IBPP1/443-1444/08/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1444/08/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 29 września 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży usługi polegającej na wystawieniu spektaklu teatralnego na zamówienie innego teatru (za kwotę ryczałtową niezależną od ilości sprzedanych biletów wstępu) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 września 2008 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży usługi polegającej na wystawieniu spektaklu teatralnego na zamówienie innego teatru (za kwotę ryczałtową niezależną od ilości sprzedanych biletów wstępu).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka, działająca pod firmą Teatr S. Sp. z o.o. z siedzibą w K., jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, która w ramach swojej działalności świadczy usługi związane Z kulturą, polegające na wystawianiu spektakli (przedstawień) teatralnych, objętych symbolem PKWiU 92.31.2.

Generalnie, usługi związane z kulturą są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Opodatkowaniu podlegają jedynie określone czynności, między innymi wstęp na spektakle teatralne przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości 7%.

Spółka, w oparciu o zawierane z innymi teatrami umowy, wystawia sztuki teatralne w formie spektakli wyjazdowych. Wynagrodzenie za wystawienie spektaklu jest ustalane ryczałtowo, niezależnie od ilości sprzedanych przez zamawiającego biletów wstępu. Rozprowadzaniem (sprzedażą) biletów wstępu na przedstawienie zajmuje się teatr zamawiający spektakl w oparciu o zapis zawarty w § 2 ust. 2 akapit 3 umowy, który stanowi, że teatr zamawiający wystawienie sztuki prowadzi we własnym imieniu i na własny koszt reklamę i sprzedaż biletów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż usługi polegającej na wystawieniu spektaklu teatralnego na zamówienie innego teatru za kwotę ryczałtową (niezależną od ilości sprzedanych biletów wstępu) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem stawki w wysokości 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż usługi za wynagrodzeniem ryczałtowym innemu podmiotowi, zajmującemu się sprzedażą biletów wstępu, a polegająca na wystawieniu spektaklu teatralnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%. Spółka powyższe stanowisko oparła na zapisie wynikającym z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), który stanowi, że usługi wymienione w załączniku nr 3 do ustawy w pozycji 156 podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%. Pozycja 156 obejmuje symbol PKWiU ex 92.3 "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy" m.in. w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2). Zdaniem Spółki, w świetle ww. przepisu, brak elementu potwierdzającego wstęp na przedstawienie teatralne jakim zwyczajowo jest bilet, nie może powodować braku opodatkowania usługi świadczonej przez Spółkę Teatr S. na rzecz innego podmiotu ponieważ w takim przypadku bilet wstępu jest zastąpiony fakturą. Wstęp na przedstawienie nie musi być jednoznaczny z kupnem biletu bezpośrednio w teatrze wystawiającym spektakl ale może obejmować również sprzedaż przedstawienia innemu kontrahentowi, który zajmuje się sprzedażą biletów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział zwolnienie z opodatkowania niektórych czynności lub opodatkowanie stawkami obniżonymi.

Stosownie do przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W ww. załączniku, zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto m.in., wymienione w poz. 11 usługi sklasyfikowane do grupowania PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem usług (o których mowa w punktach 1-8), które nie podlegają zwolnieniu.

W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstęp na imprezy sportowe.

Natomiast zgodnie z art. 41 ust. 2 ww. ustawy o podatku VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 156, pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy:

1.

w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2),

2.

związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10),

3.

świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11 i 92.32.12).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż sprzedażą biletów wstępu na przedstawienia, stosownie do podpisanych umów zajmują się podmioty, teatry, na scenach których odbywają się spektakle (§ 2 ust. 2 akapit 3 umów stanowi, że teatr zamawiający wystawienie sztuki prowadzi we własnym imieniu i na własny koszt reklamę i sprzedaż biletów).

Natomiast Wnioskodawca świadczy usługi - sprzedaje usługę kulturalną (spektakl teatralny), która została przez niego sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 92.31.2 " usługi w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego".

Zatem w świetle wyżej cytowanych przepisów, skoro Wnioskodawca świadczy jedynie usługi - sprzedaje usługę kulturalną (spektakl teatralny), która mieści się w grupowaniu PKWiU ex 92 usługi związane z kulturą, a nie dokonuje sprzedaży biletów wstępu, usługa powyższa na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z załącznikiem nr 4 poz. 11 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zauważyć, że organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego i nie weryfikuje klasyfikacji dokonanej przez podatnika. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl