IBPP1/443-1745/08/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1745/08/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania złożonych deklaracji VAT-7 i odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania złożonych deklaracji VAT-7 i odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupami towarów i usług sfinansowanych otrzymaną dotacją. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 5 lutego 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 stycznia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 29 czerwca 2007 r. otrzymał dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwocie 128 454, 50 zł. Wymieniona kwota nie została ujęta do przychodów w prowadzonej działalności, bowiem środki te w okresie od 27 lipca 2007 r. do 10 października 2007 r. w całości zostały przeznaczone na zakup i wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych, od których to Wnioskodawca nie dokonuje odpisów amortyzacyjnych, będących kosztem uzyskania przychodów. Jak dotąd, Wnioskodawca nie skorzystał także z prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od omawianych zakupów.

W ramach działań inwestycyjnych dokonano wydatków na:

a.

usługę zaprojektowania przyłącza kanalizacji w kwocie brutto 1 830,00 zł,

b.

zakup wózka widłowego w kwocie brutto 35 380,00 zł,

c.

wykonanie nawierzchni asfaltowej w obrębie zakładu demontażu oraz parkingu w kwocie brutto 67 710,00 zł,

d.

wykonanie przyłącza sanitarnego w kwocie brutto 25 364,50 zł.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, iż jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a w czasie realizowania ww. zadań również posiadał status czynnego podatnika VAT. Wszystkie powyższe nabycia służyły, służą, a także z całą pewnością będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wydatki, które zostały sfinansowane dotacją nie zostały ujęte do kosztów podatkowych w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszystkie ww. wydatki zostały udokumentowane fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od sfinansowanych dotacją wymienionych wyżej zakupów Wnioskodawca ma prawo dokonać odliczenia podatku VAT poprzez złożenie stosownych korekt deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy, zachowuje on prawo do skorygowania złożonych w przeszłości deklaracji VAT-7 i wykazania w korektach tych deklaracji podatku naliczonego do odliczenia od wymienionych we wniosku wydatków inwestycyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie nadmienia się, że niniejszą interpretację wydano w oparciu o stan prawny obowiązujący do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT).

Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów bądź inwestycji, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku, czy też niepodlegających temu podatkowi.

Należy jednocześnie zauważyć, że ustawodawca w żaden sposób nie uzależnił prawa do odliczenia podatku naliczonego od źródła pochodzenia środków, które są przeznaczone na zakup towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jednocześnie przepis ten wskazuje, że nie dotyczy to sytuacji, w których brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT, przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów, nie dotyczy również wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku (art. 88 ust. 3 pkt 2).

Przy czym z przepisu art. 88 ust. 4 ustawy wynika, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96 ustawy, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 10 pkt 1 powołanej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, w myśl art. 86 ust. 11, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy.

Na podstawie art. 86 ust. 13 cyt. ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

W myśl art. 86 ust. 15 ustawy o VAT, do uprawnienia, o którym mowa w powołanym ust. 13 stosuje się odpowiednio art. 81b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a w 2007 r. otrzymał dotację z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która w okresie od 27 lipca 2007 r. do 10 października 2007 r. w całości została przeznaczona na zakup i wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych.

W ramach działań inwestycyjnych dokonano wydatków na usługę zaprojektowania przyłącza kanalizacji, zakup wózka widłowego, wykonanie nawierzchni asfaltowej w obrębie zakładu demontażu oraz parkingu, wykonanie przyłącza sanitarnego. Wszystkie powyższe inwestycje służyły, służą, a także z całą pewnością będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Wnioskodawca dotychczas nie skorzystał z prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od omawianych zakupów.

Zatem mając na względzie treść powołanych przepisów oraz opisany stan faktyczny, stwierdzić należy, że jeżeli zakupione i wytworzone we własnym zakresie towary (środki trwałe) służą w całości wyłącznie sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących przedmiotowe zakupy, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa we wskazanym wyżej art. 88 ustawy o VAT.

W związku z faktem, że Wnioskodawca nie skorzystał jeszcze z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących nabycie (czy wytworzenie) ww. towarów, zastosowanie znajdzie przepis art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, z uwzględnieniem zastrzeżeń wynikających z art. 86 ust. 15 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż zachowuje on prawo do skorygowania złożonych w przeszłości deklaracji VAT-7 i wykazania w korektach tych deklaracji podatku naliczonego do odliczenia od wymienionych we wniosku wydatków inwestycyjnych należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy wskazać, że zmiany wprowadzone w ustawie o VAT po 30 listopada 2008 r. nie wpływają na zmianę brzmienia przepisu art. 86 ust. 13.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl