IBPP1/443-178/09/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-178/09/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej usług świadczonych przez szpital - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z ewidencjonowania za pośrednictwem kasy fiskalnej usług świadczonych przez szpital.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Oprócz działalności podstawowej jaką jest świadczenie usług zdrowotnych, szpital będący podatnikiem podatku VAT czynnym, wykonuje również usługi polegające na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki. Usługa ta została zaklasyfikowana przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego PKWiU - 55.23.15-00.00 jako "usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane."

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas fiskalnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) przysługiwało w tym zakresie prawo zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 października 2008 r., które zostało przedłużone przez nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Pozycja 5 załącznika do ww. rozporządzenia pod symbolem PKWiU ex 55.23.15 określa, ze świadczone usługi polegające na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku powinny być w całym zakresie dokumentowane fakturą.

Szpital dokumentuje pobyt matki z dzieckiem na oddziale za pomocą kwitariuszy przychodowych i nie wystawia z tego tytułu faktur, z wyjątkiem sytuacji, gdy ta osoba zażąda jej wystawienia.

W 2008 r. sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyniosła łącznie 726 059, 82 zł w tym:

* usługi medyczne na rzecz osób fizycznych - 717 239, 84 zł,

* pobyt matki z dzieckiem - 65 873, 83 zł,

* pozostałe objęte stawką 22% (prywatne rozmowy telefoniczne pracowników, usługi ksera, szatnia) - 9 343, 34 zł.

Udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. w roku podatkowym 2008 wyniósł zatem: 717 239, 84 zł / (717 239, 84 zł + 65 873, 83 zł + 9 343, 34 zł) = 90,51%.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w pierwszym półroczu 2008 w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70%.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Szpital może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kas rejestrujących w zakresie całej działalności zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. w związku z faktem, iż udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do ww. rozporządzenia w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 70%, czy też utracił zwolnienie z dniem 1 listopada 2008 r. w związku z faktem niedokumentowania pobytu matki z dzieckiem za pomocą faktur i czy ciąży w związku z powyższym na Szpitalu obowiązek ich wystawiania, z wyjątkiem sytuacji zażądania przez te osoby wystawienia faktury.

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. w poprzednim roku podatkowym był wyższy niż 70%, Szpital może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy fiskalnej w zakresie całej działalności do dnia 31 grudnia 2009 r., pomimo niewystawiania faktur związanych ze świadczeniem usług polegających na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku ("usług krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane") i nie ciąży na nim obowiązek ich wystawiania z uwagi na strukturę obrotów, z wyjątkiem sytuacji, gdy osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej zażąda jej wystawienia. Szpital nie utracił również zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pośrednictwem kasy rejestrującej z dniem 1 listopada 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o VAT rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 cytowanej ustawy. Przy czym zarówno towary, jak i usługi, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl art. 111 ust. 1 cyt. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ponadto zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż oprócz działalności podstawowej jaką jest świadczenie usług zdrowotnych Wnioskodawca (podatnik VAT czynny) wykonuje również usługi polegające na całodobowym pobycie matki na oddziale szpitalnym przy chorym dziecku w celu sprawowania opieki. Usługa ta została zakwalifikowana przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego - PKWiU 55.23.15-00.00 "usługi krótkotrwałego zakwaterowania, pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane." Szpital dokumentuje pobyt matki z dzieckiem na oddziale za pomocą kwitariuszy przychodowych i nie wystawia z tego tytułu faktur, z wyjątkiem sytuacji, gdy ta osoba zażąda jej wystawienia. Udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w pierwszym półroczu 2008 w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70%.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Jednakże stosownie do postanowień § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia. Pod poz. 5 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących - jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania - wymienione zostały usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych - PKWiU ex 55.23.15. Natomiast pod poz. 5 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących - jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania - wymienione zostały usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - PKWiU ex 55.23.15.

Z analizy powyższych przepisów wynika, iż do dnia 31 października 2008 r., Wnioskodawca świadcząc usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych - PKWiU ex 55.23.15-00.00 mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bez konieczności dokumentowania świadczenia tychże usług fakturami VAT. Natomiast aby Wnioskodawca z takiego zwolnienia mógł korzystać od dnia 1 listopada 2008 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., ww. czynności przez niego świadczone, sklasyfikowane wg PKWiU ex 55.23.15-00.00 (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) winny być dokumentowane w całym zakresie fakturą VAT.

Jednakże, w myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 cyt. rozporządzenia, powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był równy lub niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2008 r.; w obrotach ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania uwzględnia się również obroty ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r., wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, i której nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Ponadto, w myśl § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2008 r.

W świetle powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca pomimo utraty od dnia 1 listopada 2008 r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług krótkotrwałego zakwaterowania - PKWiU ex 55.23.15-00.00, określonego w § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. (ze względu na to, iż świadczenie usług krótkoterminowego zakwaterowania w całym zakresie nie jest dokumentowane fakturą), mógł korzystać do dnia 31 grudnia 2008 r. ze zwolnienia podmiotowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r., pod warunkiem jednak niezaistnienia okoliczności powodujących utratę tego zwolnienia określonych w § 3 ust. 2 pkt 1 i w § 3 ust. 6 tego rozporządzenia.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Zgodnie z § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 marca 2009 r. - podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;

2.

do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, udział obrotów z tytułu sprzedaży usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. w roku podatkowym 2008 wyniósł 90,51%.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 powyższego rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług był wyższy niż 70%.

Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 cyt. rozporządzenia, powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2009 r.

Ponadto, w myśl § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.

Podsumowując, należy więc stwierdzić, że do dnia 31 października 2008 r., Wnioskodawca świadcząc usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych - PKWiU ex 55.23.15-00.00 mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, bez konieczności dokumentowania świadczenia tychże usług fakturami VAT.

Natomiast pomimo utraty od dnia 1 listopada 2008 r. zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług krótkotrwałego zakwaterowania, określonego w § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. ponieważ świadczenie tych usług od dnia 1 listopada 2008 r. nie było przez podatnika w całym zakresie dokumentowane fakturą, Wnioskodawca mógł korzystać do dnia 31 grudnia 2008 r. ze zwolnienia podmiotowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r., pod warunkiem, że:

* w każdym sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008 r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia z 27 czerwca 2008 r. w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70% (§ 3 ust. 2 pkt 1),

* podatnik nie utracił przed dniem 1 lipca 2008 r. prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 6 pkt 1).

Ponadto z uwagi na to, iż udział obrotów z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w obrotach ogółem Wnioskodawcy z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT w 2008 r. był wyższy niż 70% (wyniósł 90,51%), Wnioskodawca podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca musi jednak mieć na uwadze przepis § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. i badać w kolejnych sześciomiesięcznych okresach prowadzenia sprzedaży w 2009 r. jaki jest udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w pozycji 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy. Jeśli bowiem udział ten w sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r. będzie równy lub niższy niż 70%, zwolnienie o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. utraci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, iż tut. organ nie jest uprawniony do weryfikowania podanych przez Wnioskodawcę danych (np. wartości sprzedaży, ustalonego wskaźnika) oraz dokonanych przez Wnioskodawcę obliczeń.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl