wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ewentualna sprzedaż działek rolnych niezabudowanych będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT). Jeżeli tak, to których i w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawcy, od przedstawionej ewentualnej sprzedaży działek rolnych niezabudowanych podatek od towarów i usług (VAT) nie będzie należny, gdyż nie wystąpił zamiar sprzedaży tych działek w chwili nabycia nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Ustawodawca w ww. przepisach poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów.

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług. Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Powyższe regulacje wynikające z ustawodawstwa wspólnotowego dotyczącego harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych, wprowadzono w tym celu, aby nie dopuścić do:

1.

podwójnego opodatkowania,

2.

braku opodatkowania,

3.

zakłócenia konkurencji.

Podstawowe bowiem znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

1.

powszechność opodatkowania,

2.

faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

3.

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy o VAT, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Określony w cytowanej ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia "częstotliwości", przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne, było dokonywanie tej czynności wielokrotnie i w okolicznościach noszących znamiona działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż na przestrzeni lat Wnioskodawca nabywał udziały w działkach jak i całe nieruchomości, mianowicie w dniu 18 sierpnia 2006 r. nabył udział (34/40) we współwłasności działek rolnych położonych w K. (1609, 1611), na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego. W dniu 15 stycznia 2007 r. Wnioskodawca nabył kolejny udział (2/40) we współwłasności w powyższych działkach.

W dniu 10 kwietnia 2007 r. Wnioskodawca podpisał umowę, na mocy której została zniesiona częściowo współwłasność w powyższych działkach. Jedna działka (1609) przypada Wnioskodawcy z udziałem (18/19), a druga została podzielona na dwie działki. Jedna z tych działek przypadła w całości jednemu z dotychczasowych współwłaścicieli (1611/2), a druga działka (1611/1) Wnioskodawcy w udziale (18/19).

W dniu 21 grudnia 2007 r. podatnik nabył udział (2/6) we współwłasności działki (1610) na powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego.

W dniu 6 lutego 2008 r. podatnik nabył sąsiednią działkę (1608) na dalsze powiększenie posiadanego gospodarstwa rolnego.

W dniu 20 maja 2008 r. podatnik nabył w działce (1610) pozostałe (4/6) udziału na powiększenie gospodarstwa rolnego.

Aktualny udział Wnioskodawcy w przedmiotowych działkach wynosi: 1609 - udział 18/19, 1611/1 - udział 18/19, 1610 - 100%, 1608 - 100%.

Wnioskodawca zamierza sprzedać działki: 1609, 1611/1, 1610 i 1608. Twierdzi, iż działki kupował z myślą o rozwoju swojej działalności rolniczej, jednak próby wykorzystania działek nabytych w tym celu okazały się mało efektywne lub niemożliwe. Zbyt duże nachylenie zbocza działek, ich pagórkowatość oraz kamieniste podłoże uniemożliwiają efektywne wykorzystanie nabytych działek rolnych. Produkty rolne z posiadanego gospodarstwa rolnego są wykorzystywane przez Wnioskodawcę na własne potrzeby (m.in. na utrzymanie posiadanych przez Wnioskodawcę koni).

Wnioskodawca nie dokonywał i nie dokonuje sprzedaży produktów rolnych z przedmiotowych działek.

Przed nabyciem w dniu 18 sierpnia 2006 r. Wnioskodawca posiadał gospodarstwo rolne położone w:

* miejscowości S., Gm. S.,

* m. C. Gm. S.,

* m. K.,

* m. G.,

* m. K.

Podatnik ponadto wyjaśnia, że był właścicielem działki w K., na której usytuowany był dom wypoczynkowy, który nabył z myślą o przeniesieniu swojego centrum życiowego do K. Podatnik prowadził tam do grudnia 2007 r. działalność "hotelarską", kiedy to ze względów rodzinnych sprzedał tę nieruchomość (ani żona podatnika, ani córka nie chciały przenieść się na stałe do K. i prowadzić wspólnie z podatnikiem działalności "hotelarskiej").

W tej sytuacji ze względu na fakt, iż sytuacja życiowa (osobista) podatnika uległa zmianie oraz ze względu na zbyt małą użyteczność powyżej opisanych działek podatnik podjął decyzję o ich sprzedaży.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa X i jest podatnikiem podatku VAT od sierpnia 1998 r.

Wnioskodawca nie był i nie jest rolnikiem ryczałtowym.

Działki mające być przedmiotem sprzedaży nie były wykorzystywane do działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o VAT ani do jakiejkolwiek innej.

Działki mające być przedmiotem sprzedaży nie były przedmiotem najmu ani dzierżawy.

Działki w momencie sprzedaży nie będą zabudowane.

Działki mające być przedmiotem sprzedaży są w chwili obecnej działkami rolnymi - nie ma obowiązującego planu zagospodarowania terenu dla tych działek, nie wydano decyzji o warunkach zabudowy.

Przed sprzedażą (planowaną) działek (udziałów) w nieruchomościach o których mowa we wniosku Wnioskodawca dokonywał sprzedaży innych działek rolnych, budowlanych i złożył w tym zakresie deklarację VAT-7 i odprowadził z tego tytułu podatek VAT.

Wnioskodawca wystąpił o zmianę przeznaczenia działek na działki o przeznaczeniu hotelowo-apartamentowym z usługami, lecznicą oraz garażami podziemnymi.

Wnioskodawca przeznaczy środki pieniężne pozyskanie ze sprzedaży na zakup innych nieruchomości rolnych lub/i pozarolniczych.

Wnioskodawca posiada inne niż wymienione we wniosku działki, a przeznaczone do sprzedaży:

* m. C. około 2,39 ha (do sprzedaży 60 arów),

* m. G. - 70 arów,

* m. K. - 50% udziału w nieruchomości o powierzchni ok. 3,38 ha.

Wg miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Miasta i gminy K. z dnia 9 kwietnia 1982 r., który stracił moc z dniem 31 grudnia 2003 r. działki 1610 i 1608 leżały na terenach przeznaczonych dla realizacji zakładu kinezyterapii (symbol terenu 278 U2), natomiast 1609 i 1611/1 leżały na terenach przeznaczonych dla zabudowy sanatoryjno-wypoczynkowej i usług towarzyszących.

Planowana sprzedaż odbędzie się po zmianie przeznaczenia działek.

Przedmiotem wniosku jest tylko planowana sprzedaż działek położonych w K.

Ze złożonego wniosku wynika, że w przedmiotowej sprawie wystąpił szereg okoliczności, które łącznie wskazują, że sprzedaż działek, o których mowa we wniosku, dokonana zostanie w okolicznościach wskazujących na działalność gospodarczą.

Jedną z takich okoliczności jest nabycie gruntów rolnych w celu prowadzenia działalności rolniczej, a więc na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, a nie na cele osobiste Wnioskodawcy.

Ponadto skoro Wnioskodawca jest już podatnikiem podatku od towarów i usług, to wszystkie wykonywane czynności mieszczące się w zakresie przedmiotowym opodatkowania tym podatkiem, będą podlegały opodatkowaniu. Brak jest bowiem podstaw prawnych do uznania, iż opodatkowanie podatkiem od towarów i usług następuje w sposób wybiórczy, tzn. niektóre czynności objęte zakresem przedmiotowym realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług są opodatkowane, a niektóre nie. W efekcie planowaną przez Wnioskodawcę sprzedaż działek należy traktować jako dostawę towarów, która w oparciu o regulację zawartą w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zauważyć należy, że skoro dopuszczalne jest uznanie przez państwo członkowskie za podatnika osoby, która formalnie nie wykonuje działalności gospodarczej, a jedynie dokona okazjonalnej czynności związanej z taką działalnością w szczególności dokona dostawy działek budowlanych, to tym bardziej za podatnika należy uznać osobę, która wykonuje działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu i wykona czynność dotychczas nie wykonywaną w ramach tej działalności, w warunkach wskazujących, że czynność ta nie była czynnością związaną z zaspokajaniem potrzeb osobistych tej osoby.

Podkreślić bowiem należy, iż jedynie w sytuacji, w której czynność ta miałaby związek z zaspokajaniem potrzeb czysto osobistych osoby ją wykonującej, można byłoby uznać, że nie jest to czynność wykonana przez podatnika podatku od towarów i usług. W omawianej sytuacji jedynie osobisty charakter czynności mógłby świadczyć o tym, że nie jest ona związana z działalnością gospodarczą podatnika. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego nie wynika jednak, aby Wnioskodawca w jakikolwiek sposób zamierzał wykorzystać zakupione działki na potrzeby osobiste. Przykładem takiego bowiem wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych.

Ponadto należy zauważyć, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży działek dopiero po przekwalifikowaniu ich na działki o przeznaczeniu hotelowo-apartamentowym z usługami, lecznicą oraz garażami podziemnymi grunt budowlany, co przesądza o zarobkowym charakterze podjętych działań (znaczny wzrost ich wartości).

W takiej sytuacji planowana dostawa wskazanych we wniosku działek kwalifikuje te czynności jako działalność gospodarczą podejmowaną w celach zarobkowych. Powyższym czynnościom można jak najbardziej przypisać charakter częstotliwy. Poza tym ilość posiadanych, zakupywanych i sprzedawanych na przestrzeni lat nieruchomości wskazuje na profesjonalną działalność w zakresie obrotu nieruchomościami. Wnioskodawca dokonał już sprzedaży działki w K. z domem wypoczynkowym, gdzie prowadził działalność "hotelarską", dokonywał sprzedaży innych działek rolnych i budowlanych i złożył w tym zakresie deklaracje VAT-7 i odprowadził z tego tytułu podatek VAT oraz oprócz sprzedaży objętych wnioskiem działek w K., zamierza również sprzedać kolejne działki. Nie można zatem uznać, aby wszystkie powyższe działania podejmowane były przez Wnioskodawcę wyłącznie dla realizacji prawa do rozporządzania swoim majątkiem osobistym.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa (art. 5 ust. 2 ustawy o VAT). Dla uznania wykonywanych czynności za działalność gospodarczą nie ma znaczenia fakt, czy podmiot dokonujący tych czynności zarejestrował formalnie działalność gospodarczą w organie rejestrowym, istotnym jest natomiast fakt, że dokonuje czynności opodatkowanych w okolicznościach wskazujących na działalność gospodarczą.

Zważywszy, iż zakup przedmiotowych działek został dokonany w celu dołączenia ww. nieruchomości do gospodarstwa rolnego prowadzonego przez Wnioskodawcę, a środki otrzymane ze sprzedaży działek Wnioskodawca przeznaczy na zakup innych nieruchomości rolnych lub/i pozarolniczych uznać należy, iż okoliczności te świadczą dodatkowo, że nabycie przez Wnioskodawcę przedmiotowej nieruchomości gruntowej nie miało związku z jego potrzebami osobistymi, a nastąpiło z zamiarem realizacji celów gospodarczych.

Odnośnie wskazanych przez Wnioskodawcę powodów sprzedaży działek tj. m.in. zbyt dużego nachylenia zbocza działek, ich pagórkowatości oraz kamienistego podłoża uniemożliwiającego efektywne wykorzystanie nabytych działek rolnych, stwierdzić należy, iż dokonując takiej inwestycji, w momencie zakupu kolejnych działek i udziałów Wnioskodawca musiał zdawać sobie sprawę z ukształtowania terenu na którym działki się znajdują oraz z możliwości wykorzystania ich do produkcji rolnej. Okoliczność ta również nie może w tym przypadku przesądzać o osobistym charakterze dokonanych czynności, lecz stanowi w ocenie tutejszego organu świadczy o lokacie kapitału, a tym samym o wykorzystywaniu towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tych okolicznościach planowaną przez podatnika sprzedaż działek 1608 i 1610 oraz udziałów w działkach 1609 (udział 18/19) i 1611/1 (udział 18/19) należy uznać za czynność, która będzie objęta zakresem działalności gospodarczej wykonywanej przez Wnioskodawcę jako podatnika VAT.

Należy zauważyć, iż jeżeli czynności podatnika podatku od towarów i usług nie można przypisać innego charakteru niż czynności związanej z działalnością gospodarczą to należy uznać ją za czynność podlegającą opodatkowaniu.

Odnośnie określenia właściwej stawki podatku dla dostawy przedmiotowej nieruchomości stwierdzić należy, iż podstawowa stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT lub obniżenie stawki podatkowej, możliwe jest tylko wówczas, gdy przewiduje to ustawa o VAT lub przepisy wykonawcze do ustawy.

Jeśli chodzi o zwolnienie przedmiotowe dla dostawy gruntu niezabudowanego to ustawodawca przewidział takowe w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT jedynie w przypadku, gdy przedmiotem dostawy są tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych - tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że ustawodawca zwalniając z podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przedmiotowy rodzaj gruntu. Zgodnie z ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) ustalenie przeznaczenia terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Przepis art. 1 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy określa zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy przyjmując ład przestrzenny i zrównoważony rozwój za podstawę tych działań.

Zatem w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania. Tak więc charakter danego terenu wyznacza plan miejscowy. Tam należy szukać wyjaśnienia, czy przedmiotem transakcji jest teren budowlany, czy też szerzej - przeznaczony pod zabudowę.

W przypadku jego braku zgodnie z art. 4 ust. 1 tej ustawy określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego jak ma to miejsce w przypadku przedstawionym przez Wnioskodawcę, należy posłużyć się decyzją o warunkach zabudowy.

Ponadto w kwestii ewidencji gruntów i budynków, zauważyć należy, iż dokument ten stanowi jedynie urzędowy zbiór informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.) informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego. Jednakże tylko w zakresie danych faktycznych w niej zawartych.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, iż o przeznaczeniu danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decydujące znaczenie ma przeznaczenie terenu określone w decyzji o warunkach zabudowy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz ww. przepisy prawa stwierdzić należy, iż działki mające być przedmiotem sprzedaży są w chwili obecnej działkami rolnymi jak twierdzi Wnioskodawca - nie ma obowiązującego planu zagospodarowania terenu dla tych działek, nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, jednak Wnioskodawca wystąpił o zmianę przeznaczenia działek na działki o przeznaczeniu hotelowo-apartamentowym z usługami, lecznicą oraz garażami podziemnymi i planowana sprzedaż odbędzie się po zmianie przeznaczenia działek. Zatem przy sprzedaży działek Wnioskodawca nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT dla dostawy terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, gdyż działki te tak naprawdę, wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy nie będą działkami rolnymi.

Zatem przedmiotowa dostawa działek niezabudowanych będzie podlegała opodatkowaniu według stawki podstawowej zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT tj. 22%.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 34-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl