IBPP1/443-1634/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1634/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.) oraz pismem z dnia 24 listopada 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku wymianą dotychczasowych posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe w budynku Polikliniki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku wymianą dotychczasowych posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe w budynku Polikliniki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 listopada 2008 r. (data wpływu 18 listopada 2008 r.) oraz pismem z dnia 24 listopada 2008 r., będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1634/08/AS z dnia 3 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza dokonać wymiany dotychczasowych posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe w budynku Polikliniki. W budynku tym są świadczone usługi zarówno związane z działalnością zwolnioną od VAT (świadczenie usług medycznych) jak i usługi związane z działalnością opodatkowaną (czynsze za wynajem pomieszczeń).

Część kosztów związanych z wymianą posadzek ma pokryć PFRON, który zastrzegł jednak, że warunkiem częściowego sfinansowania kosztów zakupu materiałów i usług wraz z podatkiem od towarów i usług, który nie będzie podlegał odliczeniu od VAT należnego jest uzyskanie pisemnej informacji od właściwego urzędu skarbowego potwierdzającej stanowisko Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wymianę posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe. Wydatki te nie będą zaliczane do środków trwałych podlegających amortyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z ustawą o VAT w związku z remontem posadzek, polegającym na wymianie dotychczasowych posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe w budynku Polikliniki.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT od zakupu materiałów i usług związanych z wymianą posadzek będzie mógł być odliczony w takim procencie w jakim pozostaje udział sprzedaży opodatkowanej (czynsze z dzierżawy) w ogólnej wartości sprzedaży za 2007 r. na podstawie art. 90 ust. 2 do 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy).

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT przepis ww. art. 88 ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87 ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów;

2.

wydatków związanych z nabyciem towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych niepodlegających amortyzacji, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, jeżeli fakt ten pozostaje w ścisłym związku ze zwolnieniem od tego podatku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jednocześnie, zgodnie z ust. 2 tego przepisu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Wobec powyższego, podatnik może realizować prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w stosunku do wszystkich zakupów, które są powiązane z czynnościami opodatkowanymi, przy czym zastosowanie proporcji ma na celu określenie wartości podatku naliczonego służącego wyłącznie tym czynnościom.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 4 ww. ustawy o podatku od towarów i usług proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ww. ustawy o VAT).

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. (art. 90 ust. 6 ww. ustawy o VAT).

W myśl art. 90 ust. 10 ww. ustawy w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

3.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza dokonać wymiany dotychczasowych posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe w budynku Polikliniki. W budynku tym są świadczone usługi zarówno związane z działalnością zwolnioną od VAT (świadczenie usług medycznych) jak i usługi związane z działalnością opodatkowaną (czynsze za wynajem pomieszczeń).

Wydatki na wymianę posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Wydatki te nie będą zaliczone przez Wnioskodawcę do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Zaznaczyć należy, że w systemie podatku od towarów i usług obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, która oznacza, że prawo do odliczenia podatku naliczonego winno być oceniane w momencie jego powstania. Wnioskodawca już w chwili ponoszenia wydatków jest w stanie określić czy i w jakim stopniu wydatek ten będzie związany z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z wymianą w budynku Polikliniki dotychczasowych posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe, jednakże tylko w takiej części, w jakiej budynek będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych (wynajem pomieszczeń), natomiast w pozostałej części tj. związanej z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (świadczenie usług medycznych) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało takie prawo.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, iż zgodnie z którym VAT od zakupu materiałów i usług związanych z wymianą posadzek będzie mógł być odliczony w takim procencie, w jakim pozostaje udział sprzedaży opodatkowanej (czynsze z dzierżawy) w ogólnej wartości sprzedaży za 2007 r. na podstawie art. 90 ust. 2-4 ustawy o VAT należało uznać za prawidłowe.

Zwrócić jednak należy uwagę, iż Wnioskodawca nie określił kiedy w przyszłości zamierza przeprowadzić inwestycję polegającą na wymianie dotychczasowych posadzek z gumolitu na posadzki antypoślizgowe, zatem wyjaśnić należy, iż zgodnie z cytowanym art. 90 ust. 4 ustawy o VAT, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy. Wskazana zatem przez Wnioskodawcę proporcja za 2007 r. wykorzystana może być do rozliczenia wydatków na zakup towarów i usług służących sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, poniesionych w 2008 r. Jeżeli natomiast wymiana posadzek zostanie dokonana np. w 2009 r., to do wyliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu Wnioskodawca przyjmie proporcję wyliczoną za 2008 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl