IBPP1/443-169/07/JP/792/09/07/2642/12/07

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-169/07/JP/792/09/07/2642/12/07

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy w Ł., przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2007 r. (data wpływu 13 września 2007 r.), uzupełnione pismem z dnia 3 grudnia 2007 r. (data wpływu 3 grudnia 2007 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu p. n. "Remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego w ramach realizacji projektu podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2007 r., w którym wskazano, że wniosek o interpretację dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur VAT związanych z realizacją projektu p. n. "Remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji"

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dnia 31 sierpnia 2006 r. Gmina Ł. podpisała z Samorządem Województwa Opolskiego umowę o dofinansowanie projektu p. n. "Remont i doposażenie budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Ł." z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, działanie 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego. Na podstawie faktur całość kosztów poniesionych w związku z realizacją zadania, łącznie z zapłaconym podatkiem VAT została przez Wnioskodawcę zaliczona w poczet kosztów kwalifikowanych. Finansowanie zadania polega na poniesieniu całości kosztów z nim związanych (246 680,14 zł), a następnie refundacji 80% wartości kosztów kwalifikowanych. W związku z tym, wydatki zostały uregulowane z konta Urzędu Gminy Ł. a nie z konta Gminy Ł., Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego zakwestionował ujęcie podatku VAT (40 238,97 zł) w kosztach kwalifikowanych, w związku z czym zaistniała możliwość braku jego refundacji. Faktury wystawiane są na Urząd Gminy na zadanie p. n. "Remont budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji" a umowa na pozyskanie środków na ww. remont podpisana została przez Gminę z Urzędem Marszałkowskim.

Ponadto jak wskazano w piśmie z dnia 3 grudnia 2007 r. beneficjentem w sprawie dofinansowania projektu została Gmina Ł., która nie posiada numeru NIP i nie jest podatnikiem podatku VAT. Faktury za prace remontowe projektu wystawiane były na Urząd Gminy w Ł., gdyż zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Urząd Gminy w Ł. jest podatnikiem podatku VAT.

Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Ł. jest samorządową instytucją kultury w myśl ustawy o finansach publicznych i jednocześnie jednostką organizacyjną Gminy Ł., która jest właścicielem tej jednostki. Wymienione we wniosku prace remontowe służyć będą realizacji zadań własnych Gminy.

Ponadto w piśmie z dnia 3 grudnia 2007 r. dokonano korekty pytania i własnego stanowiska w sprawie, przedstawionych we wniosku z dnia 7 września 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Urząd Gminy nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym),

* kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent).

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest podmiotowo zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań własnych realizuje projekt p. n. "Remont i doposażenie budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Ł." z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, działanie 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego. Faktury wystawiane na Urząd Gminy związane są z realizacją tego projektu.

W świetle powyższego realizacja inwestycji p. n. "Remont i doposażenie budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Ł." związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego realizacja inwestycji p. n.: "Remont i doposażenie budynku Gminnego Ośrodka Kultury, Sportu i Rekreacji w Ł." związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 cyt. wyżej rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę fakt, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. przedsięwzięcia nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach realizowania przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl