IBPP1/443-149/10/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-149/10/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT otrzymywanej premii pieniężnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2010 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT premii otrzymywanej pieniężnej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-149/10/BM z dnia 23 kwietnia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W grudniu 2009 r. Wnioskodawca (dalej Spółka) otrzymał od firmy niemieckiej L., premię pieniężną (G. Nr 01046/09 z dnia 18 grudnia 2009 r.) w wysokości 62.160,20 Euro (przeliczoną po średnim kursie NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury - 4,1818 zł) - tj. kwotę 259.941,52 zł.

Otrzymana premia to bonus od kontrahenta - dostawcy - za osiągnięcie określonego poziomu zakupu towarów handlowych, którą zrealizował Wnioskodawca w okresie od I-XII 2009 r.. Warunki otrzymania tej premii określone zostały w umowie z dnia 19 grudnia 2008 r.

Jedynym tytułem do wypłacenia tej premii było osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupu towarów w odpowiednim okresie rozliczeniowym tj. w 2009 r.. Premia ta została skalkulowana jako odpowiedni procent wartości towarów zakupionych w danym okresie rozliczeniowym tj. od m-ca I-XII 2009 r. Nie była ona związana z konkretną dostawą towarów, lecz była wynikiem wszystkich dostaw dokonanych przez dostawcę Wnioskodawcy w całym 2009 r..

Wnioskodawca podkreślił, iż w sytuacji, gdy w danym okresie rozliczeniowym wartość zakupionych przez Spółkę towarów nie przekroczyłaby ustalonego limitu, wówczas premia pieniężna nie zostałaby wypłacona.

Ponadto Wnioskodawca podkreślił, iż premia pieniężna nie jest żadną formą wynagrodzenia za jakiekolwiek zobowiązanie Spółki czy świadczone usługi (np. do posiadania pełnego asortymentu towarów, zakupu konkretnych partii towarów, itp.).

Wnioskodawca wskazał, że otrzymany bonus nie jest rabatem - nie ma bezpośredniego wpływu na wartość konkretnej dostawy i nie prowadzi do obniżenia wartości dostawy - ceny towaru.

W piśmie z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) Wnioskodawca wskazał:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.

Spółka nie wykonuje na rzecz dostawcy czynności, jak również innych usług zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów. Zawarta umowa dotycząca wypłacenia jednorazowej premii pieniężnej, nie ma związku z jakimkolwiek świadczeniem innych usług przez Spółkę na rzecz dostawcy towarów.

3.

Wnioskodawca w grudniu 2009 r. otrzymał od firmy niemieckiej L. premię pieniężną za osiągnięcie konkretnego poziomu zakupu towarów handlowych (osiągnięcie określonego obrotu) zrealizowanych w okresie od m-ca I-XII 2009 r. Otrzymanie premii pieniężnej wynikało z podpisanej umowy handlowej (z dnia 19 grudnia 2008 r.), która zawierała następujące warunki:

* w przypadku osiągnięcia w 2009 r. zakupu towarów handlowych powyżej 3.000.000,00 EUR - wysokość premii wyniesie 1,2% rocznego obrotu netto,

* w przypadku osiągnięcia w 2009 r. zakupu towarów handlowych powyżej 3.500.000,00 EUR - wysokość premii wyniesie 1,7% rocznego obrotu netto.

Obrót Wnioskodawcy z kontrahentem w okresie od m-ca I-XII2009 r. wyniósł powyżej kwoty 3.500.000,00 EUR, w związku z tym Wnioskodawca osiągnął premię pieniężną w wysokości 1,7% obrotów rocznych netto.

4.

Do wyliczenia premii pieniężnej uwzględnione zostały wszystkie zrealizowane obroty Spółki z dostawcą w okresie od I-XII 2009 r. (podstawą rozliczenia była sprzedaż netto z potrąceniem not uznaniowych i towarów zwróconych). Podstawą do wyliczenia premii pieniężnej była ustalona i uzgodniona przez obie strony umowa handlowa. W kwestii obliczenia wysokości premii pieniężnej - kalkulacja została omówiona w pkt 3.

5.

Podstawą do wyliczenia premii pieniężnej były obroty z faktur wystawionych przez kontrahenta niemieckiego w okresie od I-XII 2009 r., które rozpoznawane były przez Wnioskodawcę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, udokumentowane fakturami wewnętrznymi.

6.

Umowa zawarta pomiędzy Spółką a kontrahentem nie zobowiązywała Wnioskodawcy do takich działań jak np.: dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towarów dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów dostawcy, reklamy towarów dostawcy itp.

7.

Zawarta umowa handlowa z dnia 19 grudnia 2008 r. ustalała zasady wyliczenia i wypłacenia premii pieniężnej. Umowa nie uzależniała wypłatę bonusu od częstotliwości dostaw oraz innych czynności intensyfikujacych zakup towarów.

8.

Premia pieniężna nie byłaby wypłacona, o ile Spółka nie osiągnęłaby progu zakupu towarów handlowych w wysokości 3.000.000,00 EUR i mniej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody z tytułu otrzymanej premii pieniężnej (bonusu) za osiągnięcie pewnego poziomu zakupów towarów handlowych za rok 2009 są dla Spółki czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana premia pieniężna z tytułu osiągnięcia przez Wnioskodawcę określonej wielkości obrotów w 2009 r. (nieodnosząca się do konkretnych dostaw towarów) stanowi dla niego nagrodę za osiągnięcie tego rezultatu, a nie odpłatność (wynagrodzenie) za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Otrzymany bonus nie wiąże się bezpośrednio z obniżeniem ceny konkretnych dostaw towarów. Ponadto, czynność udzielenia tzw. bonusów w postaci premii pieniężnej nie została wskazana w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług jako czynność podlegająca opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy jest to czynność niepodlegajaca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca udokumentował ją wewnętrzną notą księgową (nie WNT) - otrzymana premia stanowi przychód Wnioskodawcy podlegający opodatkowaniu tylko w zakresie podatku dochodowego. Wnioskodawca nadmienia, iż w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 1 lipca 2009 r. sygn. IPPP2/443-346/09-2/BM - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w podobnej sprawie, zajął stanowisko podobne do stanowiska Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4, ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio (art. 31 ust. 3 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie, których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdy premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej, zgodnie z uregulowaniami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

Zgodnie z § 13 ust. 1 cyt. wyżej rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą, która - zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia - powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W myśl § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia, przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w grudniu 2009 r. Wnioskodawca otrzymał od firmy niemieckiej L., premię pieniężną w wysokości 62.160,20 Euro (przeliczoną po średnim kursie NBP z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień wystawienia faktury - 4,1818 zł) - tj. kwotę 259.941,52 zł.

Otrzymana premia to bonus od kontrahenta - dostawcy - za osiągnięcie określonego poziomu zakupu towarów handlowych, którą zrealizował Wnioskodawca w okresie od I-XII 2009 r. Warunki otrzymania tej premii określone zostały w umowie z dnia 19 grudnia 2008 r. Jedynym tytułem do wypłacenia tej premii było osiągnięcie odpowiedniego poziomu zakupu towarów w odpowiednim okresie rozliczeniowym tj. w 2009 r.. Premia ta została skalkulowana jako odpowiedni procent wartości towarów zakupionych w danym okresie rozliczeniowym tj. od m-ca I-XII 2009 r. Nie była ona związana z konkretną dostawą towarów, lecz była wynikiem wszystkich dostaw dokonanych przez dostawcę Wnioskodawcy w całym 2009 r.

Wnioskodawca wskazał, że otrzymany bonus nie jest rabatem - nie ma bezpośredniego wpływu na wartość konkretnej dostawy i nie prowadzi do obniżenia wartości dostawy - ceny towaru.

W piśmie z dnia 29 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 maja 2010 r.) Wnioskodawca wskazał:

1.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.

Spółka nie wykonuje na rzecz dostawcy czynności, jak również innych usług zmierzających do zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów. Zawarta umowa dotycząca wypłacenia jednorazowej premii pieniężnej, nie ma związku z jakimkolwiek świadczeniem innych usług przez Spółkę na rzecz dostawcy towarów.

3.

Wnioskodawca w grudniu 2009 r. otrzymał od firmy niemieckiej L. premię pieniężną za osiągnięcie konkretnego poziomu zakupu towarów handlowych (osiągnięcie określonego obrotu) zrealizowanych w okresie od m-ca I-XII 2009 r. Otrzymanie premii pieniężnej wynikało z podpisanej umowy handlowej (z dnia 19 grudnia 2008 r.), która zawierała następujące warunki:

* w przypadku osiągnięcia w 2009 r. zakupu towarów handlowych powyżej 3.000.000,00 EUR - wysokość premii wyniesie 1,2% rocznego obrotu netto,

* w przypadku osiągnięcia w 2009 r. zakupu towarów handlowych powyżej 3.500.000,00 EUR - wysokość premii wyniesie 1,7% rocznego obrotu netto.

Obrót Wnioskodawcy z kontrahentem w okresie od m-ca I-XII2009 r. wyniósł powyżej kwoty 3.500.000,00 EUR, w związku z tym Wnioskodawca osiągnął premię pieniężną w wysokości 1,7% obrotów rocznych netto.

4.

Do wyliczenia premii pieniężnej uwzględnione zostały wszystkie zrealizowane obroty Spółki z dostawcą w okresie od I-XII 2009 r. (podstawą rozliczenia była sprzedaż netto z potrąceniem not uznaniowych i towarów zwróconych). Podstawą do wyliczenia premii pieniężnej była ustalona i uzgodniona przez obie strony umowa handlowa. W kwestii obliczenia wysokości premii pieniężnej - kalkulacja została omówiona w pkt 3.

5.

Podstawą do wyliczenia premii pieniężnej były obroty z faktur wystawionych przez kontrahenta niemieckiego w okresie od I-XII 2009 r., które rozpoznawane były przez Wnioskodawcę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, udokumentowane fakturami wewnętrznymi.

6.

Umowa zawarta pomiędzy Spółką a kontrahentem nie zobowiązywała Wnioskodawcy do takich działań jak np.: dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, terminowego regulowania należności, odpowiedniego eksponowania towarów dostawcy, posiadania pełnego asortymentu towarów dostawcy, reklamy towarów dostawcy itp.

7.

Zawarta umowa handlowa z dnia 19 grudnia 2008 r. ustalała zasady wyliczenia i wypłacenia premii pieniężnej. Umowa nie uzależniała wypłatę bonusu od częstotliwości dostaw oraz innych czynności intensyfikujacych zakup towarów.

8.

Premia pieniężna nie byłaby wypłacona, o ile Spółka nie osiągnęłaby progu zakupu towarów handlowych w wysokości 3.000.000,00 EUR i mniej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie, otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnych nie jest związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie wykonuje żadnych dodatkowych czynności poza zakupem towarów od kontrahenta (dostawcy) i rozliczeniem się z nim na podstawie wystawionych na swoją rzecz faktur.

Stan faktyczny, którego dotyczy wniosek odnosi się do sytuacji, w której premie pieniężne otrzymywane przez Wnioskodawcę od kontrahenta (dostawcy) uzależnione są od wielkości obrotów (nabyć określonej wartości) realizowanych pomiędzy Wnioskodawcą oraz kontrahentem, a stosowny zapis regulujący tę kwestię znajduje się w umowie handlowej łączącej Wnioskodawcę i kontrahenta. Innymi słowy: im większy obrót towarami tym większa premia w danym okresie rozliczeniowym.

Oznacza to zatem, że nie świadczy on wobec kontrahenta (dostawcy) usług w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, które podlegałyby opodatkowaniu na podstawie obowiązującej w Polsce ustawy o podatku od towarów i usług. Brak jest bowiem takich działań Wnioskodawcy, które byłyby czynnościami dodatkowymi do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z umowy dotyczącej otrzymywania premii.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca otrzymujący premie pieniężną od kontrahenta zagranicznego nie świadczy na rzecz dostawcy, usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czynność ta u Wnioskodawcy nie podlega opodatkowaniu.

Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz dostawcy zagranicznego, Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści kontrahenta. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (dostawcą towarów) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa. Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premia pieniężna wypłacona za uzyskanie pewnego pułapu obrotów, stanowi wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tekst jedn. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo osiągnięcie określonej ilości lub wartości zakupów towarów handlowych, nie jest usługą i wypłacona w takim przypadku gratyfikacja (nagroda) w postaci premii pieniężnej jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy jednak w przedmiotowej sprawie mieć na uwadze, że Wnioskodawca otrzymał premię pieniężną od kontrahenta zagranicznego (od firmy niemieckiej), a podstawą wyliczenia premii były obroty z faktur wystawionych przez tegoż kontrahenta w okresie od I - XII 2009 r., które rozpoznawane były przez Wnioskodawcę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, udokumentowane fakturami wewnętrznymi.

W przypadku wypłaty premii pieniężnej przez kontrahenta niemieckiego tut. organ nie jest władny do oceny jakie przepisy prawa podatkowego obowiązują tego kontrahenta na terenie Niemiec, tj. na terenie kraju, w którym podmiot ten rozpoznaje obowiązki podatkowe w związku z wypłatą premii pieniężnych. Tym samym tut. organ nie może potwierdzić ani zaprzeczyć możliwości udokumentowania czy też wskazać sposobu udokumentowania wypłaty premii pieniężnej przez kontrahenta zagranicznego w opisanym we wniosku stanie faktycznym.

W przypadku jednak gdyby kontrahent zagraniczny wypłacający Wnioskodawcy premię pieniężną wystawił dla Wnioskodawcy dokument np. notę dokumentującą udzielenie Wnioskodawcy rabatu, to na podstawie § 13 ust. 1 w związku z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. Wnioskodawca byłby obowiązany do wystawienia faktur korygujących do faktur wewnętrznych (gdyby otrzymane premie pieniężne obniżały wartość konkretnych wewnątrzwspólnotowych dostaw na rzecz Wnioskodawcy dokumentowanych poszczególnymi fakturami) oraz ich odpowiedniego ujęcia w ewidencji i deklaracji dla podatku VAT.

Zauważyć bowiem należy, iż zgodnie z art. 219 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), każdy dokument lub notę, która zmienia fakturę pierwotną i odnosi się do niej w sposób wyraźny i jednoznaczny, uznaje się za fakturę.

W kwestii natomiast udokumentowania przez Wnioskodawcę otrzymanej premii pieniężnej należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest obowiązany do wystawienia faktury VAT, gdyż jak wskazano wyżej w tym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta zagranicznego, które byłoby rozpoznawane na podstawie obowiązującej w Polsce ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli chodzi natomiast o dokumentowanie w tej sytuacji otrzymanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej wewnętrzną notą księgową (jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku) to należy wskazać, że brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tej ustawy.

W świetle powyższego stanowisko, że wypłacana Wnioskodawcy premia pieniężna jest czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji powinna być dokumentowana wewnętrzną notę księgową, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymywania przez Wnioskodawcę premii pieniężnych w sytuacji przedstawionej we wniosku. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacania premii pieniężnych przez dostawę i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla kontrahenta Wnioskodawcy, wypłacającego tę premię pieniężna.

Równocześnie należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Zatem dokumenty te nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Ponadto należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie dotyczy też podatku dochodowego gdyż wskazana przez Wnioskodawcę kwestia, iż otrzymana premia stanowi przychód Wnioskodawcy podlegający tylko opodatkowaniu w zakresie podatku dochodowego, została uznana jako podana wyłącznie w celach informacyjnych, ponieważ zgodnie z dyspozycją Wnioskodawcy zawartą we wniosku w poz. 35, 37, 41, 47 wniosek dotyczy wyłącznie jednego stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl