IBPP1/443-158/10/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-158/10/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania jakim dokumentem rozliczeniowym i przez kogo wystawionym powinna być udokumentowana wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania jakim dokumentem rozliczeniowym i przez kogo wystawionym powinna być udokumentowana wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 7 maja 2010 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2010 r. znak IBPP1/443-158/09/MS.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca podpisał umowę z kontrahentem. Jednym z elementów umowy jest przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej. Premia pieniężna będzie przysługiwać kontrahentowi po dokonaniu zakupu określonej wartości i ilości towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę, jak również od wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów tychże wyrobów. Jeżeli, w danym okresie rozliczeniowym, zakupy dokonane przez kontrahenta osiągną wielkości określone w umowie Wnioskodawca wypłaci kontrahentowi określoną kwotowo premię pieniężną. Premia ta nie jest związana z konkretnymi dostawami. Zakupy towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę są realizowane także od wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów tychże wyrobów, a premia zgodnie z umową przyznawana jest za osiągnięcie określonego pułapu zakupów.

Kontrahent, z tytułu zawartej umowy, nie wykonuje na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych usług (dokonuje jedynie zakupu towarów i wyrobów Wnioskodawcy).

Pomiędzy Wnioskodawcą, a kontrahentem zawarta jest pisemna umowa z której wynika uzależnienie otrzymania lub udzielenia premii pieniężnych od działania w postaci nabycia określonej wartości lub ilości towaru w określonym czasie oraz z tytułu terminowego regulowania należności. Przyznanie i wypłata uzależnione jest od spełniania warunków umowy.

Wypłacone kontrahentowi premie pieniężne uzależnione są od realizowanych przez kontrahenta obrotów wg ściśle określonych w umowie progów dokonywanych w danym okresie rozliczeniowym tj. im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent).

Wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii ustalana jest przez kontrahenta na podstawie zestawienia zakupionych materiałów (wraz ze wskazaniem numerów faktur na zakupione materiały, dat ich wystawienia i kwot netto za dany okres rozliczeniowy, ponadto jeśli nie były zakupione bezpośrednio u Wnioskodawcy również nazwę firmy od której materiały zakupiono oraz kopie dokumentów zakupu). Zestawienie jest sprawdzane z danymi posiadanymi przez Wnioskodawcę. Premia pieniężna kalkulowana jest zgodnie z umową. Jest to przeliczany określony procent w zależności od zrealizowanych zakupów. Przy obliczaniu wysokości obrotów uwzględniane są również dokonane przez kontrahenta zakupy u wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów. Korzyść stanowi rozpowszechnienie informacji i wiedzy na temat produktów Wnioskodawcy, jak również generowanie przychodu.

Kontrahent na podstawie podpisanej umowy nie musi się powstrzymywać od zakupu towarów u innych dostawców niż Wnioskodawca i wskazani przez niego dystrybutorzy.

W sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent nie podejmie żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy premia pieniężna nie będzie wypłacana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakim dokumentem rozliczeniowym i przez kogo wystawionym powinna być udokumentowana opisana powyżej premia pieniężna.

Wnioskodawca z podobnym zapytaniem wystąpił w styczniu 2008 r. (IBPP1/443-33/08/KG). Otrzymana interpretacja potwierdziła stosowane przez Wnioskodawcę stanowisko, iż opisana sytuacja przyznania premii pieniężnej stanowi świadczenie usługi w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Czy w związku z nowymi interpretacjami Izb Skarbowych opisana przez Wnioskodawcę sytuacja powinna być w dalszym ciągu traktowana jako świadczenie usługi (opodatkowana podatkiem VAT, rozliczana fakturą VAT wystawianą przez kontrahenta).

Czy przyznana kontrahentowi premia pieniężna nie stanowi świadczenia usług i jest poza zakresem podatku VAT, w związku z czym powinna być udokumentowana notą księgową.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z pojawiającymi się nowymi interpretacjami Izb Skarbowych z połowy 2009 r. (między innymi interpretacja z 25 czerwca 2009 r. IPPP1-443-472/09-3/MP, interpretacja z 10 czerwca 2009 r. ITPP2/443-169a/09/EŁ, interpretacja z 1 lipca 2009 r. IPP2/443-346/09-2/BM, interpretacja z 16 lipca 2009 r. IPP3-443-396/09-4/JF), opisana transakcja udzielania premii pieniężnej kontrahentowi nie stanowi świadczenia usługi i powinna być rozliczona notą księgową wystawioną przez kontrahenta Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.) wskazuje, że "świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Zgodnie z brzmieniem § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Natomiast w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.), podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane były w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca - stosownie do § 16 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,

b.

nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Powyższe uregulowania zostały utrzymane odpowiednio w przepisach § 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę z kontrahentem. Jednym z elementów umowy jest przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej. Premia pieniężna będzie przysługiwać kontrahentowi po dokonaniu zakupu określonej wartości i ilości towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę, jak również od wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów tychże wyrobów. Jeżeli, w danym okresie rozliczeniowym, zakupy dokonane przez kontrahenta osiągną wielkości określone w umowie Wnioskodawca wypłaci kontrahentowi określoną kwotowo premię pieniężną. Premia ta nie jest związana z konkretnymi dostawami. Zakupy towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę są realizowane także od wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów tychże wyrobów, a premia zgodnie z umową przyznawana jest za osiągnięcie określonego pułapu zakupów.

Kontrahent, z tytułu zawartej umowy, nie wykonuje na rzecz Wnioskodawcy żadnych dodatkowych usług (dokonuje jedynie zakupu towarów i wyrobów Wnioskodawcy).

Pomiędzy Wnioskodawcą, a kontrahentem zawarta jest pisemna umowa z której wynika uzależnienie otrzymania lub udzielenia premii pieniężnych od działania w postaci nabycia określonej wartości lub ilości towaru w określonym czasie oraz z tytułu terminowego regulowania należności. Przyznanie i wypłata uzależnione jest od spełniania warunków umowy.

Wypłacone kontrahentowi premie pieniężne uzależnione są od realizowanych przez kontrahenta obrotów wg ściśle określonych w umowie progów dokonywanych w danym okresie rozliczeniowym tj. im wyższa wartość obrotów tym wyższa premia (wyższy procent).

Wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii ustalana jest przez kontrahenta na podstawie zestawienia zakupionych materiałów (wraz ze wskazaniem numerów faktur na zakupione materiały, dat ich wystawienia i kwot netto za dany okres rozliczeniowy, ponadto jeśli nie były zakupione bezpośrednio u Wnioskodawcy również nazwę firmy od której materiały zakupiono oraz kopie dokumentów zakupu). Zestawienie jest sprawdzane z danymi posiadanymi przez Wnioskodawcę. Premia pieniężna kalkulowana jest zgodnie z umową. Jest to przeliczany określony procent w zależności od zrealizowanych zakupów. Przy obliczaniu wysokości obrotów uwzględniane są również dokonane przez kontrahenta zakupy u wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów. Korzyść stanowi rozpowszechnienie informacji i wiedzy na temat produktów Wnioskodawcy, jak również generowanie przychodu.

Kontrahent na podstawie podpisanej umowy nie musi się powstrzymywać od zakupu towarów u innych dostawców niż Wnioskodawca i wskazani przez niego dystrybutorzy.

W sytuacji gdy w danym okresie rozliczeniowym kontrahent nie podejmie żadnych działań na rzecz Wnioskodawcy premia pieniężna nie będzie wypłacana.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynnikami warunkującymi wypłatę przez Wnioskodawcę premii na zasadach wskazanych we wniosku jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów określonej wartości i ilości towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę, jak również od wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów tychże wyrobów oraz terminowe regulowanie należności.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie przez kontrahenta zakupów określonej wartości i ilości towarów i materiałów produkowanych lub importowanych przez Wnioskodawcę, jak również zakupów od wskazanych przez Wnioskodawcę dystrybutorów tychże wyrobów w odpowiedniej wielkości w określonym czasie oraz terminowe regulowanie należności nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy nabywcą a Wnioskodawcą nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia nabywcy na rzecz Wnioskodawcy, nabywca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści Wnioskodawcy. Pomiędzy Stroną a jej kontrahentem (nabywcą towarów) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie pieniężne wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów oraz terminowe regulowanie należności, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tekst jedn. kontrahenta), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy.

W przedmiotowej sytuacji wypłata premii pieniężnej przez Wnioskodawcę nie jest w żaden sposób związana z uzyskaniem przez Wnioskodawcę (wypłacającego premię) świadczenia wzajemnego, gdyż za takie świadczenie nie można uznać samego przekroczenia progu obrotów (progu zakupów towarów handlowych u Wnioskodawcy jak i u wskazanych przez niego dystrybutorów tych towarów) przez kontrahenta oraz terminowego regulowania należności.

Tym samym należy uznać, iż kontrahent (odbiorca) otrzymujący premie pieniężne na zasadach wskazanych we wniosku nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Fakt, iż kontrahent (odbiorca) nie świadczy na rzecz Wnioskodawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, nie powoduje, iż wypłata przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie wywołuje skutków w zakresie podatku VAT.

Z wniosku wynika, że wysokość obrotu uprawniająca do otrzymania premii ustalana jest przez kontrahenta na podstawie zestawienia zakupionych materiałów (wraz ze wskazaniem numerów faktur na zakupione materiały, dat ich wystawienia i kwot netto za dany okres rozliczeniowy, ponadto jeśli nie były zakupione bezpośrednio u Wnioskodawcy również nazwę firmy od której materiały zakupiono oraz kopie dokumentów zakupu).

Od tak określonej wielkości zakupów, w oparciu o ustalony w umowie procent, wyliczana jest kwotowo premia pieniężna należna kontrahentowi.

Tak wyliczona premia pieniężna przyznana przez Wnioskodawcę powoduje w istocie obniżenie kwot należności wynikających z zawartych transakcji pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem.

W konsekwencji istnieje zatem możliwość powiązania przedmiotowych premii (mimo, iż ich wysokość jest wyliczana na podstawie zakupów towarów u Wnioskodawcy jak i u wskazanych przez niego dystrybutorów) z konkretnymi wskazanymi przez kontrahenta w zestawieniu fakturami zakupu towarów u Wnioskodawcy.

Tym samym, skoro istnieje w ocenie tut. organu możliwość powiązania przedmiotowych premii przyznawanych na zasadach wskazanych we wniosku z konkretnymi fakturami wystawionymi przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta, premie te winny być traktowane jako rabaty, o których mowa w cyt. wyżej art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zmniejszające podstawę opodatkowania. Udzielona przez Wnioskodawcę premia obniża zatem wartość towaru nabytego wcześniej przez kontrahenta od Wnioskodawcy. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez kontrahenta z Wnioskodawcą jest zatem niższa o kwotę wypłaconej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, bez względu na sposób wyliczenia tej premii.

Zatem rabat z jakim mamy w przedmiotowej sprawie do czynienia, mający bezpośredni wpływ na wartość dostaw dokonanych pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem otrzymującym premię, prowadzi do obniżenia ceny towarów. Wypłacana premia jest formą gratyfikacji kontrahenta przez Wnioskodawcę za wartość dokonanych zakupów przez kontrahenta u Wnioskodawcy. Istnieje zatem możliwość ustalenia, o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w przypadku udokumentowania przez Wnioskodawcę sprzedaży towarów fakturą, przyznanie kontrahentowi premii pieniężnej jest wystarczającą przesłanką determinującą konieczność wystawienia przez Wnioskodawcę faktury korygującej do każdej dostawy dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta, w danym okresie rozliczeniowym, za który premia została udzielona.

Zgodnie bowiem z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stwierdzenia, że udzielana przez niego kontrahentowi premia pieniężna nie stanowi świadczenia usługi należało uznać za prawidłowe, natomiast w zakresie stwierdzenia, że przedmiotowa premia powinna być udokumentowana notą księgową należało uznać za nieprawidłowe.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl