IBPP1/443-1765/11/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1765/11/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011 r. (data wpływu 5 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zamiany gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem mieszkalnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku zamiany gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem mieszkalnym.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 6 marca 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 lutego 2012 r. znak: IBPP1/443-1765/11/AL i IBPP1/443-1766/11/AL.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca w ramach zadania pn.: "Odtworzenie budynków lub lokali mieszkalnych zniszczonych w wyniku zdarzeń klęskowych mających miejsce w 2010 r., (,...", odbudowuje uszkodzony budynek mieszkalny, zlokalizowany na terenie Gminy w miejscowości X (posesja nr XXX).

Na podstawie umowy z Wojewodą o finansowanie środkami pochodzącymi z budżetu państwa zadania pn.: "Odtworzenie budynków lub lokali mieszkalnych zniszczonych w wyniku zdarzeń klęskowych mających miejsce w 2010 r., (...)" Wnioskodawca otrzymał dotację celową, na finansowanie odbudowy budynku mieszkalnego.

Zasady odbudowy uszkodzonych budynków określa ustawa z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2001 r. Nr 84, poz. 906 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4 ww. ustawy poprzez odbudowę rozumie się odtworzenie obiektu budowlanego w całości lub w części:

a.

o wymiarach obiektu zniszczonego lub uszkodzonego w dotychczasowym miejscu,

b.

o wymiarach obiektu zniszczonego lub uszkodzonego o innych wymiarach na terenie tej samej gminy w innym miejscu wskazanym w miejscowym planie odbudowy, miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu - przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Przedmiotowy budynek gmina odtwarza zgodnie z art. 4 lit. b) ww. ustawy.

W związku z powyższym Wnioskodawca dnia 11 sierpnia 2011 r. zgodnie z aktem notarialnym zakupił od osoby fizycznej za uzyskane środki z dotacji, do gminnego zasobu nieruchomość położoną w Y objętą, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jednostką "MR" tj. tereny mieszkalnictwa zagrodowego.

Następnie po zgłoszeniu odbudowy uszkodzonego budynku zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy Gmina odbudowała budynek mieszkalny jednorodzinny o pow. uż. 30 m 2.

Obiekt budowlany, o którym mowa jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Symbol PKOB tej nieruchomości to: 1110.

W zakres robót budowlanych dokonanych przez wykonawcę robót na zlecenie Wnioskodawcy wchodziło: roboty przygotowawcze, wytycznie obiektu w terenie, roboty ziemne, wykonanie ław fundamentu, wykonanie ścian murowanych, wykonanie stropów drewnianych, wykonanie konstrukcji i pokrycia dachu, wstawienie stolarki okiennej i drzwi, roboty instalacyjne, roboty wykończeniowe, tynki, podłogi, posadzki, roboty porządkowe, wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej, wykonanie świadectwa charakterystyki cieplnej dla całego budynku. Po odtworzeniu budynku w zakresie przedstawionym powyżej Wnioskodawca dokona zamiany przekazując ww. budynek poszkodowanym, a otrzyma w zamian ich uszkodzoną nieruchomość bez zabudowań, gdyż zniszczony budynek będzie rozebrany przez poszkodowanych zgodnie z nakazem rozbiórki.

Nieruchomość mająca być przedmiotem zamiany w chwili zamiany będzie zabudowana jedynie budynkiem, o którym mowa we wniosku.

Technicznie jest to budynek nowy, natomiast zgodnie z ww. ustawą, formalnie jest to odbudowany budynek, który w roku 2011 został uszkodzony w wyniku osunięcia się ziemi.

Nakłady finansowe związane z budową nowego budynku pokryte zostały środkami otrzymanymi z dotacji oraz dopłatą poszkodowanego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 marca 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 listopada 2004 r.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych z tytułu: użytkowania wieczystego, najmu, dzierżawy, majątku własnego, sprzedaży nieruchomości i rzeczy ruchomych.

Przedmiotem zamiany będzie całość nieruchomości tj. działka nr ewid. 790 w Y zabudowana przedmiotowym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.

Prace budowlane związane z budową budynku mieszkalnego trwały w okresie od dnia 28 września 2011 r. do dnia 4 listopada 2011 r.

Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie zamierza wykorzystywać przedmiotowego budynku mieszkalnego wraz z gruntem, na którym jest on posadowiony do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Na pytania tut. organu zawarte w wezwaniu z dnia 27 lutego 2012 r. cyt.: "Czy Wnioskodawca od momentu wybudowania, ponosił wydatki na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub jego części, które były wyższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu i czy Wnioskodawca miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków.

Jeśli Wnioskodawca dokonywał ulepszeń przedmiotowego budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, to proszę podać kiedy to ulepszenie miało miejsce (daty) i jak długo w stanie ulepszonym budynek ten był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (jakich)..." Wnioskodawca wskazał, iż cyt.: "Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Gmina miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego"

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu z dnia 27 lutego 2012 r. cyt.: "Czy w momencie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego będącego przedmiotem zamiany, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego..." Wnioskodawca wskazał, iż cyt: "W momencie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego będącego przedmiotem zamiany Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina otrzymała od wykonawcy fakturę VAT "Za budowę budynku jednorodzinnego we wsi Y na działce ewid. 790". Gmina od dnia zarejestrowania tj. od 1 listopada 2004 r. nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego."

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować przy zamianie nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy - Gmina dla zdarzenia opisanego we wniosku uznała za właściwe zastosowanie zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a gdyż zamiana ww. nieruchomości spełnia przesłanki wymienionego artykułu. Gmina w wyniku zamiany nie dokonywała ulepszeń lecz odtwarzała - odbudowywała zniszczony obiekt budowlany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 117, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z przytoczonych przepisów wynika, iż - co do zasady - opodatkowaniu podlegają czynności odpłatne, przy czym nie wynika z nich, że odpłatność za czynności dostawy towarów lub świadczenia usług musi mieć postać pieniężną. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową - zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną - zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, grunt zabudowany budynkiem spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy. Zatem w przypadku zamiany obie strony przenoszą na siebie wzajemnie własność rzeczy, występując zarówno w charakterze dostawcy, jak i w charakterze nabywcy. Przepis art. 604 Kodeksu cywilnego daje dyspozycję odpowiedniego stosowania do zamiany przepisów o sprzedaży.

Umowa zamiany jest umową wzajemną, bardzo zbliżoną do umowy sprzedaży. Różnica w stosunku do umowy sprzedaży polega na tym, że w miejsce świadczenia ceny pojawia się obowiązek drugiej strony przeniesienia własności rzeczy. Ze względu na wzajemny charakter umowy, wartość świadczonych rzeczy powinna być ekwiwalentna.

Zamiana nieruchomości skutkuje przeniesieniem prawa do rozporządzania zamienianymi nieruchomościami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 158 ww. ustawy - Kodeks cywilny, umowa zobowiązująca do przeniesienia własności nieruchomości powinna być zawarta w formie aktu notarialnego. To samo dotyczy umowy przenoszącej własność, która zostaje zawarta w celu wykonania istniejącego uprzednio zobowiązania do przeniesienia własności nieruchomości; zobowiązanie powinno być w akcie wymienione. Zatem umowa przeniesienia własności nieruchomości (również w drodze zamiany) jest czynnością cywilnoprawną.

Z powyższego wynika, że przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy zamiany stanowi odpłatną dostawę towaru i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca w związku z tą dostawą występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Podstawowa stawka podatku - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do treści art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, stosuje się - w myśl ust. 12 wskazanego artykułu - do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 43 ust. 12a ustawy o VAT - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b wskazanej ustawy, nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Przepis art. 41 ust. 12c ustawy o VAT stanowi, że w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:

1.

towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;

2.

robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;

3.

robót konserwacyjnych dotyczących:

a.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,

b.

lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów, o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku, gdy dla dostawy nie są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT należy przeanalizować czy nie zostały spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ustawy o VAT, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwolniona jest od podatku dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Powyższe oznacza, iż generalnie opodatkowane podatkiem VAT są dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich opodatkowane są wyłącznie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących gruntami leśnymi, rolnymi itp., nieprzeznaczonymi pod zabudowę - są zwolnione od podatku VAT.

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia od podatku od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 pkt 1, 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

a.

budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku;

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 listopada 2004 r. z tytułu czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych tj.: użytkowania wieczystego, najmu, dzierżawy, majątku własnego, sprzedaży nieruchomości i rzeczy ruchomych.

W ramach zadania pn.: "Odtworzenie budynków lub lokali mieszkalnych zniszczonych w wyniku zdarzeń klęskowych mających miejsce w 2010 r. " (...)", Wnioskodawca odbudowywał uszkodzony budynek mieszkalny, zlokalizowany na terenie Gminy w miejscowości X (posesja nr XXX).

Odbudowa budynku mieszkalnego odbywała się na podstawie ustawy z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz. U. z 2001 r. Nr 84, poz. 906 z późn. zm.).

Nakłady finansowe związane z budową nowego budynku pokryte zostały środkami otrzymanymi z dotacji celowej przyznanej przez Wojewodę oraz dopłatą poszkodowanego.

W celu odbudowy budynku mieszkalnego Wnioskodawca dnia 11 sierpnia 2011 r. zgodnie z aktem notarialnym zakupił od osoby fizycznej za uzyskane środki z dotacji, do gminnego zasobu nieruchomość położoną w Y objętą, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jednostką "MR" tj. tereny mieszkalnictwa zagrodowego.

Następnie po zgłoszeniu odbudowy uszkodzonego budynku zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu Wnioskodawca w okresie od dnia 28 września 2011 r. do dnia 4 listopada 2011 r. na działce położonej w Y odbudował budynek mieszkalny jednorodzinny o pow. uż. 30 m 2.

Budynek mieszkalny jednorodzinny jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Symbol PKOB tej nieruchomości to: 1110.

W zakres robót budowlanych dokonanych przez wykonawcę robót na zlecenie Wnioskodawcy wchodziło: roboty przygotowawcze, wytyczenie obiektu w terenie, roboty ziemne, wykonanie ław fundamentu, wykonanie ścian murowanych, wykonanie stropów drewnianych, wykonanie konstrukcji i pokrycia dachu, wstawienie stolarki okiennej i drzwi, roboty instalacyjne, roboty wykończeniowe, tynki, podłogi, posadzki, roboty porządkowe, wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej, wykonanie świadectwa charakterystyki cieplnej dla całego budynku. Po odtworzeniu budynku w zakresie przedstawionym powyżej Wnioskodawca dokona zamiany przekazując ww. budynek poszkodowanym, a otrzyma w zamian ich uszkodzoną nieruchomość bez zabudowań, gdyż zniszczony budynek będzie rozebrany przez poszkodowanych zgodnie z nakazem rozbiórki.

Technicznie jest to budynek nowy, natomiast zgodnie z ww. ustawą, formalnie jest to odbudowany budynek, który w roku 2011 został uszkodzony w wyniku osunięcia się ziemi.

Przedmiotem zamiany będzie całość nieruchomości tj. działka nr ewid. 790 w Y zabudowana przedmiotowym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.

Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie zamierza wykorzystywać przedmiotowego budynku mieszkalnego wraz z gruntem, na którym jest on posadowiony do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie przedmiotowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego.

W momencie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego będącego przedmiotem zamiany Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca otrzymał od wykonawcy fakturę VAT "Za budowę budynku jednorodzinnego we wsi Y na działce ewid. 790". Gmina od dnia zarejestrowania tj. od 1 listopada 2004 r. nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przenosząc zatem opisane przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe na grunt ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego budynku mieszkalnego w drodze zamiany będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, bowiem oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu pierwszemu nabywcy będzie miało miejsce w momencie dokonania dostawy budynku w ramach umowy zamiany.

Wobec powyższego w przypadku dostawy budynku mieszkalnego jednorodzinnego, o którym mowa we wniosku, nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o VAT.

W związku z powyższym należy zbadać czy w niniejszej sprawie wystąpią przesłanki do zastosowania zwolnienia dla dostawy budynku mieszkalnego, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Aby dostawa (zamiana) mogła korzystać ze zwolnienia z ww. przepisu muszą być spełnione oba warunki określone tym przepisem łącznie.

Z wniosku wynika, że w momencie budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie budynku mieszkalnego jednorodzinnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

A zatem nie został spełniony warunek określony przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o VAT tj. odnośnie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do budynku objętego zamianą.

Zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie również zastosowania zwolnienie od podatku VAT dla dostawy tego budynku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, bowiem nie został spełniony określony w art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a) ustawy o VAT warunek determinujący zwolnienie od podatku VAT dla tej dostawy.

W świetle powyższego zamiana budynku mieszkalnego jednorodzinnego stanowi odpłatną dostawę w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, która będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie przedmiotem planowanej sprzedaży będzie budynek mieszkalny jednorodzinny o powierzchni użytkowej 30 m 2 - symbol PKOB 1110.

Uwzględniając zatem wymienione wyżej uregulowania w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego wskazać należy, iż dostawa budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spełniającego definicję budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, będzie podlegała opodatkowaniu według 8% stawki podatku od towarów i usług, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Jak wynika z wniosku przedmiotem zamiany będzie całość nieruchomości tj. działka nr ewid. 790 w Y zabudowana przedmiotowym budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym.

Stosownie do treści art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. A zatem grunty zabudowane - co do zasady - podlegają opodatkowaniu według stawki właściwej dla budynku lub budowli, które się na nim znajdują.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, grunt, na którym są one posadowione, dzieli byt prawny budynków w zakresie stawki podatku obowiązującej przy jego dostawie. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Tym samym również zamiana gruntu, na którym posadowiony jest budynek mieszkalny jednorodzinny nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 tej ustawy dla planowanej dostawy gruntu zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć jednak należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wniosek o interpretację indywidualną może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (art. 14b § 2 ustawa - Ordynacja podatkowa). A zatem wniosek o wydanie interpretacji może być złożony tylko w indywidualnej sprawie zainteresowanego. Z tych też względów - z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego - zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy jedynie Wnioskodawcy, nie dotyczy natomiast osoby fizycznej, która będzie uczestniczyła w transakcji zamiany. Uwzględniając powyższe wskazać zatem należy, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa dla kontrahenta Wnioskodawcy uczestniczącego w transakcji zamiany.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl