IBPP1/443-152/09/AW - Skutki podatkowe przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, dokonanego w formie decyzji administracyjnej jednostki samorządu terytorialnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-152/09/AW Skutki podatkowe przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, dokonanego w formie decyzji administracyjnej jednostki samorządu terytorialnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy P. przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2009 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania opłat za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz w zakresie opodatkowania podatkiem VAT przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Użytkownicy wieczyści nieruchomości stanowiącej własność Gminy P. wystąpili z żądaniem przekształcenia przysługującego im udziału w wysokości 50/100 części w prawie użytkowania wieczystego w udział w prawie własności do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym położonym w P., na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.).

Wnioskodawcy są następcami prawnymi osób fizycznych, którzy na podstawie umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i sprzedaży lokalu z dnia 19 maja 1998 r. nabyli odpłatnie w użytkowanie wieczyste grunt komunalny w udziale 50/100 częściach na 99 lat i spełniają wszystkie ustawowe przesłanki umożliwiające przekształcenie. Decyzja w sprawie przekształcenia nie została jeszcze wydana. Osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności zobowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w myśl art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dodanym przez art. 1 pkt 4 lit. a) ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) zmieniającej niniejszą ustawę z dniem 1 grudnia 2008 r., od ustalonej opłaty za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, które zostanie zakończone wydaniem decyzji administracyjnej, należy pobrać podatek VAT.

2.

Czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości dokonywane na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.) stanowi zbycie prawa użytkowania wieczystego, a tym samym dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) z dniem 1 grudnia 2008 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w powyższej sprawie opłata za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, która zostanie ustalona w decyzji administracyjnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdyż nie jest zbyciem prawa użytkowania wieczystego gruntów.

Zgodnie z art. 4 pkt 3b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 61, poz. 2603 z późn. zm.), przez zbywanie albo nabywanie nieruchomości należy rozumieć dokonywanie czynności prawnych, na podstawie których następuje przeniesienie własności nieruchomości lub przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste. Wyrokiem z dnia 11 lipca 2007 r. sygn. I SA/Lu 134/07 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie stwierdził, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, dokonywane na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459), nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Z chwilą ustanowienia prawa użytkowania wieczystego podmiot, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości otrzymał już prawo do faktycznego dysponowania nieruchomością, jak gdyby był właścicielem tego dobra. Skoro tak, to przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości nie może być traktowane jako ponowna dostawa tego samego towaru między tymi samymi stronami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

1.

przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;

2.

wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

3.

wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;

4.

wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;

5.

ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;

6.

oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;

7.

zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Zgodnie z art. 232 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze z.), grunty stanowiące własność Skarbu Państwa położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

W myśl przepisów art. 11 i 12 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.), organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze. Organy, o których mowa w art. 11, działające za Skarb Państwa i jednostkę samorządu terytorialnego, są zobowiązane do gospodarowania nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki.

Natomiast zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.), decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:

1.

starosta - w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w tym również nieruchomości, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne;

2.

wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że użytkownicy wieczyści nieruchomości stanowiącej własność Gminy P. wystąpili z żądaniem przekształcenia przysługującego im udziału w wysokości 50/100 części w prawie użytkowania wieczystego w udział w prawie własności do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym położonym w P., na podstawie art. 1 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. z 2005 r. Nr 175, poz. 1459 z późn. zm.).

Wnioskodawcy są następcami prawnymi osób fizycznych, którzy na podstawie umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste i sprzedaży lokalu z dnia 19 maja 1998 r. nabyli odpłatnie w użytkowanie wieczyste grunt komunalny w udziale 50/100 częściach na 99 lat i spełniają wszystkie ustawowe przesłanki umożliwiające przekształcenie. Decyzja w sprawie przekształcenia nie została jeszcze wydana. Osoba, na rzecz której zostało przekształcone prawo użytkowania wieczystego w prawo własności zobowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty z tytułu tego przekształcenia.

W ocenie tut. organu czynność przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności, dokonana w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego nie stanowi nabycia nieruchomości. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej przez właściwy organ, stanowi jedynie zmianę formy prawnej faktycznego prawa do nieruchomości. Nabycie prawa do nieruchomości nastąpiło bowiem już z chwilą zawarcia umowy o ustanowienie prawa wieczystego użytkowania.

Zatem przedmiotowa czynność przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności, dokonana w drodze decyzji administracyjnej wydanej przez organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego nie stanowi nabycia nieruchomości, tym samym nie wypełnia określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przesłanek uprawniających do uznania tej czynności za podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, należy stwierdzić, iż czynność przekształcenia prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym i prawnym w prawo własności, dokonana w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tym samym opłata pobierana w związku z tą czynnością, nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe, z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie nie mamy do czynienia z dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, zaś art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 nie mają zastosowania do czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-342 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl