IBPP1/443-1741/08/EA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1741/08/EA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej i obowiązku ewidencji tej sprzedaży z użyciem kasy fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej i obowiązku ewidencji tej sprzedaży z użyciem kasy fiskalnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zgodnie z zapisem w statucie zapewnia uczniom możliwość spożycia obiadu w stołówce szkolnej. Art. 67a ustawy o systemie oświaty dopuszcza możliwość zorganizowania w szkole stołówki uzasadniając to potrzebą wspierania prawidłowego rozwoju uczniów szkoły. Stołówka szkolna nie stanowi odrębnego podmiotu gospodarczego, funkcjonuje jako "działalność szkoły", prowadząc stołówkę szkoła wypełnia w ten sposób działania opiekuńcze. Opłata za posiłek, którą ponosi uczeń stanowi tzw. "wsad do kotła", natomiast pracownicy szkoły ponoszą pełny koszt posiłku.

Szkoła w ramach swojej działalności statutowej prowadzi sprzedaż posiłków dla uczniów i pracowników szkoły, z posiłków nie korzystają osoby z zewnątrz. Szkoła prowadząc stołówkę wypełnia zadania opiekuńcze, do których nie zalicza się prowadzenia sprzedaży usług gastronomicznych. Szkoła działa w formie jednostki budżetowej, zatem stołówka szkoły będącej jednostka budżetową funkcjonuje jako działalność szkoły.

Działalność szkół klasyfikowana jest przez GUS wg Polskiej Klasyfikacji Działalności jako:

* 8010B Szkolnictwo Podstawowe (dla szkół podstawowych)

* 8010C Działalność edukacyjna zespołów szkół w zakresie przedszkoli i szkolnictwa podstawowego (dla zespołów szkolno-przedszkolnych)

* 8021D Działalność edukacyjna zespołów szkół w zakresie szkolnictwa ogólnokształcącego (dla zespołów gimnazjalno-szkolno-przedszkolnych).

Zgodnie z klasyfikacją budżetową koszty działalności stołówki szkolnej ewidencjonowane są na rozdziale 80148 - stołówki szkolne, który występuje w rozdziale 801 Oświata i Wychowanie. Usługi świadczone przez stołówkę szkolną mieszczą się w grupowaniu PKWiU "Usługi w zakresie edukacji".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej podlega opodatkowaniu VAT i ewidencji z użyciem kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacji przy Urzędzie Statystycznym kwalifikuje usługi stołówkowe na rzecz uczniów lub pracowników szkoły jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" pod warunkiem, że stołówka szkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym. W związku z powyższym wg Wnioskodawcy sprzedaż posiłków uczniom i pracownikom szkoły zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest czynnością zwolnioną od podatku VAT oraz nie wymaga ewidencji przy użyciu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. bowiem jej przedmiotem jest wskazany przez Wnioskodawcę stan faktyczny zaistniały w momencie złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej - wniosek datowano na dzień 24 listopada 2008 r. (data wpływu 28 listopada 2008 r.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Przy czym zarówno towary jak i usługi (za wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119) identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy.

Należy jednak zauważyć, iż dla uznania danego świadczenia za usługę nie jest konieczne wymienienie go w klasyfikacjach statystycznych. Ustawa bowiem nie uzależnia uznania danego świadczenia za usługę od wymienienia go w klasyfikacji statystycznej. Jednakże te usługi, które zostały wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji.

Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik.

W myśl § 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Dla prawidłowego określenia stawki podatku od towarów i usług w odniesieniu do czynności, które są usługami w rozumieniu przepisów art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, niezbędne jest zatem posiadanie symbolu PKWiU, gdyż ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie z treścią wniosku świadczone przez Szkołę usługi mieszczą się w dziale PKWiU 80 - "Usługi w zakresie edukacji". Zatem na potrzeby niniejszej interpretacji przyjęto, iż usługi stołówkowe na rzecz uczniów lub pracowników szkoły mieszczą się w PKWiU 80 - "Usługi w zakresie edukacji".

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 do powyższej ustawy zawierającym wykaz usług zwolnionych od podatku wymieniono: poz. 7 usługi o symbolu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji. Dodanie do symbolu PKWiU wyróżnika "ex" oznacza, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, iż sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej będącej integralną częścią szkoły, na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły, sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji", korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy.

Odnośnie obowiązku ewidencjonowania przedmiotowej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej należy zauważyć, iż zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT - podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szczegółowe zasady w tym zakresie zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720). Zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia - zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 25 tego załącznika wymienione zostały "usługi w zakresie edukacji", symbol PKWiU 80.

Uwzględniając powyższe, świadczenie usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 80 do dnia 31 grudnia 2008 r. zostało zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej. W związku z powyższym sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej będącej integralną częścią szkoły, na rzecz uczniów i pracowników tej szkoły, sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 80 "Usługi w zakresie edukacji" korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasty rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008 r.

Na marginesie nadmienia się, iż zwolnienie to zostało utrzymane na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), które weszło w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. W myśl § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia - zwalnia się do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 25 tego załącznika wymienione zostały "usługi w zakresie edukacji", symbol PKWiU 80.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać z prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, tj. stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r.

Zaznaczyć należy przy tym, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Ponadto w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, bowiem organy podatkowe nie mają kompetencji w zakresie dokonywania tych czynności. Oznacza to, że udzielona odpowiedź jest poprawna tylko pod warunkiem prawidłowego zaklasyfikowania statystycznego czynności będących przedmiotem wniosku. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania podatnik może zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl