IBPP1/443-1682/08/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1682/08/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa X, przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2008 r. (data wpływu 1 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury niezależnie od tego czy zastosowano na niej prawidłową stawkę podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury niezależnie od tego czy zastosowano na niej prawidłową stawkę podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

X sp. z o.o. to firma zajmująca się dostawą węgla energetycznego oraz innych paliw stałych i produktów pochodnych dla spółek Grupy X w Polsce. Dodatkowo Spółka zajmuje się zagospodarowaniem ubocznych produktów spalania oraz eksploatacją składowisk odpadów. Spółka dokonuje zakupu biopaliw stałych (między innymi pellet z łusek słonecznika, pellet ze słomy oraz brykietu ze słomy zbożowej i ze słomy rzepakowej - "biomasa") w celu dalszej odsprzedaży do elektrowni i elektrociepłowni służących do produkcji energii ze źródeł odnawialnych. Wymieniona wyżej biomasa jest klasyfikowana przez Spółkę według PKWiU do grupowania 01.11.60-00.1 "słoma ze zbóż podstawowych". Stosowaną przez Spółkę klasyfikację potwierdził Urząd Statystyczny w Łodzi.

Spółka otrzymuje od swoich kontrahentów faktury VAT dotyczące dostawy wymienionej biomasy z naliczonym podatkiem od towarów i usług według stawek 22% albo 3%. Spółka dokonuje pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:

Czy Spółka ma prawo, niezależnie od stawki podatku zastosowanej przez dostawcę (3% lub 22%) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę biomasy (pellet z łusek słonecznika, pellet ze słomy oraz brykietu ze słomy zbożowej i ze słomy rzepakowej).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od jej dostawców. W przypadku, gdy Spółka nabywa np. pellet z łusek słonecznika, pellet ze słomy oraz brykietu ze słomy zbożowej i ze słomy celem jego dalszej odsprzedaży (dokonania czynności opodatkowanej VAT) ma ona prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy ich zakupie, gdyż nabyte towary służą Spółce do wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi co do zasady suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z przepisu tego wynika zatem, że w przypadku Wnioskodawcy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych na otrzymanych przez podatnika fakturach z tytułu dostawy biomasy tj. zarówno z wykazaną stawką 3% jak i 22%.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy posiada on prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT naliczonego przy nabyciu biomasy, niezależnie od stosowanej przez dostawcę stawki podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika.

W treści art. 88 ww. ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Zgodnie z literalnym brzmieniem powyższego przepisu podatnikowi nie przysługuje prawo do dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami, które nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Ograniczenie to nie dotyczy jednak sytuacji wymienionych w art. 88 ust. 3 powołanej ustawy.

Ponadto w myśl art. 88 ust. 3a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

2.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,

3.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

4.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

5.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentująca tę samą sprzedaż;

6.

wystawione faktury, faktury korygującą lub dokumenty celny:

7.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

8.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

9.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

10.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

11.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawierają informacje niezgodne ze stanem faktycznym.

Wskazać należy, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług (w tym powołane wyżej), nie pozbawiają prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów, które zostały opodatkowane inną niż prawidłowa (wyższą bądź niższą) stawką podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka dokonuje zakupu biopaliw stałych (biomasy) w celu dalszej odsprzedaży do elektrowni. Wymieniona biomasa jest klasyfikowana przez Spółkę do grupowania PKWiU 01.11.60-00.1 "słoma ze zbóż podstawowych". Spółka otrzymuje od swoich kontrahentów faktury VAT dokumentujące zakup biomasy z naliczonym podatkiem od towarów i usług według stawek 22% albo 3%.

Z treści wniosku wynika, iż nabywane towary stanowią dla Wnioskodawcy towar handlowy służący dalszej odsprzedaży, a więc w całości związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Jednocześnie tut. organ zauważa, iż w interpretacjach indywidualnych nr IBPP1/443-1267/08/JP i nr IBPP1/443-1681/08/JP z dnia 20 listopada 2008 r. wydanych dla Wnioskodawcy wskazano, że sprzedaż biomasy (PKWiU 01.11.60-00.1) podlega i podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 3%.

Zatem, na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz mając na uwadze powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy uznać, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów handlowych otrzymanych od dostawców, w których wykazano stawkę w wysokości 3% lub 22% - w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ww. ustawy, o ile nie wystąpią inne ograniczenia wynikające z art. 88 tej ustawy.

Na marginesie niniejszej interpretacji tut. organ pragnie zauważyć, iż w przypadku stwierdzenia pomyłki w stawce podatku wykazanej na fakturze zastosowanie znajdą uregulowania § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl