IBPP1/443-152/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-152/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Gminy w S, przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) uzupełnionym wnioskiem z dnia 27 listopada 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego w ramach realizacji zadań podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania uiszczonego w ramach realizacji zadań podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony w dniu 27 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina S w dniu 16 kwietnia 2006 r. złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego w Opolu o dofinansowanie projektu pn. "Budowa wiaty festynowej przy świetlicy wiejskiej w M " ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", Działanie 2.3 "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". Uzupełnienie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", stanowiące załącznik do Rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r., jako beneficjentów pomocy w Działaniu 2.3 "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" wymienia gminy oraz instytucje kultury dla których organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego, wyłączając tym samym urzędy gmin. Dlatego też z wnioskiem aplikacyjnym wystąpiła Gmina S, a nie Urząd Gminy w S.

W dniu 31 sierpnia 2006 r. między Samorządem Województwa O. (Instytucja Wdrażająca) a Gminą S (beneficjant) została zawarta umowa na mocy której beneficjent miał otrzymać pomoc w formie dofinansowania z publicznych środków krajowych i wspólnotowych polegającą na zwrocie (refundacji) poniesionych, określonych w umowie kosztów kwalifikowanych.

Rzeczowy zakres projektu - wiata festynowa, zrealizowano w okresie od 10 kwietnia 2007 r. do 11 maja 2007 r., co zostało potwierdzone protokołem odbioru końcowego inwestycji sporządzonym w dniu 11 maja 2007 r. Zgodnie z zasadami finansowania projektów w Działaniu 2.3 "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" SPO rolniczego, beneficjent najpierw ze środków pochodzących z budżetu gminy uregulował należność wynikającą z faktury VAT otrzymanej od wykonawcy inwestycji, a następnie wystąpił z wnioskiem o płatność do Instytucji Wdrażającej celem uzyskania zwrotu kwoty pomocy.

W wyniku oceny formalnej wniosku zakwestionowano zaliczenie do kosztów kwalifikowanych, a więc podlegających refundacji, występującego w cenie podatku od towarów i usług. W uzasadnieniu organ oceniający podał, iż skoro faktura VAT została wystawiona na Urząd Gminy w S będący podatnikiem podatku VAT (posiadający numer NIP), a nie na Gminę S jako stronę umowy z Instytucją Wdrażającą lecz nie posiadającą statusu podatnika w zakresie VAT-u, to w tym przypadku podatek od towarów i usług stanowi koszt niekwalifikowalny. Wskazano jednocześnie iż, aby uznać podatek VAT za koszt kwalifikowalny to koniecznym jest przedłożenie przez beneficjenta interpretacji ministra właściwego do spraw finansów publicznych o braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług przez Urząd Gminy w S. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 1 lipca 2007 r. beneficjent mógł posłużyć się interpretacją dokonaną przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Argumentacja przytoczona przez Instytucję Wdrażającą jest w tym zakresie zbieżna ze stanowiskiem Dyrektora Departamentu Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyrażonym w piśmie nr ROWw.s/ar-822/3019/07 z dnia 30 lipca 2007 r. Urząd Gminy w S jest jednostką organizacyjną przy pomocy której, Wójt Gminy S, jako organ wykonawczy, wykonuje swoje zadania. Na podstawie delegacji z art. 33 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) Wójt Gminy Zarządzeniem Nr 20/07 z dnia 3 kwietnia 2007 r. nadał Urzędowi Gminy w S regulamin organizacyjny, zgodnie z którym Urząd Gminy realizuje zadania własne gminy wynikające z ustawy o samorządzie gminnym, zadania z zakresu administracji rządowej, których wykonanie zlecono gminie na mocy obowiązujących ustaw, zadania z zakresu administracji rządowej lub samorządowej na podstawie porozumienia zawartego między wójtem i organem administracji rządowej lub samorządowej. Urząd Gminy w S jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Z kolei jako jednostka samorządu terytorialnego Gmina S nie posiada statusu podatnika podatku VAT.

Ponadto jak wskazano we wniosku z dnia 27 listopada 2007 r. wiata festynowa została wprowadzona do ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy w S. Obecnie obiekt jest nieodpłatnie użytkowany przez Radę Sołecką w M, stowarzyszenia oraz inne organizacje pozarządowe działające na obszarze Gminy S. Po wdrożeniu projektu Wnioskodawca planuje przekazać ww. infrastrukturę w nieodpłatne użytkowanie Radzie Sołeckiej w M.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Gminy posiada możliwość odzyskania uiszczonego w ramach realizacji zadań podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy:Urząd Gminy mimo, iż posiada podmiotowość prawnopodatkową w podatku od towarów i usług nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Stanowisko to podzielił Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie w postanowieniu nr PP/443-70/HM/05 z dnia 17 marca 2006 r.

W myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Urząd Gminy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie działalności publicznej.

Przedsięwzięcie pn. "Budowa wiaty festynowej przy świetlicy wiejskiej w M" Gmina realizuje w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", co wynika z odrębnego przepisu prawa tj. ustawy o samorządzie gminnym.

W świetle powołanych przepisów w zakresie realizowanego ww. projektu Gmina nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i tym samym nie ma prawa do zwrotu podatku VAT związanego z poczynionymi w tym zakresie zakupami. Ponadto Urząd Gminy nie ma prawa ubiegać się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów Rozdziału 12 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Brak jest również możliwości skompensowania podatku od towarów i usług związanego z ww. przedsięwzięciem w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 pkt 6 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjna w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również ma gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest podmiotowo zwolniony z podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina S w ramach swoich zadań realizuje projekt pn. "Budowa wiaty festynowej przy świetlicy wiejskiej w Markowicach" dofinansowywany ze środków krajowych oraz Sektorowego Programu Operacyjnego "restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" działanie 2.3 "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Z treści wniosku wynika ponadto, że obecnie obiekt jest użytkowany nieodpłatnie przez Radę Sołecką, stowarzyszenia oraz inne organizacje pozarządowe działające na obszarze Gminy, natomiast po rozliczeniu projektu planuje się przekazać ww. infrastrukturę w nieodpłatne użytkowanie Radzie Sołeckiej.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się-zgodnie z art. 8 ust. 1 - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jako odpłatne świadczenie usług traktuje się - również na mocy art. 8 ust. 2 ustawy o VAT - nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenia usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub części.

Zatem przesłanką do opodatkowania podatkiem VAT usług świadczonych nieodpłatnie jest istnienie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia towarów i usług, które są związane ze świadczoną usługą, a także realizowanie usług na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu kultury w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność przekazania powstałej infrastruktury tj. wiaty festynowej podmiotowi (Radzie Sołeckiej), który te zadania także będzie wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Ponadto Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ jako jednostka pomocnicza służąca do wykonywania zadań gminy korzystała ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Wobec powyższego, przekazanie przez Wnioskodawcę Radzie Sołeckiej, wiaty festynowej do bezpłatnego użytkowania nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Reasumując, nabywane towary i usługi, związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą "Budowa wiaty festynowej przy świetlicy wiejskiej w M.".

Ponadto należy zaznaczyć, iż wskazane przez Wnioskodawcę przepisy rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), regulujące przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu, w przedmiotowej sprawie nie znajdują zastosowania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl