IBPP1/443-1429/11/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP1/443-1429/11/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 września 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu unijnego "Konstruktor kwalifikacji":

* w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych - jest prawidłowe,

* w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznyc

- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2011 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu unijnego "Konstruktor kwalifikacji".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 25 listopada 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 10 listopada 2011 r. znak: IBPP1/443-1429/11/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (zwany dalej Stowarzyszeniem) jest dobrowolną trwałą organizacją osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz Statutu Stowarzyszenia. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną. Celem stowarzyszenia jest: integracja środowiska... przedsiębiorców, rozpowszechnianie zasad etyki biznesu oraz budowanie prestiżu środowiska biznesu, reprezentowanie i ochrona interesów gospodarczych członków stowarzyszenia, podejmowanie działań lobbyingowych w celu wykreowania województwa... jako atrakcyjnego miejsca dla inwestorów zewnętrznych, wzajemna pomoc w rozwiązywaniu problemów prawnych, organizacyjnych, ekonomicznych, podatkowych - związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, współdziałanie z organami władzy administracji rządowej i samorządowej w zakresie tworzenia korzystnych warunków działalności gospodarczej oraz organizacja konferencji, szkoleń i seminariów. Stowarzyszenie na mocy statutu realizuje swoje cele poprzez m.in. organizację misji gospodarczych dla członków stowarzyszenia, działalność o charakterze charytatywnym w tym poprzez prowadzenie szkoleń, seminariów i konferencji na tematy związane z problematyką gospodarczą oraz prowadzeniem działalności gospodarczej. Stowarzyszenie posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych prowadzonych przez Wojewódzki Urząd Pracy w... pod numerem:. Stowarzyszenie jest czynnym płatnikiem podatku VAT.

Stowarzyszenie w 2010 r. podpisało umowę o świadczenie usług szkoleniowych w ramach projektu "Konstruktor kwalifikacji" numer umowy... w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VIII - Regionalne Kadry Gospodarki, Działanie 8.1 - Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1 - Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Środki przeznaczone na realizację usługi szkoleniowej w ramach ww. projektu, podmiot zlecający Stowarzyszeniu wykonanie usługi szkoleniowej, otrzymał bezpośrednio od instytucji wdrażającej na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie projektu nr... z instytucją pośredniczącą. Środki publiczne przekazane na realizację projektu stanowią 75% całości budżetu projektu, pozostałe 25% stanowi wkład własny przedsiębiorców delegujących swoich pracowników na szkolenia. Wkład prywatny w wysokości 5% wnoszony jest w postaci pieniężnej, a w 20% w postaci wynagrodzeń uczestników szkolenia. Projekt finansowany jest zatem ze środków publicznych stanowiących 75% i ze środków prywatnych stanowiących 25%. Projekt dla podmiotu zlecającego jest działalnością niedochodową tzn. środki finansowe otrzymane od instytucji wdrażającej i przedsiębiorstw są w całości wydatkowane na cele projektowe. Przedmiotem umowy o świadczenie usług szkoleniowych w ramach ww. projektu jest przeprowadzenie specjalistycznych szkoleń z zakresu aspektów prawno-budowlanych dla osób pracujących w branży budowlanej, posiadających tytuł inżyniera budownictwa. Celem szkoleń jest uzupełnienie i podwyższenie kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń i wiedzy już posiadanej z zakresu prawa budowlanego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

1.

Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym realizowane szkolenia nie są świadczone jak przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

2.

Realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia w ramach ww. projektu nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Program szkolenia, jego forma i zakres ustalane są w oparciu o przeprowadzoną analizę potrzeb szkoleniowych.

3.

Nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe usługi szkoleniowe nie są objęte tą akredytacją.

4.

Zleceniodawcą - Projektodawcą dla Wnioskodawcy jest X. Wnioskodawca umowę na świadczenie usług będących przedmiotem zapytania zawierał z X.

5.

O dofinansowanie projektu w ramach funduszy unijnych ubiegało się X.

6.

Dofinansowanie w ramach projektu szkoleniowego otrzymuje X. Na podstawie zawartej z X umowy Wnioskodawca świadczy usługę szkoleniową, po zrealizowaniu której wystawia fakturę VAT. Płatność za tę fakturę dokonywana jest przez X na rachunek bankowy Wnioskodawcy.

7.

Wnioskodawca nie świadczy kompleksowej usługi szkoleniowej na rzecz X. W celu zrealizowania usług szkoleniowych Wnioskodawca korzysta z usług podmiotów zewnętrznych: trenerów, szkół językowych, firm cateringowych itp.

8.

Faktura wystawiona przez Wnioskodawcę stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu.

9.

Zgodnie z zawartą umową pomiędzy Wnioskodawcą a X środki przeznaczone na zapłatę za świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe pochodzą ze środków publicznych stanowiących dofinansowanie projektu szkoleniowego.

10.

Co do zasady płatności za wykonane usługi szkoleniowe powinny być realizowane z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne. Jednakże w sytuacji opóźnienia wypłaty transzy dotacji, płatność może nastąpić z innego rachunku bankowego (środki własne pozaprojektowe) Zleceniodawcy. Zazwyczaj projekt zakłada finansowanie szkoleń w 100% środkami publicznymi. Jednakże nie można wykluczyć sytuacji finansowania usługi szkoleniowej po części ze środków publicznych i wkładu prywatnego (dopłata wnoszona przez uczestników szkolenia). Należy zaznaczyć, że proporcja finansowania wkładem prywatnym nie przekracza 20% wykonanej usługi szkoleniowej. Reasumując zapłata na rzecz Wnioskodawcy może być zrealizowana w następujący sposób:

a.

płatność w 100% ze środków publicznych z wyodrębnionego rachunku bankowego tych środków lub

b.

płatność ze środków publicznych i w części nie wyżej niż 20% z wkładu prywatnego z wyodrębnionych rachunków bankowych środków publicznych lub

c.

płatność z innego rachunku bankowego, a następnie refinansowana w sposób opisany jak w punktach a) lub b).

11.

Co do zasady płatność za wykonaną usługę szkoleniową na rzecz Wnioskodawcy dokonywana jest środkami publicznymi. W praktyce jednak w sytuacji opóźnienia wpłaty transzy dotacji, Zleceniodawca może dokonywać zapłaty ze środków własnych tj. wygospodarowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Po otrzymaniu transzy dotacji Zleceniodawca dokonuje refundacji poniesionych kosztów. Reasumując płatność za wykonaną usługę szkoleniową dokonywana jest ze środków publicznych w wysokości co najmniej 80% i wkładu prywatnego w wysokości nie wyżej niż 20%.

12.

Wkład własny uczestników szkoleń dokonywany jest na wyodrębniony rachunek bankowy X.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi szkoleniowe świadczone przez Stowarzyszenie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 Nr 73, poz. 392) w przypadku gdy Stowarzyszenie wykonuje usługi szkoleniowe na podstawie umowy o świadczenie usług szkoleniowych zawartej z podmiotem zlecającym wykonanie ww. usług i usługi te finansowane są w ponad 70% ze środków publicznych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, szkolenia realizowane przez niego w ramach projektu wymienionego w stanie faktycznym są kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwolnione są od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 20 wynika, że zwalnia się od podatku VAT "Usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane." Natomiast za usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego stosownie do art. 14 rozporządzenia nr 1777/2005 przyjmuje się usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG, które to obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy dla celów zawodowych przy czym czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Prowadzone przez Stowarzyszenie szkolenia w ramach projektu realizowanego przez podmiot zlecający z zakresu aspektów prawno-budowlanych dla osób pracujących w branży budowlanej polegają na uaktualnieniu i uzyskaniu wiedzy niezbędnej dla celów zawodowych. Osoby biorące udział w szkoleniach podwyższają swoje kwalifikacje zawodowe, uzyskują dodatkowe umiejętności a tym samym zwiększają swoje możliwości zawodowe w wykonywanej pracy, dlatego też w ocenie Wnioskodawcy mieszczą się w usługach kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Nadto szkolenia prowadzone przez Stowarzyszenie finansowane są w co najmniej 75% ze środków publicznych. Wnioskodawca zatem stoi na stanowisku, że przesłanki o których mowa w § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392) zostały spełnione.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się:

* za prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych,

* za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., a od dnia 26 sierpnia 2011 r. tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r., zwalnia się od podatku:

* usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,

* usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011 r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawca posiadał status uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy jednostki badawczo-rozwojowej.

Należy zauważyć, iż powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują również zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych.

Z przedstawionego stanu faktycznego sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługę szkoleniową z zakresu zagadnień prawno - budowlanych dla osób pracujących w branży budowlanej, posiadających tytuł inżyniera budownictwa. Celem tych szkoleń jest uzupełnienie i podwyższenie kwalifikacji zawodowych uczestników szkoleń i wiedzy już posiadanej z zakresu prawa budowlanego.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż przedmiotowe szkolenia, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ani też nie przeprowadza szkoleń w oparciu o formy i zasady wynikające z odrębnych przepisów. Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Artykuł 4. ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych określił, iż przepisy ustawy stosuje się do:

1.

jednostek sektora finansów publicznych,

2.

innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

Ponadto Wnioskodawca w opisie sprawy przedstawił, iż przedmiotowe szkolenia są świadczone w ramach projektu unijnego "Konstruktor kwalifikacji" i są realizowane na podstawie umowy zawartej z Zleceniodawcą, który otrzymał dofinansowanie z funduszy unijnych. Wnioskodawca nie świadczy kompleksowej usługi szkoleniowej, korzysta bowiem z usług podmiotów zewnętrznych, tj. trenerów, szkół językowych czy firm cateringowych. Wnioskodawca po zrealizowaniu usługi szkoleniowej wystawia fakturę VAT, która stanowi dla Zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego projektu. Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, iż co do zasady płatności za wykonane usługi szkoleniowe powinny być realizowane z rachunku bankowego Zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki publiczne. Jednakże w sytuacji opóźnienia wypłaty transzy dotacji, płatność może nastąpić z innego rachunku bankowego (środki własne pozaprojektowe) Zleceniodawcy. Zazwyczaj projekt zakłada finansowanie szkoleń w 100% środkami publicznymi. Jednakże nie można wykluczyć sytuacji finansowania usługi szkoleniowej po części ze środków publicznych i wkładu prywatnego (dopłata wnoszona przez uczestników szkolenia). Należy zaznaczyć, że proporcja finansowania wkładem prywatnym nie przekracza 20% wykonanej usługi szkoleniowej. Reasumując zapłata na rzecz Wnioskodawcy może być zrealizowana w taki sposób, że płatność w 100% nastąpi ze środków publicznych z wyodrębnionego rachunku bankowego tych środków lub płatność ze środków publicznych i w części nie wyżej niż 20% z wkładu prywatnego z wyodrębnionych rachunków bankowych środków publicznych lub płatność będzie dokonana z innego rachunku bankowego, a następnie refinansowana w sposób wcześniej opisany.

Wobec powyższego jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych w sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Jeżeli natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe są finansowane w całości ze środków publicznych, wówczas korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie ze zwolnienia od podatku VAT (odpowiednio na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w zależności od tego w jakiej wysokości są finansowane ze środków publicznych) korzystają świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe finansowane w całości ze środków publicznych lub finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, mimo, iż płatność za przeprowadzone szkolenia, w związku z opóźnieniem wpłaty transzy dotacji, fizycznie nastąpi nie z wyodrębnionego rachunku, lecz z rachunku Zleceniodawcy, po czym będzie refinansowana ze środków otrzymanej dotacji. W przedmiotowej sprawie organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia są bowiem wynikiem realizowanego przez Zleceniodawcę projektu szkoleniowego "Konstruktor Kwalifikacji" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i fakt fizycznej zapłaty za szkolenie ze środków prywatnych Zleceniodawcy (w przypadku opóźnienia wpłaty transzy dotacji) nie powoduje, iż w sprawie nie mają zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT i § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. Zleceniodawca realizuje bowiem szkolenia w ramach projektu dofinansowanego w całości lub w części ze środków Unii Europejskiej, czyli ze środków publicznych.

W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. szkoleń finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Za nieprawidłowe należało natomiast uznać stanowisko Wnioskodawcy, że ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. korzystają świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, które są finansowane w całości ze środków publicznych. Usługi te korzystają bowiem ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl