IBPP1/443-1699/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1699/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT sprzedaży prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 lutego 2012 r. (data wpływu 8 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 24 stycznia 2012 r. znak: IBPP1/443-1699/11/LG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza sprzedać prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi na rzecz jednego posiadacza. Przedmiotowa nieruchomość została wywłaszczona w latach 80-tych na rzecz Skarbu Państwa, a następnie decyzją komunalizacyjną w 1993 r. przyjęta na własność gminy. Od wywłaszczenia do nadal przedmiotową nieruchomość zamieszkują ci sami użytkownicy wraz z następcami prawnymi. Cel na jaki przedmiotowa nieruchomość została wywłaszczona, nie został zrealizowany. W okresie kiedy Gmina jest właścicielem przedmiotowej nieruchomości, nie poniosła żadnych wydatków na jej ulepszenie.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Jest czynnym podatnikiem VAT od 1995 r.

2.

Na działce przeznaczonej do sprzedaży znajduje się jeden budynek mieszkalny, jeden budynek inwentarsko - składowy wraz z przybudówką oraz jeden budynek stodoły wraz z przybudówką. Przedmiotowe budynki są trwale z gruntem związane.

3.

Budynki znajdujące się przedmiotowej działce zostały wybudowane przez przodków osoby na rzecz której działka ma być sprzedana i były użytkowane z pokolenia na pokolenie przez tą samą rodzinę, ewentualnych ulepszeń dokonywali sami posiadacze.

4.

Przedmiotowe budynki nigdy nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy.

5.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) budynki znajdujące się na działce mającej być przedmiotem sprzedaży posiadają odpowiednio symbol PKOB:

a.

1.11. 111.1110 - budynek mieszkalny,

b.

1.12.127.1271 - budynki gospodarstw rolnych.

6.

Wszystkie budynki położone są na jednej działce ewidencyjnej o numerze 95/23.

7.

Obecni użytkownicy korzystają z nieruchomości bez tytułu prawnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a korzysta ze zwolnienia. Gmina nie poniosła żadnych nakładów na tą inwestycję. Nie korzystała przy jej nabyciu z prawa odliczenia podatku VAT, gdyż przyjęła te nieruchomości decyzją komunalizacyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się - zgodnie z art. 2 pkt 6 - rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym (PKOB 1.11.111.1110) i budynkami gospodarczymi PKOB 1.12.127.1271), które są trwale związane z gruntem i są zlokalizowane na jednej działce o numerze ewidencyjnym 95/23.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).

Jak stwierdzono powyżej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług może korzystać dostawa budynków i budowli.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) przez obiekt budowlany rozumie się konstrukcję połączoną z gruntem w sposób trwały, wykonany z materiałów budowlanych i elementów składowych będący wynikiem prac budowlanych. Budynki natomiast to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.

W myśl art. 3 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o:

1.

obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć:

a.

budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,

b.

budowlę stanowiącą całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami,

c.

obiekt małej architektury;

2.

budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Wobec powyżej powołanych przepisów, koniecznym dla rozstrzygnięcia, czy sprzedaż budynków i budowli lub ich części stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, czy też korzysta ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jest w pierwszej kolejności zbadanie, czy przedmiotowa dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, oraz czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Opierając się na definicji wynikającej z przepisu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT należy przyjąć, iż z punktu widzenia pierwszego zasiedlenia, pierwszym nabywcą lub użytkownikiem budynku, budowli lub ich części będzie podmiot, który stanie się takim nabywcą lub użytkownikiem w następstwie czynności podlegającej opodatkowaniu. Sformułowanie "w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu" wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, co oznacza, że dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, nie należy natomiast utożsamiać niniejszego sformułowania z faktycznym naliczeniem podatku od danej czynności.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT, zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi trwale z gruntem związanymi na rzecz jednej osoby, której przodkowie dokonali wybudowania ww. budynków. Nieruchomość została wywłaszczona na rzecz Skarbu Państwa, a następnie decyzją komunalizacyjną w 1993 r. została przyjęta na własność Wnioskodawcy. Budynki były użytkowane z pokolenia na pokolenie przez tę samą rodzinę i ewentualne ulepszenie były przez nich dokonywane. Budynki nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy, a obecni użytkownicy korzystają z nieruchomości bez tytułu prawnego.

Odnosząc zatem opis sprawy do przytoczonych przepisów prawa, stwierdzić należy, iż dostawa budynku mieszkalnego i budynków gospodarczych będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż budynki te nie zostały nigdy oddane do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, w kontekście ww. art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Za taką czynność nie można bowiem uznać faktu skomunalizowania przedmiotowej nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy. Komunalizacja nieruchomości odbywająca się drogą decyzji administracyjnej jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Planowana przez Wnioskodawcę dostawa budynku mieszkalnego oraz budynków gospodarczych nie będzie zatem mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, gdyż będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż przyszła dostawa budynku mieszkalnego i budynków gospodarczych dokonywana przez Wnioskodawcę w ramach pierwszego zasiedlenia będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż w momencie nabycia tych budynków nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego, a także Wnioskodawca nie dokonał żadnych ulepszeń, w stosunku do których miałby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Oprócz budynku mieszkalnego i budynków gospodarczych, przedmiotem planowanej dostawy w niniejszej sprawie jest również jedna działka ewidencyjna, na której te budynki się znajdują.

Kwestie opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowiony jest budynek reguluje przepis art. 29 ust. 5 ustawy - w myśl którego - w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, ze zwolnienia korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Jeżeli natomiast dostawa budynku podlega opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, to taką stawką należy opodatkować również grunt.

Reasumując, w świetle opisu sprawy oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa należy stwierdzić, iż planowaną przez Wnioskodawcę sprzedaż przedmiotowej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi należy traktować jako dostawę towarów, korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT oraz art. 29 ust. 5 tej ustawy.

W związku powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż sprzedaż prawa własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi korzysta ze zwolnienia od podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl