IBPP1/443-152/11/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-152/11/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 października 2010 r. (data wpływu 21 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy wykonywaniu usług opieki autorskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego przy wykonywaniu usług opieki autorskiej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 stycznia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej o świadczenie usług licencyjnych dotyczących oprogramowania, a także usług serwisowych dotyczących oprogramowania. Usługi serwisowe określane są w treści umów jako usługi opieki autorskiej i wsparcia technicznego (dalej: usługi opieki autorskiej). Usługi opieki autorskiej będą wykonywane dla klientów Spółki w oparciu o umowy, na podstawie których standardowy zakres świadczeń będzie zawierał:

* stały audyt mający na celu zapewnienie zgodności oprogramowania z przepisami prawa i przygotowanie odpowiednich aktualizacji w razie zmian regulacji prawnych,

* prowadzenie prac rozwojowych mających na celu modernizację i usprawnianie oprogramowania,

* udostępnienie aktualizacji oprogramowania (upgrade),

* możliwość korzystania z konsultacji telefonicznych (hot-line),

* zapewnienie dostępu do dokumentacji technicznej ze wskazówkami rozwiązywania typowych problemów,

* przyjmowanie zgłoszeń usterek,

* usuwanie błędów oprogramowania,

* gotowość wykonywania usług dodatkowych, w tym modyfikacji oprogramowania.

W konkretnych przypadkach przedstawiony powyżej standardowy zakres usług opieki autorskiej może być ograniczony, rozszerzony lub sformułowany w inny sposób, jednakże nie będzie to wpływało na istotę wykonywanych usług ani zasady ich rozliczania.

Z tytułu wykonywania usług opieki autorskiej klienci będą uiszczali zryczałtowaną opłatę roczną. Faktury dokumentujące opłatę ryczałtową będą wystawiane z góry za różne okresy, zależnie od ustaleń zawartych w umowie z konkretnym klientem (jedna faktura z góry za cały rok, faktury wystawiane z góry za kwartał lub półrocze itd.). Należy zaznaczyć, że opłata roczna nie musi dotyczyć roku kalendarzowego, ale dowolnych kolejnych 12 miesięcy (liczonych od zawarcia umowy lub innego przyjętego w umowie momentu). Niemniej jednak zawsze należność za świadczone usługi będzie fakturowana z góry za ustalony z klientem okres.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT.

Termin płatności określany na wystawianych przez Spółkę fakturach zależy od treści umowy z klientem. Standardowy termin płatności stosowany przez Spółkę wynosi 14 dni od daty wystawienia faktury. Należy zauważyć, że dla określenia terminu płatności nie ma znaczenia, jakiego okresu dotyczy dana faktura, czyli faktura wystawiona danemu klientowi na okres roczny może mieć taki sam termin płatności jak faktura wystawiona innemu klientowi na okres kwartału (tj. w obu wypadkach byłoby to 14 dni od daty wystawienia faktury). Innymi słowy, termin płatności nie jest związany z okresem, na jaki jest wystawiana faktura.

Faktury wystawiane przez Spółkę dokumentują całą należność od klienta za ustalony okres. Faktury te nie dokumentują częściowego wykonania usługi, gdyż wykonanie usługi następuje od razu (z góry) w momencie zawarcia umowy i zafakturowania klienta za uzgodniony okres.

Klient nie dokonuje żadnych płatności przed wystawieniem faktury (zaliczki, przedpłaty itd.). Wszystkie płatności są dokonywane na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury, która dokumentuje wykonanie usługi na dany okres.

Umowy z klientami nie określają wprost momentu wykonania usługi. Wynika to z faktu, iż po zawarciu umowy i następnie wystawieniu faktury przez Spółkę klient nabywa prawo do otrzymania pakietu ustalonych świadczeń za dany okres. Czynności objęte zakresem umowy z klientem mogą być wykonywane nieprzerwanie przez cały uzgodniony okres, lecz równie dobrze Spółka może nie wykonać w tym okresie żadnej czynności. Dlatego też z prawnego punktu widzenia niemożliwe wydaje się ścisłe zdefiniowanie momentu wykonania usługi. Inaczej będzie w przypadku określenia momentu wykonania usługi dla potrzeb podatku od towarów i usług, gdzie dochodzi do jednorazowego wykonania ("sprzedania") usługi w momencie wystawienia faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy i podatek należny od towarów i usług z tytułu opłat za opiekę autorską każdorazowo w dacie wystawienia faktury VAT na rzecz klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy w VAT z tytułu świadczenia usług opieki autorskiej będzie powstawał każdorazowo z góry, w dacie wystawienia faktury za dany okres zgodnie z treścią umowy z klientem (zakładając, że faktura będzie wystawiana w ciągu 7 dni od wykonania usługi).

Powyższe stanowisko jest uzasadnione z następujących przyczyn:

Zasady powstawania obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług (dalej: VAT) reguluje przede wszystkim przepis art. 19 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 19 ust. 1 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi. W myśl art. 19 ust. 4, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przepis ten stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

Ponadto zgodnie z art. 19 ust. 13 punkt 4, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

W ocenie Spółki obowiązek podatkowy wobec świadczenia usług opieki autorskiej powinien powstawać na zasadach ogólnych, tj. w trybie art. 19 ust. 1 i ust. 4 ustawy o VAT. Jak zostało już bowiem wskazane powyżej, usługi te nie mają charakteru usług ciągłych. Ich wykonanie następuje od razu (z góry) w momencie zawarcia umowy i zafakturowania klienta za uzgodniony okres, gdyż w tym samym momencie klient nabywa prawo do otrzymania pakietu ustalonych świadczeń (które nie muszą być w ogóle zrealizowane lub mogą być realizowane w różnym wymiarze, zależnym każdorazowo od potrzeb klienta). W związku z tym do usług opieki autorskiej nie powinien mieć zastosowania szczególny moment powstawania obowiązku podatkowego określony w art. 19 ust. 13 punkt 4 ustawy, gdyż nie są to usługi podobne do najmu, dzierżawy i innych typowych usług o charakterze ciągłym.

Wnioskodawca podkreśla, że rozliczanie obowiązku podatkowego w VAT w dacie wystawienia faktury na dany okres będzie rozwiązaniem przejrzystym i bardziej korzystnym z punktu widzenia interesów Skarbu Państwa niż odroczenie momentu powstania obowiązku podatkowego do chwili otrzymania zapłaty lub upływu terminu płatności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. gdyż w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 stycznia 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż przedmiot zapytania Spółki dotyczy zarówno stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., jak również stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r.

W związku z powyższym, kwestia dotycząca przedmiotu zapytania w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19 ust. 4 ww. ustawy, jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Regulacja ta nie uchyla zasady, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, lecz wynika z niej, że w przypadku gdy podatnik jest zobligowany do udokumentowania wydania towaru (wykonania usługi) fakturą, to obowiązek podatkowy przesuwa się z chwili wydania towarów (wykonania usługi) na chwilę wystawienia faktury. Przesunięcie to nie może być jednak dłuższe niż 7 dni, co oznacza, że podatnik fakturę powinien wystawić najpóźniej 7. dnia po wydaniu towaru lub wykonaniu usługi.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do art. 108 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego (art. 108 ust. 2 ustawy).

W myśl przepisu art. 19 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi. Zgodnie z art. 19 ust. 11 cyt. ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Mając powyższe na uwadze, należy uznać, iż faktura VAT wystawiona w oparciu o powyższe regulacje powinna dokumentować rzeczywiście dokonaną dostawę towaru lub wykonaną usługę, i tylko taka faktura daje podstawę do realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego przez nabywcę usługi.

Zasady wystawiania faktur dokumentujących otrzymanie należności przed wykonaniem usługi lub przed dostawą towaru reguluje § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, a w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy. W § 10 ust. 4 ustawodawca wymienił elementy, jakie powinna zawierać faktura stwierdzająca pobranie części lub całości należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów wynika, iż podatnik wystawia fakturę zaliczkową w sytuacji, gdy faktura ta stwierdza czynności otrzymania przez wystawcę części bądź całości należności (zaliczki, przedpłaty, zadatku, raty) przed wykonaniem usługi. Zaznaczyć należy, że ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, co oznacza, iż opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności).

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, że Sp. z o.o. (Wnioskodawca, który jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT) zamierza rozszerzyć zakres prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej o świadczenie usług licencyjnych dotyczących oprogramowania, a także usług serwisowych dotyczących oprogramowania. Usługi serwisowe określane jako usługi opieki autorskiej będą wykonywane dla klientów Spółki w oparciu o umowy, na podstawie których standardowy zakres świadczeń będzie zawierał:

* stały audyt mający na celu zapewnienie zgodności oprogramowania z przepisami prawa i przygotowanie odpowiednich aktualizacji w razie zmian regulacji prawnych,

* prowadzenie prac rozwojowych mających na celu modernizację i usprawnianie oprogramowania,

* udostępnienie aktualizacji oprogramowania (upgrade),

* możliwość korzystania z konsultacji telefonicznych (hot-line),

* zapewnienie dostępu do dokumentacji technicznej ze wskazówkami rozwiązywania typowych problemów,

* przyjmowanie zgłoszeń usterek,

* usuwanie błędów oprogramowania,

* gotowość wykonywania usług dodatkowych, w tym modyfikacji oprogramowania.

W konkretnych przypadkach przedstawiony powyżej standardowy zakres usług opieki autorskiej może być ograniczony, rozszerzony lub sformułowany w inny sposób, jednakże nie będzie to wpływało na istotę wykonywanych usług ani zasady ich rozliczania.

Z tytułu wykonywania usług opieki autorskiej klienci będą uiszczali zryczałtowaną opłatę roczną. Faktury dokumentujące opłatę ryczałtową będą wystawiane z góry za różne okresy, zależnie od ustaleń zawartych w umowie z konkretnym klientem (jedna faktura z góry za cały rok, faktury wystawiane z góry za kwartał lub półrocze itd.). Należy zaznaczyć, że opłata roczna nie musi dotyczyć roku kalendarzowego, ale dowolnych kolejnych 12 miesięcy (liczonych od zawarcia umowy lub innego przyjętego w umowie momentu). Niemniej jednak zawsze należność za świadczone usługi będzie fakturowana z góry za ustalony z klientem okres.

Termin płatności określany na wystawianych przez Spółkę fakturach zależy od treści umowy z klientem. Standardowy termin płatności stosowany przez Spółkę wynosi 14 dni od daty wystawienia faktury.

Faktury wystawiane przez Spółkę dokumentują całą należność od klienta za ustalony okres. Faktury te nie dokumentują częściowego wykonania usługi, gdyż wykonanie usługi następuje od razu (z góry) w momencie zawarcia umowy i zafakturowania klienta za uzgodniony okres.

Klient nie dokonuje żadnych płatności przed wystawieniem faktury (zaliczki, przedpłaty itd.). Wszystkie płatności są dokonywane na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury, która dokumentuje wykonanie usługi na dany okres.

Umowy z klientami nie określają wprost momentu wykonania usługi. Wynika to z faktu, iż po zawarciu umowy i następnie wystawieniu faktury przez Spółkę klient nabywa prawo do otrzymania pakietu ustalonych świadczeń za dany okres. Czynności objęte zakresem umowy z klientem mogą być wykonywane nieprzerwanie przez cały uzgodniony okres, lecz równie dobrze Spółka może nie wykonać w tym okresie żadnej czynności.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne należy stwierdzić, że faktury opisane we wniosku wystawione z "góry" nie dokumentują wykonanej usługi opieki autorskiej, która obejmuje stały audyt mający na celu zapewnienie zgodności oprogramowania z przepisami prawa i przygotowanie odpowiednich aktualizacji w razie zmian regulacji prawnych, prowadzenie prac rozwojowych mających na celu modernizację i usprawnianie oprogramowania, udostępnienie aktualizacji oprogramowania (upgrade), możliwość korzystania z konsultacji telefonicznych (hot-line), zapewnienie dostępu do dokumentacji technicznej ze wskazówkami rozwiązywania typowych problemów, przyjmowanie zgłoszeń usterek, usuwanie błędów oprogramowania, gotowość wykonywania usług dodatkowych, w tym modyfikacji oprogramowania.

Z przytoczonego zdarzenia przyszłego wynika, że ww. usługa opieki autorskiej będzie miała charakter usługi świadczonej przez dłuższy okres czasu (cały rok, kwartał lub półrocze). Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi te nie mają charakteru usług ciągłych, a ich wykonanie następuje od razu (z góry) w momencie zawarcia umowy i zafakturowania klienta za uzgodniony okres, gdyż w tym samym momencie klient nabywa prawo do otrzymania pakietu ustalonych świadczeń (które nie muszą być w ogóle zrealizowane lub mogą być realizowane w różnym wymiarze, zależnym każdorazowo od potrzeb klienta).

W odniesieniu do powyższego należy zauważyć, że chociaż ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia świadczenia usług o charakterze ciągłym, to definicję tę można zbudować na gruncie prawa cywilnego. Doktryna prawa cywilnego wyróżnia świadczenia o charakterze jednorazowym i ciągłym. Świadczenie jest jednorazowe, gdy jego spełnienie wymaga jednorazowego zachowania się. Świadczenie jest natomiast ciągłe, gdy jego spełnienie wymaga jakiegoś zachowania przez pewien czas i gdy ze względu na rodzaj czynności nie może być ono wykonane jednorazowo.

Przyjmując powyższą definicję należy stwierdzić, iż świadczenie ma charakter ciągły wówczas gdy pewien rodzaj zachowania trwa przez określony czas bez przerwy, w sposób stały i powtarzalny. Świadczenie wskazanych we wniosku usług opieki autorskiej jak najbardziej, odpowiada powyższej definicji świadczenia o charakterze ciągłym.

Natomiast o tym czy dana usługa została wykonana decyduje jej charakter. Charakter usługi definiuje umowa, z której wynika jakie muszą być podjęte działania w celu wykonania umowy. Jeżeli umowa stanowi, że działaniami w celu wykonania umowy jest usługa opieki autorskiej przez okres określony w umowie, to dopiero z upływem tego okresu, na który umowa była zawarta, usługa opieki autorskiej jest zakończona, a usługa jest wykonana.

Natomiast z opisanego zdarzenia przyszłego wynika wprost, że faktura będzie wystawiana w trakcie wykonywania usługi (więc nie będzie dokumentować wykonania opisanej usługi) oraz przed dokonaniem jakiejkolwiek płatności na rzecz Wnioskodawcy.

Jednocześnie w doktrynie prawa przyjmuje się, iż pod pojęciem wykonania usługi należy rozumieć dokonanie tych działań lub zaniechań przez usługodawcę na rzecz usługobiorcy, które zgodnie z zawartą umową stanowią wykonanie zobowiązań przez usługodawcę (usługa jest wykonana, gdy usługodawca zrealizował wszystkie czynności składające się na określony rodzaj usługi). W przypadku usług ciągłych (jeżeli strony nie ustanowiły odrębnie) przyjmuje się, że każdorazowe wystawienie faktury potwierdza częściowe wykonanie usługi i rodzi obowiązek podatkowy. Zatem jeżeli faktury wystawiane w trakcie trwania usługi dokumentują częściowe wykonanie usługi, zastosowanie znajdzie cyt. wyżej przepis art. 19 ust. 5 ustawy o VAT.

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawca wystawi fakturę VAT dokumentującą całą należność za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę opieki autorskiej w danym okresie (rocznym, kwartalnym, czy półrocznym). Zatem w przedmiotowej sprawie faktura dokumentująca świadczenie usługi wystawiona będzie przed zakończeniem wykonywania tych czynności i dokumentować będzie całą należność za świadczoną na rzecz Wnioskodawcy usługę za dany okres. Faktura wystawiona będzie przed końcem danego okresu lecz odnosić się będzie do całości świadczonych usług w tym okresie, zatem nie będzie to również faktura dokumentująca częściowe wykonanie usługi, w konsekwencji w odniesieniu do tej faktury nie będzie miał zastosowania wskazany przepis art. 19 ust. 5 ustawy o VAT.

Skoro zatem faktura wystawiona przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniem usługi opieki autorskiej nie będzie dokumentowała wykonania usługi jak również nie będzie dokumentowała częściowego wykonania przedmiotowej usługi, konieczne jest ustalenie, czy faktura, o której mowa we wniosku jest fakturą zaliczkową.

Zgodnie z przywołanym już art. 19 ust. 11 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania zaliczki bądź zadatku, w tej części. Cytowane przepisy rozporządzenia Ministra Finansów wskazują na obowiązek wystawienia faktury VAT dokumentującej otrzymanie zaliczki, w terminie 7 dni od dnia jej uzyskania tj. obowiązek ciążący na usługodawcy, który otrzyma zaliczkę przed wykonaniem usługi oraz na zasadę, iż u usługobiorcy prawo do odliczenia powstanie w momencie powstania obowiązku podatkowego u usługodawcy (z chwilą otrzymania zaliczki).

Jak wynika z powyższego zapłata zaliczki (przedpłaty) powoduje powstanie obowiązku podatkowego u usługodawcy.

Należy zauważyć, iż jeżeli strony ustaliły w umowie płatność z "góry" za usługę i umowa ta jest w tym zakresie wykonywana, to znaczy że strony umówiły się na zapłacenie całej należności przed wykonaniem usługi. Tym samym faktura powinna potwierdzać dokonanie zaliczki (przedpłaty), a ponieważ ustawodawca nie wyszczególnia wysokości zaliczki czy przedpłaty, oznacza to, iż opodatkowaniu podlega każda z dokonanych zaliczek, przedpłat (także ta obejmująca 100% należności). W odniesieniu do wystawionej faktury dokumentującej zapłacenie zaliczki, u wystawcy powstanie obowiązek podatkowy w oparciu o art. 19 ust. 11 ustawy o VAT.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne stwierdzić należy, że skoro faktury wystawiane "z góry" przez Wnioskodawcę dokumentować będą zapłatę zaliczki, przedpłaty (obejmującą 100% należności za świadczoną usługę opieki autorskiej), wówczas obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy o VAT tj. z chwilą otrzymania tej zapłaty.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl