IBPP1/443-1451/08/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1451/08/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu p.n. "budowa parkingu" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu p.n. "budowa parkingu".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1451/08/KG z dnia 19 listopada 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd Miejski jest czynnym płatnikiem podatku VAT w zakresie: użytkowania wieczystego gruntów, najmu lokali użytkowych, sprzedaży i dzierżawy gruntów.

Burmistrz realizuje wiele projektów związanych z budową infrastruktury, jednak podatek VAT zapłacony w związku z ich realizacją nie jest odliczany, gdyż inwestycje nie dotyczą działań, od których odprowadzany jest VAT.

W związku z faktem braku powiązania nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, Urząd Miejski nie ma prawa do zwrotu podatku naliczonego.

Projekt p.n. "budowa parkingu" zrealizowany był jako zadanie własne (zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r.) w ramach Programu Inicjatywy Wspólnej INTERREG III A Czechy Polska, umowa o dofinansowanie projektu z dnia 18 maja 2006 r.

Przedmiotem projektu była budowa parkingu wraz z infrastrukturą towarzyszącą obejmującą m.in. oświetlenie, zieleń, małą architekturę. Projekt zrealizowano w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 marca 2007 r.

Dla realizacji projektu zawarto umowy na roboty porządkowe, budowę parkingu, pełnienie nadzoru inwestorskiego i promocję projektu.

Celem realizacji projektu było instytucjonalne wsparcie MSP z sektora turystyki, z terenu Gminy poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury parkingowej oraz szerokiej i efektywnej promocji oferty turystycznej przygranicznego regionu. Projekt umożliwił dogodny dojazd między innymi do basenu miejskiego oraz jeziora.

W efekcie końcowym zmodernizowano 8.208 m 2 powierzchni obiektów, w tym: 2.328 m 2 powierzchni - parkingi na samochody osobowe, 211 m 2 powierzchni - na autobusy, 1810 m 2 - drogi, 2.019 m 2 chodniki, 1840 m 2 tereny zielone, 16 szt tablic promocyjno-informatycznych oraz wydano folder promocyjny szlaku w 3 wersjach językowych.

W wyniku realizacji zadania powstało mienie gminne, którego właścicielem i zarządcą jest Gmina.

Na realizację projektu poniesione zostały wydatki w wys. 996.095,84 zł, udokumentowane fakturami VAT.

Gmina rozlicza podatek należny w deklaracji VAT-7 ale nie odlicza podatku naliczonego, ponieważ brak jest związku zadań, których dotyczy VAT naliczony z uzyskaniem przychodu.

Gmina nie posiada własnego NIP, płatnikiem podatku VAT w zakresie czynności Gminy jest Urząd Miejski. Faktury VAT wystawiane były na Urząd Miejski oraz Gminę - Urząd Miejski.

Realizacja projektu nie służy i nie służyła czynnościom opodatkowanym. Wykonany parking jest ogólnie dostępny. Za jego korzystanie nie są i nie będą pobierane opłaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd Miejski ma prawo i możliwości do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu p.n. "budowa parkingu".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków w ramach realizowanego projektu z działalnością opodatkowaną, prowadzoną przez Urząd Miejski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008 r., gdyż Wnioskodawca we wniosku z dnia 22 września 2008 r. wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy. Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działa w imieniu Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Przepis art. 15 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ww. ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz do dnia 30 listopada 2008 r. były objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

Zgodnie z tym przepisem (obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl cytowanego już art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 2, 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż projekt p.n. "budowa parkingu" był zrealizowany jako zadanie własne Gminy (zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r.). Przedmiotem projektu była budowa parkingu wraz z infrastrukturą towarzyszącą obejmującą m.in. oświetlenie, zieleń, małą architekturę. Projekt zrealizowano w okresie od 1 stycznia 2006 r. do 31 marca 2007 r. Celem realizacji projektu było instytucjonalne wsparcie MSP z sektora turystyki, z terenu Gminy poprzez zapewnienie odpowiedniej infrastruktury parkingowej oraz szerokiej i efektywnej promocji oferty turystycznej przygranicznego regionu. Projekt umożliwił dogodny dojazd między innymi do basenu miejskiego oraz jeziora.

W efekcie końcowym zmodernizowano 8.208 m 2 powierzchni obiektów, w tym: 2.328 m 2 powierzchni - parkingi na samochody osobowe, 211 m 2 powierzchni - na autobusy, 1810 m 2 - drogi, 2.019 m 2 chodniki, 1840 m 2 tereny zielone, 16 szt tablic promocyjno-informatycznych oraz wydano folder promocyjny szlaku w 3 wersjach językowych.

W wyniku realizacji zadania powstało mienie gminne, którego właścicielem i zarządcą jest Gmina.

Na realizację projektu poniesione zostały wydatki w wys. 996.095,84 zł, udokumentowane fakturami VAT.

Gmina rozlicza podatek należny w deklaracji VAT-7 ale nie odlicza podatku naliczonego, ponieważ brak jest związku zadań, których dotyczy VAT naliczony z uzyskaniem przychodu.

Gmina nie posiada własnego NIP, płatnikiem podatku VAT w zakresie czynności Gminy jest Urząd Miejski. Faktury VAT wystawiane były na Urząd Miejski oraz Gminę - Urząd Miejski.

Realizacja projektu nie służy i nie służyła czynnościom opodatkowanym. Wykonany parking jest ogólnie dostępny. Za jego korzystanie nie są i nie będą pobierane opłaty.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, promocji gminy należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Zatem Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań własnych należących do zakresu zadań publicznych.

Tym samym stwierdzić należy, iż w świetle cytowanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją od 1 stycznia 2006 r. do 31 marca 2007 r. projektu p.n. "budowa parkingu". Z uwagi bowiem na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją tego projektu. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja powyższa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl