IBPP1/443-151/07/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-151/07/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy D, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 listopada 2007 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zadaniem inwestycyjnym pn. "Budowa obiektów ruchu turystycznego w miejscowościach S. i W " - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości zwrotu podatku naliczonego związanego z zadaniem inwestycyjnym pn. "Budowa obiektów ruchu turystycznego w miejscowościach S i W ". Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 30 listopada 2007 r., w którym wskazano, że wniosek o interpretację dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług a nie dokonania zwrotu podatku od towarów i usług oraz iż podatek VAT nie podlega odliczeniu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina D zrealizowała projekt współfinansowany ze środków ZPORR i budżetu państwa pn. "Budowa przystąpiła do realizacji zadania częściowo finansowanego z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pod nazwą: "Budowa obiektów ruchu turystycznego w miejscowościach S i W ", polegający na: budowie ścieżki rowerowej w miejscowości W, budowie sanitariatów w miejscowości S, wykonaniu pomostów pływających na rzece San w miejscowościach S i W. Przedmiotowa inwestycja ma na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej Gminy D, a obiekty powstałe nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej, gdyż usługi te są zwolnione z VAT. Celem Gminy jako właściciela powyższych obiektów nie jest systematyczne dążenie do osiągania zysków z tytułu rekreacji i sportu, zaś wszelkie zyski które mimo wszystko będą osiągnięte zostaną przeznaczone na utrzymanie tych obiektów i poprawę świadczonych usług. W finansowaniu tego zadania Gmina nie korzystała ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zapłacony od powyższego zadania inwestycyjnego podlega odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy podatek VAT zapłacony od inwestycji pod nazwą: "Budowa obiektów ruchu turystycznego w miejscowościach S i W " nie podlega odliczeniu, gdyż obiekty powstałe w wyniku zrealizowania inwestycji nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina D w ramach swoich zadań realizuje, dofinansowywane ze środków ZPORR i budżetu państwa program p. n. "Budowa obiektów ruchu turystycznego w miejscowościach S i W ". Realizacja inwestycji związana jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych, dla realizacji których została powołana. Przedmiotowa inwestycja ma na celu podniesienie atrakcyjności turystycznej Gminy, a powstałe obiekty nie będą służyć sprzedaży opodatkowanej. Natomiast celem Gminy jako właściciela obiektów nie jest dążenie do osiągnięcia zysków. Zatem w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. zadania inwestycyjnego nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami.

W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie przysługuje jej prawo do zwrotu podatku naliczonego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl