IBPP1/443-156/13/LSz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-156/13/LSz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rozliczenia faktury korygującej w przypadku posiadania potwierdzenia jej odbioru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2013 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rozliczenia faktury korygującej w przypadku posiadania potwierdzenia jej odbioru.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 maja 2013 r. (data wpływu 13 maja 2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2013 r. znak: IBPP1/443-156/ 13/LSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 kwietnia 2012 r. Wnioskodawca zawarł umowę nr...... z firmą Usługi Budowlane W.,.... (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą) na wykonanie i montaż jednego kompletu dźwigu osobowego w Domu Studenckim nr 5 na terenie Akademii... w K. Umowa obejmowała takie czynności jak: dostawę dźwigu, montaż dźwigu oraz odbiór dźwigu przez UDT. Rozliczenie umowy miało następować fakturami częściowymi po wykonaniu poszczególnych ww. czynności. W dniu 12 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wystawił fakturę częściową nr FA... na kwotę 112.398,23 zł netto za wykonanie jednego kompletu dźwigu Q=1000 kg w budynku Domu Studenckiego (Internat) nr 5 na terenie Akademii... w K.

Faktura ta dotyczyła dostawy dźwigu na teren budowy. Faktury za montaż i odbiór UDT Wnioskodawca nie wystawił, ponieważ nie wykonał montażu dźwigu. Firma Usługi Budowlane W. z powodu kłopotów finansowych nie zapłaciła Wnioskodawcy za dostarczone urządzenie dźwigowe. W dniu 28 września 2012 r. Pani W. zakończyła prowadzenie działalności gospodarczej i wyrejestrowała firmę. Wielokrotne wezwania Wnioskodawcy do zapłaty za dostarczony dźwig nie dały żadnych rezultatów i w końcu Wnioskodawca ustalił z Panią W., iż zwróci Wnioskodawcy dostarczone urządzenie. W dniu 8 stycznia 2013 r. Pani W. zwróciła Wnioskodawcy część elementów urządzenia dźwigowego stanowiącą 50,7% wartości dostarczonego dźwigu. Dostarczony przez Wnioskodawcę dźwig obejmował kilkanaście elementów spakowanych w kartonowych opakowaniach umieszczonych na kilku europaletach. Pozostałych elementów nie udało się Wnioskodawcy do dnia dzisiejszego odzyskać. W związku ze zwrotem części elementów dźwigu w dniu 25 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą nr FKOR... na kwotę - 56.989,55 zł netto, tj. na 50,7% wartości dostarczonego dźwigu do faktury nr FA... z dnia 12 czerwca 2012.

Dnia 30 stycznia 2013 r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez Panią W. W dniu 7 lutego 2013 r. Wnioskodawca otrzymał pismo od Pani W., w którym odmawia przyjęcia faktury korygującej ze względu na zakończenie prowadzenia działalności we wrześniu 2012 r. W piśmie tym pani W. pisze: "nie jest możliwe dokonanie korekty nr FA... przez naszą firmę, ponieważ została wyrejestrowana jako podmiot gospodarczy i nie mamy możliwości do przyjmowania jakichkolwiek faktur, a tym samym nie możemy dokonać żadnych korekt, ani zmian w zapisach księgowych".

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że od 1993 r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym i składa miesięczne deklaracje VAT-7, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie usług budowlanych, a więc w zakresie czynności opodatkowanych.

Potwierdzenia odbioru faktury korygującej nr FKOR.... z dnia 25 stycznia 2013 r. Pani W. dokonała przez złożenie podpisu na zwrotnym potwierdzeniu odbioru listu poleconego, którym została wysłana ww. faktura, potwierdzenie to jest w posiadaniu Wnioskodawcy i figuruje na nim podpis Pani W. i data złożenia tego podpisu 30 stycznia 2013 r., Pani W. do dnia dzisiejszego nie odesłała oryginału faktury korygującej nr FKOR....

Pani W. w okresie prowadzonej działalności gospodarczej była zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca nie posiada i nie jest w stanie posiąść wiedzy na temat tego, czy Pani W. na dzień 28 września 2012 r. sporządziła remanent likwidacyjny i czy wykazała w nim i opodatkowała posiadany na dzień likwidacji nabyty od Wnioskodawcy dźwig, w związku z czym Wnioskodawca nie jest w stanie udzielić wiarygodnej odpowiedzi na zadane pytanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z dokonanym zwrotem części elementów dźwigu Wnioskodawca miał prawo wystawić fakturę korygującą, a tym samym zmniejszyć podatek VAT należny w rozliczeniu za miesiąc styczeń 2013 r., gdyż Wnioskodawca posiada potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Zdaniem Wnioskodawcy, miał prawo wystawić fakturę korygującą, a tym samym zmniejszyć podatek VAT należny w rozliczeniu za miesiąc styczeń 2013 r.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej u.p.tu.) podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem art. 29 ust. 4a i 4b u.p.tu. W świetle powyższej regulacji, otrzymanie zwrotu towaru stanowi jedną z przesłanek uzasadniających zmniejszenie podstawy opodatkowania VAT. W przypadku otrzymania zwrotu towaru podstawę opodatkowania zmniejsza się o wartość tego zwróconego towaru. Jeżeli jednak dostawa towaru została uprzednio stwierdzona fakturą, wówczas zmniejszenie podstawy opodatkowania w związku z otrzymaniem zwrotu towaru uzależnione jest od uprzedniego wystawienia faktury korygującej oraz od posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru tej faktury korygującej przez kontrahenta. Stosownie bowiem do § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (dalej rozporządzenie) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 u.p.tu., podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę. Przepis ten - na podstawie § 13 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia - stosuje się odpowiednio w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 u.p.tu.

Z powyższych regulacji wynika, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury podatnik otrzyma zwrot towaru, wówczas ma on nie tylko prawo, ale wręcz obowiązek wystawienia faktury korygującej. Wystawienie faktury korygującej uzależnione jest od zaistnienia dwóch tylko okoliczności: uprzedniego wystawienia faktury oraz otrzymania zwrotu towaru, którego sprzedaż została udokumentowana tą fakturą. Tym samym należy stwierdzić, iż aktualny status nabywcy (w kontekście bycia podatnikiem VAT) jest całkowicie bez znaczenia dla możliwości wystawienia faktury korygującej w związku z otrzymaniem zwrotu towaru. Stosownie do art. 29 ust. 4a u.p.tu., w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano. Z powyższego przepisu wynika, że podatnik, który otrzymał zwrot towaru, może dokonać zmniejszenia podstawy opodatkowania z tego tytułu dopiero w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym uzyska on potwierdzenie otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi.

Tym samym, zmniejszenie podstawy opodatkowania bez wystawienia faktury korygującej i bez dostarczenia jej kontrahentowi nie jest możliwe. Podkreślić należy, iż przytoczony przepis art. 29 ust. 4a u.p.tu. ma zastosowanie bez względu na to, czy nabywca będący osobą fizyczną prowadzi w dalszym ciągu działalność gospodarczą i jest podatnikiem VAT. Oznacza to, że aktualny status nabywcy jest całkowicie bez znaczenia dla prawa podatnika do zmniejszenia podstawy opodatkowania w okolicznościach wskazanych w art. 29 ust. 4-4a u.p.t.u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się w:

1.

eksporcie towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów;

2.

dostawie towarów i świadczeniu usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

3.

sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;

4.

pozostałych przypadkach, jeżeli w wystawionej fakturze, do której odnosi się korekta, nie wykazano kwoty podatku.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy o VAT).

Powołane wyżej regulacje art. 29 ust. 4a i 4c ustawy o VAT jasno stanowią, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego - dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

Powołać w tym miejscu należy art. 86 ust. 10a ustawy o VAT, na mocy którego w przypadku gdy nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, o której mowa w art. 29 ust. 4a lub 4c, jest on obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym tę korektę faktury otrzymał. Jeżeli podatnik nie obniżył kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturze, której korekta dotyczy, a prawo do takiego obniżenia mu przysługuje, zmniejszenie kwoty podatku naliczonego uwzględnia się w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonuje tego obniżenia.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zawarł w dniu 23 kwietnia 2012 r. umowę z firmą Usługi Budowlane W. - zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, na wykonanie i montaż jednego kompletu dźwigu osobowego w Domu Studenckim. Umowa obejmowała takie czynności jak: dostawę dźwigu, montaż dźwigu oraz odbiór dźwigu przez UDT. Rozliczenie umowy miało następować fakturami częściowymi po wykonaniu poszczególnych ww. czynności. W dniu 12 czerwca 2012 r. Wnioskodawca wystawił fakturę częściową nr FA... na kwotę 112.398,23 zł netto za wykonanie jednego kompletu dźwigu w budynku Domu Studenckiego. Faktura ta dotyczyła dostawy dźwigu na teren budowy. Faktury za montaż i odbiór UDT Wnioskodawca nie wystawił, ponieważ nie wykonał montażu dźwigu. Firma Usługi Budowlane W. z powodu kłopotów finansowych nie zapłaciła Wnioskodawcy za dostarczone urządzenie dźwigowe a w dniu 28 września 2012 r. Pani W. zakończyła prowadzenie działalności gospodarczej i wyrejestrowała firmę. Wielokrotne wezwania Wnioskodawcy do zapłaty za dostarczony dźwig nie dały żadnych rezultatów i w końcu Wnioskodawca ustalił z Panią W., iż zwróci Wnioskodawcy dostarczone urządzenie. W dniu 8 stycznia 2013 r. Pani W. zwróciła Wnioskodawcy część elementów urządzenia dźwigowego stanowiącą 50,7% wartości dostarczonego dźwigu. Pozostałych elementów nie udało się Wnioskodawcy do dnia dzisiejszego odzyskać. W związku ze zwrotem części elementów dźwigu w dniu 25 stycznia 2013 r. Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą nr FKOR... na kwotę - 56.989,55 zł netto, tj. na 50,7% wartości dostarczonego dźwigu do faktury nr FA... z dnia 12 czerwca 2012. Dnia 30 stycznia 2013 r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie odbioru przez Panią W., faktury korygującej. Potwierdzenie odbioru listu poleconego, którym została wysłana ww. faktura jest w posiadaniu Wnioskodawcy i figuruje na nim podpis Pani W. i data złożenia tego podpisu 30 stycznia 2013 r. Pani W. do dnia dzisiejszego nie odesłała oryginału faktury korygującej nr FKOR.

Wnioskodawca w dniu 7 lutego 2013 r. otrzymał pismo od Pani W., w którym odmawia przyjęcia faktury korygującej ze względu na zakończenie prowadzenia działalności we wrześniu 2012 r.

W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości czy miał prawo wystawić fakturę korygującą w związku z dokonanym zwrotem części elementów dźwigu, a tym samym zmniejszyć podatek VAT należny w rozliczeniu za miesiąc styczeń 2013 r., w sytuacji posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

Z opisu wniosku wynika, iż w przedmiotowej sprawie doszło do wykonania czynności (dostawy dźwigu) w wyniku realizacji zawartej umowy. Dostawa ta na rzecz Firmy Pani W. została potwierdzona fakturą. Oznacza to, że wystawiona przez Wnioskodawcę faktura dokumentowała rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, tj. odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między podmiotami gospodarczymi.

Jednak z uwagi na zwrot części dostarczonego urządzenia Wnioskodawca wystawił fakturę korygującą do ww. faktury pierwotnej.

Wskazać należy, iż faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, jeżeli więc faktura dokumentująca zdarzenie gospodarcze zawiera pomyłki lub zdarzenie, które faktura ta dokumentowała uległo zmianie, to powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między określonymi podmiotami. Celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości.

W § 13 i § 14 rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), ustawodawca przewidział procedury korygowania faktur VAT określając przypadki, w których dopuszczalne jest wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.

Stosownie do § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy całości lub części należności, o której mowa w § 10 ust. 1.

Stosownie do § 13 ust. 8 rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".

Jak wynika z powyższych regulacji, fakturę korygującą wystawia się w przypadku udzielenia rabatów, określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, a także zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zatem z przytoczonych uregulowań wynika, iż istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym.

Należy podkreślić, iż potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku u dostawcy.

Uregulowanie zawarte w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, ma na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy, nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy. Z powyższego wynika, że skoro będący podstawą opodatkowania obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych i prawnie dopuszczalnych rabatów, to czynność taka dokonywana przez sprzedawcę towarów i usług powoduje konieczność zmniejszenia kwoty podatku naliczonego u nabywcy. W przeciwnym razie dochodziłoby do obniżenia kwoty lub zwrotu podatku, który w rzeczywistości nie został zapłacony.

Oznacza to, że faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, nabywca musi potwierdzić ten fakt, by wystawca miał możliwość obniżenia podatku należnego w związku z wystawieniem tej faktury. Dopiero posiadanie takiego potwierdzenia uprawnia sprzedawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury przez nabywcę.

Ustawodawca nie sprecyzował, w jakiej formie nabywca ma dokonać potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Potwierdzenie faktu otrzymania przez nabywcę towarów i usług faktury korygującej, może być dokonane w dowolnej formie, np. poprzez zwrotne potwierdzenie odbioru wysłanej pocztą - w formie listu poleconego - przesyłki zawierającej fakturę korygującą, może to być odrębne pisemne potwierdzenie faktu otrzymania faktury korygującej, również w formie elektronicznej lub przesłana zwrotnie kopia podpisanej faktury korygującej. Zatem, żaden przepis nie określa specjalnej formy, w jakiej potwierdzenie odbioru faktury korygującej byłoby wymagane. Istotne jest, aby sprzedawca towarów lub usług dla celów rozliczenia podatku należnego od sprzedaży posiadał informację, z której jednoznacznie wynika, iż nabywca otrzymał fakturę korygującą sprzedaż.

Podkreślenia wymaga, iż kwestia potwierdzenia odbioru faktur korygujących była przedmiotem rozstrzygnięcia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, który w wyroku z dnia 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. uznał, że wymóg uzyskiwania przez podatnika potwierdzenia odbioru faktury korygującej, co do zasady nie narusza zasad neutralności i proporcjonalności VAT. Jednocześnie jednak Trybunał uznał, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią. Jednocześnie podatnik musi wykazać, że dana transakcja została rzeczywiście zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury. Powyższe warunki podatnik może wykazywać każdym dostępnym środkiem dowodowym. Niezależnie od formy otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej potwierdzenie to dotyczyć powinno konkretnej faktury.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca udokumentował dostawę dźwigu fakturą VAT. W wyniku zwrotu części dźwigu Wnioskodawca wystawił w dniu 25 stycznia 2013 r. fakturę korygującą do faktury pierwotnej. Dnia 30 stycznia 2013 r. Wnioskodawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez odbiorcę dźwigu, poprzez założenie przez odbiorcę podpisu na zwrotnym potwierdzeniu odbioru listu poleconego, którym została wysłana ww. faktura korygująca. Potwierdzenie to jest w posiadaniu Wnioskodawcy i figuruje na nim data złożenia podpisu 30 stycznia 2013 r. Do dnia dzisiejszego nabywca nie odesłał Wnioskodawcy oryginału faktury korygującej.

Z powyższego wynika, że posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej dokumentującej zwrot do Wnioskodawcy części urządzenia uprawnia Wnioskodawcę do stosownego obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w rozliczeniu za dany okres rozliczeniowy, w którym:

1.

nabywca otrzymał fakturę korygującą - jeżeli potwierdzenie odbioru korekty sprzedawca otrzyma przed terminem złożenia deklaracji podatkowej za ten okres,

2.

sprzedawca otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej - jeżeli potwierdzenie to sprzedawca otrzyma po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że uzyskanie przez Wnioskodawcę potwierdzenia odbioru faktury korygującej zmniejszającej podstawę opodatkowania, kwotę podatku należnego, w postaci podpisu odbiorcy na zwrotnym potwierdzeniu odbioru listu poleconego, którym została wysłana faktura korygująca wraz z datą złożenia podpisu odbiorcy uprawnia Wnioskodawcę do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym to potwierdzenie Wnioskodawca uzyskał, tj. w rozliczeniu za miesiąc styczeń 2013 r.

W związku z tym, że żaden przepis ustawy o VAT nie warunkuje prawa do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku od faktycznego obniżenia podatku naliczonego u nabywcy, to w przedmiotowym konkretnym przypadku fakt likwidacji działalności kontrahenta i poinformowanie Wnioskodawcy, że nabywca odmawia przyjęcia faktury korygującej lecz jednocześnie jej nie odsyła, a faktura ta dokumentuje faktyczny zwrot do Wnioskodawcy części towaru, pozostaje bez wpływu na prawo Wnioskodawcy do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku na podstawie posiadanego potwierdzenia odbiory faktury korygującej. Wnioskodawca ma bowiem posiadać dowód (w postaci potwierdzenia odbioru faktury korygującej), że nabywca został poinformowany o konieczności skorygowania podatku naliczonego, a kontrola indywidualnych rozliczeń nabywcy z urzędem skarbowym leży już w gestii właściwego organu podatkowego.

Reasumując stwierdzić należy, iż Wnioskodawca ma prawo dokonać korekty podatku należnego poprzez wystawienie faktury korygującej dokumentującej faktyczny zwrot części towaru oraz dokonać rozliczenia skutków korekty faktury w deklaracji VAT - 7 za miesiąc styczeń 2013 r., gdyż Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji za ten okres był w posiadaniu potwierdzenia odbioru przedmiotowej faktury korygującej, zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż miał prawo wystawić fakturę korygującą, a tym samym zmniejszyć podatek VAT należny w rozliczeniu za miesiąc styczeń 2013 r., należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć jednak należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl