IBPP1/443-163b/07/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-163b/07/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miejskiej, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. (data wpływu 12 września 2007 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego wykonawcy inwestycji pn. "Budowa ośrodka turystycznego z zapleczem"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2007 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT zapłaconego wykonawcy inwestycji.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2007 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IBPP1/443-163/07/AS z dnia 26 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina Miejska, jako podatnik podatku od towarów i usług, jest w trakcie realizacji zdania inwestycyjne pn. Budowa ośrodka turystycznego z zapleczem, które obejmuje:

* wykonanie pawilonu portierni,

* wykonanie pawilonu sanitarnego,

* wykonanie budynku informacji turystycznej,

* wykonanie wiaty,

* wykonanie kiosków handlowych,

* wykonanie dróg i parkingów,

* wykonanie opaski brzegowej,

* wykonanie kei,

* zagospodarowanie terenów zielonych,

* wykonanie ogrodzenia.

Zadanie, o którym mowa powyżej jest dofinansowane ze środków ZPORR w ramach działania 3.1 Obszary wiejskie - umowa zawarta w Wojewodą podkarpackim nr Z/2.18/III/3.1/28/06/U/103/06 wraz z późn. aneksami. Planowany termin rzeczowego zakończenia inwestycji przypada na dzień 30 kwietnia 2008 r., natomiast jej finansowego rozliczenia na dzień 15 czerwca 2008 r. Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie związane z czynnością opodatkowaną, ponieważ gmina zamierza je wydzierżawić na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Gmina wskazała również, iż jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach związanych z realizacją projektu dotyczącego budowy Ośrodka Turystycznego z zapleczem.

Zdaniem Wnioskodawcy Gmina ma prawo do odliczenia podatku zapłaconego wykonawcy inwestycji. Ponieważ jako podatnik VAT realizuje przedmiotową inwestycję, nabywa towary i usługi, które będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, więc zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podstawową zasadą realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny. Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Ustawodawca jednak określił szczególne przypadki stosowania odliczenia podatku naliczonego. Stosownie do art. 88 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy o VAT, cytowany wyżej przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań realizuje, dofinansowywany ze środków unijnych projekt inwestycyjny pn. "Budowa ośrodka turystycznego z zapleczem" Wnioskodawca wskazuje, iż mienie powstałe w wyniku realizacji tego projektu będzie związane z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ Gmina zamierza wydzierżawiać na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego ale jedynie w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Natomiast w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umowy cywilnoprawnej wyłączenie to nie znajduje zastosowania.

Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową ośrodka turystycznego z zapleczem, który będzie wydzierżawiany na podstawie umowy cywilnoprawnej, a zatem będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl