IBPP1/443-1625/11/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1625/11/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2011 r. (data wpływu 4 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleniowych świadczonych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego finansującego tę usługę ze środków tej jednostki oraz wystawienia faktury VAT ze zwolnieniem od podatku dla ww. usługi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług szkoleniowych świadczonych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego finansującego tę usługę ze środków tej jednostki oraz wystawienia faktury VAT ze zwolnieniem od podatku dla ww. usługi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 31 stycznia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) zajmuje się dystrybucją oprogramowania oraz wydawnictw importowanych. Oprócz działalności handlowej firma również świadczy usługi szkoleniowe dotyczące obsługi specjalistycznych programów komputerowych, zgodnie z zapisami KRS sklasyfikowanymi jako pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej nie sklasyfikowane (85.59 B).

Spółka nie świadczy opisanych usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty oraz nie posiada akredytacji na organizowanie szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Dotychczasowymi odbiorcami usług szkoleniowych były zarówno podmioty gospodarcze (działające na zasadach wolnorynkowych), jak również przedsiębiorstwa państwowe.

Przy sprzedaży tych usług podatnik stosował do tej pory stawkę VAT w wysokości 22% i 23%.

W ostatnim czasie podatnik otrzymał kilka zapytań od kontrahentów będących przedsiębiorstwami państwowymi i jednostek samorządu terytorialnego dotyczących możliwości zastosowania zwolnienia z VAT usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, że od 2000 r. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT z tytułu sprzedaży oprogramowania komputerowego i wydawnictw naukowych oraz świadczenia usług szkoleniowych.

Zleceniodawcą Wnioskodawcy będą jednostki samorządu terytorialnego (jej pracownicy) finansujący usługę szkoleniową ze środków własnych jednostki, będących środkami publicznymi - na dowód czego zleceniodawca złoży zleceniobiorcy stosowne oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia tych środków wraz z wnioskiem o wystawienie faktury za wykonaną usługę ze zwolnieniem z VAT.

Wnioskodawca będzie miał wykonać usługę szkoleniową z zakresu nauczania obsługi specjalistycznego oprogramowania komputerowego.

Szkolenie będzie skierowane do pracowników zleceniodawców. Usługi szkoleniowe stanowić będą kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe pracowników zleceniodawcy, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przedmiotem szkolenia będzie nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia i będzie ono miało na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodu.

Realizowane przez wnioskodawcę szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, które na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT oraz paragrafu 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy są zwolnione z podatku VAT.

Środki publiczne pochodzić będą ze środków jednostki samorządu terytorialnego, będących środkami publicznymi - na dowód czego zleceniodawca złoży zleceniobiorcy stosowne oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia tych środków.

Przepływ środków odbywał się będzie w taki sposób, że zleceniodawca za wykonaną usługę dokona przelewu na konto zleceniobiorcy lub wpłaty gotówkowej do kasy zleceniobiorcy. Wnioskodawca nie posiada wiedzy na temat rachunków bankowych swoich kontrahentów i gromadzonych na nich środków. Działalność swoją opiera bowiem, między innymi, o przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), która określa zasady dokonywania lub przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r.):

Czy w przypadku, gdy odbiorcą usługi szkoleniowej stanowiącej kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe jest jednostka samorządu terytorialnego (a w szczególności jej pracownicy) finansująca tę usługę ze środków tej jednostki i na dowód tego zleceniodawca złoży zleceniobiorcy stosowne oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia tych środków wraz z wnioskiem o wystawienie faktury za wykonaną usługę ze zwolnieniem z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT oraz paragrafu 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy), to usługodawca na tej podstawie może skorzystać ze zwolnienia z VAT i wystawić fakturę z "VAT ZW".

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r.), w przypadku, gdy odbiorcą usługi szkoleniowej stanowiącej kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe jest jednostka samorządu terytorialnego (a w szczególności jej pracownicy) finansująca tę usługę ze środków tej jednostki i na dowód tego zleceniodawca złoży zleceniobiorcy stosowne oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia tych środków wraz z wnioskiem o wystawienie faktury za wykonaną usługę ze zwolnieniem z VAT (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz paragrafu 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy), to usługodawca na tej podstawie może skorzystać ze zwolnienia z VAT i wystawić fakturę z "VAT ZW".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.) obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Powyższe rozporządzenie zostało uchylone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.) obowiązującym od dnia 6 kwietnia 2011 r. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 tego rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej, przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak zatem wynika z powołanych wyżej regulacji, dla zastosowania zwolnienia od podatku w pierwszej kolejności istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe dotyczące obsługi specjalistycznych programów komputerowych. Spółka nie świadczy opisanych usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty oraz nie posiada akredytacji na organizowanie szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wnioskodawca otrzymał zapytania od jednostek samorządu terytorialnego dotyczących możliwości zastosowania zwolnienia z VAT usług szkoleniowych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

Zleceniodawcą Wnioskodawcy będą jednostki samorządu terytorialnego (jej pracownicy) finansujący usługę szkoleniową ze środków własnych jednostki, będących środkami publicznymi - na dowód czego zleceniodawca złoży zleceniobiorcy stosowne oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia tych środków wraz z wnioskiem o wystawienie faktury za wykonaną usługę ze zwolnieniem z VAT.

Wnioskodawca będzie miał wykonać usługę szkoleniową z zakresu nauczania obsługi specjalistycznego oprogramowania komputerowego.

Szkolenie będzie skierowane do pracowników zleceniodawców. Usługi szkoleniowe stanowić będą kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe pracowników zleceniodawcy, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przedmiotem szkolenia będzie nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia i będzie ono miało na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodu.

Realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe stanowić będą usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, które na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy o VAT oraz paragrafu 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy są zwolnione z podatku VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie świadczy opisanych usług szkoleniowych jako jednostka objęta systemem oświaty. Ponadto z opisu przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT. Tym samym Wnioskodawca nie spełnia wymogów dla zwolnienia od podatku określonych w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W niniejszej sprawie świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia spełniają definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca, usługi szkoleniowe stanowić będą kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie zawodowe pracowników zleceniodawcy, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Przedmiotem szkolenia będzie nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem uczestnika szkolenia i będzie ono miało na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy potrzebnej do wykonywania zawodu.

Jednak w celu skorzystania ze zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, ww. szkolenia muszą być także prowadzone w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub w całości finansowane ze środków publicznych.

Wnioskodawca wskazał, iż realizowane przez niego szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto Spółka nie posiada akredytacji na organizowanie szkoleń w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie może zatem korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT.

Odnosząc się do kwestii finansowania przedmiotowych szkoleń ze środków publicznych należy zauważyć, że z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, iż Zleceniodawcą Wnioskodawcy będą jednostki samorządu terytorialnego, finansujące usługę szkoleniową ze środków własnych jednostki, będących środkami publicznymi - na dowód czego zleceniodawca złoży zleceniobiorcy stosowne oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia tych środków.

Przepływ środków odbywał się będzie w taki sposób, że zleceniodawca za wykonaną usługę dokona przelewu na konto zleceniobiorcy lub wpłaty gotówkowej do kasy zleceniobiorcy. Wnioskodawca nie posiada wiedzy na temat rachunków bankowych swoich kontrahentów i gromadzonych na nich środków. Działalność swoją opiera bowiem, między innymi, o przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.), która określa zasady dokonywania lub przyjmowania płatności związanych z wykonywaną działalnością.

Odnosząc się do powyższego należy przywołać przepis art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zgodnie z którym przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych;

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ww. ustawy, środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, w sytuacji gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe przeprowadzane dla jednostek samorządu terytorialnego są finansowane w całości ze środków własnych tych jednostek, a zatem są finansowane w całości ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Podstawowy obowiązek dokumentowania sprzedaży dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl ust. 4 powołanego wyżej przepisu podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Natomiast zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej, wystawiają faktury oznaczone wyrazami "FAKTURA VAT".

Wobec powyższego, Wnioskodawca będący podatnikiem VAT czynnym, zobowiązany będzie do udokumentowania usług szkoleniowych realizowanych przez niego na rzecz jednostek samorządu terytorialnego fakturami VAT, przy zastosowaniu stawki zwolnionej dla przedmiotowych czynności.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż usługodawca może skorzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz paragrafu 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia wykonawczego do tej ustawy i wystawić fakturę z "VAT ZW" należało uznać za nieprawidłowe, bowiem zwolnienie od podatku dla ww. usług kształcenia przysługuje na innej podstawie prawnej, niż wskazana przez Wnioskodawcę, tj. wyłącznie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Ponadto odnosząc się do stwierdzenia Wnioskodawcy, że zleceniodawca złoży zleceniobiorcy stosowne oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia środków, którymi dokona zapłaty, stwierdzić należy, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby Wnioskodawca dysponował oświadczeniami o finansowaniu szkoleń środkami publicznymi, jednakże ustawodawca nie uzależnił zakresu stosowania zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych ze środków publicznych od posiadania jakiegokolwiek oświadczenia. O zastosowaniu prawidłowej stawki podatku (zwolnienia od podatku) decyduje bowiem całokształt zaistniałych okoliczności w sprawie.

Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zaznaczyć należy, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem tut. organ wydał odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl