IBPP1/443-1528/11/AL - Zwolnienie z podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1528/11/AL Zwolnienie z podatku VAT usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 października 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych w ramach konferencji:

* w części, w której usługi były finansowane w całości ze środków publicznych - jest prawidłowe,

* w części, w której usługi były finansowane ze środków własnych osób biorących udział w konferencji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług szkoleniowych realizowanych w ramach konferencji.

Ww. został uzupełniony pismem z dnia 2 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze statutem, w oparciu o który działa Wnioskodawca, podstawowym celem działalności podatnika jest udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia. Do zadań szczegółowych Wnioskodawcy należy m.in. prowadzenie działalności naukowo - dydaktyczno - badawczej oraz profilaktyki i promocji zdrowia.

W dniach 24-25 marca 2011 r. Wnioskodawca zorganizował szkolenie - konferencję pn. " (...)". Uczestnikami konferencji byli w większości lekarze będący pracownikami publicznych jednostek służby zdrowia (SPZOZ - jednostki sektora finansów publicznych dysponujące środkami publicznymi).

Uczestnikom przedmiotowej konferencji (lekarzom), za zgodą Izby Lekarskiej, przyznawano tzw. punkty edukacyjne w oparciu o ustawę o zawodzie lekarza. Zgodnie z ww. ustawą każdy lekarz powinien co roku zgromadzić odpowiednią liczbę punktów dydaktycznych w celu zachowania prawa do wykonywania zawodu. Należy więc uznać, że zorganizowana konferencja posiada wszelkie cechy kształcenia zawodowego ponieważ jej tematyka i treść pozostaje w bezpośrednim związku z branżą i zawodem osób biorących udział w konferencji i ma na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Organizowane przez podatnika analogiczne konferencje (usługi szkoleniowe) do końca 2010 r. objęte były zwolnieniem z VAT.

Wnioskodawca organizując przedmiotową konferencję, opodatkował dostarczoną usługę 23% stawką podatku VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, iż:

* nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,

* świadczonych przez niego usług nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,

* prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29c),

* usługi, które świadczy nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,

* w zakresie przedmiotowych usług nie uzyskał on akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,

* świadczy usługi szkoleniowe w całości finansowane ze środków publicznych, których odbiorcami są jednostki sektora finansów publicznych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż prosi o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie konferencji z dnia 23-25 marca 2011 r.

Uczestnikami przedmiotowej konferencji byli zarówno lekarze - pracownicy publicznych zakładów opieki zdrowotnej, oddelegowani na koszt tych zakładów na konferencję, jak i lekarze indywidualni - prywatni, sami pokrywający koszty konferencji z własnych środków.

Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o ustawę z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z dnia 1 czerwca 2011 r. Nr 112, poz. 654) - art. 4 pkt 1, poz. 2.

Czynności będące przedmiotem zapytania nie stanowią usług w zakresie opieki medycznej służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i nie stanowią usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmiot leczniczy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług powinny być opodatkowane świadczone przez podatnika tego typu konferencje - szkolenia po dniu 1 stycznia 2011 r., przy założeniu, że finansowane są w 100% ze środków publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy przy założeniu finansowania w 100% ze środków publicznych, świadczenie tego typu usług szkoleniowych (organizowanie konferencji) powinno korzystać ze zwolnienia z podatku VAT w oparciu o zapisy art. 43 ust. 1 pkt 29c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe w części, w której usługi były finansowane w całości ze środków publicznych,

* nieprawidłowe w części, w której usługi były finansowane ze środków własnych osób biorących udział w konferencji.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy prawa według stanu prawnego obowiązujące w marcu 2011 r., bowiem Wnioskodawca wskazał, iż konferencja będąca przedmiotem wniosku miała miejsce w dniach 23-25 marca 2011 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 str. 1).

Przepis art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego Wnioskodawca, którego podstawowym celem jest udzielanie specjalistycznych świadczeń zdrowotnych i promocja zdrowia, a do zadań szczegółowych należy m.in. prowadzenie działalności naukowo - dydaktyczno - badawczej oraz profilaktyki i promocji zdrowia, w dniach 24-25 marca 2011 r. zorganizował szkolenie - konferencję dla lekarzy pn.: " (...)". Uczestnikami konferencji byli lekarze będący pracownikami publicznych jednostek służby zdrowia i delegowani na to szkolenie - konferencję przez SPZOZ (jednostki sektora finansów publicznych dysponujące środkami publicznymi) jak również lekarze indywidualni - prywatni, którzy uczestniczyli w ww. szkoleniu konferencji, bez jakiejkolwiek delegacji jednostki macierzystej, płacący za szkolenie ze środków własnych.

Wnioskodawca wskazał, iż nie jest jednostka objętą systemem oświaty, a nadto świadczonych przez niego usług nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia i wychowania w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

A zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie na podstawie wskazanego przez Wnioskodawcę art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Zbadać należy najpierw czy przeprowadzane szkolenie - konferencja jest usługą kształcenia i przekwalifikowania zawodowego.

Jak wskazał Wnioskodawca udział lekarzy ww. konferencji pozwala na przyznanie, za zgodą Izby Lekarskiej, tzw. punktów edukacyjnych w oparciu o ustawę o zawodzie lekarza. Zgodnie z ww. ustawą każdy lekarz powinien co roku zgromadzić odpowiednią liczbę punktów dydaktycznach w celu zachowania prawa do wykonywania zawodu. Należy więc uznać, że zorganizowana konferencja posiada wszelkie cechy kształcenia zawodowego ponieważ jej tematyka i treść pozostaje w bezpośrednim związku z branżą i zawodem osób biorących udział w konferencji i ma na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Tym samym osoby poprzez udział w organizowanym szkoleniu - konferencji uaktualnią posiadaną wiedzę oraz będą ją wykorzystywały w prowadzonej praktyce lekarza, co pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem uczestników szkolenia.

Zatem została spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do zwolnienia świadczonych usług szkoleniowych realizowanych w ramach przedmiotowego szkolenia - konferencji, bowiem usługi te są usługami kształcenia lub doskonalenia zawodowego w zawodzie lekarza.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe szkolenie - konferencja nie były prowadzone w formach i zasadach określonych w odrębnych przepisach.

Wnioskodawca na przeprowadzone szkolenie - konferencje nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z powyższym Wnioskodawca, dla realizowanego szkolenia - konferencji nie może korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe szkolenie - konferencja było pokrywane w całości środkami publicznymi tj. w sytuacji kiedy uczestnikami szkoleń byli lekarze delegowani na ww. szkolenie przez publiczne jednostki służby zdrowia, płacące Wnioskodawcy za ww. szkolenie tymi środkami.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż w szkoleniu brali udział również lekarze indywidualni - prywatni, płacący za udział w ww. szkoleniu - konferencji ze swych prywatnych środków.

W tym miejscu należy wskazać, iż zgodnie z art. 9 pkt 10 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) sektor finansów publicznych tworzą samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.

W związku z przedstawionym opisem stanu faktycznego oraz cyt. przepisami prawa stwierdzić należy, iż usługa realizowana w ramach szkolenia - konferencji w dniach 24-25 marca 2011 r. w części, w której odbiorcami byli lekarze - pracownicy SPZOZ, których udział w szkoleniu był opłacony w całości (100%) środkami publicznymi będzie korzystać ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Natomiast usługa realizowana w ramach ww. szkolenia - konferencji, w części której uczestnikami byli bezpośrednio lekarze indywidualni, opłacający uczestnictwo w szkoleniu z własnych środków prywatnych nie może korzystać ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Zatem w tej części usługa realizowana w ramach przedmiotowego szkolenia - konferencji pn.: " (...)" będzie opodatkowana 23% stawką podatku VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż w ww. szkolenie - konferencja finansowane w 100% ze środków publicznych powinno korzystać ze zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT jest prawidłowe, ale tylko w odniesieniu do tej części szkolenia - konferencji, która faktycznie była pokrywana w całości ze środków publicznych. W pozostałym zakresie, szkolenie - konferencja finansowane wyłącznie z indywidualnych wpłat lekarzy prywatnych, będzie opodatkowane stawka podstawową.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl