IBPP1/443-1510/11/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1510/11/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2011 r. (data wpływu 30 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy składniki, które Gmina zamierza wnieść aportem do tworzonej spółki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa według art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a tym samym wniesienie aportu do spółki z o.o. wyłączone będzie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2011 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy składniki, które Gmina zamierza wnieść aportem do tworzonej spółki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa według art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a tym samym wniesienie aportu do spółki z o.o. wyłączone będzie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ww. ustawy.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 grudnia 2011 r. znak IBPP1/443-1510/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina zamierza przekształcić Zakład Gospodarki Komunalnej w spółkę z o.o. Zakład Gospodarki Komunalnej jest zakładem budżetowym, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Samorządowy Zakład Gospodarki Komunalnej - stan istniejący:

1.

Forma prawna - samorządowy zakład budżetowy nieposiadający osobowości prawnej - jednostka organizacyjna Gminy. Majątek na którym gospodaruje - administrowanie na majątku Gminy.

Wartość początkowa środków trwałych ogółem na 30 czerwca 2011 r. 8.287.706,46 zł.

Umorzenie środków trwałych ogółem na 31 grudnia 2010 r. - 2.053.738,34 zł.

* Grupa 1 - budynki - wartość początkowa - 550.380,22 zł,

umorzenie na 31 grudnia 2010 r. - 249.937,56 zł (hydrofornie, budynek administracyjnyi magazynowy, 2 domki letniskowe);

* Grupa 2 - budowle - wartość początkowa - 7.568.932,31 zł,

umorzenie na 31 grudnia 2010 r. - 1.712.397,19 zł (sieci wodociągowe, sieci kanalizacyjne, studnie wiercone, ogrodzenia studni, hydroforni, domków letniskowych, budynku administracyjnego, drogi wewnętrzne);

* Grupa 3 - kotły i maszyny energetyczne - 16.478,00 zł,

umorzenie na 31 grudnia 2010 r. - 1.153,46 zł - agregat prądotwórczy;

* Grupa 4 - maszyny i urządzenia - wartość początkowa - 24.097,13 zł,

umorzenie na 31 grudnia 2010 r. - 12.441,71 zł - drukarki, komputer, 2 agregaty sprężarkowe;

* Grupa 5 - maszyny robocze - wartość początkowa - 36.751,99 zł,

umorzenie na 31 grudnia 2010 r. - 36.751,99 zł - walec wibracyjny i przecinarka do asfaltu;

* Grupa 7 - środki transportu - wartość początkowa - 48.856,00 zł,

umorzenie - 31.901,92 zł - ciągnik rolniczy, 2 przyczepy wóz asenizacyjny, samochód ciężarowy VW Transporter;

* Grupa 8 - narzędzia, przyrządy, wyposażenie - wartość początkowa - 20.472,84 zł,

umorzenie na 31 grudnia 2010 r. - 20.472.84 zł - kontenery na śmieci, betoniarka, młot Bosch, niwelator, maszyna do pisania;

* środki trwałe zakupione z własnych środków - wartość początkowa - 21.737,97 zł,

umorzenie na 31 grudnia 2010 r. - 6.981.67 zł;

* wartości niematerialne i prawne zakupione z własnych środków - wartość początkowa 8.060,00 zł, umorzenie na 31 grudnia 12 2010 r. - 8.060,00 zł.

2.

Zakres wykonywanych zadań

* gospodarka mieszkaniowa i gospodarowanie lokalami użytkowymi,

* wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,

* utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych,

* lokalny transport zbiorowy oraz dowóz uczniów do szkół,

* zieleń gminna i zadrzewienia,

* kultura fizyczna i sport, w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

3.

Ilość zatrudnionych - stan na 30 czerwca 2011 r. - 6 osób:

* kierownik,

* główna księgowa,

* specjalista ds. księgowości,

* 2 konserwatorów ds. wodociągów,

* 1 konserwator ds. kanalizacji.

Gmina otrzymała dofinansowanie do projektu pod nazwą "..." na postawie umowy z dnia 29 lipca 2009 r. zmienioną aneksem w dniu 25 lutego 2010 r. Budowa infrastruktury kanalizacji została zakończona. Gmina przekazała na mocy zarządzenia z dnia 9 grudnia 2009 r. w administrowanie część mienia komunalnego w postaci tej kanalizacji, która to sfinansowana została w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Gmina zamierza zlikwidować w celu przekształcenia ZGK. Wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe będące w zarządzie, administrowaniu, użytkowaniu itp. przez ZGK, Gmina zamierza wnieść aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej w celu wykonywania dotychczasowych zadań zakładu budżetowego. Wobec tego należało wziąć pod uwagę czy istnieje taka możliwość i jakie to przyniesie skutki podatkowe.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

I.

Przedmiotem aportu nie ma być przedsiębiorstwo rozumiane zgodnie z zapisem art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

II.

Przedmiotem aportu ma być zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana zgodnie z zapisem art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

1.

Część, która będzie przedmiotem aportu stanowi w Gminie wyodrębniony organizacyjnie i finansowo (w tym zobowiązania) zespół składników materialnych i niematerialnych. Wyodrębnienie polega na oddaniu przez Gminę w trwały zarząd, użytkowanie bądź administrowanie, utworzonej jednostce organizacyjnej (Zakładowi Gospodarki Komunalnej), która wykonuje zadania własne Gminy. Wyodrębniona część obejmuje ruchomości, nieruchomości tj. zobowiązania, należności, środki obrotowe, urządzenia, kadry, budynki, budowle, infrastrukturę kanalizacyjną, maszyny, środki transportu, księgi rachunkowe, wartości niematerialne i prawne.

2.

Część, która będzie przedmiotem aportu, jest wyodrębniona funkcjonalnie i samodzielnie realizuje określone zadania gospodarcze w szczególności określone w art. 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). Wyodrębnienie polega na oddaniu przez Gminę w trwały zarząd, użytkowanie bądź administrowanie, utworzonej (w celu wykonywania zadań gospodarczych, o których mowa wyżej), jednostce organizacyjnej (Zakładowi Gospodarki Komunalnej), która wykonuje te zadania.

3.

Możliwe jest przyporządkowanie należności i zobowiązań do części, która będzie przedmiotem aportu, ponieważ już na tym etapie wyodrębniona została ewidencja zdarzeń gospodarczych.

4.

W oparciu o posiadany zespół składników materialnych i niematerialnych, cześć ta może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze - w oparciu o przekazany aport, możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia i dalsze kontynuowanie działalności gospodarczej.

III.

Przedmiotem aportu ma być zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca poszczególne składniki majątkowe stanowiące ruchomości oraz nieruchomości, w tym budynki, budowle lub ich części wraz z infrastrukturą kanalizacyjną, obecnie należące do zasobów Gminy.

IV.

Aport nie będzie obejmował nieruchomości gruntowych z uwagi na brzmienie art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), tj. "Prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki". Zatem nieruchomości gruntowe zostaną przekazane spółce z ograniczoną odpowiedzialnością w użytkowanie wieczyste na podstawie odrębnej umowy pomiędzy Spółką a Gminą.

V.

Aport nie będzie obejmował nieruchomości gruntowych zgodnie z uzasadnieniem punktu IV.

VI.

Przedmiotem aportu nie będą budynki, budowle lub ich części, gdyż jak zaznaczono w punkcie II, aportem będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana zgodnie z zapisem art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

VII.

Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu sprzedaży drewna od dnia 1 stycznia 1973 r. (wcześniej jako Urząd).

Wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług (VAT), a dokładnie art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w związku z art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Opis stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego.

Gmina wykonuje zadania własne - określone w art. 14 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) i art. 6 i 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591).

W celu wykonywania niektórych zadań własnych Gminy w szczególności:

* gospodarka mieszkaniowa i gospodarowanie lokalami użytkowymi,

* wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,

* utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych,

* lokalny transport zbiorowy oraz dowóz uczniów do szkół,

* zieleń gminna i zadrzewienia,

* kultura fizyczna i sport, w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

została utworzona jednostka organizacyjna Gminy - samorządowy zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej.

W celu właściwego wykonywania zadań, z majątku Gminy została wydzielona cześć tego majątku, którą przekazano Zakładowi Gospodarki Komunalnej w trwały zarząd, użytkowanie bądź administrowanie. Nie zmienia to jednak faktu, że właścicielem wyodrębnionej części jest Gmina, a Zakład Gospodarki Komunalnej li tylko gospodaruje majątkiem podczas wykonywania zleconych zadań.

W celu sprawniejszego wykonywania działań, rozszerzenia profilu działalności i zwiększenia samofinansowania, Gmina zamierza przekształcić istniejący samorządowy zakład budżetowy w spółkę prawa handlowego - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - w oparciu o przepisy art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ugk. "Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji".

Brzmienie ww. przepisu oznacza, że "Rada gminy lub powiatu oraz sejmik województwa samorządowego mogą podjąć uchwałą o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego i jednoczesnym utworzeniu spółki z o.o. lub spółki akcyjnej. Kapitał zakładowy stanowi wniesione mienie samorządowego zakładu budżetowego pozostałe po jego likwidacji. Nie ma przeszkód, żeby jednostka samorządu terytorialnego wniosła z przeznaczeniem na kapitał zakładowy również gotówkę lub inne mienie. Czynności związane z likwidacją zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej lub spółki z o.o. wykonuje wójt (burmistrz, prezydent) lub zarząd powiatu (województwa)" (Wojciech Gonet - Komentarz do art. 22 ugk).

W skład majątku, którym obecnie gospodaruje Zakład Gospodarki Komunalnej wchodzą środki trwałe wraz z infrastrukturą kanalizacyjną wymienioną we wniosku oraz zobowiązania, należności, środki obrotowe, urządzenia, kadry, maszyny, księgi rachunkowe, wartości niematerialne i prawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 grudnia 2011 r.):

Czy wymienione składniki, które Gmina zamierza wnieść aportem do tworzonej Spółki, stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa według art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a tym samym wniesienie aportu do Spółki z o.o. wyłączone będzie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towaru i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 19 grudnia 2011 r.), wymienione składniki, które Gmina zamierza wnieść aportem do tworzonej Spółki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa według art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), a tym samym wniesienie aportu do Spółki z o.o. wyłączone będzie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towaru i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu tego pojęcia posiłkowo, w ramach wykładni systemowej, stosuje się regulację zawartą w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Istotne jest zatem aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak aby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa oraz księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma on zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Z powyższego wynika, że podstawowym wymogiem uznania, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może, w drodze uchwały, zdecydować o likwidacji samorządowego zakładu budżetowego w celu zawiązania spółki akcyjnej albo spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez wniesienie na pokrycie kapitału spółki wkładu w postaci mienia samorządowego zakładu budżetowego pozostałego po jego likwidacji. Na podstawie art. 22 ust. 3 tej ustawy, czynności związane z likwidacją samorządowego zakładu budżetowego w celu, o którym mowa w ust. 1, wykonuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.

Stosownie do art. 23 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy, składniki mienia samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę stają się majątkiem spółki. Prawo zarządu gruntem samorządowego zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością samorządowego zakładu budżetowego.

Jak ponadto wynika z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego tworzy, łączy, przekształca w inną formę organizacyjno-prawną i likwiduje samorządowy zakład budżetowy.

Według art. 16 ust. 5 tej ustawy, przekształcenie samorządowego zakładu budżetowego w inną formę organizacyjno-prawną wymaga uprzednio jego likwidacji.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza przekształcić Zakład Gospodarki Komunalnej będący zakładem budżetowym, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w spółkę z o.o. Na podstawie umowy z dnia 29 lipca 2009 r. Gmina otrzymała dofinansowanie do projektu pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej w Gminie - etap I, etap II". Budowa infrastruktury kanalizacji została zakończona. Na mocy zarządzenia z dnia 9 grudnia 2009 r., Gmina przekazała w administrowanie część mienia komunalnego w postaci tej kanalizacji Zakładowi Gospodarki Komunalnej, który zamierza zlikwidować w celu przekształcenia w spółkę z o.o. Wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe będące w zarządzie, administrowaniu, użytkowaniu itp. przez ZGK, Gmina zamierza wnieść aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością utworzonej w celu wykonywania dotychczasowych zadań zakładu budżetowego.

Przedmiotem aportu ma być zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana zgodnie z zapisem art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług

1.

Część, która będzie przedmiotem aportu stanowi w Gminie wyodrębniony organizacyjnie i finansowo (w tym zobowiązania) zespół składników materialnych i niematerialnych. Wyodrębnienie polega na oddaniu przez Gminę w trwały zarząd, użytkowanie bądź administrowanie, utworzonej jednostce organizacyjnej (Zakładowi Gospodarki Komunalnej), która wykonuje zadania własne Gminy. Wyodrębniona część obejmuje ruchomości, nieruchomości tj. zobowiązania, należności, środki obrotowe, urządzenia, kadry, budynki, budowle, infrastrukturę kanalizacyjną, maszyny, środki transportu, księgi rachunkowe, wartości niematerialne i prawne.

2.

Część, która będzie przedmiotem aportu, jest wyodrębniona funkcjonalnie i samodzielnie realizuje określone zadania gospodarcze w szczególności określone w art. 14 powołanej powyżej ustawy o finansach publicznych i art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). Wyodrębnienie polega na oddaniu przez Gminę w trwały zarząd, użytkowanie bądź administrowanie, utworzonej (w celu wykonywania zadań gospodarczych, o których mowa wyżej), jednostce organizacyjnej (Zakładowi Gospodarki Komunalnej), która wykonuje te zadania.

3.

Możliwe jest przyporządkowanie należności i zobowiązań do części, która będzie przedmiotem aportu, ponieważ już na tym etapie wyodrębniona została ewidencja zdarzeń gospodarczych.

4.

W oparciu o posiadany zespól składników materialnych i niematerialnych, cześć ta może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze - w oparciu o przekazany aport, możliwe jest rozpoczęcie prowadzenia i dalsze kontynuowanie działalności gospodarczej.

Przedmiotem aportu ma być zorganizowana część przedsiębiorstwa obejmująca poszczególne składniki majątkowe stanowiące ruchomości oraz nieruchomości, w tym budynki, budowle lub ich części wraz z infrastrukturą kanalizacyjną, obecnie należące do zasobów Gminy.

W celu wykonywania niektórych zadań własnych Gminy w szczególności:

* gospodarka mieszkaniowa i gospodarowanie lokalami użytkowymi,

* wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych,

* utrzymanie czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych,

* lokalny transport zbiorowy oraz dowóz uczniów do szkół,

* zieleń gminna i zadrzewienia,

* kultura fizyczna i sport, w tym utrzymanie terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

została utworzona jednostka organizacyjna Gminy - samorządowy zakład budżetowy - Zakład Gospodarki Komunalnej. W celu właściwego wykonywania zadań, z majątku Gminy została wydzielona cześć tego majątku, którą przekazano Zakładowi Gospodarki Komunalnej w trwały zarząd, użytkowanie bądź administrowanie. Właścicielem wyodrębnionej części jest Gmina, a Zakład Gospodarki Komunalnej li tylko gospodaruje majątkiem podczas wykonywania zleconych zadań. W celu sprawniejszego wykonywania działań, rozszerzenia profilu działalności i zwiększenia samofinansowania, Gmina zamierza przekształcić istniejący samorządowy zakład budżetowy w spółkę prawa handlowego - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - w oparciu o przepisy art. 22 i 23 ustawy o gospodarce komunalnej. W skład majątku, którym obecnie gospodaruje Zakład Gospodarki Komunalnej wchodzą środki trwałe wraz z infrastrukturą kanalizacyjną wymienioną we wniosku oraz zobowiązania, należności, środki obrotowe, urządzenia, kadry, maszyny, księgi rachunkowe, wartości niematerialne i prawne.

Odnosząc powołane wyżej przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż opisany zespół składników materialnych i niematerialnyvch wraz ze zobowiązaniami i należnościami, dotyczącymi działalności w zakresie wykonywania zadań własnych Gminy (w tym wodociągi i zaopatrzenie w wodę, kanalizacja, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych), spełnia przesłanki określone w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy o VAT co do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Ze względu na powyższe, do transakcji jego przekazania w formie aportu na rzecz spółki z o.o. jako spółki prawa handlowego, będzie mieć zastosowanie wyłączenie z opodatkowania określone w art. 6 pkt 1 ww. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego, bądź zmiany stanu prawnego.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 wyżej cytowanej ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny.

Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Tut. organ informuje zatem, że dołączone do wniosku z dnia 27 września 2011 r. dokumenty, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl