IBPP1/443-1540/08/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1540/08/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 grudnia 2008 r. (data wpływu 18 grudnia 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1540/08/AS z dnia 8 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia przyjmuje w swoich dwóch kasach opłaty m.in. z tyt. użytkowania lokali mieszkalnych, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), zwolnione z podatku od towarów i usług, dokumentowane zbiorczą wewnętrzną notą PK (pozwalającą na ujęcie w deklaracji VAT-7) oraz inne należności podlegające opodatkowaniu a wynikające z wystawianych faktur sprzedaży na rzecz mieszkańców zasobów Spółdzielni m.in. za remont czy bieżącą konserwację mieszkań, np. udrożnienie kratki ściekowej, czy za inne opodatkowane czynności zawarte w regulaminach Spółdzielni, udokumentowane fakturami sprzedaży. Opłaty za lokale użytkowe z wyjątkiem garaży są regulowane przez najemców i inne osoby, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego na rachunki bankowe Spółdzielni. Należne opłaty dotyczące lokali użytkowych są dokumentowane comiesięcznymi fakturami sprzedaży. Również wystawiane są faktury sprzedaży z innych tytułów np. udostępniania terenu czy ściany budynku pod reklamy firm czy za przejazd przez teren Spółdzielni.

Obecnie Spółdzielnia nie posiada kas rejestrujących.

Na opłaty przyjmowane w kasach Spółdzielni dot. osób fizycznych nieprowadzanych działalności gospodarczej składają się: opłaty za użytkowanie mieszkań, które dot. czynności wykonywanych na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz osób niebędących członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych lub które są właścicielami lokali mieszkalnych, osób korzystających z mieszkań na umowę najmu, oraz opłaty dot. w pozostałej części czynności członków i osób niebędących członkami Spółdzielni: opodatkowanych tj. za najem: garaży, terenów dzierżawionych pod garażami, miejsc postojowych, za drobne naprawy wewnątrz lokali mieszkalnych, za odsprzedaż materiałów, wpłat na działalność społeczno-kulturalną Spółdzielni i zwolnionych t.j. za zakup materiałów używanych, zwrot kosztów sporządzenia rzutów poziomych lokali mieszkalnych i pomieszczeń przynależnych.

Udział obrotów z tyt. sprzedaży o której mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia MF z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących w obrotach ogółem Spółdzielni z tyt. sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w pierwszym półroczu 2008 r. wyniósł 98,38%.

Spółdzielnia świadczy usługi zgodnie ze statutowym przedmiotem działalności, które zgodnie z PKWiU przedstawiają się następująco:

1.

obsługa nieruchomości na własny rachunek - 70.1,

2.

zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek - 70.11.1,

3.

kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek - 70.12.1,

4.

wynajem nieruchomości na własny rachunek-70.20.1,

5.

zarządzanie nieruchomościami na zlecenie - 70.3,

6.

działalność związana z kulturą, rekreacją i sportem - 92.34.1.

Spółdzielnia nie rozpoczęła ewidencjonowania (rozumianego jako ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących) jakiejkolwiek sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przed dniem 1 lipca 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółdzielnia jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. za pomocą kas rejestrujących opłat przyjmowanych w kasach Spółdzielni.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółdzielnie mieszkaniowe świadczą usługi i dokonują dostawy towarów na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali, jak również wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali, które to czynności mieszczą się w poz. 34 załącznika czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w rozporządzeniu M.F. z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących. Poz. 16 tego załącznika dotyczy co prawda usług w zakresie wynajmowania nieruchomości o symbolu PKWiU ex.70.3, a PKD tut. spółdzielni wg klasyfikacji 2007 r. nadanej przez GUS o symbolu 6832Z odpowiada rodzajowi prowadzonej przez spółdzielnię działalności - zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie, to jednak nie obejmuje owa poz. 16 załącznika, dostawy towarów i świadczenia usług przez spółdzielnie mieszkaniowe w rozumieniu przepisów o podatku VAT. Nie mają spółdzielnie mieszkaniowe czy wspólnoty mieszk. obowiązku dokumentowania po 31 października 2008 r. fakturami VAT czynności za które pobierane są opłaty za lokale mieszkalne. Nie dotyczy zatem tut. spółdzielni § 2 pkt 2 i § 3 ust. 1 pkt 1. Spółdzielni dotyczy wyłącznie § 2 pkt 1 rozporządzenia z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, dający spółdzielni prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w kasach rejestrujących do 31 grudnia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż Wnioskodawca we wniosku z dnia 7 października 2008 r. wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z przepisem § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720) zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 34 załącznika do ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących wymieniona została dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali (nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.).

Ze stanu faktycznego sprawy wynika, iż Spółdzielnia przyjmuje w swoich dwóch kasach opłaty m.in. z tyt. użytkowania lokali mieszkalnych, o których mowa w art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), zwolnione z podatku od towarów i usług, dokumentowane zbiorczą wewnętrzną notą PK (pozwalającą na ujęcie w deklaracji VAT-7) oraz inne należności podlegające opodatkowaniu, a wynikające z wystawianych faktur sprzedaży na rzecz mieszkańców zasobów Spółdzielni m.in. za remont czy bieżącą konserwację mieszkań, np. udrożnienie kratki ściekowej, czy za inne opodatkowane czynności zawarte w regulaminach Spółdzielni, udokumentowane fakturami sprzedaży. Opłaty za lokale użytkowe z wyjątkiem garaży są regulowane przez najemców i inne osoby, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego na rachunki bankowe Spółdzielni. Należne opłaty dotyczące lokali użytkowych są dokumentowane comiesięcznymi fakturami sprzedaży. Również wystawiane są faktury sprzedaży z innych tytułów np. udostępniania terenu czy ściany budynku pod reklamy firm czy za przejazd przez teren Spółdzielni.

Na opłaty przyjmowane w kasach Spółdzielni dotyczące osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej składają się: opłaty za użytkowanie mieszkań, które dotyczą czynności wykonywanych na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków Spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz osób niebędących członkami, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych lub które są właścicielami lokali mieszkalnych, osób korzystających z mieszkań na umowę najmu, oraz opłaty dotyczące w pozostałej części czynności członków i osób niebędących członkami Spółdzielni: opodatkowanych tj. za najem: garaży, terenów dzierżawionych pod garażami, miejsc postojowych, za drobne naprawy wewnątrz lokali mieszkalnych, za odsprzedaż materiałów, wpłat na działalność społeczno-kulturalną Spółdzielni i zwolnionych t.j. za zakup materiałów używanych, zwrot kosztów sporządzenia rzutów poziomych lokali mieszkalnych i pomieszczeń przynależnych.

W świetle cytowanych wyżej przepisów, ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r., na podstawie powołanego wyżej § 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, korzysta sprzedaż Spółdzielni w zakresie czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia. Ze zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r. korzysta zatem dostawa towarów i świadczenie usług przez Spółdzielnię na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez Spółdzielnię.

Jeżeli zatem przyjmowane przez Spółdzielnię w dwóch kasach wpłaty dotyczą czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, to Spółdzielnia korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych czynności za pomocą kas rejestrujących.

Jeżeli jednak oprócz ww. czynności wymienionych w poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, Spółdzielnia wykonuje również czynności, które nie są wymienione w tej pozycji, dotyczące sprzedaży i świadczenia usług przez Spółdzielnię na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących członkami spółdzielni lub innymi osobami, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnię (Wnioskodawca podał np. że dokonuje czynności również na rzecz osób korzystających z mieszkań na umowę najmu), Wnioskodawca musi sprawdzić, czy ta pozostała sprzedaż również korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż świadczone przez Spółdzielnię usługi to:

1.

obsługa nieruchomości na własny rachunek - 70.1,

2.

zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek - 70.11.1,

3.

kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek - 70.12.1,

4.

wynajem nieruchomości na własny rachunek - 70.20.1,

5.

zarządzanie nieruchomościami na zlecenie - 70.3,

6.

działalność związana z kulturą, rekreacją i sportem - 92.34.1.

Niektóre z wskazanych wyżej przez Wnioskodawcę czynności wymienione zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących:

* w poz. 15 wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek ex 70.2 - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą ("ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy danej usługi z danego grupowania),

* w poz. 16 wymieniono natomiast usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą ex 70.3.

W świetle powyższego, jeżeli Wnioskodawca nie fakturuje wszystkich czynności wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących mógłby korzystać tylko do dnia 31 października 2008 r.

W myśl natomiast § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70%.

Powyższy przepis odwołuje się do załącznika do obowiązującego do dnia 30 czerwca 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807). W pozycji 15 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek (PKWiU 70.2), natomiast w poz. 16 usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie (PKWiU 70.3).

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 2 pkt 1 obowiązującego rozporządzenia, powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2008 r. w obrotach ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania uwzględnia się również obroty ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r., wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2 i której nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do obowiązującego rozporządzenia.

W załączniku do aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, w poz. 15 wymieniono usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek ex 70.2 - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą ("ex" oznacza, że zwolnienie dotyczy danej usługi z danego grupowania). W poz. 16 wymieniono natomiast usługi obsługi nieruchomości świadczone na zlecenie - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą ex 70.3.

Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 lipca 2008 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 30 czerwca 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 30 czerwca 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 30 czerwca 2008 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż udział obrotów z tyt. sprzedaży o której mowa w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia MF z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących w obrotach ogółem Spółdzielni z tyt. sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w pierwszym półroczu 2008 r. wyniósł 98,38%.

Mając zatem na uwadze opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż jeżeli Wnioskodawca nie utracił przed dniem 1 lipca 2008 r. prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, to może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących. Jeżeli bowiem udział obrotów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży wymienionej w poz. 15 i 16 załącznika nr 1 do rozporządzenia w obrotach ogółem podatnika z działalności na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wynosił w pierwszym półroczu 2008 r. 98,38%, a więc był wyższy od progu określonego w przepisie § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, to zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w tym przepisie, Wnioskodawca może nadal, do dnia 31 grudnia 2008 r., korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wnioskodawca musi jednak wziąć pod uwagę cytowany już przepis § 3 ust. 2 pkt 1 aktualnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, wskazujący okoliczności, w jakich następuje utrata zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia. Jeżeli zatem Wnioskodawca chce korzystać ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, to po każdym sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008 r. musi zbadać, czy w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był nadal wyższy niż 70%.

W związku powyższym za nieprawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż Spółdzielni nie dotyczy § 2 pkt 2 i § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących oraz że Spółdzielnia korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących do 31 grudnia 2008 r. tylko i wyłącznie na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia z 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących. Jak bowiem wykazano w niniejszej interpretacji, Spółdzielnia korzystałby do dnia 31 grudnia 2008 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących tylko na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących pod warunkiem, że cała dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż (świadczenie usług) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej mieściłaby się w poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia. Jeżeli natomiast cała sprzedaż (świadczenie usług) Wnioskodawcy nie mieści się w poz. 34 załącznika do rozporządzenia (np. w poz. tej nie mieści się wskazane przez Wnioskodawcę dokonywanie czynności na rzecz osób korzystających z mieszkań na umowę najmu), to w zakresie czynności niemieszczących się w poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca na wskazanych wyżej zasadach może ewentualnie skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych czynności za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (do dnia 31 października 2008 r.) albo ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (do dnia 31 grudnia 2008 r., ale z uwzględnieniem badania sprzedaży w kolejnych sześciomiesięcznych okresach sprzedaży w 2008 r.). W przedmiotowej sprawie, w zakresie sprzedaży niebieszczącej się w poz. 34 załącznika do rozporządzenia, Wnioskodawca skorzysta bowiem albo ze zwolnienia na podstawie § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących (do dnia 31 października 2008 r.), albo ze zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia (do dnia 31 grudnia 2008 r., ale z uwzględnieniem badania sprzedaży w kolejnych sześciomiesięcznych okresach sprzedaży w 2008 r.), jeżeli zwolnienie określone w tym przepisie, będzie mu dłużej przysługiwało.

Odnośnie wskazanej przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku kwestii obowiązku dokumentowania po 31 października 2008 r. fakturami VAT czynności za które pobierane są opłaty za lokale mieszkalne stwierdzić należy, iż zgodnie z przepisem art. 106 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

W świetle tego przepisu, jeżeli odbiorcą usług (dostawy) byłaby osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, Wnioskodawca ma obowiązek wystawić fakturę VAT tylko na jej żądanie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl