IBPP1/443-1439/08/AZb

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1439/08/AZb

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu 26 września 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), z dnia 15 grudnia 2008 r. oraz z dnia 16 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania dotacji przeznaczonej na realizację zadania pod nazwą "Prowadzenie tradycyjnego wypasu owiec na halach szansą aktywacji gospodarczej, rozwoju turystyki i zachowania bioróżnorodności B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności opodatkowania dotacji przeznaczonej na realizację zadania pod nazwą "Prowadzenie tradycyjnego wypasu owiec na halach szansą aktywacji gospodarczej, rozwoju turystyki i zachowania bioróżnorodności B.".

W odpowiedzi na wezwanie tut. organu z dnia 19 listopada 2008 r. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2008 r. (data wpływu 8 grudnia 2008 r.), z dnia 15 grudnia 2008 r. oraz z dnia 16 grudnia 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 29 stycznia 2008 r. Zarząd Województwa uchwałą nr XXX ogłosił I otwarty konkurs ofert na realizację w latach 2008 i 2009 zadań określonych w "Programie aktywizacji gospodarczej oraz zachowania dziedzictwa kulturowego B.". Realizacja zadań publicznych w ramach ww. konkursu przez podmioty określone w Programie, tj.: organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, związki, fundacje) i spółdzielnie, zrzeszające w swych strukturach hodowców owiec i kóz, działające na rzecz rozwoju regionu i zachowania kultury pasterskiej, została zlecona w formie wspierania wykonania tych zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Zarząd Województwa przeznaczył na wspieranie realizacji zadań wybranych w ramach ww. konkursu środki finansowe w wysokości do XXX zł Środki finansowe zostały rozdzielone pomiędzy podmioty uprawnione, których oferty zostały wyłonione w drodze ww. konkursu. Celem konkursu było wyłonienie oferty i zlecenie wygranemu podmiotowi realizacji zadań publicznych odpowiadających celom Programu. Jednym z projektów była ochrona najcenniejszych przyrodniczo polan górskich B. poprzez powstrzymanie sukcesji lasu.

Zadanie obejmujące prowadzenie historycznie udokumentowanego tradycyjnego wypasu szałaśniczego (z pełną obrzędowością) owiec ras Polska Owca Górska i krzyżówek tych ras w obsadzie całorocznej nie wyższej niż 0,5 DJP/ha na następujących zespołach hal górskich, wskazanych przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa, położonych powyżej 500 m npm.:

a.

Hale: XXX o łącznej powierzchni wypasu 55 ha,

b.

Hale: XXX o łącznej powierzchni wypasu 47 ha,

c.

Hale: XXX o łącznej powierzchni wypasu 46 ha,

d.

Hale: XXX o łącznej powierzchni wypasu 36 ha,

e.

Łąki XXX o powierzchni wypasu 36 ha.

Środki przeznaczone na wsparcie realizacji zadania: XXX zł W ww. kwocie zawarty będzie również koszt kwalifikowalny w postaci kosztu wynajmu owiec od ich właścicieli przez organizacje pozarządowe w wysokości 150 zł/1 owcę-matkę/rocznie zarejestrowaną w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Okres realizacji zadania: kwiecień 2008 r. - październik 2009 r.

W dniu 16 kwietnia 2008 r. Wnioskodawca wygrał konkurs i zawarł z Województwem umowę zlecenia wykonania zadania publicznego pod nazwą "Prowadzenie tradycyjnego wypasu owiec na halach szansą aktywacji gospodarczej, rozwoju turystyki i zachowania bioróżnorodności B.". W ramach tej umowy zlecenia Wnioskodawca zobowiązał się wykonać następujące zadania:

1.

Przygotowanie terenu pod potrzeby wypasowe owiec, usuniecie niepożądanej roślinności, poprawa walorów widokowych i krajobrazowych hal. Łącznie na terenie wszystkich kompleksów: 25 ha.

2.

Budowa nowych i remont istniejących obiektów infrastruktury pasterskiej, takich jak bacówki, szałasy, koszory (łącznie na terenie wszystkich kompleksów razem 7 obiektów). Wykonanie koszorów: płotki drewniane szt. 250 dł. 3m. razem 750 mb.

3.

Budowa ujęć wody dla wszystkich kompleksów, gdzie jest to niezbędne: 14 punktów wodopoju, 56 żłobów drewnianych.

4.

Stworzenie systemów zabezpieczeń przed wilkami (ogrodzenia, płoty, fladry, agregaty prądotwórcze, pasterze elektryczne) - dla wszystkich kompleksów według potrzeb.

5.

Budowa miejsc odpoczynku dla turystów i informacji o projekcie. Punkty informacji i odpoczynku dla turystów wykonane zostaną na terenie wszystkich kompleksów.

6.

Wynajem owiec w celu realizacji zadania.

W ramach tego projektu za koszty kwalifikowalne uznawane są koszty przeznaczone wyłącznie na pokrycie nakładów bezpośrednio związanych z wykonaniem zadań wymienionych powyżej a środki finansowe nie mogą być wykorzystane na: koszty stałe podmiotów (w tym wynagrodzenia osobowe i utrzymanie biura), wynagrodzenia osobowe etatowych pracowników i członków organów zarządzających podmiotem składającym ofertę, podatki, cła, opłaty skarbowe, opłaty leasingowe oraz zobowiązania z tytułu zaciągniętych kredytów, nabycie lub dzierżawę gruntów, działalność gospodarczą, polityczną i religijną, wydatki poniesione na przygotowanie oferty, koszty delegacji służbowych związanych z realizacją projektu.

Jak z powyższego wynika, dotacja Województwa przeznaczona jest tylko na pokrycie wydatków w kwotach netto.

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 lipca 2007 r. i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie skupu produktów rolnych z mleka owczego i krowiego kupowanych od rolników na podstawie faktur RR, skupu jagniąt i dalszej odsprzedaży.

Program jest realizowany w celu poprawy środowiska naturalnego w B. oraz pośrednio skierowany na odbudowę pogłowia owiec w B. Otrzymana dotacja wprawdzie nie ma przełożenia na ceny produktów rolnych sprzedawanych przez Spółdzielnię, ale w związku ze świadczeniem usługi rolnej w postaci wypasu owiec i wypłacanych dopłat do "owcy-matki" cała dotacja została opodatkowana stawką 3% jak dla usług rolnych (PKWiU 01.4).

Bezpośrednim benficjentem tej dotacji jest Wnioskodawca, który zgodnie z założeniami programu otrzyma zwrot kosztów związanych z odbudową naturalnych środowisk dla owcy. Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia dotacji w oparciu o przedłożone faktury lub rachunki, zgodnie z regulaminem Programu.

Pośrednimi benficjentami tego programu są rolnicy, którzy dzięki dopłatom do wynajmu owiec-matek będą chętni do odbudowy swoich stad owiec, oraz gospodarstwa agroturystyczne, które liczniej będą powstawać w terenach górskich i będą skierowane również na rozrost pogłowia owiec.

Pośrednie oddziaływanie na rolników tej dotacji wynikać ma z dopłaty kwoty 150,00 zł rocznie do każdej owcy matki. Dzięki tej dopłacie według założeń programu ma wzrosnąć opłacalność hodowli owiec.

Skoro wynajęty hodowca owiec ma otrzymać dotację do każdej sztuki owcy-matki to tym samym świadczona usługa tradycyjnego wypasu owiec na wskazanych przez Województwo halach jest współfinansowana przez Wojewodę.

Otrzymane środki na realizację zadania "Prowadzenie tradycyjnego wypasu owiec na halach szansą aktywizacji gospodarczej, rozwoju turystyki i zachowania bioróżnorodności B." - realizowanego w ramach Wojewódzkiego Programu Aktywizacji Gospodarczej oraz Zachowania Dziedzictwa Kulturowego B. - są w całości przeznaczone na realizację przedsięwzięć ściśle określonych w złożonym przez Wnioskodawcę wniosku na realizację zadania i nie mają wpływu na cenę jego towarów i usług.

Zadanie realizowane jest zgodnie z przepisami:

* art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.),

* uchwały Sejmiku Województwa z dnia 4 lipca 2005 r. w sprawie aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa na lata 2000-2015 poprzez przyjęcie Strategii Rozwoju Województwa na lata 2000-2020,

* uchwały Zarządu Województwa z dnia 12 września 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu aktywizacji gospodarczej oraz zachowania dziedzictwa kulturowego B. i Umowy na realizację zadania.

W ramach zadania działania Wnioskodawcy wpływają na poprawę stanu środowiska, atrakcyjność turystyczną zachowanie dziedzictwa kulturowego.

Otrzymane środki w całości przeznaczone są na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadania a rozliczenie z Urzędem Marszałkowskim realizowane jest na podstawie przedłożenia faktur na pokrycie kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją zadania.

W rozliczeniu z rolnikiem Wnioskodawca jest nabywcą usługi związanej z hodowlą zwierząt a polegającej na wypasie wskazanych hal, rozliczając się z nim na podstawie faktury RR.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego otrzymana dotacja na wykonywanie zadania publicznego stanowi podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja stanowiska Wnioskodawcy sprecyzowana w uzupełnieniu z dnia 16 grudnia 2008 r.), otrzymana dotacja na wykonanie zadania publicznego nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Usługa tradycyjnego wypasu owiec jest nabywana przez Wnioskodawcę na podstawie Faktury RR od rolnika hodowcy owiec i stanowi koszt będący kosztem kwalifikowanym wniosku o dofinansowanie ze środków budżetowych województwa na realizację Programu.

Zadanie publiczne realizowane przez Spółdzielnię w konsekwencji ma doprowadzić do odtworzenia pogłowia owiec, które wypasane na halach i łąkach powyżej 500 m npm. przywrócą naturalną roślinność półnaturalnych siedlisk górskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku VAT obowiązujące do dnia 30 listopada 2008 r. tj. według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

a.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

b.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

c.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste pracowników podatnika oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Ponadto w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 i L 384.92) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując - podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w 2008 r. Zarząd Województwa ogłosił I otwarty konkurs ofert na realizację w latach 2008 i 2009 zadań określonych w "Programie aktywizacji gospodarczej oraz zachowania dziedzictwa kulturowego B.". Realizacja zadań publicznych w ramach ww. konkursu przez podmioty określone w Programie, tj.: organizacje pozarządowe (stowarzyszenia, związki, fundacje) i spółdzielnie, zrzeszające w swych strukturach hodowców owiec i kóz, działające na rzecz rozwoju regionu i zachowania kultury pasterskiej, została zlecona w formie wspierania wykonania tych zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

Wnioskodawca, w związku z wygranym konkursem na realizację zadania pod nazwą "Prowadzenie tradycyjnego wypasu owiec na halach szansą aktywizacji gospodarczej, rozwoju turystyki i zachowania bioróżnorodności B.", jest bezpośrednim benficjentem dotacji na przeznaczonej na wykonanie ww. zadania. Otrzymane środki pieniężne są w całości przeznaczone na realizację przedsięwzięć ściśle określonych w złożonym przez Wnioskodawcę wniosku na realizację zadania i nie mają wpływu na cenę jego towarów i usług.

Wnioskodawca zgodnie z założeniami programu otrzyma zwrot kosztów związanych z odbudową naturalnych środowisk dla owcy. Wnioskodawca zobowiązany jest do rozliczenia dotacji w oparciu o przedłożone faktury lub rachunki, zgodnie z regulaminem Programu. Otrzymane środki w całości przeznaczone są na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadania.

W związku z powyższym mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy uznać, że otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów ogólnych projektu pod nazwą "Prowadzenie tradycyjnego wypasu owiec na halach szansą aktywizacji gospodarczej, rozwoju turystyki i zachowania bioróżnorodności B.F" nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów i usług, nie stanowi tym samym obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna rozstrzyga tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku, zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl