IBPP1/443-1653/11/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1653/11/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 8 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez kontrahenta faktury VAT dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionej przez kontrahenta z faktury VAT dokumentującej otrzymanie premii pieniężnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 stycznia 2012 r. znak: IBPP1/443-1653/11/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów na rzecz kontrahentów. Wnioskodawca zawarł z kontrahentami umowy na mocy których kontrahent będzie uprawniony do otrzymania premii pieniężnej w wysokości procentu od wartości netto obrotów pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, w przypadku przekroczenia określonych pomiędzy stronami poziomów wartości obrotów pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem. Wnioskodawca wykorzystuje premie pieniężne do intensyfikacji sprzedaży.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem z tytułu podatku od towarów i usług VAT od miesiąca maja 2005 r.

Wnioskodawca udziela premii pieniężnych z tytułu osiągniętego odpowiedniego poziomu sprzedaży (obrotu) ustalonego w umowie z kontrahentem, ale kontrahenci nie wykonują za uzyskaną premię pieniężną od obrotu na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych czynności polegających na eksponowaniu towarów, reklamy towarów czy innych tego typu usług.

Wnioskodawca ma zawarte umowy z kontrahentem w których strony ustaliły, że kontrahent uzyskuje od wysokości osiągniętego obrotu premię pieniężną, która wynosi określony w umowie procent od uzyskanego obrotu w określonym czasie.

Wnioskodawca w umowie z kontrahentem uzgodnił naliczenie premii pieniężnej od określonego obrotu sprzedaży produktów uzyskanego z danym kontrahentem w określonym czasie.

Wypłacane kontrahentom premie pieniężne są ustalone w stałym procencie ale od różnej wysokości uzyskanego obrotu sprzedaży produktów osiągniętego w określonym czasie.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii pieniężnej następuje w drodze negocjacji stron i zostaje ustalone w umowie, obrót zostaje ustalony z konkretnych faktur VAT wystawionych za dany okres. W umowie są ustalane progi od których jest naliczany stały procent premii od różnych progów jest naliczany różny procent premii pieniężnej, premia pieniężna jest ustalana w takiej wysokości aby Wnioskodawca miał zapewniony zysk na danej transakcji po jej zapłacie.

W przypadku gdy w danym czasie nie wystąpi obrót na odpowiednim poziomie ustalonym w umowie premia pieniężna nie jest w ogóle wypłacana i nie przysługuje.

Wystawione przez kontrahentów faktury VAT w związku z otrzymanymi premiami pieniężnymi dokumentują świadczenie usług związanych u Wnioskodawcy wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wystawieniem faktury przez kontrahenta, opiewającej na premię pieniężną Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez kontrahenta w związku z nabyciem prawa do premii pieniężnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, premia pieniężna jest wynagrodzeniem kontrahenta za świadczenie usług. Świadczenie usług powinno zostać stwierdzone poprzez wystawienie faktury przez kontrahenta. Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez kontrahenta w związku z nabyciem prawa do premii pieniężnej.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W świetle postanowień art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu ust. 1 powołanego wyżej artykułu oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść dla świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r.), podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak stanowi art. 106 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których, wypłacane są tzw. premie pieniężne.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 marca 2011 r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

Stosownie do § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 2a ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. przedmiotowe kwestie uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Stosownie do § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jak wynika z § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca dokonuje dostawy towarów na rzecz kontrahentów. Wnioskodawca zawarł z kontrahentami umowy na mocy których kontrahent będzie uprawniony do otrzymania premii pieniężnej w wysokości procentu od wartości netto obrotów pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem, w przypadku przekroczenia określonych pomiędzy stronami poziomów wartości obrotów pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem. Wnioskodawca wykorzystuje premie pieniężne do intensyfikacji sprzedaży.

Wnioskodawca udziela premii pieniężnych z tytułu osiągniętego odpowiedniego poziomu sprzedaży (obrotu) ustalonego w umowie z kontrahentem, ale kontrahenci nie wykonują za uzyskaną premię pieniężną od obrotu na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych czynności polegających na eksponowaniu towarów, reklamy towarów czy innych tego typu usług.

Wnioskodawca ma zawarte umowy z kontrahentem w których strony ustaliły, że kontrahent uzyskuje od wysokości osiągniętego obrotu premię pieniężną, która wynosi określony w umowie procent od uzyskanego obrotu w określonym czasie.

Wnioskodawca w umowie z kontrahentem uzgodnił naliczenie premii pieniężnej od określonego obrotu sprzedaży produktów uzyskanego z danym kontrahentem w określonym czasie.

Wypłacane kontrahentom premie pieniężne są ustalone w stałym procencie ale od różnej wysokości uzyskanego obrotu sprzedaży produktów osiągniętego w określonym czasie.

Ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii pieniężnej następuje w drodze negocjacji stron i zostaje ustalone w umowie, obrót zostaje ustalony z konkretnych faktur VAT wystawionych za dany okres. W umowie są ustalane progi od których jest naliczany stały procent premii od różnych progów jest naliczany różny procent premii pieniężnej, premia pieniężna jest ustalana w takiej wysokości aby Wnioskodawca miał zapewniony zysk na danej transakcji po jej zapłacie.

W przypadku gdy w danym czasie nie wystąpi obrót na odpowiednim poziomie ustalonym w umowie premia pieniężna nie jest w ogóle wypłacana i nie przysługuje.

Wystawione przez kontrahentów faktury VAT w związku z otrzymanymi premiami pieniężnymi dokumentują świadczenie usług związanych u Wnioskodawcy wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie wypłata premii pieniężnej uzależnionej wyłącznie od osiągnięcia przez kontrahenta wymaganych obrotów, nie jest związana z jakimkolwiek świadczeniem usług przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca " (...) kontrahenci nie wykonują za uzyskaną premię pieniężną od obrotu na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych czynności polegających na eksponowaniu towarów, reklamie towarów czy innych tego typu usług". Ponadto z umów wynika, iż warunkiem przyznania premii pieniężnej za zakupione wyroby jest jedynie uzyskanie odpowiednich poziomów obrotów. W przypadku gdy w danym czasie nie wystąpi obrót na odpowiednim poziomie ustalonym w umowie premia pieniężna nie jest w ogóle wypłacana i nie przysługuje.

Wobec powyższego brak jest podstaw, aby uznać, że premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę stanowią wynagrodzenie za dostawę towarów lub za świadczenie usług. Tym samym należy uznać, iż skoro w tym konkretnych przypadkach, otrzymujący premię nie dokonują na rzecz Wnioskodawcy dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy, ani też nie świadczą na jego rzecz usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, to w konsekwencji czynności te u kontrahentów Wnioskodawcy nie podlegają opodatkowaniu.

Zatem kontrahenci Wnioskodawcy, wyżej opisanego zdarzenia gospodarczego (otrzymania premii pieniężnej), nie mogą dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do dostawy towarów ani świadczenia usług przez kontrahentów na rzecz Wnioskodawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez kontrahentów Wnioskodawcy.

Jednocześnie w świetle opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej należy uznać, że opisane przez Wnioskodawcę premie pieniężne wypłacane kontrahentom stanowią w istocie rabat obniżający wartość konkretnych (wszystkich) dostaw stanowiących podstawę wyliczenia premii, udokumentowanych poszczególnymi fakturami - zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT - zmniejszający podstawę opodatkowania.

Wnioskodawca ustala bowiem wysokość premii pieniężnej w oparciu o obrót zrealizowany w danym okresie rozliczeniowym i udokumentowany fakturami VAT. W piśmie z dnia 31 stycznia 2012 r. Wnioskodawca stwierdza, że " (...) ustalenie wysokości obrotów uprawniających do otrzymania premii pieniężnej następuje w drodze negocjacji stron i zostaje ustalone w umowie, obrót zostaje ustalony z konkretnych faktur VAT wystawionych za dany okres. W umowie są ustalane progi od których jest naliczany stały procent premii od różnych progów jest naliczany różny procent premii pieniężnej, premia pieniężna jest ustalana w takiej wysokości aby Wnioskodawca miał zapewniony zysk na danej transakcji po jej zapłacie".

Zatem możliwe jest przypisanie powyższego rabatu do konkretnych dostaw, skoro suma tych dostaw udokumentowanych fakturami VAT w danym okresie rozliczeniowym stanowi podstawę określenia obrotu dokonanego przez kontrahenta, stanowiącego podstawę wyliczenia wysokości premii pieniężnej.

Tak więc na podstawie powołanego wyżej przepisu § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku (...) obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. (odpowiednio: rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 marca 2011 r.), należy wystawić fakturę korygującą uwzględniającą wymogi wynikające § 13 ust. 2 i 3 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011 r. (odpowiednio: § 13 ust. 2 i 2a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.)

Tym samym należy uznać, że premia pieniężna będzie obniżać proporcjonalnie cenę sprzedaży określonych towarów w danym okresie, za który jest przyznawana stanowiąc rabat.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż premia pieniężna jest wynagrodzeniem kontrahenta za świadczenie usług oraz, że powinna być udokumentowana poprzez wystawienie faktury przez kontrahenta należało uznać za nieprawidłowe, gdyż - jak stwierdzono powyżej - brak jest podstaw, aby uznać, że w tej konkretnej sytuacji premia pieniężna wypłacana przez Wnioskodawcę kontrahentowi stanowi wynagrodzenie za dostawę towarów lub za świadczenie usług. W konsekwencji wskazane premie pieniężne nie powinny być przez kontrahentów dokumentowane fakturami VAT.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z wystawionych przez kontrahentów Wnioskodawcy faktur VAT dokumentujących wypłacenie premii pieniężnych stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Biorąc pod uwagę powyższą analizę przepisów oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, iż faktury VAT otrzymane przez Wnioskodawcę, dokumentujące wypłacenie premii pieniężnych, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, bowiem faktury te dokumentują czynności, które nie zostały dokonane. Tym samym, Wnioskodawca nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT wystawionych przez kontrahentów w celu udokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ma prawo obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającej z faktury wystawionej przez kontrahenta w związku z nabyciem prawa do premii pieniężnej, należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych wypłacania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych otrzymania opisanych premii pieniężnych przez odbiorcę Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy otrzymującego te premie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl