IBPP1/443-1519/08/AL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1519/08/AL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 8 października 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 16 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:"Przebudowa Ośrodka Rekreacji i Sportu- I etap" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.:"Przebudowa Ośrodka Rekreacji i Sportu - I etap."

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 16 grudnia 2008 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1519/08/AL z dnia 8 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na "Przebudowę Ośrodka Rekreacji i Sportu - I etap." Projekt polega na przebudowie Ośrodka Rekreacji i Sportu, w szczególności przebudowie biur w budynku socjalno-administracyjnego na sanitariaty ogólnodostępne oraz przebudowie trybun na około 600 miejsc wraz z budową zadaszeń tych trybun.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczna deklaracje VAT-7.

Inwestycja polegająca na przebudowie Ośrodka Rekreacji i Sportu realizowana będzie ze środków własnych, wynika to z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Faktury będą wystawiane na roboty budowlano-montażowe związane z realizacją inwestycji.

Inwestycja ta będzie polegać na:

1.

Przebudowie istniejących pomieszczeń biurowych z przeznaczeniem na sanitariaty ogólnodostępne, roboty ogólnobudowlane, instalacje w tym montaż urządzeń sanitarnych, elektrycznych i cieplnych.

2.

Przebudowie istniejących trybun stadionu polegające między innymi na: wykonaniu robót konstrukcyjno-budowlanych związanych z przygotowaniem żelbetonowego podłoża pod siedziska, wykonanie schodów i dojść do trybun oraz montażowych polegających na montażu siedzisk z tworzywa sztucznego i metalowych barier ochronnych.

3.

Budowie zadaszenia trybun wykonanego jako konstrukcja stalowa przykryta blachą stalową.

Przebudowany Ośrodek Rekreacji i Sportu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Będzie on stanowił środek trwały Gminy, ale będzie przekazany nieodpłatnie do użytkowania Klubowi Sportowemu w formie użyczenia.

Z obiektu będą korzystać wszyscy w tym mieszkańcy Gminy oraz Klub Sportowy - nieodpłatnie.

Jedynie wstęp na mecze oraz hotel będą odpłatne, jednak usługi w tym zakresie będzie wykonywał Klub Sportowy, który nie jest podatnikiem VAT.

W związku z opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w przypadku realizacji ww. obiektu.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostateczne sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r.) zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ roboty związane z przebudową jak i usługi później wykonywane zostaną przekazane Stowarzyszeniu Sportowemu, który nie jest podatnikiem podatku VAT. Gmina nie będzie wykonywała na tym obiekcie żadnych usług, gdyż zaraz po wykonaniu robót obiekt zostanie przekazany ww. Stowarzyszeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., ost. zm. Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycje te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższe zwolnienie utrzymano również w § 13 ust. 1 pkt 11, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy - na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o samorządzie gminnym - należy m.in. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, będzie realizowała projekt pn.: "Przebudowa Ośrodka Rekreacji i Sportu - I etap", polegający w szczególności na przebudowie biur w budynku socjalno-administracyjnego na sanitariaty ogólnodostępne oraz przebudowie trybun na około 600 miejsc wraz z budową zadaszeń tych trybun.

Inwestycja polegająca na przebudowie Ośrodka Rekreacji i Sportu realizowana będzie ze środków własnych, wynika to z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Wydatki poniesione w związku z realizacją inwestycji będą udokumentowane fakturami VAT wystawianymi na Gminę. Faktury będą dokumentowały nabycie robót budowlano-montażowych.

Przebudowany Ośrodek Rekreacji i Sportu nie będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie robót budowlanych związanych z realizacją projektu pn.: "Przebudowa Ośrodka Rekreacji i Sportu - I etap", bowiem nie będą służyły one czynnościom opodatkowanym.

Ponadto z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Ośrodek Rekreacji i Sportu będzie stanowił środek trwały Gminy, jednakże zostanie przekazany do użytkowania, nieodpłatnie, w formie użyczenia, Klubowi Sportowemu.

Z obiektu będą korzystać wszyscy, w tym mieszkańcy Gminy oraz Klub Sportowy - nieodpłatnie.

Jedynie wstęp na mecze oraz hotel będą odpłatne, jednak usługi w tym zakresie będzie wykonywał Klub Sportowy.

W świetle regulacji Kodeksu cywilnego (art. 710-719), przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy.

Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 - art. 8 ust. 1 cyt. ustawy.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne użyczenie Ośrodka Rekreacji i Sportu Klubowi Sportowemu) odbędzie się w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych), brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego użyczenia jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane roboty budowlano-montażowe, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Natomiast użyczenie Ośrodka Rekreacji i Sportu, przebudowywanego w ramach ww. projektu, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z uwagi na nieodpłatność tej czynności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - nieodpłatne użyczenie inwestycji do użytkowania będzie odbyło się w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie zadań publicznych).

Tym samym należy stwierdzić, iż nie będzie Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizowaniem projektu pn.: "Przebudowa Ośrodka Rekreacji i Sportu - I etap".

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl