IBPP1/443-1762/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1762/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 3 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu obejmującego świadczenie usług szkoleniowych w zakresie obsługi programu AutoCad - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu obejmującego świadczenie usług szkoleniowych w zakresie obsługi programu AutoCad. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu podatkowego nr IBPP1/443-1762/08/MS z dnia 16 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawcy została przyznana w 2007 r. dotacja w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa. Dofinansowanie zostało przyznane na przeprowadzenie usług szkoleniowych (PKWiU 80) w zakresie obsługi programu AutoCad i wypłacone było w kilku transzach. Otrzymana dotacja miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. W związku z realizacją powyższego projektu szkoleniowego Wnioskodawca dokonywał zakupów towarów i usług związanych bezpośrednio z tymi szkoleniami i wykorzystywanych tylko i wyłącznie dla celów tego projektu. Od tych zakupów Wnioskodawca nie odliczał podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca postępował słusznie nie odliczając całości podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją projektu dotyczącego usług szkoleniowych zwolnionych z podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót. Obrót zwiększają otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Otrzymana dotacja miała bezpośredni wpływ na cenę świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Zwiększyła ona podstawę opodatkowania i podlegała opodatkowaniu według stawki VAT właściwej dla danego typu usługi.

Jednocześnie Wnioskodawca stwierdza, że jak wynika z załącznika nr 4 do ustawy o VAT, usługi szkoleniowe mieszczące się w grupowaniu PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji - zwolnione są od podatku VAT. Odliczenie podatku VAT od dokonanych zakupów może nastąpić pod warunkiem, że istnieje związek ze sprzedażą opodatkowaną, bowiem zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z tego przepisu wynika, że podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku związanego z towarami lub usługami, o ile towary te lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Zasada ta wyłącza, zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, które w żadnym zakresie nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że od zakupów na potrzeby usług szkoleniowych (PKWiU 80) - usługi zwolnione z podatku VAT, zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy o VAT, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawcy została przyznana w 2007 r. dotacja w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz ze środków budżetu państwa. Dofinansowanie zostało przyznane na przeprowadzenie usług szkoleniowych (PKWiU 80) w zakresie obsługi programu AutoCad i wypłacone było w kilku transzach. W związku z realizacją powyższego projektu szkoleniowego Wnioskodawca dokonywał zakupów towarów i usług związanych bezpośrednio z tymi szkoleniami i wykorzystywanych tylko i wyłącznie dla celów tego projektu. Od tych zakupów Wnioskodawca nie odliczał podatku.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że jeśli świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe w zakresie obsługi programu AutoCad, są sklasyfikowane w dziale PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", to korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do tej ustawy.

W konsekwencji mając na uwadze cytowany wyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia usług szkoleniowych w zakresie obsługi programu AutoCad, sklasyfikowanych w PKWiU 80 - usługi w zakresie edukacji, gdyż zakupione w tym zakresie towary i usługi nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejszą interpretację w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego oparto na wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji świadczonych usług (na potrzeby których dokonał zakupu towarów i usług), tj. PKWiU 80, a tym samym założono, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z usługami w zakresie edukacji.

Na marginesie należy zauważyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) - zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Tym samym tutejszy organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych usług świadczonych przez Wnioskodawcę, zatem nie mógł odnieść się do poprawności bądź nie, dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej świadczonych usług szkoleniowych w zakresie obsług programu AutoCad.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo zauważa się, że opodatkowanie otrzymanej przez Wnioskodawcę dotacji nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji, gdyż nie sformułowano zapytania w tym zakresie oraz jak wskazał Wnioskodawca w uzupełnieniu do wniosku przedmiotem interpretacji ma być tylko prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl