IBPP1/443-1538/08/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1538/08/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 10 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania "fakturowanej" sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej oraz możliwości likwidacji kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania "fakturowanej" sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej oraz możliwości likwidacji kasy rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 12 stycznia 2009 r. (data wpływu 20 stycznia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny - zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca od 1990 r. prowadzi działalność gospodarczą, a od 1993 r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Do 2003 r. działalność prowadzona była przede wszystkim w zakresie sprzedaży detalicznej odzieży. Od 2003 r. firma zmieniła zakres działania na wynajem nieruchomości na własny rachunek oraz wykonywanie usług remontowo-budowlanych. Od 2004 r. nie jest już prowadzona sprzedaż detaliczna. Usługi związane z wynajmem i remontami są każdorazowo dokumentowane fakturą VAT.

W 2007 r. wystawiono łącznie 23 faktury sprzedaży usług w tym:

* 8 faktur dotyczących wynajmu dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,

* 13 faktur dot. wynajmu dla firm,

* 2 faktury dot. robót remontowych dla osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej.

Liczba kontrahentów dla 2007 r. wyniosła 5 (w tym 3 osoby fizyczne nieprowadzace działalności). Podobna liczba kontrahentów i ilość wystawionych faktur VAT jest spodziewana w bieżącym roku oraz w latach następnych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca dodaje, że zakres działania firmy obejmuje: wynajem nieruchomości na własny rachunek - PKWiU 70.2 oraz usługi remontowo-budowlane klasyfikowane odpowiednim dla miejsca świadczenia usług PKOB.

Wnioskodawca nie wykonuje usług oznaczonych symbolem PKWiU 74.84. Cała sprzedaż w 2008 r. była dokumentowana fakturami VAT. Wnioskodawca posiada już kasę fiskalną, za pomocą której ewidencjonowana była sprzedaż w okresie, gdy firma prowadziła sprzedaż detaliczną odzieży, co miało miejsce do połowy 2003 r. Kasa została ufiskalniona 9 lutego 1998 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania fakturowanej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, czy też Wnioskodawca może dokonać zamknięcia, odczytu fiskalnego i likwidacji kasy rejestrującej jeżeli nie przewiduje prowadzenia działalności innej niż opisana, a liczba wystawionych faktur oraz kontrahentów z całą pewnością nie przekroczy ograniczeń w poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, spełniając warunki określone w poz. 15, oraz 35 rozporządzenia, Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej, a dokumentowanych fakturami VAT. Jednocześnie nie przewidując prowadzenia działalności poza wymienionym zakresem, Wnioskodawca może przekazać moduł fiskalny do odczytu przez Naczelnika Urzędu Skarbowego celem zlikwidowania urządzenia rejestrującego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego - zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ostatnia zmiana Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostały w obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r. § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

W myśl § 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 15 załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, czynnościami zwolnionymi z obowiązku ewidencjonowania są usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Natomiast w poz. 35 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:2)

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2007 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.3)

Jak wynika z punktu 2) objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r. Natomiast zgodnie z punktem 3) objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie dotyczy również podatników rozpoczynających w 2008 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca roku 2008 podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 35 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2008 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania zostało utrzymane również w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

W myśl § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 marca 2009 r. - podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;

2.

do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r., czynnościami zwolnionymi z obowiązku ewidencjonowania są usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym okresie dokumentowane jest fakturą.

Natomiast w poz. 35 ww. załącznika wymieniono jako zwolnione z ewidencjonowania świadczenie usług, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 2)

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2008 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20. 3)

Jak wynika z punktu 2) objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009 r. Natomiast zgodnie z punktem 3) objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie dotyczy również podatników rozpoczynających w 2009 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2009 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 35 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2009 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 2003 r. zajmuje się wynajmem nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU 70.2) oraz wykonywaniem usług remontowo-budowlanych, klasyfikowanych odpowiednim dla miejsca świadczenia usług PKOB.

Usługi związane z wynajmem i remontami są każdorazowo dokumentowane fakturą VAT. Również cała sprzedaż w 2008 r. była dokumentowana fakturami VAT. Wnioskodawca posiada już kasę fiskalną, ufiskalnioną 9 lutego 1998 r., za pomocą której ewidencjonowana była sprzedaż detaliczna odzieży, co miało miejsce do połowy 2003 r.

Z wniosku wynika również, że w 2007 r. wystawiono łącznie 23 faktury sprzedaży usług, w tym:

* 8 faktur dotyczących wynajmu dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,

* 13 faktur dot. wynajmu dla firm,

* 2 faktury dot. robót remontowych dla osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej.

Podobna liczba kontrahentów i ilość wystawionych faktur VAT jest spodziewana w bieżącym roku oraz w latach następnych.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca w świetle przedstawionych przepisów, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług sklasyfikowanych do grupowania PKWiU 70.2 (wymienionych w poz. 15 załączników ww. rozporządzeń) oraz usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych zgodnie z poz. 35 ww. załączników.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. § 5 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 z późn. zm.) wynika, iż zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci kasy fiskalnej wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia. Załącznik ten określa protokół czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej.

Powyższe utrzymano w mocy również w § 7 ust. 8 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338), zgodnie z którym zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.

Zatem w kwestii likwidacji kasy rejestrującej należy przyjąć, że jeżeli Wnioskodawca od 2003 r. wykonywał i wykonuje nadal wyłącznie czynności, które zgodnie z obowiązującymi w poszczególnych latach przepisami korzystały i korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, tj. usługi wynajmu nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU 70.2) oraz usługi remontowo-budowlane, które również dokumentuje w całym zakresie fakturami VAT, spełniające przesłanki co do ilości faktur i liczby kontrahentów, i nie rozpoczął do tej pory ewidencjonowania tych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, może dokonać zamknięcia kasy, odczytu fiskalnego i likwidacji kasy rejestrującej, jeżeli nie przewiduje prowadzenia działalności innej niż opisana we wniosku, która nie byłaby objęta zwolnieniem.

Zatem zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci kasy fiskalnej wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy, z której sporządza się protokół według wzoru określonego ww. przepisami.

Dodatkowo podkreśla się, że niniejszą interpretację oparto na założeniu, że żadne z usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej tj. wynajem nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU 70.2) oraz usługi remontowo-budowlane, nie były od momentu rozpoczęcia ich wykonywania w 2003 r. ewidencjonowane na kasie rejestrującej i jednocześnie cała sprzedaż dokumentowana była fakturami VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że wykonanie przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek innej czynności, której sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych nie jest objęta zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, rodzi obowiązek rejestracji sprzedaży na kasie rejestrującej już od pierwszej takiej sprzedaży.

Ponadto podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego, wyczerpująco przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, 244-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl