IBPP1/443-1441/08/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1441/08/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 4 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "M. System Informacji Turystycznej"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą "M. System Informacji Turystycznej". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 4 listopada 2008 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1441 /08/AZ z dnia 21 października 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina M. przystępuje jako partner Województwa M.ego o dofinansowanie ze środków M.ego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 na utworzenie w M. Punktu Informacji Turystycznej. Projekt pod nazwą "M. System Informacji Turystycznej" realizowany będzie z uwzględnieniem Priorytetu 3 "Turystyka i przemysł kulturowy" Działanie 3.1 "Rozwój infrastruktury turystycznej". M. system informacji turystycznej swoim zasięgiem obejmuje całe Województwo M.e i zostanie zbudowany w oparciu o już działające centra informacji turystycznej, a także nowe punkty wyłonione w drodze audytu.

Realizacja ww. projektu w Gminie M. będzie polegała na utworzeniu Punktu Informacji Turystycznej, który mieścił się będzie w centrum M., a jego zadaniem będzie m.in. informowanie o różnorodnych atrakcjach i produktach turystycznych na terenie Gminy M. ciekawych imprezach i inicjatywach. Utworzony punkt IT pomagał będzie przybywającym do M. turystom, promował region Gminy, kreował popyt i wizerunek turystyczny miechowszczyzny. Wpływał będzie również na stymulowanie rozwoju regionalnego i lokalnych produktów turystycznych, marek turystycznych, koordynowanie lokalnych inicjatyw. Punkt utworzony będzie w lokalu użytkowym, który jest własnością Gminy i mieści się w centrum Miechowa. W ramach zawartych umów pomiędzy partnerami projektu, Województwo planuje przekazać wsparcie finansowe dla Gminy z przeznaczeniem na prace remontow-budowlano-montażowe, prace instalacyjne, prace wykończeniowe związane z dostosowaniem jednostek IT do standardów M. Systemu Informacji Turystycznej, zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, w tym zakup i instalacje całodobowych info kiosków.

Kwota zabezpieczona w budżecie Gminy na realizację ww. inwestycji na 2009 r. zaplanowana została w wysokości 40 000 zł, w tym 10 000 zł stanowić będzie wkład własny Gminy na ww. przedsięwzięcie.

Zadania, które będą realizowane przez Gminę, zgodnie z art. 7 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. W wyniku realizacji powyższego projektu, Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów. Realizacja projektu nie ma związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. W punkcie Informacji Turystycznej będzie udzielana turystom i zainteresowanym jedynie nieodpłatna informacja, co oznacza, że z efektów projektu korzystać będą goście przybywający do Gminy oraz wszyscy, którzy będą chcieli zasięgnąć informacji o atrakcjach turystycznych regionu. Mienie wytworzone w realizacji projektu będzie własnością Gminy i nie zostanie przekazane innemu podmiotowi.

Jednocześnie w uzupełnieniu z dnia 21 października 2008 r. Wnioskodawca dokonał przeformułowania treści pytania i własnego stanowiska.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina M. ma możliwość odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego zadania pod nazwą "M. System Informacji Turystycznej".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 18 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w ramach swoich zadań będzie realizowała projekt "M. System Informacji Turystycznej z uwzględnieniem Priorytetu 3 "Turystyka i przemysł kulturowy" Działanie 3.1 "Rozwój infrastruktury turystycznej", dofinansowany częściowo za środków własnych Gminy oraz ze środków M. Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.

Realizacja ww. projektu w Gminie M. będzie polegała na utworzeniu Punktu Informacji Turystycznej, który mieścił się będzie w centrum Miechowa, a jego zadaniem będzie m.in. informowanie o różnorodnych atrakcjach i produktach turystycznych na terenie Gminy M., ciekawych imprezach i inicjatywach. Utworzony punkt IT pomagał będzie przybywającym do Miechowa turystom, promował region Gminy, kreował popyt i wizerunek turystyczny m. Wpływał będzie również na stymulowanie rozwoju regionalnego i lokalnych produktów turystycznych, marek turystycznych, koordynowanie lokalnych inicjatyw. Punkt utworzony będzie w lokalu użytkowym, który jest własnością Gminy i mieści się w centrum M.

W ramach zawartych umów pomiędzy partnerami projektu, Województwo planuje przekazać wsparcie finansowe dla Gminy z przeznaczeniem na prace remontow-budowlano-montażowe, prace instalacyjne, prace wykończeniowe związane z dostosowaniem jednostek IT do standardów M. Systemu Informacji Turystycznej, zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, w tym zakup i instalacje całodobowych info kiosków.

Zadania, które będą realizowane przez Gminę, zgodnie z art. 7 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym należą do zadań własnych Gminy. W wyniku realizacji powyższego projektu, Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów. Realizacja projektu nie ma związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. W punkcie Informacji Turystycznej będzie udzielana turystom i zainteresowanym jedynie nieodpłatna informacja, co oznacza, że z efektów projektu korzystać będą goście przybywający do Gminy oraz wszyscy, którzy będą chcieli zasięgnąć informacji o atrakcjach turystycznych regionu. Mienie wytworzone w realizacji projektu będzie własnością Gminy i nie zostanie przekazane innemu podmiotowi.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, ponieważ Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami

Wnioskodawcy nie będzie więc przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu M. System Informacji Turystycznej z uwzględnieniem, Priorytetu 3 "Turystyka i przemysł kulturowy" Działanie 3.1 "Rozwój infrastruktury turystycznej".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl